Martti Kujansuu

Ylen Elävä Arkisto - ilmailumateriaalia

187 viestiä aiheessa

Liinamaa on tod näk työskennellyt silloin Satakunnan Lennostossa esim,pääjohtokeskuksen teknisenä päällikkönä tai vast.. Jos Kaukolla on tarkempaa tietoa niin mielellään otetaan vastaan..

 

Kadettiupseerimatrikkelin mukaan Jukka näyttää olleen tuolloin Sotakorkeakoulussa ja sitä ennen, syksyyn 86 asti, hän oli torjuntapäällikkönä Satakunnan lennostossa. Vähän sattuu nuo ajat menevän omituisesti, kun Rustin lento tapahtui 28.5.1987. Minäkin mielelläni kuuntelen, jos joku tietää asiasta enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos tämä tuli mainituksi: YYA-neuvottelut Moskovassa 1948, lähtöjä ja saapumisia Malmilla (pääministeri Pekkala, tri Kekkonen, tri Söderhjelm). Kone näyttäisi olevan Li-2.

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00767_1

 

Entäs tämä sitten: presidentti Kallio ja ulkoministeri Erkko matkustavat Tukholmaan 1937. (Kahdessa eri pätkässä, jälkimmäisessä matkan taustat tulevat paremmin esiin).

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F02109_1

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00235_1

 

Marginaalisesti ilmailua sivuaa myös tämä mykkäpätkä Svinhufvudin kaudelta -  Ukko-Pekka tutustuu lentokoneiden pienoismallinäyttelyyn noin 1/4 ennen pätkän loppua. Historiaa muistavammat kenties osaavat arvata mistä näyttelystä on kyse (aikaikkuna lienee 1931-1937).

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F02166_1

 

Vielä löytyi lyhyt ilmailullinen pätkä Helsingin olympialaisten soihtuviestistä, jossa olympiatuli saapuu lentoteitse SAS:n kyydissä Kreikasta Tanskaan pätkän alkupuolella (1952, noin 10% alusta).

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F01084_1

 

Ja sitten vielä vanha musiikillinen mainosfilmiklassikko Malmista ja lentomatkustuksesta (1948, suunnilleen pätkän viimeinen kolmannes):

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00308_1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja sitten vielä vanha musiikillinen mainosfilmiklassikko Malmista ja lentomatkustuksesta (1948, suunnilleen pätkän viimeinen kolmannes):

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F00308_1

 

 

Oletpa Seppo löytänyt paljon sellaista, mitä itsekin etsin, vaan en hoksannut  :-\

 

Varsinkin tuo viimeinen on "must" kaikille Suomen ilmailuhistoriasta ja suomalaisesta ilmailumusiikista kiinnostuneille.   :) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysketjussakin juuri ollut MT-507:n "Mannerheimin hautajaisten saattolento" konkretisoituu tässä filminpätkässä. Kaksi neljän koneen Messerchmitt-osastoa lentää saattojoukon ylitse 4.2.1951.  Kiitos linkkivinkistä Jarmo Aallolle, jonka isä lensi juuri MT-507:aa tässä saattolennossa. Koneet olivat tulleet Malmille edellispäivänä ja lähtivät seuraavana pois.

 

Mersut näkyvät kuvassa 9 minuutin 30 sekunnin jälkeen.

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=18579&locale=sv#

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysketjussakin juuri ollut MT-507:n "Mannerheimin hautajaisten saattolento" konkretisoituu tässä filminpätkässä. Kaksi neljän koneen Messerchmitt-osastoa lentää saattojoukon ylitse 4.2.1951.  Kiitos linkkivinkistä Jarmo Aallolle, jonka isä lensi juuri MT-507:aa tässä saattolennossa. Koneet olivat tulleet Malmille edellispäivänä ja lähtivät seuraavana pois.

 

Mersut näkyvät kuvassa 9 minuutin 30 sekunnin jälkeen.

 

http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=18579&locale=sv#

 

 

Kannattaa katsoa filmi alusta asti. Siinä on varsin kattavasti kuvattu Mannerheimin oma viimeinen lentomatka Suomeen ja vastaanotto Malmilla. (näkyy mm. kuinka täynnä olivat ne yleisölehterit, joita enää ei ole.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2886

 

Reaktorilentokone Comet Seutulassa.

Seutulan lentokentälle saapui elokuussa harvinainen vieras. Kentälle liukui ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone Comet. Suomessa vieraillut kone oli tyyppiä Comet 1 G-ALYS, ja se saapui hakemaan kuningatar Elisabetin puolisoa Edinburghin herttuaa Philipiä Helsingin olympialaisista 4.8.1952.

 

Seuraavina vuosina erityyppisiä Comet-koneita putosi taivaalta. Syyksi paljastui metallin kestämättömyys.

 

Vuonna 1958 esiteltiin Comet 4, joka oli reilusti parannettu versio alkuperäisestä. Niitä oli matkustajalentokäytössä aina vuoteen 1980 asti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

baitiwei... Ylestä olivat minuun juuri yhteydessä, kun olivat tuosta "reaktorilentokoneesta" saaneet palautetta. Oikea termi lienee reaktiolentokone  (?), joka on nyt korjattu.

 

Jokatapauksessa, mikäli vastaavia virheitä teksteissä tuolta Arkistosta löytyy, niin heille kuulemma mielellään saa laittaa palautetta ja korjaavaa tietoa, koska fillmipätkien taustatiedot ovat yleensä melko niukkoja.

 

 

(  Harmi vaan kun en puhelimessa hoksannut vielä antaa palautetta hyvästä palvelusta. Mutta jos tästä joku asianomainen huomaisi :)  )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

40-luvulla (ja ilmeisesti 50-luvun alussa) puhuttiin yleisesti Suomalaisissa ilmailulehdissä (SIL: lmailu) reaktiomoottorista suihkumoottorin sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni pätkä ilmailua löytyy tästäkin filmistä n. 4 minuuttia ja 13 sekuntia sen alusta

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=5&t=&a=2751

Teekkareita ja teekkarihenkeä – Isänmaan toivot   ;D:D;):)

Aika on ilmeisesti 1953, kenttä Malmilla, kone (moottorihärveli) PIK-11 Tumppu

ja onhan siellä taustalla samanlainen DC-3:kin mitä siellä näkee vielä nykyäänkin (kesäisin).

Lentoaseman 2. kerroksen katseluterassin kaide sensijaan on historiaa.  :'(

Vaan kuka on Tumpun lentäjä?

Ja kenelle kuuluu kyseisen mainosfilmin ääni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maistui aivan Markus Raution ääneltä. ( Markus Setä)

Tuo kolmonen ,USA-lippu kuonossa, oli vakioparkissa Malmilla. Oli USA:n lähetystön käytössä.

Tuo peli siirtyi myös aikanaan Seutulaan. En nähnyt sitä koskaa taivaalla lentävänä. Ehkä olikin sellanen "puumalli"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maistui aivan Markus Raution ääneltä. ( Markus Setä)

 

Kyllä Markus-sedällä oli mielestäni pehmeämpi ja leppoisampi ääni (tuli niitä lasten tunteja kuunneltua aika monta, ja kerran oltua itsekin äänessä, kun Yleisradio  kävi tekemässä sitä suorana lähetyksenä luokassamme Töölön kansakoulussa talvella 1953, missä aloittelin opintoputkeani ekaluokkalaisena.

 

Mutta eikös ääni kuulu "kapteeni Kaarnalle" eli Pentti Irjalalle, joka esitti ko. roolia Edvin Laineen ohjaamassa Tuntemattomassa Sotilaassa ja kaatuu melkein sodan ensi metreillä

Muistin virkistämiseksi tässä pala nettisivulta http://hkkk.fi/lta/98/2/d2.html

Monien suomalaisten mieleen on syöpynyt kuva komppanian ensimmäisestä tulikokeesta, jossa komppania pysähtyy suolle kentän laidalta ampuvan tankin eteen. Kaarna saapuu paikalle ja aloittaa:

”Mikäs täällä? Mitä minä näen? Nyt, nyt te olette vallan erehtyneet. Ai…jaaai poojaat, poojaat. Ei sotaa näin käydä…Eheei. Eheei.”

 

Kaarna astelee nuoren vänrikin viereen ja sanoo ystävällisesti:

”Koitetaanhan uudelleen, vänrikki. Kyllä se lähtee.”

 

Kapteeni vetää syvään henkeä, astuu eteenpäin tikkusuorana ja huutaa:

”Hakkaa päälle pohjan poika”

(Linna, 57–58).

 

Räjähdys ja Kaarna vaipuu kasaan.

 

Irjalan nimi löytyy Googlella n. 12 000 sivulta ja kuvahaullakin 5 kuvaa.

 

Vaan kuka on Tumpun lentäjä, joka kiipeää koneeseen laskuvarjo selässä moottorin käydessä?

(Onko hän itse ensin käynnistänyt koneen potkurista vetämällä?)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään