Martti Kujansuu

Ylen Elävä Arkisto - ilmailumateriaalia

187 viestiä aiheessa

Menee vähän iltapäivälehtiosastolle, mutta silti otsikonmukaista materiaalia.

 

Ilmailuhuijauksia, suunnitelmallisuutta ja vakuutuspetoksia ilmailukategoriassa:

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=753&a=6486

 

Sananmukaisesti ilmailuosio alkaa kohdasta noin 13.30.

 

Repesin ihan täysin, kun kaverin psykologin lausunto ilmailulaitokselle meni jotakuinkin näin:

 

"Tutkittavalla ei ole havaittu mielenterveydellistä vikaa, mutta hänen moraalinsa on täysin arveluttava - ei siis esteitä laskuvarjohyppääjän lupakirjan myöntämiselle"  :thmbup:

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteripalvelun Bellillä kyselemässä ympäri Keravaa, kuka tuntee eniten avaruuslentäjiä:  ;)

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=00526&a=4585

 

 

Yksityiskohtana mainittakoon, että tuossa pätkässä näkyy alkukuvassa koneen tunnus OH-HIC pienellä kirjasimella kopterin takaosassa. Tuon kopterin onnettomuudesta vuonna 1965 on ollut foorumilla juttua, OH-HIC putosi Helsingin keskustaan 6.6.1965. Toimittajana tv-jutussa oli Pertti Salolainen, myöhempi poliitikko. Pätkän lopussa näkyy kopterin valmistajan merkintä kabiinin alaosassa: "Giovanni Agusta Bell". OH-HIC teki yleisölennätyksiä noin vuonna 1964 mm. Urjalan urheilukentällä, näin itse sen siellä. Olin noin 6-vuotias. Koneessa oli Tropic-mehumainos (en osannut tosin lukea tuolloin).  Toisessa arkistopätkässä lennettiin Helikopteripalvelun kopterilla Tampereella alkuvuonna 1965 jääkiekon MM-kisojen aikaan. Siinä mainittiin tuon Tampereen lennon pilotin nimenä Seppo Kulju. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=15&t=164&a=6837

 

Seutulan lentoasema 1952

 

Täysin valmis kenttä ei olympiakesään mennessä kuitenkaan ollut, mutta "ajokortiton työvoima" paranteli sitä vielä myöhemmin "kun sitä rattiraittiutta ei vain kehittynyt".

Osa kisavieraista näyttääkin saapuneen paikalle kuvissa vilahtavan Malmin lentokentän kautta.

Lentomatkailu oli vielä kovin uutta. Kiinankin pojat siirtyivät hetkessä "idän hämärästä salaperäisyydestä Pohjolan kesäiseen kirkkauteen!"

Kisojen aikana eivät turhat tullimuodollisuudetkaan asettaneet esteitä matkustajille, sillä vieraiden ei tarvinnut juuri matkalaukkujaan availla.

 

Teksti: Petra Himberg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
,

Kisojen aikana eivät turhat tullimuodollisuudetkaan asettaneet esteitä matkustajille, sillä vieraiden ei tarvinnut juuri matkalaukkujaan availla.

 

Näin se toimii nykyisinkin. Tullit ja muodollisuudet ovat köyhien takia tehtyjä virityksiä. Hyvä niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

11.06.1944 | kesto: 7.23(Audio)

 

Ajankohta taitaa olla myöhempi kuin 11.6.44

- Juutilainen jo kaksinkertainen ritari (28.6.44)

- Luukkanen ammuttu alas tähystyspallo-pudotuksen jälkeen (19.6.44 Summassa)

 

Ajankohta on pikemminkin heinä-elokuussa kun kiivaimmat taistelut ovat päättyneet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaanpa tänne oikeaan ryhmäänkin. (ellei ole täällä jo ennestään?  :-\  )

Eilen postasin tämän ketjuun "Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia"

Pitäisi kai olla ketjussa "Vanhoja elokuvia" 

Tulin juuri katsoneeksi YLE:n elävästä arkistosta 9 minuutin pituisen

Suomi matkailumaana 1932 – Matkailufilmi (mykkä)

1920 - 1930-lukujen taitteessa kuvattu filmi esittelee saksalaismatkailijoille tuhansien järvien Suomen, mistä luksuskaan ei loista poissaolollaan.

 

Siinä on varsin paljon ilmakuvaa Helsingistä ja Aulangolta. Ja myös lähikuvaa Karhumäen veljesten Lokista.

Mm. miten moottoria käynnistetään potkurista vetämällä.

Kyseinen kohta on 3 minuuttia filmin alusta.

Mutta kannattaa kyllä katsoa koko filmi, jos on Suomen historiasta ja entisistä matkailunähtävyyksistä kiinnostunut

 

Filmin esittelyssä ei kylläkään mainita mitään siitä, että siellä esitellään suomalaista lentokonetta.    Sanotaan kyllä, että "Aterian jälkeen kaupunkiin tutustutaan lintuperspektiivistä"

"Karhumäet Keljossa"-kirja kertoo, että Lokki oli valmistunut Valtion Lentokonetehtaalla v. 1929 yhdeksäntenä koneena sen Moth-sarjassa ja palvellut ensin Mikkelin lentokerhoa, kunnes veljekset ostivat sen maaliskuussa 1931.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=&a=8484

 

Merenkulkuhallituksen pääjohtaja Helge Jääsalon tavoitteena oli pohjoisten satamien auki pitäminen myös ankarina talvikausina. Jäänmurtaja Tarmo (II) ja Helikopteripalvelu tekivät uraauurtavaa yhteistyötä vuonna 1964. [...] 1960-luvulla Suomessa oli vain muutamia helikoptereita ja -lentäjiä. Tässä filmissä Helikopteripalvelun lentäjänä on Seppo Kulju ja ilma-aluksena on Bell 47 Ranger.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava pilotti ( lue Jerry Loikala ) opetti ettei murtajaa tarvitse pysäyttää helikopterin tuloa ja lähtöä varten.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=08758

 

"Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa sattui vuonna 1984 tuhoisa helikopterionnettomuus. Onnettomuudessa menehtyi viisi ihmistä. Onnettomuus tapahtui, kun rinteeseen laskeutumassa ollut helikopteri [OH-HAB /Martti] yritti nousta uudelleen ylös. Nousuvaiheessa oletettavasti tuuli tarttui helikopteriin, eikä liian heikkotehoinen kone päässyt enää nousemaan. Helikopteri törmäsi rinteeseen yleisön keskelle. Onnettomuuden vakavuutta lisäsi, että kone räjähti palamaan. Viiden kuolleen lisäksi 26 ihmistä loukkaantui."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=08758

 

"Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa sattui vuonna 1984 tuhoisa helikopterionnettomuus. Onnettomuudessa menehtyi viisi ihmistä. Onnettomuus tapahtui, kun rinteeseen laskeutumassa ollut helikopteri [OH-HAB /Martti] yritti nousta uudelleen ylös. Nousuvaiheessa oletettavasti tuuli tarttui helikopteriin, eikä liian heikkotehoinen kone päässyt enää nousemaan. Helikopteri törmäsi rinteeseen yleisön keskelle. Onnettomuuden vakavuutta lisäsi, että kone räjähti palamaan. Viiden kuolleen lisäksi 26 ihmistä loukkaantui."

 

 

Ihan ulkomuistista, mutta eikö tuossa käynyt niin että helikopteri kaatui tuulenpuuskassa rinteen laella ja sen jälkeen vieri palaen rinnettä alas? Ei niinkään törmäten keskelle rinnettä kuten uutisen kuvauksessa annettiin ymmärtää?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ulkomuistista, mutta eikö tuossa käynyt niin että helikopteri kaatui tuulenpuuskassa rinteen laella ja sen jälkeen vieri palaen rinnettä alas? Ei niinkään törmäten keskelle rinnettä kuten uutisen kuvauksessa annettiin ymmärtää?

 

 

Kopteri tuli melko kovaa maahan vaikeiden tuuliolosuhteiden takia, jolloin jalakset irtosivat. Pyrstöroottorin ohjausvaijerit kulkevat ko. jalaksen kaaren alapuolelta, jolloin kopterin hallitseminen oli äärimmäisen hankalaa, ellei mahdotonta - jalas siis veti ohjausvaijereita kireälle roikkuessaan niiden varassa. Se nousi uudestaan ilmaan ja törmäsi rinteeseen (jolloin pääroottori teki todella pahaa jälkeä), josta sitten kieri alas. Bell 47J:ssä ovat polttoainesäiliöt maston vieressä ja kun se lähtee liikkeelle (siis masto kiinnityksistään) rikkoo se polttoainesäiliöt ja tulipalo on väistämätön.

 

Edit: Kopterin pysähdyttyä alatasanteelle ohjaaja veti kabiinista matkustajat ulos.

 

Samanlainen syttyminen tapahtui vuonna 1976 (muistaakseni) Sodankylässä OH-HIM:lle. Kaksi geologisen laitoksen tutkijaa paloi kopteriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään