Jaakko Kuusisto

Ikävä onnettomuus taas

18 viestiä aiheessa

No jopas nyt, liippaa läheltä:

 

Sama mies, joka antoi minulle elämäni Jak-52-kyydityksen Barkarbyssä 1993....

 

R.I.P. Gabbe  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjan näköistä touhua videosta päätellen... Jos kyseessä on vielä kilpailu, niin voisin jopa väittää, että aika uhkarohkeaa touhua. Noita manööveraita kun ei pysty harjoittelemaan kuten jotain näytösohjelmaa "pässiäksiisillä". En kuitenkaan voi väittää vastustavani tällaisia näyttäviä lentoesityksiä, mutta turvallisuutta noissa voisi kyllä kehittää. Esim. tuollaisessa "pylon"-vedossa voisi koneilta vaatia pelastusvarjot (oliko tuossa toisessa koneessa sellainen, ainakin A.netin kuvasta voisi niin päätellä).

 

Ikävä tapaus kuitenkin. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa näkyy toisen koneen pilotin pelastusvarjo. Kuvista päätellen avasi sen vielä aika matalalla, mutta kupu ehtii kehittyä juuri ennen veteen osumista. Varmaankin oma aikansa mennyt koneesta poistumiseen.

 

- Joonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole koneissa pelastusvarjoja, turvavöidenkin (5. piste) avaamisessa menee hetki, sitten pitää vielä kömpiä ulos. Tosin Yakissa on vielä melko hyvin tilaa mutta eipä tossa videon mukaan Gabbella ollut aikaa kun n. 4 sec osumasta osumaan.  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisethän on kehittäneet temppukoneille oman heittoistuimen jota saa mm. Jak-52:seen ja useisiin Su- temppukoneisiin. En tiedä onko kuinka yleinen ja paljonka painaa, eli tuleeko koneesta liian raskas kun ei ole yleistynyt, mutta varmasti olisi auttanut tässä tapauksessa?

 

Perttu

 

Tässä Jak-52:n ohjaamossa:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisethän on kehittäneet temppukoneille oman heittoistuimen jota saa mm. Jak-52:seen ja useisiin Su- temppukoneisiin. En tiedä onko kuinka yleinen ja paljonka painaa, eli tuleeko koneesta liian raskas kun ei ole yleistynyt, mutta varmasti olisi auttanut tässä tapauksessa?

 

En tiedä, miksi tuo ei ole (ainakaan toistaiseksi) yleistynyt. Tuohan on Zvezda SKS-94 (SKS = lyhenne venäjänkielisistä sanoista "ultra-light ejection system") ja on saatavilla SU-29 ja SU-31 koneisiin (M-malli vissiin myös SU-26:een?), ja myös Yak-52:een, mutta onnettomuuskoneen kaltaisesta Yak-55:sta ei puhuta mitään. On tuo kuitenkin varsin huima systeemi, kun ajattelee, että esim. selkälennosta suoritettuun "ulostautumiseen" on minimikorkeus 30m!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuollaisen paino ei kuitenkaan ole kuin alle 30kg (annetut tiedot vaihtelee 21:sta 29:ään kiloon), joten en tiedä, onko se paino sitten syy, miksi nuo ei ole yleistyneet. Tokihan tuo ~25kg voi olla esim. kilpataitolentäjälle isokin rasite (paljonko on sitten erotus koneen normaaliin pankkiin?). Kuka forumin taitolentoharrastajista kertoisi, paljonko tuollainen lisäpaino vaikuttaa suorituskykyyn? Mutta mutta, äkkiseltään voisi kuvitella, että hinta voi olla monen kohdalla ratkaiseva tekijä tuollaisen hankintaa vastaan. Jostakin joskus luin, että tuo järjestelmä maksaisi jopa 40,000 taalaa. No, tietysti voisi ajatella, että 40K$ on  pieni hinta ihmishengestä, mutta se ei taida aina olla niin yksiselitteistä...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että tuollaisen "pommin" huollotkin tulee maksamaan kun konekorhoselta tuskin löytyy lupia.

 

No, koneetkin on aika experimentaleja kyllä, joten en tiedä miten paljon niitä jar-pajoissa muutenkaan hoidellaan :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, koneetkin on aika experimentaleja kyllä, joten en tiedä miten paljon niitä jar-pajoissa muutenkaan hoidellaan :)

 

//T

 

En tiedä asiaa mutta eikös experimentaalejakin joudu välillä käyttämään ihan oikeassakin huollossa?

 

Olettaisian että jos nyt tuollaisen "pommi jakkaran" ostaa niin eiköhän huoltokin pidä tehdä valtuutettu henkilö/huolto kun on se aika erilainen vekoitin kuin lycomingi. Saahan autojakin itse huoltaa mutta kuinka moni menee itse räpläämään airbageja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuontapaisissa kilpailuissa, missä usea kone on samaan aikaan ajamassa kilpaa samalla radalla, voisi tosiaan toivoa pelastusvälineitä pakollisiksi.

 

Red Bull Air Race on sikäli turvallinen, että radalla on vain 1 kone kerrallaan, mikäli nyt olen ymmärtänyt oikein.

 

Huomenna muuten alkaa traditionaalinen ympyräratakilpailu Reno Air Race, joissa harjoittelukierrostenkin aikana on radalla samaan aikaan luokasta riippuen 3 tai 4 konetta, ja varsinaisilla kilpailukierroksilla esim. 7 konetta yhtaikaa, "lentävällä lähdöllä", jossa kaikki pyrkivät heti paalupaikan harjoituksissa saaneen koneen perään (tai ohitse) radalla, joka on 200-500 ft AGL pyloneiden ympäri esim. 500 mph nopeudella 3,5 G:n mukaiseksi suunnitellulla 6-8 mailin lenkillä.

 

Kävin siellä sääntösivuilla katsomassa, eikä turvallisuusvarustuksesta mainittu muuta kuin että pitää olla 2-way radio sekä kaikissa luokissa tulenkestävä vaatetus ja hanskat. Unlimited-luokassa lisäksi kypärät/happilaitteet luokan määräysten mukaisesti.

 

No, sinne ei ihan kuka tahansa pilotti tai mikä tahansa kone pääse, vaan kaikki screenataan tarkkaan. Kuulostaa kuitenkin aika riskipitoiselta touhulta...No, säännöt siitä, että jos esim. "väkisin" pakottaa toisen koneen väistämään, ovat tiukat, diskaus tulee, joka pylonilla on tuomarit eikä heidän päätöksistään voi valittaa.

 

Hm... Jos jollekin koneelle tulee kesken kaiken ongelmia, pitääpi huutaa "MAYDAY", vetää ylös ja ulos radalta, mutta kilpailu ei sääntöjen mukaan keskeydy siihen - ellei sitten toimikunta katso esim. yleisöriskin edellyttävän kilpailukierroksen keskeyttämistä.

 

Olettaisin, että Renon kilpailuun osallistuvat kyllä tietävät riskinsä... varsin hurjaa touhua, mutta pidetty vuosittain Renossa vuodesta 1964 - paitsi syyskuussa 2001, jolloin kisat peruutettiin yleisesti tiedossa olevasta syystä.

 

Lasku/pelastusvarjoista - heittoistuimista puhumattakaan - ei löytynyt mitään mainintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään