Orvo Välilä

CAF DFW Wing Open Cockpit Day( paljon kuvia, kangaspuita ja sotalintuja )

10 viestiä aiheessa

Kamera näyttää uhkaavasti pölyttyvän muualtakin kuin kennosta joten oli korkea aika lähteä ulkoiluttamaan sitä...  Kohdalle sattui sopivasti Commemorative Air Forcen ( ei saa sanoa enää Confederate, hyi ) paikallisen jaoston Open Cockpit Day. Sinne siis.

 

Tapahtuman piti varsinaisesti alkaa klo 10 aamulla johon mennessä vierailevien esiintyjien piti siis olla lentänyt paikalle. Yhdeksän jälkeen piti näin ollen olla ns. kameravalmiudessa. Pilvisestä säästä valittaminen Texasissa kuulostaa varmaan kaikkien aikojen huonoimman tekosyyn  tittelin hakemiselta mutta näin vain kävi pilvet roikkuivat puolille päiville asti. Oh well minkäs teet.

 

Ajoitus sattui kerrankin oikein sillä jo ennen puolta kymmentä alkoivat ensimmäiset vieraat saapua. Ensimmäisenä paikalle ehti monelle Malmilla hengaavalle bongarille varmasti tutun oloinen kone... viehättävästi Aeroflotin väreissä vieläpä.

 

An-2 N2445 / CCCP - 02445

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joka sai pian jatkokseen talon oman Stearmanin... tai siis  N2S-4 laivastoversion siitä. N70580 ei jostain syystä tärpännyt ollenkaan? Tuore rekisteröinti?

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja runsaasti sotaisan näköisiä Cubeja....

 

[ attachment removed / expired ]

 

....Taylorcraftin ja Piperin valmisteena. Tässä siis N50569 malliksi

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneita parkkeerattiin aika vapaasti ja siirreltiinkin moneen otteeseen mutta loppupeleissä kaikille löytyi tilaa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tosin Cubien parkkeeraaminen ei näyttänyt olevan sieltä helpommasta päästä  ;D  ...."eihän täältä...perr.... näe mitään"....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Son of a Beech.... Beech 18 merellisissä väreissä saapui Vintage Flight Museumin edustajana. N197L

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna O-2A N1166B riuhtaisi tullessaan ylivedon peräti savujen kanssa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lancasterin kentällä jossa DFW Wing siis sijaitsee, majailee yllättävän paljon Aerovodochodyn tuotteita...  Esille vedettiin mm L-29 Delfin N6171M, joka ei tosin sopivan pilotin puutteessa lentänyt...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vertailun vuoksi aiemmin kesällä kuvattu toinen Delfiini samoissa maisemissa. N68SJ

 

[ attachment removed / expired ]

 

Päivän pääsiintyjä antoi odottaa itseään arvokkaasti n. 40 min ylimääräistä. VFM: B-17G Chuckie N3701G

 

[ attachment removed / expired ]

 

Chuckien kiertäessä myötätuuliosalla väliin ehti tuuppaamaan vielä tunnistamattomaksi jäänyt autogiro.... :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hartaasta yrityksestä huolimatta en ole Chuckieta onnistunut bongaamaan muutamaan vuoteen lennossa....  Tällä välin Chuck on kuulemma saanut mm. uuden nelosmoottorin ja näköjään kiillotettukin ihan reippaasti.... :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

...."hitsi kun tää on jännää...ja noi kaikki kattookin vielä"......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun esiintyjät oli saatu paikalle oli aika siirtyä PuhveliPurilaisen jälkeen Fly-in GA parkkipaikalle. Ja olihan siellä toki nähtävää sielläkin. N9871A Cessna 195.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Globe Swift N3249K. Nätti kuin karamelli ja kone on siis vm.-46  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä aiheutti pään raapimista.... minusta ihan selvä Ercoupe mutta rekisterihaku N7541C  sanoo että Forney F-1?? Tietäiskö  joku paremmin? 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Mooney N142W meinasi ensin mennä täysin huomaamatta mutta sitten jotain otti syrjäsilmään.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

...mitä ihmettä....Wingletit potkurissa??  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

..ai jaa. No nyt alkaa selvitä. Auts :'(

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Arrow jäi harmi kyllä tunnistamattomaksi kun luulin ottaneeni sivukuvankin vaan enpäs sitten ollutkaan.... Kovin Retro värinen minusta ??? EDIT: Niin siis Bonanza kuten aivan oikein korjattiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi staattisen näyttelyn pariin....

Se pakollinen AT-6...tai siis eräs niistä. N9871C

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fairchild PT-19 Cornell N51173

 

[ attachment removed / expired ]

 

Talon oma Vultee PT-13 Valiant

 

[ attachment removed / expired ]

 

Viime silausta ja rekisteröintiä vailla oleva Stearman

 

[ attachment removed / expired ]

 

No sitten jotain kovin Fennougria kiinnostavaa. Potez/Valmet Fouga Magister vaikka muka Patrouille de Francen väreissä onkin. Valmetin sarjanro 80. Tottelee nykyään tunnusta N904DM

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fougan toisen omistajan kanssa juorutessa ja vieressä ollutta L-39ZA:ta ihmetellessä toinen L-39 oli vähällä livahtaa karkuun...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pojat ( no joo....herrat Tohtorit sitten ) suorittivat muutaman varsin räväkän ylivedon....

 

[ attachment removed / expired ]

 

...etten sanoisi jopa kiitettävän läheltä yleisöä.... ::)....."hei mitä sun mittari siellä edessä näyttää".....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kolme kertaa yliveto...saisi tapahtua useamminkin. Jos joku ihmettelee niin nämät on kuulemma Bulgarian ilmavoimien värit. Itselleni ainakin asia piti kertoa kun ei ole tullut ennen vastaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

No laskeutuminen sujui varsin hillitysti.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja kauniisti

 

[ attachment removed / expired ]

 

Noita L-39ZA:ta majailee niinikään kolme kappaletta Lancasterin hangaareissa.... N107ZA, N109ZA ja N909ZA. Kertaakaan en ole onnistunut kaikkia bongaamaan yhtä aikaa... lähin on ollut 107 ja 109 yhta aikaa tuossa keväämmällä ja sekin lähes lämpöväreilyn pilaama....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä loppuun niinikään Bulgarian väreissä ollut Mi-24D.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

..ja siinäpä se taisi ollakin. Olihan niitä nyt melko paljon mutta toivottavasti herätti mielenkiintoa joissain edes?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia kiintoisista koneista, kiitos!

 

"Arrowi" on muuten Beech Bonanza. Retroväri on varmaan tehtaan alkuperäiskaavioita, sopii tuohon toisaalta ihan kivasti.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-[

 

Aivan totta Bonanzahan se. Tein tämän postauksen kahteen kertaan ( ukkosmyrsky katkaisi sähköt hävittäen ensimmäisen postauksen viittä vaille valmiina ) ja tuossa kohtaa tuli näköjään hätäiltyä....  Ja Retro ei tässä yhteydessä ollut tarkoitettukaan mitenkään negatiivisesti. Sopii koneeseen kuin sormi sieraimeen.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista! L-29 Delfin ja L-39 Albatros tulevat varmaan lisääntymään Warbirds-osastoilla. Eivät ole menneet Tsekeissä kaupaksi. 1993 tapahtunut Tsekkoslovakian jakaantuminen Tsekin- ja Slovakian tasavalloiksi, pisti uusia koneita "jäähylle". Muunmuassa tsekkien uudehkot MiG-29:t vaihdettiin polakkien W-3A Sokol koptereihin.

 

No joka tapauksessa Romaniassa oli iso lentonäytös heinäkuun lopulla. Selasin noita Airliners.netin kuvia toissapäivänä ja silmään pistivät Chris Loftiningin kuvat romanialaisista MiG-21:stä. Odottelevat kai romuttamista/ostajia. Albaniassa ja Bulgariassa lienee sama tilanne. Prerovissa ( Tsekeissä ) on vielä kalustoa ja sinne avattaneen vuoden-parin päästä uusi museo. Joten eiköhän noita L-29:ä ja L-39:ä vielä päätyne myös Jenkkeihin. Varaosia saa varmaan vielä paremmin kuin wanhaan Fougaan  ;).

 

Pistä vaan jatkossakin kuvasatoa ja -vinkkejä tulemaan Jenkkilästä! Mukavaa katseltavaa  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se autogiro on RAF 2000 merkkinen lentolaitos.

Kiitos kuvista, VARSINKIN B-18:ta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach so

 

Siinä sohlatessa oli kädet niin täynnä kameraa että se ehtisi rullaamaan jonnekin hangaariin ilman lähempää tuttavuutta.

 

Ja mitenkään viisastelematta tarkoitit varmaan B-17.... ::) . B-18 Bolo oli yks niistä jotka ensin valittiin Boeingin sijasta mutta jotka aika pian korvautui B-17:lla http://home.att.net/~jbaugher2/b18.html

 

Mutta kyllä ittellekin B-17 on ollut aina sellainen kovin puoleensa vetävä kuvauskohde   :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hienoja kuvia hieman harvemmin nähdyistä konetyypeistä. Nuo L-39:t erityisesti ..... :thmbup:

 

Tämä aiheutti pään raapimista.... minusta ihan selvä Ercoupe mutta rekisterihaku N7541C  sanoo että Forney F-1?? Tietäiskö  joku paremmin?

 

Pakkohan sitä oli tutkiskella, ja tällainen löytyi:

 

"The Ercoupe remained in production until ERCO ceased Ercoupe production in 1951 with a total of 5081 built, and the Ercoupe type certificate was sold to Univair.  In April, 1955 the Foney Manufacturing Company purchased the type certificate and the Ercoupe re-entered production as the Forney F-1 Aircoupe. Some 115 of the F-1 Aircoupe were built up to 1959, when Forney's aircraft division was sold to Air Products Company of Carlsbad, New Mexico. A new series of 50 aircraft was built by Air Products Inc. as the F-1A until production ceased in 1962. In 1963 Alon Inc. of Wichita, Kansas, bought the rights of the airplane and put it back into production in 1964 with a 90 hp Continental engine as the A-2. Alon merged in 1967 with Mooney Aircraft of Kerrville, Texas, who continued to build the A-2A. The Ercoupe remained virtually unchanged in production till 1969 when Mooney redesigned the aircraft with a single fin as the M-10 Cadet."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach so

 

Ja mitenkään viisastelematta tarkoitit varmaan B-17.... ::) . B-18 Bolo oli yks niistä jotka ensin valittiin Boeingin sijasta mutta jotka aika pian korvautui B-17:lla http://home.att.net/~jbaugher2/b18.html

 

Mutta kyllä ittellekin B-17 on ollut aina sellainen kovin puoleensa vetävä kuvauskohde  :thmbup:

 

Och så..

Näin käy kun lyhentelee liikaa; Beech-18... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haha....

 

No juu ja kun olettelee liikaa niin..... :laugh:  No nyt ollaan selvemmillä vesillä taas.  Ja muuten kiitoksia tuosta Ercoupe / Forney selvityksestä asianomaisille. Seurasi vaan sellainen jatkokysymys että onko tuo ERCO se sama yritys joka väsäsi esmes. konekivääritorneja B-24 / B-32 koneisiin??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla