Ismo Nurmi

Kuvien luetteloinnista

26 viestiä aiheessa

Kysyisin teiltä spotteriveljet ja -sisaret, että mitenkä olette hoitaneet kuvienne luetteloinnin. Itse olen tässä kaavaillut jotakin ilmaista Access-tyyppistä tietokantaohjelmaa, johon saisi siis asetetuksi haun esimerkiksi konetyypille, rekisteritunnukselle jne. Vai pitäisikö mielummin tutustua ns. albumeihin? Muistan yrittäneeni luoda jonkinlaista tietokantaa myös Excelillä joka löytyy koneelta, mutta esim. pikkukuvien liittäminen siihen ei onnistunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä hoitu Aperturen yhteydessä kuvakirjaston ylläpito. IPTC:hen laitan tägit jos on spesiaaliväritystä tai jotain vastaavaa ja kuvat itsessään on nimetty niin että niistä käy heti sijainti ja koneyksilö ilmi.

Jos ilmaista ratkaisua etsii niin Picasalla kuulemma saa aika näppärästi pysymään kuvat järjestyksessä.

Ja tuo oma nimeämiskäytäntö toimii niin että on hakemisto tyyliin 24.8.2006_EFOU esim. ja siellä on kuvia kaavalla päivämäärä_kenttä_kone<juoksevajärjestysnumero siitä koneesta siltä päivältä sillä kentällä> esim. 24.8.2006_EFOU_OH-LVL01.jpg.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alustavasti kuvat on vuosi ja päivämäärä hakemistoissa.

Varsinaisen luetteloinnin hoidan IView:llä. IPTC tietoihin laitan kuvaajan, paikan, käytetyn kiitotien (laskussa/nousussa), päivämäärän, yhtiön, rekisterin, konetyypin, mahd. kuvassa näkyvien ihmisten nimet plus joskus muutama aiheeseen liittyvä keywordin. Näin tiedot tulevat myöhemminkin automaattisesti käyttöön jos/kun vaihtaa ohjelmaa. Onhan tuossa IViewissä muutakin mukana mutta tuohon sitä pääasiassa tulee käytettyä.

Find toiminnolla on helppo tehdä yhdistelmähakuja. Mielenkiintoistahan tuossa IView:ssä on se että microsoft on ostanut tuon firman.

Picasa ja Elements ovat kuulemma myös päteviä, mutta itsellä ei niistä ole kokemusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen digikameran mukana tuli ACDSee. Päivitin sen joku aika sitten uudempaan versioon, jolla luettelointi onnistuu ihan kelvollisesti. Hinta ei ole yhtä kova kuin iView:llä, mutta ei ole ominaisuudetkaan yhtä laajat. Ihan kelpo ohjelma kuitenkin ja ominaisuuksia minulle ihan riittävästi.

Kuvien järjestelyssä olen kehittänyt systeemin, jossa ensin kuvat on hakemistossa _no_BU (kertoen, että kuvia ei ole vielä varmistettu DVD:lle tms. Tosin kuvat on tässäkin vaiheeessa vähintään kahdella eri kovalevyllä).

Kuvat järjestän hakemistopuihin päivämäärän mukaan. Eli päähakemistona vuosi, alihakemisto kuukausi ja sen alla päivä.

Ilmailukuvia on tullut järjesteltyä myös lentokenttien mukaan hakemistoihin ja niiden alle päivän mukaan.

Metadataa olen lisäillyt kuviin laiskanlaisesti, ilmailukuvissa lähinnä kenttä ja konetyyppi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IView on aika hinnakas, 169€, muutoin vaikutti pätevältä. Picasakin näyttäisi hoitavan homman...

Se on totta että IView maksaa mutta itse säästän sillä helposti tunteja. esim. nappaan kasan kuvia ja raahaan ne jonkun keywordin päälle niin kyseinen keyword lisätään automaattisesti kaikki raahattuihin kuviin. Toinen pirun kiva ominaisuus on se että jos kuvat on poltettu DVD:lle niin ei tarvi kahlata kaikkia paria kymmentä levyä yksi kerrallaan läpi jos haluaa etsiä jotain tiettyä kuvaa. Iview:ssä on tallennettuna katalogi jossa on thumbnailit ja kyseiset keywordit niin nopealla haulla voi katsoa miltä levyltä se haettava kuva löytyy. Erinomainen toiminto myös silloin kun etsii jonkin tyyppistä kuvaa mutta ei tiedä tarkkaan mitä kuvaa.

Kyseisiä toimintoja löytyy varmasti muistakin ohjelmista. Suurin ongelmahan tässä arkistoinnissa on sen aloittaminen oli ohjelma tai tapa mikä tahansa.  :)

Opiskelijat saa tuosta 50% alennusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omat diakuvani varustan juoksevalla numerolla. Ylläpidän sitten kuvista Excel-taulukkoa, johon tulee dian numero, kuvan kohde, pvm, paikka, filmitiedot ym. huomioita. Excel-taulukon saa järjestettyä haluttuun järjestykseen esim. paikkatiedon tai kohteen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua ainakin kiinnostais kuinka Pro tason spottaajat ne arkistoi ?

Mieleen nyt tulee yhtäkkiä esim. Koskisen Harri !

Harrilla taitaa tulla niin paljon materiaalia että liekö jo palkannut oppipojan arkistoijaksi  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietokanta on kyllä ehdoton, siitä on niin monenlaista hyötyä. Jos kerran kuvaa niin pitäähän niidem kuvien olla käytettävissä ja saavutettavissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys, mutta aika retuperällä "arkistoni" ovat sekä digikuvien että diojen suhteen. Aika ei vaan riitä järjestelmälliseen arkistointiin materiaalin määrän huomioiden. Toista oli parikymmentä vuotta sitten, kun valotin diaruutuja vuodessa ehkä saman määrän mitä otan nykyisin digikuvia yhtenä vilkkaana päivänä! Eli materiaalia tuli huomattavasti vähemmän ja siten aikaakin sen arkistoimiseen oli enemmän, kun kaikki vapaa-aika ei kulunut kuvaamiseen.

Jonkinlainen, tällä hetkellä vielä hyvin vaillinainen systeemi minulla kuitenkin on. Alussa tein päätöksen olla käyttämättä mitään sovellusta arkistointiin, koska minulla on pelko, että jossakin vaiheessa sovellukselle ei enää löydy tukea ja sitten joudun siirtämään kaiken materiaalin manuaalisesti johonkin toiseen sovellukseen. Niinpä perustan arkistointini ihan Windowsin ominaisuuksiin ja tekstitiedostoihin.

Minulla on kuvattu materiaali talletettu kenttä- ja kuvauspäiväkohtaisiin hakemistoihin, jotka on nimetty tyyliin EFHK_060913. Päiväys nimenomaan muodossa yymmdd jotta hakemistot tulevat nimiensä mukaisesti aikajärjestykseen. Hakemistopuussa nuo ovat sitten maakohtaisissa hakemistoissa ja niiden maiden osalta, joista minulla on runsaasti kuvia eri kentiltä on vielä maiden alla kenttäkohtaiset ja vuosikohtaiset hakemistot (Finland -> EFHK -> 2006 -> EFHK_060913. Toisaalta pelkästään tuo hakemistonimi riittäisi, mutta suurempi hierarkia ehkä on hieman selkeämmän näköinen ja helpottaa oikean hakemiston löytämistä nopeammin kuin yhdestä pitkästä listasta.

Talletus on vasta toinen puoli arkistointia, toinen on luettelointi. Eli miten löydän nopeasti tietyn koneyksilön tai -tyypin kuvan? Se onkin sitten se enemmän retuperällä oleva puoli. Olen alkanut koota isoa tekstitiedostoa, johon olen listannut lähinnä airfleets.netistä kopioiden lentoyhtiökohtaisia koneluetteloja. Listalla on tällä hetkellä mukana useimmat eurooppalaiset ja suurimmat aasialaisyhtiöt, eli ne, joista minulla on suhteellisesti eniten kuvia yhtiöiden koko laivastoon verrattuna. Sitten kun on ylimääräistä aikaa, niin tarkoitus on mennä läpi kuvahakemistoja ja merkitä listaan milloin ja missä otettu kuva minulla on tietystä koneyksilöstä. (Niiden koneiden kuvien osalta, joiden yhtiöitä ei ole vielä listalla, lisään tapauskohtaisesti ko. yhtiön kaikki koneet, tai kirjaan vain niiden koneiden tiedot, joista minulla on kuvat.)

Esimerkiksi Cargoluxin osalta lista näyttää tällä hetkellä tällaiselta:

LX-FCV B747-4R7F/SCD EFHK 29.1.2006

LX-GCV B747-4R7F/SCD EFHK 19.3.2005

LX-ICV B747-428F/SCD EFHK 29.4.2006

LX-KCV B747-4R7F/SCD EFHK 27.5.2006

LX-LCV B747-4R7F/SCD EFHK 11.12.2005

LX-MCV B747-4R7F/SCD

LX-NCV B747-4R7F/SCD LHBP 30.1.2005

LX-OCV B747-4R7F/SCD EFHK 7.5.2005

LX-PCV B747-4R7F/SCD LHBP 30.10.2005

LX-RCV B747-4R7F/SCD EFHK 18.12.2004

LX-SCV B747-4R7F/SCD EFHK 26.2.2005

LX-TCV B747-4R7F/SCD

LX-UCV B747-4R7F/SCD EFHK 12.2.2005

LX-VCV B747-4R7F/SCD EFHK 26.8.2006

Jos koneissa on joitakin erikoismerkintöjä tai uusi/vanha maalaus, niin kirjoitan sellaiset tiedot päivämäärien perään. (Sama jos kuva ei ole kovin hyvä, esim. otettu huonossa säässä, niin sitten kun saan paremman kuvan, niin voin päivittää tiedon listalla.)

Eli jos joku kysyy minulta julkaistavaksi kuvaa jostakin Cargoluxin koneesta tai haluan löytää jonkin tietyn koneyksilön kuvan, niin tiedän mistä hakemistosta etsiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen nykyään yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja pyrkinyt aina laittamaan keywordit kohdilleen heti kuvan muokkauksen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen nykyään yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja pyrkinyt aina laittamaan keywordit kohdilleen heti kuvan muokkauksen jälkeen.

Se kannattaa kyllä, se on rasittavaa jos jättää kuvien editoinnin ja arkistointihommat rästiin liian pitkäksi aikaa...itsellä kävi näin ja oli sitten aika järjettömän kokoinen urakka kaikki elokuun kuvat kerralla hoitaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla kuvat on tällä hetkellä lajiteltuna ainoastaan kenttä- ja rekisteritunnuskohtaisesti omiin kansiohin kuvien ollessa juoksevilla numeroilla. Esimerkiksi EFTP -> F-RADB -> f-radb_tmp1, f-radb_tmp2 jne...

Täytyy kehitellä jotain järkevämpää, jotta eri päivinä otetut kuvat samasta koneesta löytyisivät helpommin ja nopeammin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla kuvat on tällä hetkellä lajiteltuna ainoastaan kenttä- ja rekisteritunnuskohtaisesti omiin kansiohin kuvien ollessa juoksevilla numeroilla. Esimerkiksi EFTP -> F-RADB -> f-radb_tmp1, f-radb_tmp2 jne...

Täytyy kehitellä jotain järkevämpää, jotta eri päivinä otetut kuvat samasta koneesta löytyisivät helpommin ja nopeammin.

Tuosta nimeämisestä puheenollen. Itse jätän kuvan nimet alkuperäisiksi niin on helpompi etsiä se raw kuva mistä jpg tai tiffi on tehty.

Olli: Niinpä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta nimeämisestä puheenollen. Itse jätän kuvan nimet alkuperäisiksi niin on helpompi etsiä se raw kuva mistä jpg tai tiffi on tehty.

Olli: Niinpä.

Näin minäkin olen tehnyt järkkärikauteen siirryttyäni, mutta aikaisemmin muutin ja tarvittaessa muutan tiedostonimet muotoon josta aiemmin mainitsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse muutan RAWien JA jpegien nimet tuohon muotoon minkä aiemmin mainitsin...tai siis, Aperturehan ei niitä tiedostoja nimeä uusiksi mutta kuitenkin vaihdan Aperturen file nameksi tuon mitä sanoin. Ja sitten exporttaan jpegit niistä mistä exporttaan ja nimet tulee suoraan siitä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen toistaiseksi ratkaissut arkistoinnin järjestämällä kuvat kuukausihakemistoihin, joiden alla on sitten tapahtumakohtaiset alihakemistot.   Esimerkiksi  \2006\07\Jämi\.

Sitten on erikseen Excelillä tehty kuvatietokanta, johon tallennan tiedot koneista, kuvauspaikasta, erikoismuistiinpanot jne. aikajärjestyksessä. Tästä on helppo tehdä hakuja.

Kuvien hakuvaiheessa avaan rinnakkain Excelin ja RAW-selaimen (joko BreezeBrowserPro tai kameran mukana tullut Canon DPP) missä voi hyvin selata kuvia.

Kuten Harrikin, olen pysynyt erikoissovelluksista erossa, kun ei ole varmuutta siitä onko niiden tietokantaformaatti vielä olemassa esim. 25 vuoden kuluttua. Excelissä ei mielestäni ole tällaista epävarmuutta.

Joissakin kuvissa olen lisännyt kuvatiedot IPTC-formaatissa, jolloin tiedot tallentuvat suoraan kuvatiedostoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Harrikin, olen pysynyt erikoissovelluksista erossa, kun ei ole varmuutta siitä onko niiden tietokantaformaatti vielä olemassa esim. 25 vuoden kuluttua. Excelissä ei mielestäni ole tällaista epävarmuutta.

Joissakin kuvissa olen lisännyt kuvatiedot IPTC-formaatissa, jolloin tiedot tallentuvat suoraan kuvatiedostoon.

Se vaara on aina olemassa, iview:ssä tosiaan nuo tietokannat muodostetaan noista iptc yms. standardi tiedoista. Todennäköisesti sen saman voi tehdä nopeasti sitten 20v päästä olevilla ohjelmilla koska luulen ettp iptc, exif yms. standardit säilyy.

Kehutaan vielä lisää tuota IView:ä. Siinä on mukana aika kiva valopöytä jolla aika nopeasti raakkaa huonot kuvat pois ja luokittelee mitä muokataan ja mikä muuten vain säilytetään. Nyt en enään kehu vaan kannattaa kokeilla.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se vaara on aina olemassa, iview:ssä tosiaan nuo tietokannat muodostetaan noista iptc yms. standardi tiedoista. Todennäköisesti sen saman voi tehdä nopeasti sitten 20v päästä olevilla ohjelmilla koska luulen ettp iptc, exif yms. standardit säilyy.

Juu tästä olen samaa mieltä, IPTC, EXIF ja XMP näyttävät olevan niitä "kuumia lyhenteitä" tällä alalla, ja on hyvä kun luettelointisovellus tukee niitä.

Melko vastaava sovellus kuin tuo Iview taitaa olla iMatch niminen softa, jota kokeilin. Ominaisuuksia vaikka muille jakaa on tässäkin, ihan pro-tasolle asti.  BreezeBrowser Pro:ssa on kohtuuhelppokäyttäinen IPTC-syöttöeditori ja sen käytön oppiminen oli mielestäni aika helppoa, mikä ei kaikista näistä voi sanoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Picasalla järkkää kuvia kanssa ihan kivasti, se järkkää niitä folderin nimien mukaan. Ja järjestää kuvat exif-päiväyksen mukaan aikajanaan.

Toki pitää olla helkkarin iso(t) kovalevy(t) että sitä voi käyttää pitkään, mutta sama taitaa olla muissakin ongelmana ellei sitten tosiaan softa toimi hyvin dvd ym. backuppien kanssa.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi varteenotettava ilmainen vaihtoehto on IDimager lite edition.  Siinä on XMP/IPTC/Exif-tuki ja aika monipuoliset kuvansäätömahdollisuudet sekä ymmärtää myös väriprofiileita ja raw-kuvia. Käyttää DCraw konvertteria.  Käyttöliittymä ei ole ihan yhtä selkeä ja nopea kuin Picasassa, ei huonokaan, mutta luettelointiominaisuuksia on sitten paljon enemmän.  On aiemmin ollut maksullinen ohjelma, mutta muuttui ilmaiseksi heinäkuussä.

Linkki: www.idimager.com

-cr

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Neljä vuotta sitten aloitin tämän ketjun ja olen samassa tilanteessa, paitsi että kuvia on muutama tuhat lisää. Samin mainitsema Iview on jotenkin hukkunut Microsoftin mahaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voisin lisätä, että sama epäilys ohjelmallisen arkistoinnin säilyvyydestä kalvaa kuin muutamilla muilla ketjuun osallistuneilla. Olen tehnyt kansiot konetyypeittäin ja niiden sisään joko rekisterillä tai lentoyhtiön nimellä alikansioita - jos on kertynyt yhdestä enemmän. Mielellään sitä lisäisi rekisterit, tarkat tyyppitiedot jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään