Guest IlariLehtinen

Viron Rajavartiolaitoksen kyydissä (kuvia lisätty 19.9!)

11 viestiä aiheessa

Tuli mahdollisuus päästä kyytiin Eesti Piirivalven Let L-410:n kyytiin viime sunnuntaina rutiini-partiolennolle. Keikka kiersi rannikkoviivaa aika tarkasti aina Venäjän rajalle asti ja takaisin reilun 300nm verran ja siinä sivussa tuli nähtyä paljon Viroa kerralla vähän spesiaalimmasta vinkkelistä. Touhu käsitti yleistä havainnointia, eli lähemmin öljypäästöjen tähystelyä ja laivojen tarkistuksia.

 

Allekirjoittanut ei tietenkään osallistunut mihinkään viranomais-aktiviteetteihin vaan oli ihan siviili-ilmailufanina kyydissä.

 

Kuvien laadusta sitten sen verran, että kamerana oli vastaanhangoitteleva Sonyn pokkari..

 

Asiaan! Työjuhtana oli ES-PLY, jonka tarkemmasta varustelusta en tiedä - kuulemma melkolailla siviilikalustuksessa. Aamuseiskan valo oli kaunis, mutta kauhistus kameralle. Photoshop pelastaa samalla kun pikselinviilaajat syttyvät myötähäpeästä tuleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

En harmikseni huomannut kysyä koneen ikää ja historiaa, mutta päivittelen tietoja tähän kun ja jos saan kysyttyä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pilottien toimisto, ilman sen suurempia kommentteja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Se jorinoista. Rullaus jarrut (vai renkaat?) ulvoen radalle, hetken odottelu ja hanat auki!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hetikohta vedetään Ülemisten järven päällä kone oikeaan suuntaan, turhia kruusailematta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Matkalla Paldiskin biitseille näkyi maisemia, yllättäen. En muista paikkaa, mutta kuva on kiva.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

... Ja kauaa ei tarvinnut odotella kun jo pyörittiin Paldiskin rannan tuntumassa öljypäästöjä tähyillen. Täältä ei löytynyt onnistuneita kuvia, eli en tarjoile hapanta. Vähän pidemmältä mereltä löytyi rahtialus joka käytiin tarkastamassa. Tässä vaiheessa on ehkä hyvä huomauttaa että nämä spottailukoukkaukset käytiin siinä 170-180 jalassa, kun normaali lentokorkeus tällä reissulla pyöri tuhannen jalan nurkilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Allekirjoittaneen räpsiessä pikkupokkarilla, alan mies vetää hihastaan Canonin järkkärin isolla putkella ja näyttää mistä oikeat miehet ovat tehty.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Interiööriä. ES-PLY oli sillä hetkellä varustettu lisätankilla joka vei suuren osan sisätiloista. Jättäkää huomioimatta kuvan tärähtänyt olemus ja ottakaa se taiteellisena lisänä, ja huomatkaa tyylikkäät vaatekoukut sekä varauloskäynti joka on kavalasti kakkosmotin kohdalla. Kannattaapi siis odottaa että huiska hidastaa ennenkuin loikkaa vaikka olisi kuinka tuli persiin alla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Venäjän rajan nurkilta palatessa matkan varrella silmään sattui vanha neukkujen lentotukikohta, ...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

.. ja sukellusveneiden tukikohta, ellei peräti tehdas vai telakka? En saa päähäni, mitkä kyseiset paikat olivat nimiltään. Jos joku tunnistaa niin sopii hihkaista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

.. Ja nykyaikaisempaa vihoittelu-merikalustoa edusti Open Spirit -harjoituksen vesselit. Viimeksi kun kuulin, miinasaldo taisi olla jo kuudessakymmenissä. Rantojen putsausta talkoovoimin vähän eri skaalassa kuin Keravanjoen varsilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paluumatkalla seurailtiin rantaviivaa lähemmin, ja maakrapullekin tuli helpotusta hypoteettiseen koti-ikävään maankamaralle. Edustettuina itäisen Viron julmanjylhät rantakalliot.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tallinnaa lähestyttäessä piti toki käydä ottamassa piilokamerakuva piloteista oikeassa ympäristössään kun vielä kerkesi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hetikohta piti Letin vetää lahkeita ylös ettei jalat kastu. Vai oliko se että ne yltäisivät maahan?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Liu'utaan höyhenenkepeästi kynnysmaton yllä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

.. että päästään morjenstamaan kyrmyniska-Antonoveja ennenkuin rullataan parkkiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuo reissu oli siis aika tasan kolmetuntinen ja kattoi 318 merimailia suoria viivoja piirtäen, käytännössä tuohon tulee jos jonkinsortin pyörimisiä ja koukkauksia lisäksi eli varmasti meni yli tuon. Lentokorkeus normaalisti oli se tuhat jalkaa, ja tarkistuksissa piipahdettiin reilusti alempana, 170-180 jalkaa kuten tulikin aikaisemmin todettua. Menee toistoksi, mutta menkööt loppukaneetin piikkiin.

 

Tällä reissulla ei nähty öljyä, johtuen lähinnä ehkä kovasta merenkäynnistä jossa pienemmät päästöt eivät erotu.

 

Ja disclaimer kun kuitenkin kysytään: Kuvaamiseen oli lupa, nettiin pistämiseen sain luvan. Vaikka kuinka monta kertaa kysyin, niin lupa oli. :) Siitä suurkiitos Eesti Piirivalvelle. Tekevät huimaa duunia ja tiukasti yhteistyössä Suomen RVL:n kanssa.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisesta kuvasarjasta! :thmbup:

 

Mutta: "Tuli mahdollisuus päästä kyytiin" Miten ihmeessä tuollaisia mahdollisuuksia tulee?

Olisi upeaa päästä itsekin joskus jollekin vastaavalle lennolle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuviapa hyvinkin. Näkyy Eesti Piirivalve kopioineen koneidensa värityskaavion Suomen rajavartiolaitokselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäilläänpä satunnaisotoksia reissulta!

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen historiasta :

810726 ES-PLW L410UVP Piirivalve Lennusalk ex 313, 53+01, ES-EPA

 

Taitaa olla alunperin ex-DDRläinen, sieltä Luftwaffen kirjoihin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokseenkin pelottava tuo lisätankki sisätiloissa :P

 

Kieltämättä ;D Onkos Ilari tarkempaa tietoa paljonko tuohon sisällä olevaan tankkiin mahtuu löpöä?

 

Mahtavat kuvat ja nämä kuvat ovat juuri niitä joita harvemmin täällä näkee, kiitos näistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla