Jaakko Kuusisto

Wanhoja möhläyksiä

34 viestiä aiheessa

Malmilla oli aikoinaan esikunnan oma laivue,vanhat Malmilla käynneet muistavat varmaan "kerhohuoneen"konehallin tiloissa,siellä kuulin tämän jutun asianomaisten itsensä kertomana.

Oli ilmeisesti ollut pidempi päivystysilta tai veneenrakennusprojekti(niitäkin siellä tekivät)ja aamu oli osalla porukkaa tunkkainen,Munkkiniemestä oli tulossa joku,olisiko ollut piippua polttava,en enään muista,sivuun oli päästävä.

Päättivät sitten pari kaverusta lähteä koelennolle,ohjaaja ja mekaanikko,varusteet päälle ja Stieglizillä muistaakseni menoks.

Ilta vaikutti vielä ja jossain vaiheessa lentoa ohjaaja alkoi voimaan pahoin,näppäränä miehenä koirannahka hanska kädestä ja oksennus hanskaan,matka jatkui ja hetken kuluttua mekatsu teki samat kuviot,oli kuulemma hiljaisia miehiä takaisin tullessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimit ihan oikein.  :thmbup:

Sitähän emme koskaan saa tietää. Se kumpiainen olisi hyvinkin voinut nostaa. Tai sitten tuolla lentokokemuksella arvioiden se olisikin ollut hajoava pilvi, ja sankari olisi löytänyt itsensä turnipsipellosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän emme koskaan saa tietää. Se kumpiainen olisi hyvinkin voinut nostaa. Tai sitten tuolla lentokokemuksella arvioiden se olisikin ollut hajoava pilvi, ja sankari olisi löytänyt itsensä turnipsipellosta.

 

"Toimit ihan oikein" kommenttini oli tuosta vääränkätisestä lähestymisestä.

Pelastetaan mitä pelastettavissa on. ;)

 

Tiedän muutaman tapauksen, kun startissa on käännytty vasemmalla olevaan lumipilveen, huonoin seuraamuksin.

Oikealla olisi ollut lähes cavokkia.

Tuosta yhdestä on muistokuvakin CPC-rainassa, (Sääksmäen siltojen luota, kone selällään.)

Kone kaatui kuulemma katolleen, niin hiljaisessa vauhdissa, että olisi kerennyt hypätä ulos.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Toimit ihan oikein" kommenttini oli tuosta vääränkätisestä lähestymisestä.

 

Niin joo, siinähän on äkkiä kierteessä kun yrittää kiertää vielä kentän taakse ja äkkiä ympäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee kategoriaan:

 

Purjelentokurssilla 30 vuotta sitten. Sää oli aika repaleinen, matalia pilviä näytti seilaavan, mutta parempaan suuntaan oltiin menossa. Vietiin kone kumminkin baanalle ja ajateltiin - tai opettaja ajatteli, minähän olin vaan oppilas - että kokeillaan nyt noita aukkoja.

 

Lekohinauksessa tupsautettiin pilveen 50 metrissä. Yritettiin 180 asteen kaartoa, mutta ei löydetty mitään aukkoa. 100 metrissä päästettiin irti, alla oli jotain kentän näköistä, vaakasuunnassa ei näkynyt muuta kuin köysi ja joku hämärä hinurin hahmo.

 

Hinuri katosi välittömästi kun köysi irtosi. Alla tosiaan oli kenttä, lurkautettiin siihen. Hinuri tuli hetken päästä. Oli kuulemma ajellut hetken suoraan, ettei ihan samassa kohtaa kierreltäisi, työnsi samalla pilven alle.

 

Olisihan se pilvi voinut olla vähän vielä tiheämpi ja vielä vähän alempana... en saanut ollenkaan ohjata sillä lennolla!

 

Koneet: OH-171 (se oli vielä edellisenä vuonna OH-KKB), ja Super Cub OH-CPT (kai?).

 

Onneksi ei käynyt näin.

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/32381.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentokurssilla Nuorisoilmailijoissa Nummelassa kesällä 1983. Yksinlentovaihe, alla Blanik OH-501, loistokeli, ilmassa kyseisellä lennolla jo yli 35 minuuttia. Korkeutta mukavasti, vähän kentän länsipuolella komea kumpiainen jota lähdin jahtaamaan 17-vuotiaan koko itseluottamuksella. Onneksi sentään ajoissa tajusin että tuuli painaa kumpiaista (ja minua) koko ajan kauemmas länteen. Täyskäännös ja takaisin kentälle - justiin piisasi korkeus kun tein oikeanpuoleisen laskukierroksen normaalin vasemman sijasta. Vähänkös nolotti...  :-[

 

Minä kommentoin ja puhuin tästä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten opin käyttämään turvavöitä: Olin kersana Rossin Tinon kyydissä pikku Cessnalla. Nousun jälkeen irroitin vyöt. Tino vilkaisi minua, ja käänti katiskan katolleen. Tuumasi, että hän mielummin pysyy jakkaralla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten opin käyttämään turvavöitä: Olin kersana Rossin Tinon kyydissä pikku Cessnalla. Nousun jälkeen irroitin vyöt. Tino vilkaisi minua, ja käänti katiskan katolleen. Tuumasi, että hän mielummin pysyy jakkaralla.

 

Ollessani Tinon kurssikaverina Utissa, teimme kumpikin saman päivän aikana omat  taitolentosuorituksemme kentän päällä.

 

Ensin SZ:llä ja sitten perään SF:llä.

 

SZ osuus meni moitteetta ja vaihdoin konetta.

Laskuvarjon vyöt kiinni ja niiden päälle koneen turvavyöt. Nimim: "vöissä löytyi"

 

SF:n ekan vaakakierteen puolessavälin pysähtyi pyöriminen, jäin hetkeksi selkälentoon.

Syynä oli avonaiset turvavyöt. Putosin koneen kattoon ja pienenä miehenä ( 172 cm/ 18V) sain vain jalalla otteen sauvasta. Sauva sivuun ja  valuin kylkeä pitkin penkilleni, vyöt kiinn ja uudestaan ,aloituskohtaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään