Jaakko Kuusisto

Wanhoja möhläyksiä

34 viestiä aiheessa

Olin lento-oppilaana Kauhavalla ja lensimme Viimalla yksinlentoja lumiselle , havujen reunustamalle "kiitoradalle".

Lensin tunnin verran läpäreitä ja istutin koneen aina lähelle kynnystä.

Opettajani näytti maassa, lentoni jälkeen,mihin olin joka kerralla todella laskeutunut.

Kiitorata alkoi vasta noin viidenkymmenen metrin päässä kosketuskohdistani, joiden sivuilla oli joku pensasaita. Se niistä havumerkeistä.

Aivan kerhon oven vierestä olin joka kerta pyyhkässyt. :-[

Muuten meni hyvin  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä taidan olla ainut, joka on joskus mokaillut  :-[

Et ole, mutta ainoa jonka Wanhat on tuplaweellä. Jos saa kertoa yksinkertaisella veellä, niin voin paremmalla aikaa laittaa muutaman... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, ekan yksinlentoni jälkeen tulin rullanneeksi just tasan helipadin yli hallin eteen Malmilla. Möhläys täydentyi vielä toisella, kun tulin harmitelleeksi asiaa ääneen - Onska ei ollut huomannutkaan :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran kun lensin Malmin kierroksessa, tuli töpeksittyä radiopuhelinliikenteessä oikein olan takaa. Ilmottelin perusosaa 18:lle ja sanoin kutsukseni ensin O(H-S)LK (joka oli juuri minua ennen äänessä), sitten O(H-C)AY (jolla olin juuri ollut kaverin kanssa lentämässä) ja sitten vasta O(H-C)TL, joka oli oikea kutsu. Ja jokaisen kutsun välissä tietenki piti sanoa "eiku". Kumma kyllä lennonjohtaja pysyi perässä ja ymmärsi kuka loppujenlopuksi oli äänessä.

Toinen aika paha moka radioliikenteessä oli kerran, kun sovittiin kaverin kanssa aika ja paikka missä tavataan Sipoon päällä. Kaveri lähti Vantaalta ja minä Malmilta. Molemmilla meillä oli kohteena Hyvinkää. Oli sovittu pulinajakso jolla sitten tavataan kun on tultu valvomattomaan. No, mulla tyylikkäästi kakkosradiossa sovittu pulinajakso valmiiksi viritettynä. Heti DEGERin ulos kuitattua sitten huikkimaan radioon tyyliin: "No onkos tällä jaksolla ketään?", johon hetkenkuluttua kuuluu vastaus "No kyllä täällä ainakin Malmin torni on jos ei muita." Piti vaihtaa radion lähetysnuppi kakkosradiolle, olin painanut sensijaan innostuksissani radioiden kuuntelun asentoon both.

Tekevälle sattuu  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä taidan olla ainut, joka on joskus mokaillut  :-[

Et ole, vaan meillä nuoremmilla ei vain välttämättä ole kanttia tunnustaa möhläyksiämme täällä julkisesti.

Jospa minä nyt sitten kertoisin yhden monista, kun aikaakin on jo jokunen vuosi vierähtänyt. Lentelin yksityislentäjän lupakirjakurssiin kuuluvia yksinmatkalentoja, ja kohteena oli Pirkkala, jossa piti käväistä ihan platalla asti ja lähteä siitä jatkamaan matkaa uudella plaanilla. Kutsuin siinä sitten tornia ja pyysin rullausselvityksen, torni selvitti minut odotuspaikalle 06. Odotuspaikalla oli sitten aikomukseni tehdä normaalit lentoonlähtöä edeltävät rutiinit koekäyttöineen ja tsekkauksineen ja lopuksi ilmoittaa tornille olevani valmis, kuten olin Malmilla oppinut tekemään. Ollessani jo melkein perillä odotuspaikalla torni käski rullata kiitotielle. Olin hyvin kokematon, olinhan vasta kurssilla, ja häkellyin osaamatta pyytää lupaa jäädä odotuspaikalle tekemään lentoonlähtötarkastusta. Mielessäni sadatellen rullasin kiitotielle ja samantien urku auki. Korostan nyt jo tässä, etten osoittanut mieltäni, vaan lähdin ilmaan hölmöyttäni; minullehan ei annettu lupaa nousta ilmaan, vaan ainoastaan rullata kiitotielle.

Ilmoitellessani sitten Lempoa ulos, tuli radiosta kommentti, joka kuului suunnilleen näin: "Oscar Bravo Victor, vaikka nyt onkin vappu, niin se ei anna mitään oikeuksia toimia oman pään mukaan. Lähdit ilman lupaa!" Tai jotain sinne päin.

Olin mokannut ja saanut nuhteet aivan ansioni mukaan, mutta vappuni oli pilalla. En tehnyt tuota tahallani, vaan kokemattomuuttani, ja vieraalla valvotulla kentällä toimiminen oli liian jännää, sieltä paloi mieli pois, ja niin minulle kävi kuten kävi.

Kävin muuten eilen lentämässä kertauskoululennon Onskan kanssa, ilma oli hieno ja meillä oli mukavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ystäväni Sami Salonen kävi RTF-tentin lentoasemamme päällikön, Ramin, luona.

Lensivät sitten seuraavana päivänä eri koneilla, samaan aikaan.

Lennon jälkeen Sami kävi kysymässä Ramilta neuvoja. Onkos toi sun radiokutsus  Voktor Fix vai Viktor  Fox. Ramilta meni nääs senat sakasin finaalissa.

Kumpikin nauroivat ja asiat selkisivät.

Kuten eräällä lennolla, sota-aikaisen majurin, koululennon jälkeen. Majuri evp valitti mulle ettei oikein tahtonut tajuta kaikkea radioliikenteestä.

NO, rullatessamme parkkiin, totesi majurini, "hahaa, tossahan se Mango Taikki on". Olimme rullanneet Tango Maikin viereen. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jenkkipojilla on hyvä lääke tuohon, luvattomaan starttiin.

Ohjaaja sanoo radioon " Roolling", kun lähtee radalla liikkeelle.

Olen itsekin syyllistynyt moiseen "luvattomaan" tekoon, siksi kysynkin nykyisin aina varmistuksen. ;)

Paras kuulemani ohjaajan tokaisu tuossa Mikon tilanteessa oli; " et viittis antaa sitä lupaa nyt jälkeenpäin". Lupa tuli ja ohjaaja kuittas sen. ;D

Virheitä sattuu silti, koska olemme ihmisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kerroin tän jo joskus muussa yhteydessä, mutta oli siksi hauska tapahtuma, että pikauusintana nyt.

Selma meni pölykoneella laskuun Joensuuhun, selvityksellä, " ilmoita perusosalla".

Lennonjohtaja näki, että Selmä oli jo finaalissa ja kysyi; " xx-xxx ilmoita paikkasi"

Kuului karsee murina ja Selma teki nousukäännöksen tai pystärin tapasen ja ilmoitti; " X-xx on myötätuulessa".

"Selvä laskuun", oli seuraava selvitys tornilta.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nojoo onhan tossa radioliikenteessä pienempiäkin mokia sattunut. Varsinkin Vantaalla englanniksi kun saa selvityksiä koskien rataa 15. On tullut eräänkin kerran ilmoitettua "Cleared to cross one wife" tai "Cleared for takeoff one wife" tms... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin syyllistynyt moiseen "luvattomaan" tekoon, siksi kysynkin nykyisin aina varmistuksen. ;)

Sama täällä. Oltiin elokuun alussa Friskin Jussin kanssa käymässä Kuopiossa, mentiin lennokkikisoihin tuomareiksi (siimaohjattujen taitolennokkien II SM-osakilpailu) ja tietysti lentämällä. Ollessamme illalla lähdössä takaisin tuli suunnilleen tällainen selvitys: "Oscar Sierra eXrei, rullaa kiitotielle ja kun valmista, selvä lähtöön". No, minä rullasin kiitotielle ja ilmoitin sitten: "Oscar Sierra eXrei kiitotiellä valmiina lentoonlähtöön", johon torni totesi, että minut oli jo selvitetty lentoonlähtöön, minkä sitten kuittasin, työnsin kaasun auki ja aikanaan ilmoittelin Kallan ulos ja sain hyvän matkan toivotukset. Siinä me sitten Jussin kanssa lenneltiin upeassa ilta-auringossa Hyvinkäälle järvi-Suomen maisemia ihaillen. Muistettiinpa jopa soittaa EFES ACC:hen lennon jälkeen ja tehdä saapumisilmoitus.

Paras kuulemani ohjaajan tokaisu tuossa Mikon tilanteessa oli; " et viittis antaa sitä lupaa nyt jälkeenpäin". Lupa tuli ja ohjaaja kuittas sen. ;D

Taisi olla huumormiehiä molempien mikrofonien ääressä.

t. Mikko

PS. Mitähän mekin tehdään tässä ruudun ääressä tällaisena päivänä? Eiköhän lähdetä lentämään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

t. Mikko

PS. Mitähän mekin tehdään tässä ruudun ääressä tällaisena päivänä? Eiköhän lähdetä lentämään!

Mulla on "oma- lakisääteinen" vapaapäivä. Pitäähän munkin ladata akkuja, etten tiuski mukaville oppilailleni. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on "oma- lakisääteinen" vapaapäivä. Pitäähän munkin ladata akkuja, etten tiuski mukaville oppilailleni. :thmbup:

Unohdin, että teet tätä ihan työksesi. Kyllä vapaapäivä on aina paikallaan. Minä nyt kuitenkin lähden, kun kerran jo hehkutin asiasta.

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Unohdin, että teet tätä ihan työksesi. Kyllä vapaapäivä on aina paikallaan. Minä nyt kuitenkin lähden, kun kerran jo hehkutin asiasta.

t. Mikko

Happy landings ja pieniä laskuja  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö oo kiva fiilis Jaakko kun valtaosa maksaa(itsensä kipeiksi) ja harrastaa sitä mistä sinä saat liksan..  ;D

Eipä silti, tänään ollut mahtava valtakunnancavokki. Tulipa pörähdettyä Kymissä ja Wredebyn nurtsikentällä. Kyllä Suomi on kaunis maa ilmailijan näkövinkkelistä täytyy sanoa.  :thmbup: :thmbup:

Edit: Kyllä se mr. Wrede on vaan niiin mukava ukkeli että..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama täällä. Oltiin elokuun alussa Friskin Jussin kanssa käymässä Kuopiossa

t. Mikko

Juu

Pyysimme kesällä rullausta "Hotellista", saimme selvityksen odotukseen kolme kolme. En oikein hiffannut kun siinä oli monta portti matkalla, josta olisimme voineet lähteä, että se tarkoitti ihan viimeistä eli 33 lähtöpaikkaa. Kysyin vähän ujona, että mille portille odotukseen. Vastaus oli: "kuule saat ihan itse valita" :)  ;D

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö oo kiva fiilis Jaakko kun valtaosa maksaa(itsensä kipeiksi) ja harrastaa sitä mistä sinä saat liksan..  ;D

Eipä silti, tänään ollut mahtava valtakunnancavokki. Tulipa pörähdettyä Kymissä ja Wredebyn nurtsikentällä. Kyllä Suomi on kaunis maa ilmailijan näkövinkkelistä täytyy sanoa.  :thmbup: :thmbup:

Edit: Kyllä se mr. Wrede on vaan niiin mukava ukkeli että..

Olisit kertonut terveisiä.

Hänen poikansa,Rabbe von Wrede af Elimae ( meniköhän nyt ihan oikein), oli mun oppilaanani aikoinaan. Nyt Finskin kipparina.

Tuosta julmasta rahavirrasta olen eri mieltä. Yrittäjän elämä ei ole rahastusta vaan laskujen maksamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tuosta julmasta rahavirrasta olen eri mieltä. Yrittäjän elämä ei ole rahastusta vaan laskujen maksamista.

WoW! Skymen=Sinä!  8) Kunnioitusta vielä enemmän wanhalle karhulle!!

Tiedän, yrittäjänä ei ole helppoa.. Yrittäjän vapaus on nukkua perjantaina klo 9 asti.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sopinee kategoriaan:

Purjelentokurssilla 30 vuotta sitten. Sää oli aika repaleinen, matalia pilviä näytti seilaavan, mutta parempaan suuntaan oltiin menossa. Vietiin kone kumminkin baanalle ja ajateltiin - tai opettaja ajatteli, minähän olin vaan oppilas - että kokeillaan nyt noita aukkoja.

Lekohinauksessa tupsautettiin pilveen 50 metrissä. Yritettiin 180 asteen kaartoa, mutta ei löydetty mitään aukkoa. 100 metrissä päästettiin irti, alla oli jotain kentän näköistä, vaakasuunnassa ei näkynyt muuta kuin köysi ja joku hämärä hinurin hahmo.

Hinuri katosi välittömästi kun köysi irtosi. Alla tosiaan oli kenttä, lurkautettiin siihen. Hinuri tuli hetken päästä. Oli kuulemma ajellut hetken suoraan, ettei ihan samassa kohtaa kierreltäisi, työnsi samalla pilven alle.

Olisihan se pilvi voinut olla vähän vielä tiheämpi ja vielä vähän alempana... en saanut ollenkaan ohjata sillä lennolla!

Koneet: OH-171 (se oli vielä edellisenä vuonna OH-KKB), ja Super Cub OH-CPT (kai?).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus muinoin keväällä pääsiäisen aikoihin oli järviltä lähteneet lumet jäältä ja läksin mökkijärvelle lentsikalla.Keli hyvä,aurinko paistaa ja jää kova yöpakkasen jäljiltä.Lensin jo pari lentoa matkustajien kanssa. Olin taas tulossa laskuun,kone laskuasussa, täydet laipat.Jossain viiden metrin korkeudella häilähti oikealta auto siiven alta ja meni sata lasissa suoraan mahan alta! Sekunnin murto-osan tuntui että nyt pamahti.Vedin ihan vaistomaisesti sauvasta ja tein siitä ylösvedon koska pasmat meni sekaisin siihen laskuun. Mielessäni ensialkuun kirosin että tekikö se tuon tahallaan.Mutta varmaankaan ei minua edes nähnyt.

Tiesin että pilkkijöitä on autolla jäällä mutta laskusuunnassa etusektorissa ei ketään.

Tarinan opetus lienee että jäälentotoiminnassa riskit suuremmat ja päällesi voidaan ajaa vaikka takaviistosta. Warsinainen möhläys että tuostakin waaratilanteesta jäi raportti tekemättä. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menin aikoinaan Aavahelukan Lentoasemalle ekan kerran laskuun.

Kiersin kentän ja katsoin tuulen.

Kosketuskohdassani sinkosivat kuivat kepit ja juurakkojen rippeet, koneen alla.

Pysähdyin ja kaverini sanoi:"katos Jaska, tuossa edessä on kummalliset peltiset pitkulaiset kolmion malliset ja kirjavat taulut ".

No, ne on vaan noita, sanoin. :-[   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentokurssilla Nuorisoilmailijoissa Nummelassa kesällä 1983. Yksinlentovaihe, alla Blanik OH-501, loistokeli, ilmassa kyseisellä lennolla jo yli 35 minuuttia. Korkeutta mukavasti, vähän kentän länsipuolella komea kumpiainen jota lähdin jahtaamaan 17-vuotiaan koko itseluottamuksella. Onneksi sentään ajoissa tajusin että tuuli painaa kumpiaista (ja minua) koko ajan kauemmas länteen. Täyskäännös ja takaisin kentälle - justiin piisasi korkeus kun tein oikeanpuoleisen laskukierroksen normaalin vasemman sijasta. Vähänkös nolotti...  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään