Antton Rintala

siviili suihkuhävittäjät/harjoitushävittäjät

2 viestiä aiheessa

nämä ovat mielenkiintoisia ja haluaisin tietää lisää. tarkoitan näitä herroja joilla on siviiliin rekisteröity hävittäjä/harjoitushävittäjä.

ovatko nämä miehet entisiä maansa ilmavoimien lentäjiä?

onko koneet ostettu ilmavoimilta kun kyseinen konetyyppi on lopettanut palveluksensa, vai onko nämä tilattu suoraan tehtaalta (kallista).

Suomessa ei taida olla muita kuin Fouga...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tällaisten koneiden omistajat / lentäjät enimmäkseen ns. hyvin toimeentulevia johtajia tai liikemiehiä, joiden lentokonehallissa on jo pari omaa cessnaa tai piperiä.

 

Suoraan tehtaalta näitä tuskin on ostettu yhtään, tehtaat kuin myyvät periaatteissa vain ilmavoimille. Koneissa kun ei ole tyyppihyväksyntää, niin kauppaaminen siviileille ei tahdo olla mitään bisnestä.

 

Koneet päätyvät siviiliomistukseen yleensä kun ao. maan ilmavoimat poistaa niitä käytöstä, kuten mm. Fougien kanssa Suomessa kävi. Englannissa näin on käynyt mm. Jet Provost-harjoituskoneiden kanssa. USA ei myy vanhoja sotakoneitaan siviilikäyttöön, joten ne "jenkkikoneet" jotka ovat siviilirekisterissä ovat yleensä peräisin jostain vientimaasta.

 

Toinen merkittävä hankintakanava oli, kun Neuvostoliitto hajosi ja ilmavoimilta loppui rahat (sama tapahtui myös muissa Varsovan liiton maissa) , jolloin nähtiin järkeväksi myydä tarpeettomia koneita ja saada täten hieman valuuttatuloja. Tällä tavalla myytiin 90-luvulla satoja L-39 Albatros ja L-29 Delfin-harjoituskoneita lähinnä USA:aan. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään