Nils Rostedt

Lentokenttä ilman aitauksia - Amsterdam Schiphol (osa 3, 25 kuvaa )

20 viestiä aiheessa

Sarja jatkuu...

 

Kuvauspaikka on nyt kauimpana olevan kiitotien eli 36L:n alkupäästä. Tämä uusi kiitotiehan sijaitsee aivan tolkuttoman kaukana itse lentoasemasta, rullausmatkaa tänne taitaa tulla 5-6 kilometriä. Melkein kuin Hki-Vantaalta Malmille  ::) . Täältä ei löydy McDonaldsia, vain aavaa peltomaisemaa. Aitoja ei täälläkään ole, vesioja hoitaa saman tehtävän täälläkin.

 

British Airways taas kuvassa, A319 G-EUOA.

[ attachment removed / expired ]

 

VLM:n Fokker 50 OO-VLK.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaihteeksi kotoisempaa kalustoa. Finnairin A320 OH-LXB.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä kiitotiellä on oma "slim-line" mallinen lennonjohtotorninsa.

[ attachment removed / expired ]

 

Iberialainen lähdössä. A320 EC-ICT.

[ attachment removed / expired ]

 

Sterling Airwaysin B737 OY-APK.

[ attachment removed / expired ]

 

Erilainen väritys! Yhtiö on British Midland ja kone on  A319 G-DBCB. Huomaa eturungossa oleva bmi-logo....

[ attachment removed / expired ]

 

... joka tulee näkyviin vasta tässä myötävalossa. Mikälie erikoisväriä siinä onkaan käytetty  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansan regional-kalustoa. Ensin Canadair CRJ100 D-ACLQ.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja heti perään Avro RJ85 D-AVRE. Tässä kohtaa ilta-aurinko meni pilveen, mutta minusta kuva on silti näyttämisen arvoinen. 

[ attachment removed / expired ]

 

Aurinko näyttäytyy ja maalaa FlyLAL:n Saab 2000-koneen aika erikoiseen sävyyn (vai onko se vain kuvankäsittelyä?) . LY-SBO.

[ attachment removed / expired ]

 

KLM:n lähiliikenteen työhevonen on tämä Fokker 50. PH-LXT. Nyt valo on jo paljon keltaisempaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä on Transavian toinen värityskaavio, toinenhan nähtiin jo sarjan ensimmäisessä osassa. B737 PH-XRC.

[ attachment removed / expired ]

 

Air France Regional, tällä kertaa konetyyppi on Embraer ERJ145. F-GRGL.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen ERJ-145. Tämä on BMI:n Star Alliance-logojetti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäisen kerran sain kuvaan BMI Baby:n koneen. B737-500, G-BVKD.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaihteeksi Airbus. Swiss, A320, HB-IJM. Aurinko on laskenut ja värit muuttuvat sinisemmiksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Johan tulee mielenkiintoisen näköinen kone kohti lähtöpaikkaa....

[ attachment removed / expired ]

 

Se on toisenkin kuvan arvoinen. Jet2 (Channel Express), B737-330, G-CELI valmiina lähtöön.

[ attachment removed / expired ]

 

Siihen loppuivat iltakuvat. Loppuun vielä muutama kuva lähtöpäivän aamulta.

 

 

Tässä on "ulkopysäköintialue" missä matkustajat tuodaan busseilla koneille. Ainakin 10 KLM-konetta näkyy.

[ attachment removed / expired ]

 

Mikäs se sieltä rullaa? Flightforumissa äskettäin nähty HB-JEG on Michael Schumacherin nimikkokone, mutta tähti itse lienee Monzassa aika-ajoissa.... (Falcon 2000EX)

[ attachment removed / expired ]

 

Taas uutta lentoyhtiötä: Scot Airways ja Dornier 328. Mielestäni aika hyvä kuva ollakseen rullaavan lentokoneen ikkunan läpi otettu  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

KLM:n rahtijumboa tankataan. B747-400ERF, PH-CKB.

[ attachment removed / expired ]

 

MD-80-koneita ei tällä reissulla paljon nähty, tässä kuitenkin turkkilaisen Fly Airin kone. TC-FLO. Kiitotiekyltti on aika harvinaista laatua, kuka tietää miksi?

[ attachment removed / expired ]

 

Pääsemme vihdoin lähtökiitotien odotuspaikalle. Lähtöpaikalla seisoo sokerina pohjalla Korean Air Cargon jumbo B747-400F, HL7605. Luin että yhtiö on nyt aloittanut säännöllisen rahtiliikenteen myös Tukholmaan, joten Arlandassa voi myös bongata tällaisia nykyään.

[ attachment removed / expired ]

 

Sen pituinen se. Schiphol on kyllä mielestäni käynnin arvoinen ja jos vain mahdollista, kannattaa hankkia kulkuneuvo alle, koska kenttäalue on todella laaja mutta toisaalta lähes joka kiitotiehen päähän pääsee aika hyvin kuvaamaan ilman edessä olevia aitoja. Kiitos kun jaksoit katsella loppuun  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesällä etsittiin tietä tuonne Polderbaanin varteen/päähän, mutta ainoa paikka mikä löydettiin oli sellainen, jossa oli vihreää häkkiaitaa edessä. Keskimääräinen rullausaika uudelle radalle taitaa olla jotain puolentunnin luokkaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotiekyltti on aika harvinaista laatua, kuka tietää miksi?

 

Rata 36C, eli center. Kolme rataa samaan suuntaan. Mallorcallakin on tollanen.

 

Tätä ilmeiseti haettiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-80-koneita ei tällä reissulla paljon nähty, tässä kuitenkin turkkilaisen Fly Airin kone. TC-FLO. Kiitotiekyltti on aika harvinaista laatua, kuka tietää miksi?

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitotie on 36C eli Center, yksi Euroopan harvoista C-kiitoteistä. (Kalle ehti ensin...)

 

Muuten tuon FlyLAL:n Saab 2000:n tunnus on LY-SBQ eikä SBO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun noilla isoilla kentillä on yleisesti noita useampia kiitoteitä, niin miten on mahdollista että ne eivät ohjaa koneita risteäville reiteille? Vai ohjaako kukin torni vain tietystä suunnasta tai tietylle kiitotielle saapuvia koneita? Näin ilmeisesti, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai ainakin kymmenen ::) Laskin että yhdeksän ;D Mutta hienoja kuvia silti :thmbup:

Kyllä ainakin  kymmenen näkyy-Tämähän onkin ... mielestäni vielä yhdestoistakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen varmaa ja sitten vielä yksi siipi, josta nyt ei sitten pysty sanomaan, onko se KLM vai ei...

 

Hyvin todennäköisesti on KLM, sillä tuolla alueella ei taida muut parkkeerata kuin KLM:n Fokkerit. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkoita että siipi laskettaisiin mukaan. Mielestäni terminaalirakennuksen ikkunasta heijastuu yksi KLM:n kone sekä yksi valkorunkoinen kone (MD-80?)

Olettaisin, että sitä Nils tarkoittaa sanalla "ainakin"- vai miten on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkoita että siipi laskettaisiin mukaan. Mielestäni terminaalirakennuksen ikkunasta heijastuu yksi KLM:n kone sekä yksi valkorunkoinen kone (MD-80?)

Olettaisin, että sitä Nils tarkoittaa sanalla "ainakin"- vai miten on?

 

Hei, tästähän tuli mielenkiintoinen tapaus, piti oikein tarkistaa. Onneksi löytyi pari muutakin kuvaa alueelta.

 

Valitettavasti 800 pixelin leveys haittaa, mutta sain laskettua että aiemmassa kuvassa olisi kaiken kaikkiaan 12 KLM-konetta, jos  mukaan lasketaan sekä oikeassa reunassa näkyvä Fokker 50-siipi että vasemmassa reunassa olevan rahtijumbon siipi.

[ attachment removed / expired ]

 

Alueella pysäköi kyllä nähtävästi muitakin kuin KLM:n koneita. Tässä näkyy Swissin Avro ja albiino Fokker 50 (toki todennäköisesti KLM sekin, tunnus näyttää olevan PH-alkuinen), ja myös Scot Airwaysin Dornier sekä Schumacherin Falcon tulivat täältä jostakin.

 

Bonuskuvana vielä tämä, missä näkyy lisää tätä samaa aluetta. Montakohan KLM-konetta tässä näkyy?  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

(Etualalla oleva siivenkärki on muistaakseni Air Berlinin portilla seisovan B737:n. )

 

 

EDIT: Laitetaanpa vielä 100% osasuurennos missä näkyy nuo vastapäisen terminaalin ikkunat.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno sarja Schipholista, siellä sitä liikettä ja nähtävää tosiaan riittää. Parin viikon päästä pitäis sinne mennä, mutta kuvaukselle ei jää paljon aikaa, valitettavasti.

Tuo pysäkkialueen kuva muistutti niin paljon omaani, että laitan sen vertailun vuoksi tähän, jos sopii, otettu noin vuosi sitten. 15-16 konetta sain siitä laskettua.

Oletkos käynyt siinä alueen Aerodrome-museossa muuten ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-cr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oletkos käynyt siinä alueen Aerodrome-museossa muuten ?

 

Kertokaapas tästä lisää  ???

 

Damiin tulee lenneltyä kuukausittain ja tuo olisi varmasti vierailun arvoinen  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas tästä lisää  ???

 

Damiin tulee lenneltyä kuukausittain ja tuo olisi varmasti vierailun arvoinen  :thmbup:

 

Anteeksi kirjoitusvirheeni, piti olla Aviodrome.  Tuo museo on muuttanut näköjään tuosta Schipholin terminaalin välittömastä läheisyydestä tilanpuutteen takia.  Tässä linkki sivuille: http://www.aviodrome.nl/.

 

Vanhasta paikasta omistan muutaman kuvan, jotka mahdollisesti heitän uuteen aiheeseen, kunhan kuvat löytyvät.

 

Pitäisi varmaan tuossa uudessakin paikassa käydä "joskus".

Jos joku on tuolla uudessa käynyt, niin kokemuksista olisi kiva kuulla.

 

-cr

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun noilla isoilla kentillä on yleisesti noita useampia kiitoteitä, niin miten on mahdollista että ne eivät ohjaa koneita risteäville reiteille? Vai ohjaako kukin torni vain tietystä suunnasta tai tietylle kiitotielle saapuvia koneita? Näin ilmeisesti, vai?

 

Tästä aiheesta löytyy kyllä foorumista huomattavasti minua viisaampia osaajia, mutta yritän.

 

Isolle lentoasemalle saapuva kone ohjataan vaiheittain lähestymiseen ja laskuun useamman lennonjohtoelimen avulla, esim. Aluelennonjohto-> ulompi lähestymislennonjohto-> sisempi lähestymislennonjohto-> lähilennonjohto (torni)-> maalennonjohto (rullaus).

Alue tai lähestymislennonjohto järjestää tulevat koneet jonoon sopivin porrastusvälein, ja näitä jonoja voi olla useampia jos on useampi kiitotie käytössä, myös risteäviä.

Tornin vastuulle lento tulee tavallisesti vasta kun se on sille määrätyn kiitotien lopullisella mittarilähestymislinjalla eli loppuosalla (IFR), tai kun kone ilmoittaa että kenttä on näkyvissä näkölento-olosuhteissa (VFR). Tornin päätehtävä on valvoa itse kiitotietä, eli antaa lasku- ja lentoonlähtöluvat ja varmistaa että kiitotiellä on enintään yksi kone kerrallaan. Esimerkiksi jos edellä laskenut kone ei ehdi ajoissa pois kiitotieltä, torni käskee seuraavalle laskevalle ylösvedon ja siirtää sen takaisin lähestymislennonjohdolle.

 

Amsterdamissa on kaksi tornia varmaankin koska yhdestä ei näkisi kaikkia kiitoteitä, joita on kuusi kpl. Eli vastaus kysymykseen on kyllä  ;)

 

Ilmeisesti tiukat melurajoitukset rajaavat kiitoteiden käyttöä?

 

Melurajoitukset, tuulen suunta ja voimakkuus sekä lentoliikenteen määrä (ruuhkahuiput) taitavat olla pääkriteerit kiitoteiden käytölle. Joskus esim. lähestymislinjalla olevat ukkospilvet voivat aiheuttaa kiitotien vaihtoa.

 

Viisaammat täydentäkööt  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, huomasin vasta nyt mokani. Piti siis kirjoittaa että useita lennonjohtotorneja, ei kiitoteitä. Kirjoitin siis sitä mitä ajattelin sillä hetkellä enkä sitä mitä piti kirjoittamani. Eli siis kysymys kuuluu että miksi noilla useilla kentillä on useita lennonjohtotorneja, miksi yksi ei riitä? Johtuuko se siitä että lennonjohtotornista pitää olla näköyhteys kiitotielle? Entä sitten se alkuperäinen kysymys, eli miten monta eri tornia voi ohjata turvallisesti noita kaikkia koneita? Ovatko ne tornit jotenkin yhteydessä toisiinsa, jolloin ne tietävät missä muiden tornien ohjaamia koneita menee? Vai ohjaavatko siis eri tornit aina samasta suunnasta saapuvia koneita?

 

Edit 1: Bottom line: Kun siis lentoasemalla lennonjohtotornit ovat "päälliköitä", jotka antavat lentäjille ohjeita eri asioihin liittyen mm. lentosuuntia. Mutta miten sitten voi olla kaksi eri "ylintä hallintoelintä" samassa paikassa. Eikö ole mahdollista että ne ohjaavat kaksi konetta risteäville reiteille tai antavat nousuluvan jollekkin koneelle kun jokin toinen kone on nousemassa joltain toiselta kiitotieltä, ja siten aiheuttavat vaaratilanteen ?

 

Edit 2: Olisi ilmeisesti pitänyt lukea Nilsin viesti ajatuksella läpi ekalla kerralla, koska taisin kysyä tuossa kaiken taas uudelleen, huoh. Noh, nyt on jo myöhä... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva uudesta Aviodromesta. Paikka on aika kaukana kentästä, junalla+bussilla menee toista tuntia. Perillä odottaa moderni museorakennus. Lentokoneita on sisällä aika vähän ja halli on tosi pimeä joten kuvaaminen on hankalaa. Museon takana onkin sitten parasta antia, vanha lentoasemarakennus, joka on restauroitu alkuperäiseen asuunsa. Olipa tunnelmallinen sisältä. Platalla seisoo joitakin koneita.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva uudesta Aviodromesta.

 

Kiitos, tämä selvitti asiaa, taitaa jäädä käymättä ensi kerralla.  Onkos tuo Connie se USA:ssa kunnostettu, lentävä yksilö, kun näyttäisi olevan sellaisessa kunnossa, että vois milloin vain lähteä liikkeelle  ? Vai onko näillä museossa niitä enemmänkin ?

 

-cr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla