Guest vino

Ilmailu ja fossiiliset polttoaineet

41 viestiä aiheessa

Air New Zealand on ilmoittanut osallistuvansa biopolttoainekokeiluun v. 2008 lopulla tai v. 2009 alussa. Melko aikaisessa vaiheessa ilmoittavat asiasta ilmeisesti rauhoittaakseen paikallisia vihreitä/ilmastoaktivisteja tjsp?

 

Kokeiluun tullaan käyttämään 747:ää, mihin ei oteta matkustajia turvallisuussyistä. Yksi jonkin verran modattu moottori käy biopolttoaineella ja muut tavallisella A-1:llä. Biopolttoainevaihtoehto ratkaistaan myöhemmin, mutta mahdollista on, että käytetään paikallista levämassasta saatua tai sitten ulkomaista esim. maissiperäistä biopolttoainetta.

 

http://tvnz.co.nz/view/page/411749/1383338

 

http://news.brisbanetimes.com.au/air-nz-joins-race-to-develop-jet-biofuel/20075128-11gn.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen mielenkiintoinen väittämä julkaistiin Die Welt-lehdessä perustuen IDC:n tutkimukseen.

 

Sen mukaan nettiin liitettyjen tietokoneiden tms. laitteiden ympäristövaikutus ja CO2-kuormitus on jopa suurempi kuin ilmaliikenteen.

Esimerkiksi yksi Second Life-avatari kuluttaa enemmän sähköä kuin keskiverto brasilialainen, väitetään.

 

Mielenkiintoista, sano. Kuinkahan tarkoitushakuinen tutkimus tämä onkaan ollut. Joka tapauksessa antaa ajattelemisen aihetta  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähiin käy ennen kuin loppuu, öljy nimittäin. Markkinataloudessa taas vaikuttaa kysynnän ja

tarjonnan laki, kun kysyntä kasvaa jatkuvasti ja tarjonta alkaa supistua niin silloin hinnat

alkavat kohoamaan jyrkästi kunnes se kysyntä ja tarjonta saavuttaa tasapainon pienemmällä

kulutuksella ja kovemmalla ninnalla.

 

 

Vety on yksi potentiaalinen vaihtoehto lentokoneille

Pienkoneissa Boeing/Diamond koekone http://www.boeing.com/phantom/news/2007/q1/070327e_nr.html.

 

Matkustajakoneisiin vetykäyttöinen turbofan moottori http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070619183236.htm

 

Matkustajakoneiden osalta nestemäinen vety on käyttökelpoista kun sitä voidaan tankata matkan

tarvitsema määrä kenttällä ja tyhjentää käyttämätön jäähdytystankkiin perille tullessa.

Pienkoneissa ei niin helpolla löydy sopivaa infraa nestevedyn jatkuvaan jäähdytykseen.

Nestevedyn etu on myös juuri suurien matkustajakoneiden kannalta suuri energiatiheys

painoyksikköä kohti.

 

Itse koen että vaihtoehtoja on mutta niihin ei mennä ennen kuin on taloudellinen pakko.

 

Kate

 

Neuvostoliitto kokeili vetyä voimanlähteenä Tu-154:stä modatulla koneella, jota kutsuttiin Tu-155:ksi jo muistaakseni 1980-luvulla. En muista, miten kokeilulle kävi, ja tuon ajan Neuvostoliiton "virallinen totuus" tuskin olisi siitä oikeaa kuvaa antanutkaan... Mutta kone joktap lensi.

 

Joidenkin tutkijoiden mielestä öljyntuotannon huippu on juuri nyt käsillä. Optimistisemmatkin arvioivat sen olevan korkeintaan 10 v päässä. Joktap, länsimaailman ja muutaman Idän kansakunnan kohottaessa (öljyyn perustuvaa) vaurauttaan, kulutus senkun kasvaa. Tai siis, kulutushan ei kasva kauaa, kun tuotanto lähtee laskuun. Tarve kyllä kasvaa, mutta vaihtoehtoisilla energianlähteillä alkaa olemaan kiire. Jos huonosti käy, se miten lentokoneet saadaan pysymään ilmassa voi olla pienimpiä ongelmiamme...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En parempaakaan thrediä löytänyt, mutta sopinee tänne :

 

"Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö on torjunut Euroopan unionin ehdotuksen leikata lentämisen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. EU on suunnitellut ottavansa unionin ulkopuoliset lentoyhtiöt mukaan päästökauppajärjestelmäänsä."

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....edit: ja virrat siihen tästä...

 

 

Alvar ;D

 

 

Ihan vaan sivuhuomautuksena, että tossa videossa toi taka-alalla lattiaa tuijottava kaveri ilman housuja ylisuuressa valkotakissa ei tuo hirveesti lisää uskottavuutta tohon juttuun.  :thmbdn: Muuten mielenkiintonen juttu.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista on kuvitella, miltä varta vasten sähköllä lentävä pienkone voisi näyttää. Nuo aikaisemmat esimerkit ovat kuitenkin suunniteltu normaaleiksi moottorikoneiksi alunperin. Moottori voisi olla ducted fan-tyyppinen asennus?  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air New Zealand on ilmoittanut osallistuvansa biopolttoainekokeiluun v. 2008 lopulla tai v. 2009 alussa. Melko aikaisessa vaiheessa ilmoittavat asiasta ilmeisesti rauhoittaakseen paikallisia vihreitä/ilmastoaktivisteja tjsp?

 

 

Kumpa menis pieleen. Näitten biopoltsikoiden käyttöönottoa vastaan pitäis taistella kyl kynsin ja hampain! Eli älkää kukaan myöskään ostako biopolttoaineella kulkevaa autoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen jostain lukeneeni että tällä hetkellä biopolttoaineen tekemiseen menee energiaa enemmän kuin mitä siitä saadaan hyötykäyttöön. Näillä eväillä siis biopolttoaineiden käyttö pahentaa tilannetta. Tietysti valmistusprosessit ja käyttöprosessit kehittyvät ja tilanne ehkä paranee joskus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UPS aloittaa biodieselkokeilun, mutta ainakin aluksi vain lentokentän maa-ajoneuvoissa.

 

Kokeiluun myönnetään liittovaltion tukiaisia yli 500000 dollaria... ja sitäpaitsi ajoneuvojen takuu lakkaa olemasta voimassa, jos dieselin joukkoon sekoitetaan enemmän kuin 5 % biodieseliä.

 

http://www.courier-journal.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071009/BUSINESS/710090366/1003

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Televisiossa sun muualla on kyllä mainostettu sitä, että biobensojen yms. valmistus vie paljon energiaa. Tekniikka kehittyy  :)

 

Joo. Eikös siellä oltu laskettu, että 20% ameriikan autoista jos korvattaisiin biopotsikalla kulkeviksi, niin ameriikan maissipeltoala pitäisi tuplata? Elikkäs kaikkien sademetsienkään hakkaaminen ei riittäisi. Siksipä biopoltsikalla kulkevaa ei vaan pidä valita, jos vaihtoehtoja vaan on. Esim. sähkö ja bensa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-parlamentin poliittiset ryhmät ovat ajautuneet uusiin asemiin lentoliikenteen päästökauppakiistassa. EU-parlamentin suurin eli keskustaoikeistolainen ryhmä on asettumassa kevyempien normien kannalle. Tämä saattaa tietää sitä, että parlamentti hyväksyy ensi viikon äänestyksessään lentoyhtiöille mieluisamman mallin kuin ympäristövaliokunta on vaatinut.

 

tekniikkatalous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus liputtaa nyt "puhtaan taivaan" puolesta. European Clean Sky Initiative on nimenä teknologiaprojektille, jolla pyritään suuriin vähennyksiin erilaisten päästöjen määrässä vuoteen 2020 mennessä. EU-rahoitusta on budjetoitu 1,6 miljardia euroa 7 vuoden aikajaksolle.

 

Yksi tutkimusalue näkyy olevan nimeltään "active wing technology", mitä se sitten tarkoittaakaan.

 

http://www.edubourse.com/finance/actualites.php?actu=36565

 

Myös SAAB on antanut tiedotteen siitä, että se on mukana ohjelmassa:

 

http://www.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20080205005791&newsLang=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään