Kirjoitettu Syyskuu 17, 2006 Vihdoinkin sain tätä projektia potkittua eteenpäin, kun joskus aiemmin lupasin yleisöltä kysymättä näitä laitella tänne. Kysymyksessä siis China Air and Space Museum, josta täällä on ollut joskus kuviakin, tosin en niitä itse nähnyt, kun olivat jo kuvat poistuneet näkyvistä. Tuosta juhlavuodesta 1997 (Hong Kong Kiinalle) huolimatta museo oli ennemminkin "raatovarasto", mutta mielenkiintoinen paikka. Konetyyppien tunnistuksessa kaivataan apuja, koska niitä en silloin ylös laittanut, valitettavasti. Matka tuohon paikkaan ei ollut niitä helpoimpia, koska mitään järjestettyä kuljetusta ei silloin ollut. Oppaanani toiminut Pekingissä asunut opiskelija "Nasse" tosin selvitti logistiikka yms. ongelmat sujuvasti paikallisella kielellä, näin jälkikäteen vielä suuret kiitokset ainutlaatuisesta päivästä. Koko päivä siinä keikassa rähjääntyi ja seikkailuhenkeä tarvittiin, varsinkin kun paluukyyti Pekingiin oli aivan sattuman varassa. Iso osa kuvista jää julkaisematta, kun olivat sisällä otettuja pikku pokkarilla, ei oikein salaman teho riittänyt. Oli toinenkin kamera mukana ja siinä diafilmiä, ne vaativat vielä skannauksen (sitten kun sopivan laitteen saan hankittua/lainattua). Museon portti. [ attachment removed / expired ] Valvontakone ? [ attachment removed / expired ] Yleisnäkymää. [ attachment removed / expired ] Sisäänkäynti luolassa olevaan museonosaan. [ attachment removed / expired ] LI-2, Venäläisten ostopatentilla tekemä klooni. [ attachment removed / expired ] Puhemies Maon henkilökohtainen kuljetusväline, johon piti ostaa erikseen lippu. [ attachment removed / expired ] Opas rentoutuu toisessa valtionjohdon käytössä olleessa koneessa. [ attachment removed / expired ] Sisäkuva edellisestä, tuntematon värkki ? [ attachment removed / expired ] Pudottajat. [ attachment removed / expired ] Tuntematon ? [ attachment removed / expired ] Pudottajat 2. [ attachment removed / expired ] Pomppujakkara museon sisältä. [ attachment removed / expired ] Pääsyliput, alhaalla erillinen Maon koneeseen. [ attachment removed / expired ] Pääsylipun takana ollut kartta, tämän mukaan suunnistettiin...takaisin. [ attachment removed / expired ] Ei muuten pahemmin kuullut turistienglantia tuossa paikassa eikä suomalaisiakaan näkynyt, liekö siellä kovin moni käynytkään ennen tuota vuotta, tiedä häntä. Toivottavasti paikka on jo paremmassa kunnossa. -cr Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2006 Erittäin mielenkiintoisia kuvia, odottelen lisää taitaapi olla sama museo jonka "sivuja" katselin pari päivää sitten... http://www.china.org.cn/english/kuaixun/72761.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Tuntematon ? Olisikohan Il-18... Ja kiitokset kuvista, näitä on aina mukava ihmetellä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Juu, näytti olevan datangshanin ilmailumuseo kyseessä. Kuulemma nykyisin tunnettu paikka pekingiläisille ja kuljetuksen pitäisi onnistua tänään helposti paikan päälle. Jännä sinänsä, että noissa kuvissa maon koneena oli IL-14, tänäpäivänä samalla paikalla on IL-18. Ovatko kumpikaan aitoja "maolaisia", sitä ei tiedä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Toisen kuvan kone lienee Tu-4 (Bull) AWACS (kiinalaiset käyttivät tyyppinineä H-5). Tu-4 puolestaan oli B-29n kopio. "The story of the Tu-4 (B-29) Kong Jiang-1 Chinese AWACS is one of the odder stories to emerge from the Cold War. During the later stages of WW2, the Soviet Union was keen to develope long range bombers after seeing the success of the USAF B-29 raids over Japan. Stalin ordered the development of a comparable bomber. In 1945, three B-29's were forced to land in Soviet territory due to emergencies and the Soviets seized the USAF B-29's. The bombers were copied and reverse engineered by Tupolev and produced as the Tu-4. In total 847 Tu-4s were built in the Soviet Union by the time production ended in 1952, with some going to China during the later 1950s. In 1977 some of these aircraft in China were converted to an AWACS-type aircraft using '843' radar." Tiettävästi ainoat säilyneet Tu-4 ovat juuri tuossa museossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Kiitoksia lisätiedoista! Saan vähän täydennettyä tuota arkistoani. Minulla on kyllä säilynyt esite tuosta museosta, mutta se on vain kiinaksi, joten sen tietojen kääntäminen vaatii hyvää kielitaitoa. Ilmeisen eksoottisia puksuttumia ainakin omasta näkökulmastani. Hyvä juttu, jos Pekingistä nykyään pääsee paremmin tuonne ja näkyy paikka olevan kunnossakin. Itse olin vain viikon matkalla taannoin ja tuntui ensin "hölmöltä" uhrata koko päivä noihin roiniin, houkuttimena oli myös huhu, jonka mukaan tuolla olisi päässyt yleisölennätyksellekin, mutta se osoittautui perättömäksi. Ei kuitenkaan kaduttanut, tulipa pikkubussista nähtyä myös aimo annos tavallisen kiinalaisen asuma-alueita ja pikkukyliä. Dia-arkistoa penkoessani huomasin, että paluukoneena oli Finskin vanhoilla värityksillä ja muumimaalauksilla ollut md-11, johon noustiin suoraan kentältä portaita, ehkä vieläkin tuo on käytäntö. Valitettavasti koneen tunnuksia ei ollut näkyvissä, joten yksilöinti on vaikeaa ilman jatkotutkimuksia. -cr Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2006 Hyvä juttu, jos Pekingistä nykyään pääsee paremmin tuonne ja näkyy paikka olevan kunnossakin. Taksilla pääsee, busseista en tiedä. Kävin tuolla puolitoista vuotta sitten keväällä. Meno-paluu taksikyyti sisältäen neljän tunnin odotuksen paikan päällä maksoi noin 70 euroa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Aiheeseen palaten, pitihän se tietää, että Airliners.netistä löytyy tietoja ja kuvia näistä yhteensä 360 kappaletta, joten tuli tuohon punkkakuvaakin selvitys. Kyseessä tämä: http://www.airliners.net/open.file/0646509/M/ On muuten hassusti lähes sama kuvakulma ja hyvin huomaa, että konetta on ehostettu aika lailla, eikä "Maon" punkalle enää pääse loikoilemaan niinkuin me silloin teimme. Sisäosien kunnostuksen huomaa hyvin tästä: http://www.airliners.net/open.file/0823724/M/ Mutta, tämä ei kuitenkaan ollut se kone, johon maksettiin eri pääsymaksu, vaan tämä näyttäisi olevan isompi johdon käytössä ollut IL18 kun se toinen oli Maon henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu IL12. Tuosta yksilöstä en kuvaa löytänyt enää ollenkaan ja sisäkuvia nolla! Jos näin on, niin sitten on ainakin yksi harvinaisuus arkistossa. Jos joku huomaa, niin laittaisitteko tähän ketjuun. Voihan olla tietysti myös, että kiinalaiset ovat tuon maalanneet uudestaan tai kuljettaneet pois. Ainakaan omaan silmään ei sattunut samalla maalauksella olevaa. Väärässä oleminen on vaan niin helppoa näissä, kun ei mikään expertti ole. Ja pahoittelut jauhamisesta, tämän selvittäminen ei ollut mahdollista silloin 1997, kun Internetin verkostot eivät olleet vielä tässä mallissa sisällön suhteen. -cr Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin Lisunoviin(KAAN..) ei paljon lisenssejä kyselty... Joku jolla on faktaa varmaan korjaa.... Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin Lisunoviin(KAAN..) ei paljon lisenssejä kyselty... Joku jolla on faktaa varmaan korjaa.... Korjataan... Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä 1/2004 on Igor Kopilowin artikkeli Li-2 koneiden historiasta. Suora lainaus tekstistä:"Koneen historia lähtee siitä kun Neuvostoliitto vuonna 1935 osti yhden kappaleen DC-2 koneita. Seuraavana vuonna 11. huhtikuuta seurasi tilaus 18 kappaleelle DC-3 koneita, ja 15. heinäkuuta v. 1936 Neuvostiliitto osti DC-3 koneen valmistuslisenssin. Ja jatkuu "Ennen sarjavalmistuksen aloittamista Neuvostoliitossa kone suunniteltiin kuitenkin hyvin suurelta osin uudelleen vastaamaan metrisiä mittoja ja Neuvostoliitossa tuolloin käytettyjä normeja ja materiaaleja, tämä lisäsi hieman PS-84:n (ts. lisenssi DC-3:n) painoa, verrattaessa sitä DC-3:een. Jutussa käydään läpi koneen historia, versiot ja käyttö. Lehteä pitäisi löytymän myynnistä Suomen Ilmailumuseolta tai sitä voi kysellä Ilmailumuseoyhdistykseltä vaikka osoitteella info(ät)imy.fi edit: Ymmärtääkseni ainoa oikeasti luvatta kopioitu kone on TU-4 (ts. B-29). Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin Lisunoviin(KAAN..) ei paljon lisenssejä kyselty... Joku jolla on faktaa varmaan korjaa.... Janne Kyllä Lisunovin hankittiin ihan virallinen lisenssi: lainaus Li-2 käsitelevästä kirjasta : "After conducting tests with a DC-3 at the CAGI (or TsAGI, the Central Aerodynamic and Hydrodynamic Institute) and obtaining positive results, it was decided to obtain a license from the Douglas Company to built the aircraft in the USSR. The S. Ilyushin bureau worked out the technical plans for series production. The preparatory work on adapting the aircraft to Soviet requirements and manufacturing techniques was lead by engineer Boris P. Lisunov. He spent a considerable amount of time with Douglas in the Santa Monica plant for training and studies during the years 1938 up to 1940." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Kiitos, seison korjattuna. Moottoripuolella ilmeisesti ainakin tätä ilmaislisensointia harrastettiin enemmänkin... Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 edit: Ymmärtääkseni ainoa oikeasti luvatta kopioitu kone on TU-4 (ts. B-29). Juha. Tuo on totta. Neukut saivat sotavuosina käsiinsä joitakin jenkkien B-29 koneita ja kopioivat ne sellaisenaan. Juttujen mukaan koneissa olleet luodinreiät kopioitiin suoraan ensimmäisiin TU-4 koneisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2006 Tosiaan mukavat kuvat... Koetin tuossa kaivella "arkistoja" omalta käynniltä -99 mutta eihän niitä tietenkään tähän hätään löytynyt kun ne on johonkin mapitettu huolella.... . Sen verta löytyi että joskus pusattu GPS plottaus karttapohjalle joka nyt ei mitenkään laadulla häikäise mutta ehkä vähän parempi kuin tuo pääsylipun takana kuitenkin [ attachment removed / expired ] Plottauksen reitissä on pieni mutka matkassa mutta ei sen takia että eksytty oltaisiin ( kukaan ei ainakaan myönnä ) vaan ihan moporetkellä oltiin. Tuosta Tu-4 AWACS vempaimesta sen verta vielä että muistaakseni niissä oli Shvetsov ASh-73TK: en tilalle laitettu vähän reippaammat potkuriturbiinit? Nyt jos tarkkaan tihrustaa tuota pääsylipun kuvaa niin se näyttäisi tukevan hataraa muistikuvaa? Onko jollain tarkempaa tietoa tai olisiko peräti Kristianin osa 2 setissä lisävalaisua asiaan?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Onko jollain tarkempaa tietoa tai olisiko peräti Kristianin osa 2 setissä lisävalaisua asiaan?? Minulla on yksi rullallinen diakuvia noista, mutta en nyt muista onko siinä lähikuvaa, kun ei kuvia käsillä nyt ole. Yritän saada muutaman kuvan käsiteltyä ensi viikonlopun aikana, käytössäni on vain diakopiointilaite digitointia varten, joten rajauskerroin on huomattava ja laatu ehkä vähän kärsii...mutta kyllä niistä ehkä selvän saa. Se mikä tuossa museossa on A-netin kuvien mukaan huomattavasti muuttunut, on tuo järjestys ja siisteys ulkona. Nyt se jo näyttääkin museolta eikä romuvarastolta, jotka nekin ovat raa'assa autenttisuudessaan mielenkiintoisia paikkoja, ainakin tälläisen "kirpputori"ihmisen mielestä. Voi vain kuvitella mitä tuonkin kokoisesta maasta saattaa putkahdella esiin vielä. -cr Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2006 Tuosta Tu-4 AWACS vempaimesta sen verta vielä että muistaakseni niissä oli Shvetsov ASh-73TK: en tilalle laitettu vähän reippaammat potkuriturbiinit? Nyt jos tarkkaan tihrustaa tuota pääsylipun kuvaa niin se näyttäisi tukevan hataraa muistikuvaa? Onko jollain tarkempaa tietoa tai olisiko peräti Kristianin osa 2 setissä lisävalaisua asiaan?? Oikein muistat, toveri kiinalainen vaihtoi potkuriturbiinit > http://www.airliners.net/open.file/0497943/L/. Eron huomaa selkeästi jos katsoo "alkuperäisen" Tu-4 moottoreita, http://www.airliners.net/open.file/0903593/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 25, 2006 Tässä muutama kuva lisää. Laatu ei ole verrattavissa tämän palstan yleistasoon, mutta toivon, että mielenkiinto ei silti lopahda. Kuvat otettu kotitekoisesti digikameralla diasta valopöytää vasten... Lissurivistö (LI-2), kelpais varmaan mihin ilmailumuseoon vain. [ attachment removed / expired ] Joku lukuisista MIG-klooneista (15 -17) ? [ attachment removed / expired ] Lisää "putkea" [ attachment removed / expired ] Orbis DC-8-21 silmäsairaalakone [ attachment removed / expired ] IL-14M nro 4202, Naton koodinimi "Crate" eli "Pajukoppa", tämä oli siis tuo pääsylipussa näkyvä kone, ja siitä löytyi A-netistä muutama kuva, mutta sisäkuvia ei yhtään, joten sinne ei todennäköisesti ole enää pääsyä. Numerot oli maalattu piiloon, mutta alkuperäisestä kuvasta ne heijastuvat alta. [ attachment removed / expired ] Sisäkuva Maon henkilökohtaisesta pirssistä. [ attachment removed / expired ] Takana IL-62, välissä TU-4 sivuperäsin [ attachment removed / expired ] Kuin menneestä maailmasta, C-46 Curtiss Commandot lähdössä kuljetuskeikalle, pilotti menossa koneeseen. [ attachment removed / expired ] Lähikuva Commandosta [ attachment removed / expired ] Helit ovat saaneet pari osumaa, kivistä (MI-4 klooni, Harbin Z-5) [ attachment removed / expired ] Ruuhkaa kentällä [ attachment removed / expired ] Nanchang CJ-6 ? [ attachment removed / expired ] IL-62 torso [ attachment removed / expired ] TU-4 [ attachment removed / expired ] Joku jenkki saanut vähän siipeensä, ei tunnistusta minulta... [ attachment removed / expired ] Tässä vielä toiseltakin puolelta tuo IL-14, huomaa erona IL-12:een moottorit,"räystäät" ja antennit. Lipunmyyjien fillaritkin nätisti parkissa. [ attachment removed / expired ] TU-4:n siiven alla oli tälläinen lentävä laite ? [ attachment removed / expired ] Trumpetit paraatirivissä (Tyypeistä epäselvyyttä, MIG-15,17, F-jotain tjsp) [ attachment removed / expired ] Tässä tämän illan saalis, jonain päivänä viimeinen osa sarjasta, jäljellä vielä noin 15. Kaikkia en pystynyt 100% varmasti tunnistamaan netinkään avulla, joten luottakaa omiin silmiinne ja taitoihinne. Toivottavasti kestitte "antiikkilaadun". Kyllä mä sen skannerin jonain päivänä hommaan... -cr Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 25, 2006 Siiven alla oleva punainen mutikka taitaa olla V1 ohjus edit: ehkä ei sittenkään mutta kovasti siltä näytti aluksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 25, 2006 Tässä linkit pariin koneluetteloon: http://www.ruudleeuw.com/datangshan.htm http://hawkseye.bravepages.com/china/cam/camexhibits.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Taitaapi siiven alla olla ilma-ammuntamaali... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 TU-4:n siiven alla oli tälläinen lentävä laite ? [ attachment removed / expired ] Näyttäisi kovasti Ryan Teledyne Firebee UAV:ltä (xQM-34). Vietnamissa jenkkien käytössä joten ehkä sieltä 'hankittu'? -Pete Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Näyttäisi kovasti Ryan Teledyne Firebee UAV:ltä (xQM-34). Vietnamissa jenkkien käytössä joten ehkä sieltä 'hankittu'? Esittelykyltin mukaan tuon tiedustelulennokin tyyppimerkintä on DR-5. Merkittäviä ajankohtia näyttävät olleen vuosi 1969 sekä 28.11.1972. [ attachment removed / expired ] Nämä kuvat on otettu huhtikuussa 2005. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Esittelykyltin mukaan tuon tiedustelulennokin tyyppimerkintä on DR-5. Merkittäviä ajankohtia näyttävät olleen vuosi 1969 sekä 28.11.1972. Näyttää löytyvän netistä WZ-5 tunnuksella. Ilmeisesti kopioitu Vietnamissa alasammuttujen Firebee:den perusteella. -Pete Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla