Mikko Maliniemi

Salamasatulan vaihto?

6 viestiä aiheessa

Tässä kuluneen viikon aikana rymytessä olen jossakin vaiheessa kolauttanut kameran salamasatulan johonkin ilmeisesti metallia kovempaan. Toiselta laidalta on se metallinen reunus painunut just sen verran kasaan, että salama ei mene enää kiskoilleen... Mahtaakohan olla iso ja kallis operaatio tuollaisen korjaaminen/vaihto? Vai uskallankohan ottaa nokkapihdit kouraan ja ruveta itse nitkuttamaan sitä rautaa suoraksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei liene kallis, jos pelkkä salamakenkä on vääntynyt. Veikkaan että muutaman kympin homma. Nokkapihtinitkuttamisen jättäisin väliin, ainakin jos D200:sta puhut. On sen verran arvokas peli vielä. Kameran runko kun ei ole suunniteltu kestämään semmoista, ja jos runko vääntyy, tulee korjaushintaan äkkiä nolla perään.

Soita JAS:ille niin saat kustannusarvion. Ja kantsii aika varata myös etukäteen milloin vie/lähettää, niin ei tarvitse hyllyssä seisottaa, jos on jonoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä kävi hieman vastaava, salamakenkä meni toiselta puoleltaan sen verran länään ettei salama mennyt enää paikalleen.

Mihin lie olikaan osunut, mitään selkeätä iskujälkeä ei ainakaan löytynyt...

Tein ruuvimeisselistä työkalun, mittasin salamakengästä ehjän puolen paksuuden ja hioin ruuvimeisselistä samanpaksuisen kiilan.

Sillä sitten varovasti oioin kengän kuntoon. Mitään ei hajonnut eikä mistään näy, että jotain olisi tehty. Ja lisäsalama toimii myös  :laugh:

Aika onnistunut projekti siis, eikös?

Mutta jos takuu on vielä voimassa niin varmaan viisaampaa käyttää huollossa rempattavana.

-Mika- 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta jos takuu on vielä voimassa niin varmaan viisaampaa käyttää huollossa rempattavana.

Takuu on voimassa, mutta ei kait tuollainen nyt takuun piikkiin mene? Kun on itse kolhaistu... Sen sijaan, jos hirveän kalliiksi uhkaisi tulla, niin sitten se menee kotivakuutuksen piikkiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän toi Mikan metodi olis ihan toimiva, ainakin itse oikoisin noin. Oleellista lienee ettei väännä runkoa vasten - tosin ei se ihan heppoisesti voi olla kiinni, koska se salamakin on aika mötikkä ja vääntöä siihen kenkään tulee takuulla.

Mutta tuollainen kiilan kanssa painaminen voisi hyvinkin toimia. En naputtelisi ettei kameran sisällä mikään ota kipeää tärinästä, vaan yrittäisin vain jollain kiilalla painaa sen varovasti takaisin muotoonsa.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei toki takuu tuota vikaa korvaa, mutta lähinnä olen itse ollut varovainen mennessäni käpistelemään laitteita kovin syvällisesti takuuaikana.

Kyllä sen kengän varmaan saa varovasti oiottua jos vaurio on samanlainen kuin minullakin oli. Eikös D200:ssakin ole metallinen sisärunko?

Se salamakenkä pitäisi olla aika tukevasti kiinni kamerassa eli kokeilet varovasti esim. talttapäisellä ruuvarilla kammeta reunoja suoriksi. Varovaisesti vähän kerrallaan, ettei kiinnityksestä tule liian löysä. Välillä kokeillen josko salama ujuttautuisi jo paikalleen ilman turhaa väkivaltaa jo jos ei, niin vähän taivutusta lisää kunnes se salama sopii paikalleen.

Ja jos se kuuluisa savolainen(?) supermies Vituiks Män käy remontin aikana kylässä niin sittenhän sen voi aina kiikuttaa huoltoon ammattipoikien hellään huomaan...

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään