Esa Korkiakoski

Gps navigointi maassa, ilmassa ja jne...

41 viestiä aiheessa

Yritin selailla forumilta ko.aiheisia ketjuja, mutta kovin vähän on asiasta kirjoiteltu. Olen päättänyt rakentaa vähintäänkin mailman parhaan navikaatio systeemin koneeseen ja olenkin näin ensi alkuun "tonkinut" internetin ihmeellistä mailmaa 2 viikkoa lähes tuloksetta :)

 

Näin "tuoreena" ilmailu alalla, etsiskelen todennäköisesti väärästä paikkaa, väärillä termeillä...mutta arvon kanssa harrastajat:  Kertokaa kokemuksia kaiken taitavista Garmineista, oziexploreista ja PDA laitteista.

 

Lähtökohtaisesti ajatukseni on rakentaa tietokoneesta ko.paketti ja sen ajattelin varustaa 7" kosketus ominaisuudella varustetulla näytöllä. http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=983

 

Onko ainut mahdollisuus saada kartat sähköiseksi scannaamalla itse vai joko tämän työn on tehnyt puolestani joku taho? (luotettava taho)

 

Mielestäni tähän pc:n hyviin puoliin kuuluu myös "kaiken mailman" ohjelmien hyödyntäminen...Säät, gprs yhteys FRWD ja jne... Mielestäni viimeksi mainittu pitäisi kuulua kaikkien yleisilmailijoiden varustukseen. Tämä on MAILMASSA ainut laite, joka kertoo onnettomuuden sattuessa, mitä oikein tapahtui...vain 199 € hintaan!!! (korkeuden, nopeuden, liike radat ja jne)

https://www.store24.fi/epages/wth.storefront/450edf8b001461b6271a5274eb07064c/Product/View/frwd_b100 Ei tarvis kauan tutkia onnettomuuksiakkaan :)

 

Ps. missä menee rajapyykki itse asennettavissa ja laitoksen piirissä olevissa laitteissa?

 

:-[ Tosin pitää aina muistaa, että pitää osata suunnistaa ilman gps:ssää, mutta on se vain hyvä apu väline...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oot yli kymmenen vuotta jo myöhässä.

 

Omalla ammattialallani merenkulussa meillä on ollut ECDIS-järjestelmä siviilikäytössä vuodesta 1994 lähtien. Se on PC:ssä toimiva GPS:ään yhdistettävä järjestelmä, mikä GPS:n lisäksi saa tietoa monista muistakin merenkulun ja navigoinnin kannalta tärkeistä lähteistä kuten AIS:silta ja aluksen lokilta. Samassa koneessa voi olla myös yhdistettynä netti joten kaikenlainen muukin toisinaan ehkä jopa tarpeetonkin asia on h-hetkellä saatavissa. Se myös rekistöröi kaikki liikkeet niin pitkältä ajalta kuin käyttäjä vaan haluaa niitä pitää tallessa.

 

Alan ehdoton kuningas tuotteineen:

 

http://www.transas.com/products/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos saan kysyä, niin mitä yhteistä laitteilla on muuta kuin että molemmissa on gps laite? Toinen näistä laitteista tallentaa ajetun reitin itseensä KOLMIULOTTEISESTI. Edelleen siis maailmassa ainut laite (pois lukien oikeiden koneiden mustalaatikko)  ::)

 

Eli tuo toimii samalla tavalla kuin loggeri. Purjelennossa noita on käytetty jo pitkään. Mm. Volkslogger ja Colibri toimii tällä tavalla. Nuo tosin mittaavat korkeuden paineen avulla, niin tulee tarkempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi ne Garminin mallit, joissa on sisäänrakennerru ilmanpaineen mittaus osaavat tallentaa reittiin myös korkeustiedon. Tämä tieto ei tosin ole kovin tarkkaa ja heittelee suuresti kalibroinnin ja GPS-signaalin voimakkuudesta (korjaa korkeutta sen avulla).

 

Mitä Garminiin tulee niin ole hyvin tyytyväinen vuoden vanhaan Garminin gps-laitteeseen (Etrex Vista C). Tarkkuus on suurimman osan ajasta hyvä, eikä suurempia ongelmia ole tullut vastaan. Tältä osa-alueelta tiedot ovat siis varsin vähäiset. Laitetta ostaessa kannattaa varmistaa, että laite sisältää SiRF-piiri, jonka avulla signaali paranee huomattavasti.

 

Oziexploreria en ole varsinaisessa navigointikäytössä kokeillut, mutta reitit olen yleensä purkanut laitteesta karttapohjalle Oziexploreriin. Tässä hommassa se on toiminut hyvin enkä ole löytäny korvaavia ohjelmia. Karttojen hankintaan tuo skannaus taitaa olla ainut vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä tuosta Kimmon laittaman linkin laitteesta saan sen kuvan että tuo myös tallentaa reitin ja kaiken muunkin. Osaavathan nuo 5-10 vuotta vanhatkin GPS:t jotka on tarkoitettu ihan vain retkeilyyn jo tallentaa korkeudet, nopeudet ja reitin eli kaiken tarvittavan. Niistä vain ei saa sitä tietoa ulos että sitä kerättyä tietoa voisi katsella jossain ohjelmassa.

 

Tuo Royaltekin laitekin tukee näköjään karttaohjelmistoja. Tuossa FRWD:n esittelyssä on tuo kolmiulotteinen kuva, jossa on GPS:n keräämä tieto pistetty Google Earthiin (http://earth.google.com/download-earth.html) Eli siis karttaohjelmistoon.

 

Käsittääkseni kaikista Garminin nykyisistä ilmailu GPS:stä saa täyden reitin korkeuksia ja nopeuksia myöten tuohon samaiseen Google Earthiin laitettua.

 

Jokatapauksessa vaikka sinulla olisikin koneessa tuollainen FWRD:n laite tai jokin muu vastaava, niin ei jaksa uskoa että tuollainen muovinen laite kestäisi onnettomuuden ja vaikka kestäisi niin se osaisi vain sanoa mitä lentorataan ja nopeuksiin liittyvää onnettomuudessa tapahtui ei itse syytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niinkö voi olla totta

Kirjoitin pitkän rimpsun stooria ja se ilmeisesti joutui bittien taivaaseen.  :-\

Mutta en kirjoita uudelleen vaan totean, että meillä on Ozi ja G196 ja olemme erittäin tyytyväisiä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Käsittääkseni kaikista Garminin nykyisistä ilmailu GPS:stä saa täyden reitin korkeuksia ja nopeuksia myöten tuohon samaiseen Google Earthiin laitettua.

 

Jokatapauksessa vaikka sinulla olisikin koneessa tuollainen FWRD:n laite tai jokin muu vastaava, niin ei jaksa uskoa että tuollainen muovinen laite kestäisi onnettomuuden ja vaikka kestäisi niin se osaisi vain sanoa mitä lentorataan ja nopeuksiin liittyvää onnettomuudessa tapahtui ei itse syytä.

 

En tunne Garminin tekniikkaa, mutta frwd:n sivuja selaamalla jää mielikuva, että vastaavaa ratkaisua ei ole kenelläkään muulla valmistajalla.

 

Lainaus : ”FRWD:n maailman parhaat jälkipelit monipuolistuvat entisestään paineantureiden avulla. Ne mahdollistavat jälkikäteen analysoitavaksi mm. suorituksen huipputarkan 3D-reitin nousu- ja laskukulmineen. Muut valmistajat eivät pysty kyseisiä tietoja tarjoamaan”, kertoo Ilkka Limma, FRWD Technologies Oy:n toimitusjohtaja

 

Tarkkuus korkeudessa 0.5 metriä...

 

Menee jo sivuraiteelle hiukan, mutta sinänsä mielenkiintoinen laite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne Garminin tekniikkaa, mutta frwd:n sivuja selaamalla jää mielikuva, että vastaavaa ratkaisua ei ole kenelläkään muulla valmistajalla.

 

Mainosmiesten puhetta. korkeustiedon tallentavia GPS:iä on ollut niin kauan kun on ollut GPS:iä.  Nousu- ja laskukulmat saadaan softalla laskemalla. Ei toi FRWD tallenna sen enempää kuin mikään muukaan. Se vain tallettaa pisteitä tietyllä välillä ja sitten PC-softa hoitaa noi kaikki hienot ja vallankumoukselliset jutut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oot yli kymmenen vuotta jo myöhässä.

 

Mitähän arvon Ville tarkoittaa? 10 vuotta liian myöhään alan rakentamaan, kyseleen vai harrastamaan ilmailua?

 

Mitä sinä käytät lentäessäsi? itse aiheeseen palatakseni ;)

 

Linkittämäsi laitteen saa about 1000 € tai 2000 € ? ja soveltuuko se pienkoneeseen asennettavaksi?

 

Gprs yhteyttä ajattelin vain lisäominaisuutena jos pienen mini pc:n koneeseen laitan....Maallahan se vain toimiikin  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ostettua Garmin Gpsmap 60csx, jossa on edellämainitut painekorkeusmittari ja Sirf-vastaanotin. Tässä pari esimerkkiä sen tallentamasta datasta.

 

Erään paikallislennon korkeusprofiili esitettynä OziExplorerin avulla. Lopussa näkyy pari läpilaskua. Enpä ollut kovin tarkkana korkeuden pitämisessä vakiona tällä lennolla  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Sama "track" esitettynä 3D-kuvana Google Earthin satelliittikuvan päällä. Paikka on EFHF, kuten varmasti näkyy.

[ attachment removed / expired ]

 

Esimerkiksi ne Garminin mallit, joissa on sisäänrakennettu ilmanpaineen mittaus osaavat tallentaa reittiin myös korkeustiedon. Tämä tieto ei tosin ole kovin tarkkaa ja heittelee suuresti kalibroinnin ja GPS-signaalin voimakkuudesta (korjaa korkeutta sen avulla).

 

Omien lyhyiden kokeilujen perusteella se sisäänrakennettu korkeusmittari vaikuttaa kutakuinkin yhtä tarkalta kuin koneen korkeusmittari. Se automattinen GPS-korkeuskorjaus voidaan haluttaessa kytkeä pois päältä . Tuoreimmassa trackissani kahden tunnin ja kahden lennon jälkeen kotikentän korkeuslukemassa oli 30-50 jalan (10-15 m) ero, mikä voi jo kenties johtua ilmanpaineen muutoksestakin?

Kalibrointi ennen lentoa on kylläkin välttämätön, aivan kuin koneen korkeusmittarin kanssa. Tuossa Google Earth-kuvassa näkyykin että rullaus on tapahtunut osittain asematason alla  ;) . Tosin sehän voi johtua myös Google-aineiston korkeustietovirheestä.

 

En ole näihin muihin loggereihin tutustunut, mutta omiin tarpeisiini tuo laite on toistaiseksi kelvannut. Vaikka se ei ole mikään paras ilmailu-GPS (liian pieni näyttö ja ilmatilatiedot puuttuvat) se toimii mukanakannettavana laitteena hyvin myös merellä ja auttavasti autoillessakin. Tallennetut datat voi halutessaan sitten käsitellä vaika Excelillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ostettua Garmin Gpsmap 60csx, jossa on edellämainitut painekorkeusmittari ja Sirf-vastaanotin. Tässä pari esimerkkiä sen tallentamasta datasta.

 

Hienoa... tätä lisää niin saadaan keskustelu oikeille raiteille  :thmbup:

 

Pystyykö ko.laitteeseen vaihtamaan karttapohjia vai onko aina mukana tulleet paikallaan? Esimerkiksi lähestymis karttaa tai vastaavaa? Mitä on ko.laitteen kustannukset käyttövalmiina? (karttoineen)

 

Pienen pieni haave olisi, että rakentamani tai ostamani laitteisto pitäisi sisällään koko Suomen lentoalue kartat ja lisäksi vielä kenttien tiedot...Tosin aktiivisena olevat alueet on kuitenkin tarkastettava manuaalisesti ....

 

Jopa rullatessa kentällä laite voisi ohjastaa "navicore" tyylisesti, että 200m ja käännä vasemmalle. Pysähdy ja kuuntele jatko ohjeet tornista  :o Ja ilmaan noustessa se voisi puhella mukavia vaikkakin säästä tai nopeuksista...  Olkoon tämä sitten vaikka lento TUNINKIA  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa... tätä lisää niin saadaan keskustelu oikeille raiteille  :thmbup:

 

 

Pienen pieni haave olisi, että rakentamani tai ostamani laitteisto pitäisi sisällään koko Suomen lentoalue kartat ja lisäksi vielä kenttien tiedot...Tosin aktiivisena olevat alueet on kuitenkin tarkastettava manuaalisesti ....

 

 

Moro

G196

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs asetuksia Nicke muuten käytän datan tallentamisessa (tallennusväliparametrit)?

 

Oman Garmin Pilot III +:n tuottamasta NMEA-datasta tulee Ozin mielestä liian pitkä ja se ei suostu ottamaan logia muutoin kuin Garmin-muodossa, joka taas ei sisällä korkeusdataa. Ärrhh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garmin 60-malleissa on vakiona tulevan karkean karttapohjan lisäksi mahdollisuus tallentaa joko ostettuja tai itse tehtyjä karttoja, jotka ovat vektorigrafiikkamuotoisia. Itselläni on Suomenlahden merikartat (Garmin Bluechart, hinta noin 250 €). Kallista, mutta toimii vesillä tiukassa paikassa luotettavammin kuin kotikutoiset järjestelmät (kuten aiemmin käyttämäni iPaq+ OziExplorer CE+ itse skannatut kartat).

Tähän (ja vastaaviin) laitteisiin on netistä saatavissa ilmailuaineistoa mm. VFR-pisteiden tietokanta ja EFES-ilmatilakartta. Katso tästä.

 

Tämä siis käsi-gps formaatissa. Numeroa suurempi on esim. Garmin 196/296, joka on jo täysverinen ilmailu-gps (tosin siinä ei taida olla omaa painekorkeusmittaria?).  Mutta siinä on ilmatilarajat ym. ja se osaa hälyttää kun niitä lähestytään. Kallis toki, mutta käyttäjät vaikuttavat tyytyväisiltä. Garmin Pilot III:ssa on suunnilleen vastaavat ohjelmistot  pienemmässä koossa.

 

Purjelentäjät taitavat käyttää WinPilot nimistä ohjelmistoa, joka pyörii iPaq-kämmentietokoneessa. Linkki

 

Itserakentamisessa on mielestäni kolme tärkeää seikkaa:

- näytön luettavuus auringonpaisteessa

- käyttölogiikka (näppäimet tms) pitää toimia myös keikkuvassa lentokoneessa

- kartta-aineisto mieluummin vektorikarttana, jolloin luettavuus säilyy myös eri zoom-asetuksilla.

 

 

Lisää keskustelua aiheesta. linkki_1 linkki_ 2

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs asetuksia Nicke muuten käytän datan tallentamisessa (tallennusväliparametrit)?

 

Oman Garmin Pilot III +:n tuottamasta NMEA-datasta tulee Ozin mielestä liian pitkä ja se ei suostu ottamaan logia muutoin kuin Garmin-muodossa, joka taas ei sisällä korkeusdataa. Ärrhh.

 

Terve!

Tuossa olen käyttänyt laitteen itseensä tallentamaa "track log" dataa ihan default - tallennusparametreilla. Tässä laitteessa on 512MB:n muistikortti joten sitä track logia saisi mahtumaan aika paljon. Itselleni olen määrittänyt 10 000 pisteen maksimikoon, joka on tähän mennessä riittänyt mainiosti ainakin muutamalle lennolle kerrallaan. Datan purku PC:lle (Oziin) tapahtuu USB:lla.

 

Kokeilin myös liittää gps:n NMEA-johdon kautta Oziin ja muistaakseni sain sen toimimaankin, jolloin siis Ozi toimi suurena reaaliaikaisena "moving map"-näyttönä. Mutta nyt kun sen sanot, saattaa olla että NMEA-sarjaliitäntäkaapelin kanssa sen track login purkamisessa Oziin oli jotain murheita. Gps on nyt autotallissa, joten en pääse kokeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentäjät taitavat käyttää WinPilot nimistä ohjelmistoa, joka pyörii iPaq-kämmentietokoneessa.

 

Juu, ja näitä on paljon muitakin (kuten esim. Palmille tuossa aikaisemmin mainittu).

 

WinPC puolella toinen kaupallisesti merkittävä on SeeYou Mobile. Ilmaisista vahvimmin porskuttaa tällä hetkellä XCSoar. Myös Suomessa on tehty vastaavaan tarkoitukseen (purjelento) softaa (Seppäsen jorman GliTher)

 

Tuohon 199egeen pääsee aika helposti ostamalla käytetyn iPaqin 3630:n jollain sarja-GPS:llä, asentamalla XCSoarin ja sopivat välijohdot itse rakentamalla.

 

Esim WinPilot muistaakseni haluttaessa tallentaa laitteeseen kaikki merkittävät tiedot sekunnin välein.

 

Volksloggeri on myös jo itsessään "musta laatikko" ihan fyysisestikin, joka tallentaa sille mahdolliselle onnettomuustutkijalle paikkatiedon (3D) halutulla välillä (kilpailuissa < 12 s, voidaan laittaa vaikka 1 s välille, mutta silloin pitää lentää nopeasti, että muisti riittää ;)

 

Noissa purjelento-ohjelmissa on sitten kaikenlaisia toimintoja ja näyttöjä eri tilanteisiin niin että heikompia hirvittää. Karttapohjana on monet standardi-muodot sekä maan korkeusmallille, että tiestön, vesistön etc. suhteen, samoin kuin ilmatilan. Eli periaatteessa saa just niin hyvän karttapohjan kuin pystyy vaan rakentamaan. Itse tosin en edes pidä karttapohjaa näkyvissä, kun ikkunasta näkee sen maaston paremmin ja se vain haittaa luettavuutta PDA:ssa. PDA:lla näkyy vain ilmatila, käännepisteet, reitti ja iso kasa infoikkunoita.

 

Tuosta WinPilotista on muuten WinPilot VFR-versio myös väkisinlentäjille, siitä en osaa enempää kertoa kun en tuuletinta lentäessäni kaipaa.

 

Oma kokoonpano on 2 x Volkslogger, 2 x IPaq 3660, toisessa WinPilot ja toisessa XCSoar, kumpikin erillisessä virtapiirissä. Toinen laite on varalla, jos ensisijainen pettää, mutta saahan siitä joissain tilanteissa vähän lisäinfoa.

 

Kun VL maksaa jo itsessään melkein 900 euroa, ei tuo tietenkään ole se halvin mahdollinen ratkaisu, mutta kisoissa vaaditaan se virallinen loggeri...

 

hannu

 

EDIT: typoja korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän arvon Ville tarkoittaa? 10 vuotta liian myöhään alan rakentamaan, kyseleen vai harrastamaan ilmailua?

 

Mitä sinä käytät lentäessäsi? itse aiheeseen palatakseni ;)

 

Linkittämäsi laitteen saa about 1000 € tai 2000 € ? ja soveltuuko se pienkoneeseen asennettavaksi?

 

Gprs yhteyttä ajattelin vain lisäominaisuutena jos pienen mini pc:n koneeseen laitan....Maallahan se vain toimiikin  :thmbup:

 

 

Joo, mun merenkulku vertaus oli vähän offtopic, mutta...

 

Takerruin pariin sanamuotoon:

 

Olen päättänyt rakentaa vähintäänkin mailman parhaan navikaatio systeemin

 

Okei, jatkoit, että koneeseen, mutta otsikkosi perusteella sai kuvan, että kyseessä olisi laite, joka toimii muuallakin kuin ilmailussa. Toinen mainitsemasi seikka oli tämä:

 

Tämä on MAILMASSA ainut laite, joka kertoo onnettomuuden sattuessa, mitä oikein tapahtui...

 

Tämän takia toin oman ammattialan laitteita päivänvaloon, koska noi mainos/myyntimies toteamukset eivät olleet ihan relevantteja, kun kyseiset kriteerit täyttävät ohjelmat löytyy jo enkä usko, että esim. Honeywell ilmailualalla ei olisi tuota kaikkea myöskin jo toteuttanut.

 

Tietysti tuo laivapuolen ECDIS valmistajan toimittaman kuorineen, lisensseineen, päivityksineen jne on arvokas. Hintaa en osaa sanoa, koska laitteiden hankinnasta päättävät yleensä varustamojen tapit eikä niitä hirveän tarkkaan miehistöille kerrota. Sen osaan kuitenkin sanoa, että pelkkä ammattikäyttöön tarkoitettu tutka maksaa 40 000- 50 000 euroon.

 

Mutta toi Transaksen karttapohja kaikkine ylimäärä tietoineen merimerkeistä sun muista tarkasti oikealla paikalla ympäri maailmaa on kuitenkin vain CD:llä olevaa kamaa, minkä saa laitettua laivassa tavalliseen PC:hen jos ei halua tyylikästä integroitua kokonaisuutta. CD:n markkinahintaa en osaa sanoa, mutta tästäkin ohjelmasta on esim. Suomi pullollaan laittomia kopioita monien pienveneiden kannettavissa tietokoneissa.

 

Kannettavan tietokoneen kanssa homma on suht simppeli. Sinulla on laiton Transaksen karttaohjelma ja yhdistät 50-100 euron hintaisen tulitikkurasian kokoisen GPS:n USB:n kautta kannettavaan. Karttaohjelma tunnistaa GPS:n tiedon USB:nkin kautta ja tulkitsee sen ikäänkuin se olisi COM-portin tietoa (kääntää sen itse). Tällaisia pieniä edullisia GPS-antenneita on valmiiksi sellaisia, missä on USB liitäntä johdon päässä, eli mitään adaptereita ei tarvita.

 

Eli jos oletetaan, että kannettava on jo entuudestaan (sen hankintakustannusta ei huomioida) ja jollain veneilyä harrastavalla on tämä laiton Transas ohjelma, jonka sitten itselleen kopio, niin ainoa kustanne on  antenni 50-100 eurolla.

 

Mutta onnea rakentamiseen.

 

EDIT: Ja luotettavia karttapohjia, jos projektiisi haet, niin merenkulkulaitokselta löytyy eri ohjelmia tukevat sähköiset merikartat kattamaan Suomen merialueenalueen rannikot ja Saimaan tarkasti. Eli näitä alueita ei ainakaan tarvitse itse skannailla ja karttojen oikeellisuuteen voi varmasti luottaa. Materiaalista kuvaa tässä:

 

http://www.fma.fi/media/kartat/furuno_chart_displ.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin selailla forumilta ko.aiheisia ketjuja, mutta kovin vähän on asiasta kirjoiteltu....

...Mielestäni tähän pc:n hyviin puoliin kuuluu myös "kaiken mailman" ohjelmien hyödyntäminen...Säät, gprs yhteys FRWD ja jne...

Mielestäni viimeksi mainittu pitäisi kuulua kaikkien yleisilmailijoiden varustukseen. Tämä on MAILMASSA ainut laite, joka kertoo onnettomuuden sattuessa, mitä oikein tapahtui...vain 199 € hintaan!!! (korkeuden, nopeuden, liike radat ja jne)

https://www.store24.fi/epages/wth.storefront/450edf8b001461b6271a5274eb07064c/Product/View/frwd_b100 Ei tarvis kauan tutkia onnettomuuksiakkaan :)

:-[ Tosin pitää aina muistaa, että pitää osata suunnistaa ilman gps:ssää, mutta on se vain hyvä apu väline...

 

Vai apuväline... gps on varsinainen suunnistusväline, paperikartta on apuna joskus harvoin.

 

Suurimmassa osassa purjekoneita on gps-loggerit, tavallaan mustat laatikot.

 

Alla pari kuvaa. Ekassa on nykyaikainen purjekoneen ohjaamo. Siinähän se on suunnistuslaite. Toisessa on sitten analyysitietoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Mitenkäs tuo gprs? Tai yleensä gsm? Eikös semmoisen käyttö koneessa ole jotenkin niinkuin kiellettyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas se Sakke pahus laittoi tommosen kuvan ja sai mulle pahan mielen, kun itse olin ko. hetkellä sotkemassa vain EM-tuloksia :/

 

Mutta sellainenkin ihmelaite purjelentopuolella löytyy kuin vPos, joka (tarvittaessa realiaikaisesti) ilmiottaa koneen paikan maassa/internetissä olevaan tietokoneeseen. Siinä olisi avovaimo/avustajan mukava seurailla josko se tollo pilotti taas haetaan kaukaa vai olisiko tänään vielä kauempana ;)

 

Käyttää gprs:ää eikä kuulemma toiminut Suomessa, kun sitä EM:iä edeltävänä kesänä kokeiltiin. Tiedä sitten oliko toimimattomuus aikuisten oikeasti teknistä vai hallinnollista laatua.

 

Aikanaanhan (edelliset Suomesa lennetyt EM.t ennen viime vuotta) hommaa kierrettiin niin, että koneet lähettivät radiolla tiedot Lahden radiomastossa olevaan vastaanottimeen, joka sitten laittoi ne eteenpäin tekstiviestinä. Aika pitkiä katkoja tuohon kyllä silloin tuli. vPos näyttäisi toimivan sen aikaa kuin toimii, sitten lakkaa toimimasta (arviolta 20-30% lennoista jää "kesken")

 

hannu

 

P.S. Kallistusmittarikin kerrankin hyötykäytössä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo gprs? Tai yleensä gsm? Eikös semmoisen käyttö koneessa ole jotenkin niinkuin kiellettyä?

Kiellettyähän se on. Jos käy huonosti niin siitä saattaa joutua maksumieheksekin. Serkun kummin kaimalla oli kuulemma puhelin lukittu verkosta pois lennon aikana koska se oli aiheuttanut liikaa häiriötä verkolle. Liittymän avaamisesta joutui sitten maksamaan muutaman kymmenen euroa. Jotenkin se liittyy siihen että yhdellä puhelimella on liian hyvä kuuluvuus moneen linkkitorniin kun verkko on suunniteltu niin että puhelin kuulee hyvin yhden tornin kerrallaan. Joku joka oikeasti tietää asioista varmaan tarkentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Säät, gprs yhteys FRWD ja jne... Mielestäni viimeksi mainittu pitäisi kuulua kaikkien yleisilmailijoiden varustukseen. Tämä on MAILMASSA ainut laite, joka kertoo onnettomuuden sattuessa, mitä oikein tapahtui...vain 199 € hintaan!!! (korkeuden, nopeuden, liike radat ja jne)

https://www.store24.fi/epages/wth.storefront/450edf8b001461b6271a5274eb07064c/Product/View/frwd_b100 Ei tarvis kauan tutkia onnettomuuksiakkaan :)

 

No ei nyt kuitenkaan, koska laite ei tallenna yhtään mitään, mitä pilotti on tehnyt vain ja ainoastaan miten ilma-alus on liikkunut  ;)

 

Itse käytän tuota  koelentoihin esim:

http://www.juvankoski.com/blog/

 

Mudda, mudda... itse tarvitsisin henkilökohtaisen, eli pienen kannettavan tallentimen, joka tallentaa G-voimia ja jonka voisi sitten purkaa tietokoneella. Onko kellään tietoa mistä tuollaisen saisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään