Esa Korkiakoski

Gps navigointi maassa, ilmassa ja jne...

41 viestiä aiheessa

Jotenkin se liittyy siihen että yhdellä puhelimella on liian hyvä kuuluvuus moneen linkkitorniin kun verkko on suunniteltu niin että puhelin kuulee hyvin yhden tornin kerrallaan.

linkit ovat suunnattu maata kohti/ suuntaisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoi kuomat

Miksi Nokian "harmaa halko" valittiin aikoinaan maailman suosituimmaksi kännyksi. Siinä vain sattui olemaan helpoimmat ja yksinkertaisimmat ominaisuudet soittamiseen ja viestitykseen. Mielestäni sama pätee GPS laitteisiin. Tekniikka tarjoaa mitä ihmeellesimpiä ominaisuuksia navigoimiseen sekä lennon jälkiseurantaan. Kukin miettiköön mitä me näillä teemme. On toki mukavaa talvi-iltojen hetkinä katsella träkkejä ja muistella kesän lentoja, mutta sen voi tehdä ihan karvahattu mallin kepsillä. Karttapohja VMC:ssä lennettäessä on siinä ihan koneen alla, ei sitä uskon vahvistamiseksi tarvitse ruudulta katsoa. Toki ymmärrän, että tämä kaikki IT tuo lentämiseen lisaäarvon, mutta pääasiassa olemme ilmassa lentämisen takia. Pidetään GPS erinomaisena apuvälineenä turvallisuuden takia ja nautitaan itse asiasta siis lentämisestä ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoi kuomat

Miksi Nokian "harmaa halko" valittiin aikoinaan maailman suosituimmaksi kännyksi. Siinä vain sattui olemaan helpoimmat ja yksinkertaisimmat ominaisuudet soittamiseen ja viestitykseen. Mielestäni sama pätee GPS laitteisiin. Tekniikka tarjoaa mitä ihmeellesimpiä ominaisuuksia navigoimiseen sekä lennon jälkiseurantaan. Kukin miettiköön mitä me näillä teemme. On toki mukavaa talvi-iltojen hetkinä katsella träkkejä ja muistella kesän lentoja, mutta sen voi tehdä ihan karvahattu mallin kepsillä.

Toki voi, mutta voi myös tehdä sillä "Hi-Tec kaikki ominaisuudet" GPS:sälläkin, mikään ei estä tätä eikä tee siitä "Hi-Tec kaikki ominaisuudet" GPS:sästä yhtään huonompaa laitetta  ;)  .

 

Karttapohja VMC:ssä lennettäessä on siinä ihan koneen alla, ei sitä uskon vahvistamiseksi tarvitse ruudulta katsoa. Toki ymmärrän, että tämä kaikki IT tuo lentämiseen lisaäarvon, mutta pääasiassa olemme ilmassa lentämisen takia. Pidetään GPS erinomaisena apuvälineenä turvallisuuden takia ja nautitaan itse asiasta siis lentämisestä ;)

HS

 

Totta, "IT- tekniikka" on tarkoitettu meidän avustamiseksi ja avuksi. Se on vain tekniikkaa ei sen kummempaa, ei se korvaa lentämisen huvitusta millään muotoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki voi, mutta voi myös tehdä sillä "Hi-Tec kaikki ominaisuudet" GPS:sälläkin, mikään ei estä tätä eikä tee siitä "Hi-Tec kaikki ominaisuudet" GPS:sästä yhtään huonompaa laitetta  ;)  .

Juu

Kaikin mokomin, mutta tuo haitek ei välttämättä kulje käsikädessä käyttäjäystävällisyyden kanssa, joten huomio saattaa olla pääasiassa laitteen operoinnissa ::)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

Kaikin mokomin, mutta tuo haitek ei välttämättä kulje käsikädessä käyttäjäystävällisyyden kanssa, joten huomio saattaa olla pääasiassa laitteen operoinnissa ::)

HS

Jos puhutaan navikointilaitteista, niin niiden informaatisuus ja käyttäjäystävällisyys on parantunut vuosi vuodelta.  Onneksi nykyjään satsataan (ja vaaditaan) paljon tuotekehityksessä juuri käyttäjäystävällisyyteen. Mutta ainahan on parantamisen varaa...

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Toki ymmärrän, että tämä kaikki IT tuo lentämiseen lisaäarvon, mutta pääasiassa olemme ilmassa lentämisen takia...

 

Niin no, minä puhunkin vaan ihan minimi-karvalakkimallista, joka sisältää kaksi gps-loggeria, yhden karttanäytön, kaksi numeronäyttöä, joista toisessa liukulaskin, nopeuskäskin ja nostokeskitin. Eihän tämän vähemmällä voi tulla toimeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa, voiko Gpsmap196 laittaa erillis näyttöä ilman tietokonetta? Sinänsä erinomainen laite tuntuu olevan, mutta tullut hankittua jo tuota muuta "krääsää" rakennus projektia varten.

 

Sisältääkö Garminin online päivitys mitään riskejä, että yhteys katkeaa ja laite jumii? Onko jotain erityistä huomioitavaa ko.projektissa. 196 sisään laitettu jeppesen tuntuu kyllä jo melkeen valmiiksi mietityltä lentotoimintaan :)

 

Reitin tallennus tapahtuu 10 sekunnin välein ja ei näytä googlessa toivottua tulosta. Voiko tallennus aikaa säätää jostain vai onko tuo vakio...?

 

Varsinkin pakkolaskua selvittäessä tuo 10 sekuntia on aivan liikaa. Kokeena FRWD:n laitteen 0.5 sekunnilla tuli hienoja kurvailuja google earthiin... :thmbup: Vaatiiko isomman muistikortin jos voi säätää nopeammaksi aikaa? 32MB nyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältääkö Garminin online päivitys mitään riskejä, että yhteys katkeaa ja laite jumii? Onko jotain erityistä huomioitavaa ko.projektissa. 196 sisään laitettu jeppesen tuntuu kyllä jo melkeen valmiiksi mietityltä lentotoimintaan :)

 

Olen tehnyt kymmnekunta päivitystä eri laitteisiin Pilot III+, 295 ja 296 sekä ilmaista käyttistä että maksullista ilmailudataa. Päivitys kestää oman kokemukseni mukaan vajaan minuutin kaikissa tapauksissa, joten riski on melko pieni. Tiedostohan ladataan ensin omalle tietokoneelle ja sitten itse laitteeseen. Vasta jälkimmäisessä vaiheessa päivitysohjelma kysyy avainkoodia - itseasiassa se on se mistä maksetaan.

 

Jeppesenin data on nyt niin valmista ilmailudataa kuin se voi vain olla, poikkeuksena VFR-porttien ja yksityiskenttien puuttuminen. Itseasiassa laitteseen tuupataan ihkaoikea IFR-tietokanta, koska ei Jepukka taatusti tee VFR-lentämisen tarpeisiin omaa versioa. Onkin hieman huvittavaa kun laitteen käynnistämisen yhteydessä se mainitsee, että "For VFR-flights only".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa, voiko Gpsmap196 laittaa erillis näyttöä ilman tietokonetta? Sinänsä erinomainen laite tuntuu olevan, mutta tullut hankittua jo tuota muuta "krääsää" rakennus projektia varten.

 

Noissahan on sarjaportti josta saa ulos erilaisia dataformaatteja (sieltä settings -> interface -valikosta voi valita kaikenmoista)

 

Niillähän nuo härvelit juttelevat keskenään, jos nyt esim. sulla on läppäri missä on karttasovellus tms, laitat sen Garminin puhumaan NMEA:aa tms molempien tuntemaa protokollaa ulos ja kartta seuraa kivasti gepsin kertomaa reittiä.

 

Garminin ilmailugepsejä voi myös käyttää sitten FS2004-simulaattoriin kytkettynä laitteen käytön harjoitteluun, huomattavasti turvallisempaa kun alkaa ihmetellä sitä lentämisen ohessa. Googleen hakusanaksi "gpsout.dll".

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman Garmin Pilot III +:n tuottamasta NMEA-datasta tulee Ozin mielestä liian pitkä ja se ei suostu ottamaan logia muutoin kuin Garmin-muodossa, joka taas ei sisällä korkeusdataa. Ärrhh.

Moro,

Lyhyesti käyttökokemuksia aiheista:

 

Garmin Pilot III:

Nojoo, siinä oli se jekku että jos tallennat sen reitin, se hävittää korkeustiedon.

Se pitää ottaa ns. suoraan logista tallentamatta erkseen siis Garmin muodossa.

Näin muistelen olleen. Näin oli ennen Preteciä :)

 

Pretec GPS:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6422

-Ei voi kun kehua, 3tta vuottakäytössä, ja käytetään tarkkuuslennon SM/PM kisoissa virallisena lentologgerina.

Ja tulee muuten tarkkaa tietoa , nopeus, korkeus, jne pienimmillään 1sek välein.

 

Ozi Explorer:

http://www.navipaq.com/

On hyvä, käytetään mm SAR-lennoilla jne.

 

Esalle ensimmäiseen kysymykseen, kartoista, varmaan kannattaisi upottaa ozin kartat multitietokoneeseesi ja joku Windows PE tms käyttöön :P

 

//Kimmo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallennin laitteina olen pitänyt hyvänä Pretec/Royaltekia ja FRWD:ia; niissä on riittävän tiheä (säädettävä) tallennusväli. Samoin dataa mahtuu 8-12 tuntia (FRWD:n uusin tallentaa 12 tuntia 1sek:n välein).

FRWD:n etu on painekorkeuden mittaus, joka on todella tarkka. Toisaalta siitä ei saa ainakaan toistaiseksi purettua NMEA-dataa, jota tarvitaan esim. kisoissa tai siirrettäessä dataa muihin softiin kuin FRWD:n omaan.

 

 

 

FRWD:n tuottama lentoratatieto on havainnollinen Google Earth:ssa ja varsin käyttökelpoinen lennon jälkibriefauksessa oppilaalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FRWD:n tuottama lentoratatieto on havainnollinen Google Earth:ssa ja varsin käyttökelpoinen lennon jälkibriefauksessa oppilaalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuosta tulikin mieleeni, että olisi aika hieno tehdä google earthille lisää noita datafilejä, esim. sellaisia missä näkyy ilmatilan rajat ym - olisi aika hyvä havainnollistaja. Tai jos google earth ei tuohon taivu, flight simulatoriin varmaan pystyisi tekemään vastaavasti. Siis sellaisia melkein läpinäkyviä "laatikoita" taivaalle eri väreillä.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tulikin mieleeni, että olisi aika hieno tehdä google earthille lisää noita datafilejä, esim. sellaisia missä näkyy ilmatilan rajat ym - olisi aika hyvä havainnollistaja.

 

Moro!

 

Tommosta olen käytellyt itse: http://globalais.net/dafifkml/

 

Ja pistinpä juuri äsken nettiin myös omasta koordinaattipaketista tekemäni EFIN.kmz:n.

 

[edit: Nopeimmat kerkesivät saamaan jotain ylimääräisiä koordinaatteja tuon EFIN:in mukana. Siivosin turhat veke.]

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos puhutaan navikointilaitteista, niin niiden informaatisuus ja käyttäjäystävällisyys on parantunut vuosi vuodelta.  Onneksi nykyjään satsataan (ja vaaditaan) paljon tuotekehityksessä juuri käyttäjäystävällisyyteen. Mutta ainahan on parantamisen varaa...

 

Niin

Kuulin juuri, että erään "haitek" kepsin koko näyttö oli sekoitettu lennolla sitä operoidessa, ruudulla näkyi vain reittiviiva karttapohjan sijaan :D. Opetus on ilmeisesti, että toimivaan laitteseen ei pidä koskea ;D

Hs

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, mitä enemmän tuota elektroniikkaa koneessa on, sitä tärkeämpää on oikeasti OPETELLA niitä käyttämään.

 

Esim sen teidän GPSMap 196:n saa kadottamaan juttuja ruudulta kun painelee sitä "enter"-nappia useamman kerran. Siinä käy niin että se menee "declutter"-moodiin, siinä mittakaavaviivan (missä lukee esim. 2nm) vieressä lukee sit "clear -1" -> "clear -2" jne. Entteriä painamalla saa asteittain enemmän rojua katoamaan siitä näytöltä, clear-4 tais olla just niin että siinä näkyy lähinnä vaan se reittiviiva ja -pisteet... :-)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, mitä enemmän tuota elektroniikkaa koneessa on, sitä tärkeämpää on oikeasti OPETELLA niitä käyttämään.

 

Esim sen teidän GPSMap 196:n saa kadottamaan juttuja ruudulta kun painelee sitä "enter"-nappia useamman kerran.

//T

 

Just

Toki kyseessä oleva HiTek laite oli "naapurissa" eli pykälää parempi. Mutta melkein joka kerta saan päivittää meidän G196 asetukset edellisen lennon jäljiltä. Eli maaharjoittelu olisi poikaa ;)

Usein olen myös todennut, että uuden kepsin haltija lähtee heti kokeilemaan sitä ilmassa sanoilla:" ostin kato uuden kepsin eikoo hieno, lähetääs kattoon kui se toimii ilmassa" :D  Kuka muuten maksaisi kepsin opettelusta 120€/t kuin ilmailija :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään