Mikko Maliniemi

Ilmavoimien tuhoutuneet/vaurioituneet HN:t

17 viestiä aiheessa

Tässä olen vähän kuvia järjestellyt uuteen uskoon ja tuli mieleen seuraavaa. Mitäs kaikkia julkisuuteen asti tulleita Hornettien vaurio- ja onnettomuustapauksia on? Eli siis tarkoitan tonttiin menneet ja vaurioituneet, mutta takaisin kentälle selvinneet koneet. Mitkäs näiden tunnukset on/oli? Yritin tuossa selailla nettiä, mutta ei kaikilta osin vielä tärpännyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tunnetuin oli v.2001 kun HN-430 putosi Karstulassa ja HN-413 vaurioitui samassa yhteentörmäyksessä. Muiden vaurioituneiden koneiden tunnuksia en äkkiseltään muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tunnetuin oli v.2001 kun HN-430 putosi Lappajärvellä ja HN-413 vaurioitui samassa yhteentörmäyksessä. Muiden vaurioituneiden koneiden tunnuksia en äkkiseltään muista.

 

Kone tippui kyllä Karstulaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone tippui kyllä Karstulaan.

Totta puhut, itse en ilmeisesti vaivautunut tarkistamaan toisesta lähteestä. Tarkennetaan vielä että se putosi Vahankajärven pohjoispuolella olevalle suolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs nämä Rissalassa keväällä törmäilleet? HN-438 oli vissiin toinen, ja mikäs se toinen oli?

HN-415 sai vaurion sivuvakaajan kärkeen ja HN-438 menetti osan kuomua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HN-415 sai vaurion sivuvakaajan kärkeen ja HN-438 menetti osan kuomua.

 

 

Ok, kiitti. Molemmat ovat sitten takaisin ruodussa (tainneet olla jo pidemmän aikaa). Osallistuivat tänään Rissalassa nimittäin harjoitukseen. Olikin hetken aikaa kivaa jytinää, kun 18 Hornettia starttaa peräjälkeen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs olisi tämä sama listaus HW-kaluston osalta?  :)

 

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=379 ja tuohon vielä lisäksi tästä toisesta ilmavoimien sivulta löytyvästä luettelosta (http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=297) kopioituna nämä 2 lisää:

 

Hawk, Ilmasotakoulu, Siikainen, 1.9.2004

 

HW-325 tuhoutui maahansyöksyssä. Ohjaaja kuoli.

 

Hawk, Lentosotakoulu, Kruunupyy, 28.9.2006

HW-335 tuhoutui maahansyöksyssä. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

 

Sen verran vielä lisäyksenä että nuo kaksi mitkä kokivat vain vaurioita ovat kuitenkin liikenteessä (HW-320 ja HW-340)

 

Niin ja mikäs on Hawkien numerointijärjestys? Onko HW-301 ensimmäinen?

 

HW-301 on ensimmäinen ja HW-357 viimeinen. Eivät toki ole ihan tuossa järjestyksessä tulleet tehtaalta. HW-301-350 ovat tyyppiä BAe Hawk mk.51 ja HW-351-357 ovat taas tyyppiä BAe Hawk mk.51a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärä muistikuva on vuosien takaisesta Hornet-moottorivauriosta, joka johtui väärin asennetusta öljysuotimesta tms.  Kone tuli turvallisesti alas yhdellä moottorilla.

 

Tapaus oli sikäli merkittävä että se "todisti" että kaksimoottorikoneen valinta oli oikea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus  vuonna 1997-1998 Satakunnan Lennoston HN:ssä tapahtui moottoripalo, joka johtui toisen moottorin löysällejääneestä polttoaineen syöttöputken liitoksesta. Ohjaaja sammutti vaurioituneen moottorin ja palasi onnistuneesti Pirkkalan tukikohtaan. Tämän johdosta kaikki Hornetit tarkastettiin ja ainakin yhdestä

Karjalan Lennoston koneesta löytyi vastaavaa vika. Nämä löysällejäännit olivat tapahtuneen kokoonpanon yhteydessä Kuorevedellä. Tuon Pirkkalan

koneen vauriot olivat niin pahat, että siihen jouduttiin uusimaan perärungon puolikas. Tämä muistaakseni valmista Mc Donnell antoi takuuna.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus  vuonna 1997-1998 Satakunnan Lennoston HN:ssä tapahtui moottoripalo, joka johtui toisen moottorin löysällejääneestä polttoaineen syöttöputken liitoksesta. Ohjaaja sammutti vaurioituneen moottorin ja palasi onnistuneesti Pirkkalan tukikohtaan. Tämän johdosta kaikki Hornetit tarkastettiin ja ainakin yhdestä

Karjalan Lennoston koneesta löytyi vastaavaa vika. Nämä löysällejäännit olivat tapahtuneen kokoonpanon yhteydessä Kuorevedellä. Tuon Pirkkalan

koneen vauriot olivat niin pahat, että siihen jouduttiin uusimaan perärungon puolikas. Tämä muistaakseni valmista Mc Donnell antoi takuuna.

 

Asiantuntevasta lähteestä hieman lisätietoa: tuon moottoripalon päivä oli 5.5.1997 ja kone HN-409.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissahan se alkoi tuo meidän HN:ien vaurioittaminen ennen siirtolentoja Suomeen eli vuonna 1995 jenkkilentäjät vaurioittivat ilmatankkauksen yhteydessä D- mallin konetta, jonka tunnusta en muista. Siihen kaksipaikkaiseen jouduttiin ilmeisesti vaihtamaan toinen moottori , jonka jenkit aikoivat maksattaa kokonaan meillä, sillä perustella, että kone oli Suomen omaisuutta. Ilmeisesti tässä maksuasiassa päästiin kompromissiin. Myös oikeanpuoleinen sivuperäsin vaurioitui jonkin verran ja sitä jouduttiin paikkailemaan ja myös osittain maalaan. Tuo kyseisen yksilön korjausmaalaus erottui melko hyvin, kun kone oli näytillä Rissalan avoimien ovien päivillä toukokuussa 1996. Tästä tapauksesta oli juttua ainakin Siivet-lehdessä  vuonna 1995.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään