Jaakko Rissanen

Esittele ilmailu-urasi max. kymmenellä kuvalla

21 viestiä aiheessa

Katsotaas, tuleeko tällaisesta threadista mitään.. Eli tarkoituksena on esitellä oma henkilökohtainen ilmailu-ura (harrastus sisältyy) alusta tähän päivään saakka enintään kymmenellä kuvalla. Lisäksi mielellään hieman tarinaa kuvatekstien muodossa. Kuvat saavat sisältää oman urasi merkkipaaluja tai muuten vain tärkeitä hetkiä. Kaikilta löytyy varmasti kuvia digitaalisessa muodossa - ja luultavasti jokaisella on mahdollisuus käyttää skanneria. 

 

Homman tarkoituksena on näyttää, miten erilaisia polkuja ihmiset ovat kulkeutuneet ilmailun pariin, ja kulkevat sen sisällä. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistä ihmeessä Jaakko tuo oma "urasi" takaisin. Ainakin itseni mielestä se oli hieno tarina  :thmbup:

Juu, oli sen verran kiireessä tehty, että otin vielä pois muokkausta varten. Tarkoitus olisi se kuitenkin takaisin laittaa. Kiitos  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noo, kun ei nyt kukaan muu käestä tähän, niin aloitetaan todellisesta kevytilmailusta, eli liiitimistä. minä näin unta pienenä poikana aina lentämisestä (tai ainakin putoamisesta!) heti, kun näin ilmoituksen vanhan vaasan läänin ensimmäisestä varjoliitokurssista, ilmoittauduin oitis. kouluttaja ei suinkaan meitä laittanut aluksi lentämään, vaan maaharjoittelua oli ohjelmassa kyllästymiseen asti.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

lopulta sitten koitti päivä, että kelppari oli taskussa ja pääsi tositoimiin kauhajoen lentokentällä. minut hinattiin varjoliitimellä n. 300m korkeuteen. otin kameran mukaan ja nappasin kuvan eräästä toisesta kerholaisesta ilmassa! tää kuva oli pitkän aikaa omasta mielestäni huippukuva.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

jossain vaiheessa matkat kauhajoelle alkoi tuntumaan pitkiltä ja perustettiin oma hinauporukka ähtäriin. tehtiin oikeen sävysävyyn-hinausauto...

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

pikkuhiljaa lentotaitojen kasvaessa uskaltauduttiin matkoillekin. "matka" silloin tarkoitti laskua eri paikkaan kun oli lähtöpaikka. aluksi korkeuden ja suunnan pidossa oli jotain pientä häikkää.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

pikkuhiljaa lentotaidot alkoivat paranemaan ja onnistunut starttikin oli enempi sääntö, kuin poikkeus.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

kaikenlaisia konstailujakin silloin tehtiin, jotka tänä päivänä eivät välttämättä tulisi enää kyseeseen.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

joitain pieniä kommelluksia tietysti aina välillä sattui...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

koska kamera oli aina mukana, näppäilin kuvia tutuista maisemista. tässä ensimmäinen kuvani syntymäkodistani (kuvattu ilman moottoria). oli muuten aika juhlallista ottaa kuva lapsuuden maisemista.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

nyttemmin itse lentäminen on enää sivuseikka. tärkeämmäksi asiaksi on noussut valokuvaus ilmasta. tärkeintä on ikuistaa suomalaista maisemaa, tapahtumia, rakennuksia ja miljöitä mahdollisimman paljon ja monipuolisesti. haastetta on hommassa melko paljon. nykyisellään n. joka kymmenes kuva on onnistunut. paljon on oppinut kantapään kautta valokuvauksesta. myös ammattilaisten vinkit ovat auttaneet. itse kuitenkin viime kädessä joutuu ratkaisut ilmassa tekemään. monesti lennon jälkeen huomaa, että " tuohan olisikin kannattanut tehdä eri lailla" se on vaan sillä kertaa sitten myöhäistä...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos ollut Kirkonvarkauden silta ?

 

No kyllä sinäkin ihme paikkoja tiedät. Paikallisethan tämän vain tunnistaa.

 

Mutta ei taida olla. Siinä on sellaiset ruostuneet harmaanvihreät jänteet yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tällejä tullu kun voimalinjaan rysähti?

 

Eikös noi ole aika hyvin suojattuja? Muutaman kerran tipahtanu virveli multa käsistä kun huomannu että lentää johtojen yli, vaikka ei tälliä ole ikinä tullu.

 

Kieltämättä hyvä kuvasarja!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noi ole aika hyvin suojattuja? Muutaman kerran tipahtanu virveli multa käsistä kun huomannu että lentää johtojen yli, vaikka ei tälliä ole ikinä tullu.

 

Ei noin isot linjat yleensä ole suojattu millään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo silta sijaitsee ruoveden syvingissä. siinä oli aiemmin lossi. ja tarkennettakoon, että nämä vedenpäällä-lennot olivat aina tarkasti etukäteen suunniteltuja pelastusmiehistöineen, kellukkeineen yms, joten veteen joutuminen olisi aiheuttanut vain kylmän kylvyn.  lankaan lentäminen oli kuitenkin ihan vahinko :-[. onni onnettomuudessa oli kai, että liidin kietoi johtimet nippuun (oikosulku), ennenkuin jalkani koskettivat maata.

muttamutta, missä viipyvät muut ilmailu-uraesittelyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa muut harraste-Huba-jutut olla muilla vähissä, noin mahtavan kuvasarjan jälkeen.

 

Jos mä laitan omani, niin on kuva tikunheittäjästä Malmilla ( ihan on Suuressa Lennokkikirjassa, Pohjolan Sepon seurana)

ja pitkä nippu eri koneen vieressä kuvattuina.

Kaunein kuva on, kun olen Fougan ohjaamossa lähdössä lennolle Härmälästä.

Tosin mulla on tosi hauska kuvasarja kertausharjoituksista. Siinä on tusinan verran tuttuja ilmailupersoonia mukana.

Täytyis vain skannata ja pistää tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka oma "urani" ilmailun parissa alkoikin vasta 2003, on sisältyy siihen kohtuu paljon erilaisia kokemuksia. Nuoremman polven ihmisiä kun olen, alkoi harrastukseni virtuaali-ilmailusta ja Flight Simulatorin ostamisesta joskus vuoden 2003 kesällä. Tätä ennen oli totta kai käyty katselemassa lentokoneita Lemminkäisen kallioilla ja Fly Innissä. Kiinnostus asiaa kohtaan oli suuri, ja aiheesta piti oppia lisää.

 

Flight Simulatorin ostettuani eksyin FSnordiciin, lähinnä lisäosakoneiden ja -maisemien ansiosta. Lemminkäisen kallioilla ollessani törmäsin kerran myöskin Mika Virolaiseen, joka silloin lensi ATR:ää Virtual Finnairilla ja houkutteli minutkin liittymään toimintaan mukaan. No, syksyllä 2003 alkoi sitten Virtual Finnairin koulutus.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen konetyyppini VF:n palveluksessa oli MD-80, josta sitten siirto Airbusiin. Nykyisin olen ennenaikaisella eläkkeellä VF:ltä, syynä muut kiireet ja projektit. Tunteja kertyi pitkälle päälle 300.

 

No, kun kerran olin ilmailukärpäsen pureman saanut päätin yrittää hyötyä siitä 9. luokan TET-jakson aikana. Kyselin mahdollisuuksia monilta eri ilmailualan yrityksiltä ja lopulta leirikoulussa ollessani tuli puhelu Air Botnialta - tervetuloa!

 

Kaksiviikkoinen oli kerrassaan upea kokemus, nopea katsaus lentoyhtiön toimintaan. Pääsin seikkailemaan mekaanikkojen kanssa platalla, check-iniin ja kaikkea muuta mahdollista. Nuo viikot eivät ainakaan vähentäneet ilmailukiinnostustani.

[ attachment removed / expired ]

 

Pikku hiljaa mieli alkoi vetää tietokoneen äärestä oikealle taivaalle. Pitkällisen suostuttelun jälkeen sain vanhempani suostumaan purjelentokurssiin. Kurssi oli vuoden 2004 kursseista ensimmäinen Nummelassa.

[ attachment removed / expired ]

 

No, kurssin myötä oli edessä eräs eläväni jännittävimmistä kokemuksista - ensimmäinen yksinlento.

[ attachment removed / expired ]

 

Pakko myöntää tuon lennon jälkeen polvien tärisseen niin, ettei kabiinista meinannut heti ylös päästä! Seuraava yksinlento olikin sitten hieman myöhemmin, edessä oli laskeutuminen järveen.

[ attachment removed / expired ]

 

Samana kesänä pääsin myöskin osallistumaan Peltilintu-leirille, jolla sain paljon lisätietoja esim. liikennelentäjän, lähetyslentäjän ja lentokonemekaanikon ammateista. Itse lentämistäkään ei leirillä unohdettu. Tutuiksi tulivat niin Blanik, Grob G109B kuin kuumailmapallokin (tosin se oli köysillä kiinni maassa). Ehkäpä paras lentokokemus oli kuitenkin se, kun sain lentää Cessna 206:lla Iisalmesta Malmille. Noin kaksi tuntia moottorikoneen puikoissa oli myöskin aivan mahtava kokemus - hei, minähän pystyn lentämään tätäkin!

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana kesänä edessä oli mm. Le Bourgetin ilmailunäyttely ja IACE-vaihto Saksassa. IACE:n aikana tuli koettua vaikka mitä lentämiseen ja ei-lentämiseen liittyvää.. Twin2, Grob G109B ja Dornier Do-27 olivat koneet joilla pääsin ilmaan Kaufbeurenin kentällä Münchenin lähistöllä. Dornieria ei valitettavasti tullut omin käsin lennettyä, mutta kyyti oli sitäkin mahtavampaa - ehkäpä elämäni paras lentokokemus. Vuorten vierestä syöksyyn ja oikaisu aivan järven pinnassa. Pilottina ex-Luftwaffelainen  :P

 

Onko se vene?? Ei - sehän on Dornier!

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi pääsimme kokeilemaan Berliinissä sijaitsevia simulaattoreja. Minä Avro RJ-simua. Oli mahtava kokemus työntää kaasuvivut eteen ja tuntea, kun painautuu selkänojaa vasten ja kiitotievalot loistavat edessä jatkuen pimeyteen. Nousu, lentelyä ja muutama lähestyminen. Ehjänä - ja vieläpä kohtuu siististi alas kaikilla kerroilla  :)

 

Capt. Rissanen keskittyy laskeutumiseen

[ attachment removed / expired ]

 

Vuosi 2006 olikin sitten hieman hiljaisempi ilmailun saralla. Kesätyöt Blue1:lla olivat se ykkösjuttu, tämän ansiosta firma tuli entistä tutummaksi ja unelmani saada palkkaa mukavasta harrastuksesta vain kasvoi.

 

Näiden lisäksi hyvinä kokemuksena pitää mainita vierailu Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohtoon ja torniin sekä ohjaamokäynnit muutamilla lennoilla! Kiitos!

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o

WOW Aarno! Äärettömän upea kuvasarja! Ajoitte oikeen sillan alta moottolivarjolla?  :thmbup:

 

Täytyy todeta, että onneksi noista sillan alta lentämisistä päästiin moottorilennonpuolella parin onettomuuden jälkeen 50,60 luvuilla  :thmbdn:

 

 

t:marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkäämme pilatko hyvää alkavaa sarjaa "pilkun nussimisella" tai sähköiskuilla.

Säästetään ne muuhun yhteyteen :thmbup:

 

Asiat kuvina ja varotukset eri lootassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuoriso-osasto jatkaa.

 

Vähän yli kymmenen vuotta sitten rakentemassa nyt jo edesmenneen kummisetäni kanssa ensimmäistä pienoismalliani. Rakentelun lomassa minua taisi purra ilmailukärpänen, ellei se sitten iskenyt kun olin parikuukautisena ensimmäisä kertoja lentokoneessa. 9v. kakara säätää vasemmalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä oli työn alla:

[ attachment removed / expired ]

 

Siitä pitäen kaikki mikä nousee maasta on kiinnostanut. Pienoismalllien rakentelua, lentonäytöksiä, kentän laidalla notkumista, kyydissä olemista, simuilua...

Ensimmäinen (ja paras) lentosimulaattorini European Air War. Sen parissa tuli vietettyä "muutama" tunti.

 

Koneiden kuvaamisen parissa on lähdetty tästä. Ensimmäisiä lentokonekuviani ja ensimmäisiä digikuvia Lentäjien juhannuksesta 2003:

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt opetellaan järkkärin käyttöä. Leeuwarden, kesä 06, Blue Angels:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toivottavasti ammatin ilmailun parissa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No, kun kerran olin ilmailukärpäsen pureman saanut päätin yrittää hyötyä siitä 9. luokan TET-jakson aikana. Kyselin mahdollisuuksia monilta eri ilmailualan yrityksiltä ja lopulta leirikoulussa ollessani tuli puhelu Air Botnialta - tervetuloa!

 

Kaksiviikkoinen oli kerrassaan upea kokemus, nopea katsaus lentoyhtiön toimintaan. Pääsin seikkailemaan mekaanikkojen kanssa platalla, check-iniin ja kaikkea muuta mahdollista. Nuo viikot eivät ainakaan vähentäneet ilmailukiinnostustani.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Vuosi 2006 olikin sitten hieman hiljaisempi ilmailun saralla. Kesätyöt Blue1:lla olivat se ykkösjuttu, tämän ansiosta firma tuli entistä tutummaksi ja unelmani saada palkkaa mukavasta harrastuksesta vain kasvoi.

 

 

 

 

OT, tuttu naamari. Eipä vaan tule kaikkien kanssa jupistua liikoja, kai sitä hyvät päivät ainakin tuli sanottua kun Pululla olit?

Nimim. myrtsi Jouni, vuoron Resupekka...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT, tuttu naamari. Eipä vaan tule kaikkien kanssa jupistua liikoja, kai sitä hyvät päivät ainakin tuli sanottua kun Pululla olit?

Nimim. myrtsi Jouni, vuoron Resupekka...  ;)

Muistaakseni ainakin Bosnia-aikana tuli moikattua  :). Viime kesästä en ole niin varma, kun mekatsupuolelle tuli tehtyä vain muutama lyhyt käväisy..

 

Ja lisää tarinoita vaan kehiin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla