Guest Rikuuho

Toisen puolen äänet kadoksissa?

6 viestiä aiheessa

Terve!

Ikävämpi juttu, johonkin on hävinnyt toisen puolen kaijuttimen ääni. Ja myös kuulokkeen, ja myös kotiteatterin, eli ämyreissä ei ole vikaa, vaan jossain muussa. Olen katsonut ettei windowsin ääniasetuksissa ole mikään vinksallaan ja että balanssi on kohdallaan. Saman olen tehnyt myös winampissa. Ja asentanut myös ajurin uudemman version. Eikä vaan lähde ääni kuulumaan.

Korttina on joku intekroitu perussimppeli, käyttää Realtek AC97 ajuria..

Ääni puuttuu vasemmalta puolelta. Voisiko olla mahdollista että äänilähtö on rikki (varmastikkin), olen kokeillut rämpätä piuhaa, tuloksetta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kortissasi vain yksi fyysinen äänilähtö? Siinä tapauksessa se on todennäköisin, kontakti vääntynyt tai juotos irronnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikävämpi juttu, johonkin on hävinnyt toisen puolen kaijuttimen ääni. Ja myös kuulokkeen, ja myös kotiteatterin, eli ämyreissä ei ole vikaa, vaan jossain muussa. Olen katsonut ettei windowsin ääniasetuksissa ole mikään vinksallaan ja että balanssi on kohdallaan. Saman olen tehnyt myös winampissa. Ja asentanut myös ajurin uudemman version. Eikä vaan lähde ääni kuulumaan.

Itse etenisin suunnilleen seuraavanlaisessa järjestyksessä.

Eihän vahvistimen balanssi ole vinksallaan? Joskus niitä tyhmiä virheitä vaan tulee..  ::)

Onhan miniplugi/rca-johto sekä vahvistimessa että kortin äänilähdössä kunnolla ja oikein kytketty?

Onhan em. johto kortin ja vahvistimen välillä kunnossa? Itselläni nuo miniplugi/rca-piuhat ovat olleet luonteeltaan vähän kertakäyttökamaa.

Kortin äänilähdön voi testata vaikka pikkuplugilla toimivilla kuulokkeilla. Jos molemmista kuulokkeista kuuluu mölyä, niin epäilykset kohdistuu piuhaan tai vahvistimeen..

Samalla voi testata myös muita äänilähtöjä, jos kortista niitä löytyy. Jos vain yhdestä lähdöstä puuttuu vasen kanava, voi vika olla kortissa. Jos kaikista puuttuu, niin vika voi olla kortissa silloinkin, mutta kannattaa katsoa ohjelmat vielä kerran läpi..

Onhan KAIKKI ääneen vaikuttavat ohjelmistot tsekattu? Mulla Windowsin kontrollipaneeli ja Soundblasterin oma kontrollikeskus juttelevat hyvin huonosti keskenään ja joskus omituisuuksia on ratkottu käymällä molempien säädöt tarkasti läpi. Paneelien takaa voi löytyä vielä jotain "Advanced settings"-osastoja - kerran joku ohjelma sääti väkisin jotain vipua sieltä ja arvatkaa kuinka kauan kesti paikallistaa vika ja vielä vian toistuessa sen aiheuttaja..  :o

Seuraavaksi käynnistetään tietokone uudelleen. Toimii maalla, merellä ja ilmassa, vaivaan kuin vaivaan. :)

Kytketään jokin muu äänentoistolaite tietokoneeseen ja ihmetellään tulosta.

Kustaan tupakkilakko. Tämä auttoi kaveriani, joka oli asentanut kannettavaansa kirjoitinta kokonaisen päivän, eikä saanut sitä toimimaan. Tupakin jälkeen huomasi kytkeä kirjoittimen sähköverkkoon..  ;D

Hälytetään paikalle naapurin tietokoneista kiinnostunut nuorimies, joka ratkaisee ongelman minuutissa.

EDIT: typoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin puuttuu "erillinen äänikortti"

Toiseksi ei ole vahvistinta erikseen, vaan äänet puuttuu kaikista ämyreistä mistä olen kokeillut

Eikä ole Soundblasterin ohjelmia koneella lainkaan...

Enkä polta tupakkaa  ;D, joka ehkä saattaisi tapakusessa auttaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin puuttuu "erillinen äänikortti"

Siinä tapauksessa sovelletaan samat asiat emon (?) äänilähtöihin. :)

Toiseksi ei ole vahvistinta erikseen, vaan äänet puuttuu kaikista ämyreistä mistä olen kokeillut

Tämä puolestaan viittaisi vian olevan tietokoneen suunnassa. Joko fyysisesti ääniulostuloliittimissä tai sitten jossakin asetuksessa.

Eikä ole Soundblasterin ohjelmia koneella lainkaan...

Lucky you.. :) Vaikka kai nekin tarpeeseen on tehty.

Enkä polta tupakkaa  ;D, joka ehkä saattaisi tapakusessa auttaa

Pitäisikö sun sitten aloittaa? :D Totta puhuen alkaa vaikuttaa siltä, että sikäli kun kaikki muut mahdollisuudet on suljettu pois, vika lienee fyysisesti koneen ääniosastossa. Ongelmaan löytynee ratkaisu, alkaen 15€ (esim. täältä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä tapauksessa sovelletaan samat asiat emon (?) äänilähtöihin. :)

Tämä puolestaan viittaisi vian olevan tietokoneen suunnassa. Joko fyysisesti ääniulostuloliittimissä tai sitten jossakin asetuksessa.

Lucky you.. :) Vaikka kai nekin tarpeeseen on tehty.

Pitäisikö sun sitten aloittaa? :D Totta puhuen alkaa vaikuttaa siltä, että sikäli kun kaikki muut mahdollisuudet on suljettu pois, vika lienee fyysisesti koneen ääniosastossa. Ongelmaan löytynee ratkaisu, alkaen 15€ (esim. täältä).

Itsekkin epäilen tuota fyysistä vikaa..Pitää vissiin tilailla tuo kortti, että sais äänet pelittään..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään