Guest Aaltonen

Fiilistelyä, EFHK 19.9.2006.

93 viestiä aiheessa

Enhän väittänytkään, että olisi kokonaan alkanut mun kommentista. Mutta varmasti auttoi asiaa.  :P

Mun isä on isompi ku sun isäs

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Niin tai mun mielestä kaikki tämä keskustelu lähti siitä kommentistani, jonka osoitin Olli Vainiolle. Ei ehkä kokonaan tästä syystä, mutta auttoi jossain määrin kuplan puhkeamisessa.

Ilman Samin kuvia ei olisi ollut kenenkään kommentteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo'o.. Mä en oikein ymmärrä tätä sivukuvien dissausta, ainakaan näissä määrin. Harvemmin kukaan täällä on koskaan sanonut, että kuva on tylsä tai ei ole hyvä koska se EI ole "sivukuva", mutta aika paljon täällä näkee koko ajan sitä, että sivukuvia dissataan ja sanotaan tylsiksi ja nähdyiksi. Ehkäpä kyse onkin vain siitä, että niitä sivukuvia ei ole paljoa katseltu, tai jos on niin ne on ollut kaikki tymäkelissä otettuja Finskin busseja, no eiköhän se ole aika selvää, ettei kiinnosta.

Koska minua quotettiin tossa, omaksi perustelukseni esitän seikan, että kun sama asia esitetään 10000 kertaa, siihen turtuu. Ei sille vaan voi mitään. Mikko, sä ihan turhaan pistät tänne linkin (mainostat) omiin sivusta otettuihin kuviin (jotka eivät siis ole sivukuvia), tiedät varmaan mitä tarkoitan. Peruskauraa sieltä ja täältä, tässä rullaa bussi ohi, ja tässä...ja vielä yksi. Mä sanoin sulle irc:ssä jo että ne on hyviä kuvia ja mielestäni parhaat niistä on tupolev ja pegasuksen jarrutus, jotka on teknisesti surkeimmat! Mutta kokonaisuutena ne on mageimmat, koska niistä huokuu semmoinen hyvä fiilis, pegasuksessa kunnon reverssit ja tupolevissa on menemisen meininkiä!

Ville Ripatin mielestä kokonaisuuteen kuuluu tekninen totetus. Luepa Ville mitä kirjoitin...kokonaisuus tuossa tarkoittaa juuri päinvastaista, mitä sinä kritisoit minun tekstissä. Eli kuvaa pitää katsoa muultakin kantilta, kuin miten hyvä se on teknisesti. Tekninen toteutus on osa sitä, mutta ei välttämättä hallitseva osa (niin kuin täällä asia käsitetään, teknisesti onnistunut fiiliskuva voi olla hyvä, teknisesti huono fiiliskuva ei ikinä voi olla hyvä). Näin kerran erään ammattikuvaajan kuvan, jossa peura hyppää aamuisella pellolla (tämä kuva löytyy ainakin jostakin kalenterista). Oliko vielä joku vuoden luontokuva tms. Kuva on teknisesti ihan poskellaan, mutta fiiliksiltään todella hieno. Ja palkintoja ja mainetta sataa...get it?

Uusimmassa SEPE-lehdessä (jossa on ainakin pari täälläkin selittelevää kuvaajaa on päässyt maailmanmaineeseen) on kuvia Pudasjärven tapahtumasta. Teknisesti hienoja, mutta tosi tylsiä. Kokonaisuus on suoraan sanoen mälsä. No joo, "nykyisin raitis ex-hiihtäjä" (just joo) nyt ehkä positiivisena plussana sen iltakuvansa kanssa.

Pistän tähän pienen esimerkin, teknisesti täysin pielessä oleva kuva, joka mulle kertoo todella paljon asioita, joita on todella hankala selittää muille...fiilistely on aika hankala laji. Hyvä kuitenkin on että keskustellaan.

[ attachment removed / expired ]

Eiköhän pistetä asbestipuku päälle...

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

fiilistely on aika hankala laji.

Tästä ei olla eri mieltä...

Kuten tuossa jo pariin otteeseen aiemmin sanoin, kuvan ottaminen josta tilanteen fiilis ja hienous välittyy myös sille joka ei ole ollut paikalla, on äärimmäisen vaikeaa. Oikeasti. Semmoinen kuva mikä "vain" dokumentoi tilannetta on paljon helpompi, mutta semmoinen että se todella tempaa mukaansa...se kuva on vielä itselläkin ottamatta eikä mun skilleillä varmaan hetkeen tule otettuakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.. teknisesti täysin pielessä oleva kuva...

Minusta ei ole edes teknisesti pielessä.. päinvastoin, kuvahan on täsmälleen sellainen kun sen on pyrittykin olevan. Tarkoituksellisuus suorastaan huokuu lopputuloksessa, räpsyn vaikutelmaa ei ole ollenkaan, tämä on valokuva :)

Kaikki oleellinen on mukana ja tapahtuman vauhdikkuus, valo-olosuhteet ja riittävät viitteet mitä tapahtuu on selkeästi nähtävissä. Loistava ilmailusta kertova kuva, kiitos kun esitit!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa SEPE-lehdessä (jossa on ainakin pari täälläkin selittelevää kuvaajaa on päässyt maailmanmaineeseen) on kuvia Pudasjärven tapahtumasta. Teknisesti hienoja, mutta tosi tylsiä. Kokonaisuus on suoraan sanoen mälsä. No joo, "nykyisin raitis ex-hiihtäjä" (just joo) nyt ehkä positiivisena plussana sen iltakuvansa kanssa.

Ummm, mistäs mä Jari keksisin tähän hätään itselleni kyseisen lehden? Mä kun en ole ollenkaan tietoinen, että siellä mun kuvia on  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun selän kääntää pariksi päiväksi niin tällainen härdelli on heti pystyssä. Kerrankin pidän suuni kiinni. Jatkakaa  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun selän kääntää pariksi päiväksi niin tällainen härdelli on heti pystyssä. Kerrankin pidän suuni kiinni. Jatkakaa  :laugh:

Ne alkaa osata jo ihan itse!!  ;D

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä nyt, eihän tässä oo vasta ku lämmitelty... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Villehän vaikuttaa aika leipääntyneeltä tähän hommaan...... ;D Jos toi on tilanne, ni muuta Lontooseen.....Hiitroussa on ainaki koneita ja kiitoteitä.... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

voi piru soikhoo.....  ;D (lainaus toisesta threadistä)

Mikä siinä on, ettei kuvista "saa" antaa myös negatiivista palautetta? Se kun voisi olla kuvaajalle vain hyväksi, siten kehittyy paremmaksi kuvaajaksi. Jos ei halua kaikenlaista palautetta, ei kannata julkaista kuvia.

Yllä J. Kähkösen kuvassa sentään oli fiilistä...

Eikös keskustelu siitä mitkä on fiilistelykuvia ja negatiivisen palautteen antaminen jostain kuvasta ole ihan kaksi eri asiaa ?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

teknisesti surkeimmat!...tekninen totetus...kuin miten hyvä se on teknisesti... Tekninen toteutus... teknisesti huono...teknisesti ihan poskellaan...Teknisesti hienoja...teknisesti täysin pielessä oleva kuva...

Oliskos tässä ja koko threadissa unohtunut jälleen semmoinen seikka, että tekninen toteutus ei ole yhtä kuin airliners.netin kriteerit julkaisulle? Yritän kiinnittää huomiota siihen seikkaan, ettei ainut hyvä tekniikka ole se, joka johtaa skarppiin lopputulokseen, jossa vielä hyvällä tuurilla on valot ja sommittelu kohdallaan. Kähmyn oma mallikuva on erittäin onnistunut esimerkki aiheesta. Erilaisilla tekniikoilla voidaan toteuttaa erilaisia onnistuneita kuvia, joissa saatetaan viskata vesilintua kaikilla ns. kriteereillä. Ratkaisevaa on kuitenkin se, mitä lopputulos katselijalle antaa. Tai sitten kuvaajalle. Moni pannauskuva on uskomattoman upea, vaikkei terävyydestä ole tietoakaan tai horisontti on tyyten vituuksillaan. Tekniikka on loppupelissä se taito, jolla kuvasta tulee sellainen, kun kuvaaja haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla