Guest Aaltonen

Fiilistelyä, EFHK 19.9.2006.

93 viestiä aiheessa

Joo ei ilman kritiikkiä voi kehittyä, tietenkään mutta se millä tavalla sen kritiikin antaa. Jos sanoo, että "ei näissä kyllä oo mitään ihmeellistä näissä kuvissa" tarkottaa suoraan suomeksi sanottuna sitä, että "sun kuvat on hanurista". Kun sen voisi sanoa paljon kauniimmin, jolla vältetään pienet herneen nenään vedot. Esim. "asiallisia kuvia, mutta jotenkin jotain pientä viimeistelyä puuttuu, johtuuko sitten vallinneesta säästä"...tai jotain tollasta.

Ja ei nää mun laittamat kuvat teknisesti oo mitään hyvä. Ei oo tarkotus ollakaan, enkä tosin yrittänytkään mitään viimisen päälle teknisiä kuvia ottaa. Kuhan otin tunnelmaa. Oon vaan ite aina ihaillu noita hevejä kun ne hitaasti ja raskaasti kaartaa taivaalla, hieno tunne, tunnelma. Voi aistia sen koneen jylinän kun se hitaasti kaartaa...hitaasti nousten ja voi melkeen aistia koneessa olevan tunnelman kun tuolta kiitotien päästä seuraa näitä Hevien lähtöjä. Siks mä ne tänne pistin, mun mielestä ei noita kuvia voi oikeen mulla tavalla esittää kun fiilistelynä, tietynlaisena sellasena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs tästä saatiin ihme vääntö. Nooh, mielestäni ihan mukavia/erillaisia kuvia. Kyllä minä ainakin näissä näen sitä fiilistä...tule sellainen tunne, että olisipas mukava olla itse kyydissä, kun kone suuntaa taivaalle.  :)

Nämä meikäläisen kuvat taisivat olla aika stereotyyppisiä fiilistely kuvia...? Ainakaan ne eivät herättäneet pahemmin keskustelua.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,57405.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sanoo, että "ei näissä kyllä oo mitään ihmeellistä näissä kuvissa" tarkottaa suoraan suomeksi sanottuna sitä, että "sun kuvat on hanurista". Kun sen voisi sanoa paljon kauniimmin, jolla vältetään pienet herneen nenään vedot. Esim. "asiallisia kuvia, mutta jotenkin jotain pientä viimeistelyä puuttuu, johtuuko sitten vallinneesta säästä"...tai jotain tollasta.

Ööh, miksi pitäisi mielistellä sanomalla kuvia "asiallisiksi", jos kuvat oikeasti ovat kuraaTM esim. kelin takia? Tuolla ei saada aikaiseksi mitään kehitystä kenessäkään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs tästä saatiin ihme vääntö. Nooh, mielestäni ihan mukavia/erillaisia kuvia. Kyllä minä ainakin näissä näen sitä fiilistä...tule sellainen tunne, että olisipas mukava olla itse kyydissä, kun kone suuntaa taivaalle.  :)

Nämä meikäläisen kuvat taisivat olla aika stereotyyppisiä fiilistely kuvia...? Ainakaan ne eivät herättäneet pahemmin keskustelua.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,57405.0.html

No nuo sun ottamat kuvat on kyllä niin hienoja, ettei noista voi oikeen muuta sanoa kun kehuja antaa. Hienoja hetkiä, värit ja sävyt ja kaikki oli mun mielestä sen verran superbiä, ettei ei mitään rajaa. Noita hetkiä on aina hienoa muistella jälkeen päin kotona kun puolenkin vuoden päästä selailee kansioita ja muistelee, että "ainii...tää oli se ilta, hieno kesäilta ja uskomaton valo...hitto että oli kiire ehtiä, mutta just ajallaan ja illan päätti mukava tarinatuokio kavereitten kanssa paikallisella huoltsikalla kahvikupin kerra."

Mun mielestä ehkä yksiä parhaita ilta kuvia, mitä oon pitkään aikaan nähny tällä foorumilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh, miksi pitäisi mielistellä sanomalla kuvia "asiallisiksi", jos kuvat oikeasti ovat kuraaTM esim. kelin takia? Tuolla ei saada aikaiseksi mitään kehitystä kenessäkään...

Tarkotin, että sitä voi sanoa kohteliaasti mitä niissä on pielessä, eikä suoraan, että "aivan syvältä, opettele kuvaamaan mua ei kiinnosta tälläset kuvat".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
lähinnä aattelin, kun sivukuva kuvatarinoita on ollu täällä niin paljon

vakio sivukuvat busseista sun muista rumista on jo nähty

täällähän sivukuvan pitää olla "1pixeli vapaana nokasta ja 1px sivuperäsimestä"

sivukuvan pitää täyttää koko kuvan, siten että 1px saa jäädä taustaa näkyviin reunoilta???

Joo'o.. Mä en oikein ymmärrä tätä sivukuvien dissausta, ainakaan näissä määrin. Harvemmin kukaan täällä on koskaan sanonut, että kuva on tylsä tai ei ole hyvä koska se EI ole "sivukuva", mutta aika paljon täällä näkee koko ajan sitä, että sivukuvia dissataan ja sanotaan tylsiksi ja nähdyiksi. Ehkäpä kyse onkin vain siitä, että niitä sivukuvia ei ole paljoa katseltu, tai jos on niin ne on ollut kaikki tymäkelissä otettuja Finskin busseja, no eiköhän se ole aika selvää, ettei kiinnosta.

Lähinnä rupee vituttamaan vaan, kun ihan suoraan haukutaan sivukuvia ja vähätellään niitä, ja jos joku vähänkin sanoo sitten tälläisistä kuvista negatiivista niin saadaan kolmen sivun sota aikaan ::)

Tässä mun taannoin tekemässä threadissa on lähes kaikki _SIVUKUVIA_ mutta siitä huolimatta mä en niitä laskis niiden "nähtyjen" ja kyllästyttävien kuvien joukkoon, vai..? ( Mainos: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,57632.0.html ) Vaikka nämä onkin tylsiä sivukuvia, niin uskaltaisin jopa väittää että osassa _minusta_ on enemmän fiilistä kuin ko. threadin joissakin kuvissa, ei edes kuvakulman eikä sommitelman tms takia vaan ihan sen takia, että niissä on paljon värejä, hyvin yksinkertaista. Joitakin taas ei vois vähempää ko. kuvat sytyttää. No big deal, elämä on.

Eiköhän tää parjaus ja maailman pelastaminen rupee pikkuhiljaa riittämään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja ihan vapaasti saa mun kuvia katsella mun galleriasta, siellä ne on kaikkien nähtävänä ja pällisteltävänä.

Sulla iski kieliähky, sehän on oikeasti http://www.ollivainio.com/gallery/

Selvästi ny olis tarve mennä enemmän kuvaamaan ja vähemmän puhumaan tästä aiheesta. Mikä ihmeen tarve meillä on aina määritellä kaikki asiat perusteellisen tarkasti, jotta voidaan todeta että et nyt mahdu kyllä tähän lokeroon, sori vaan.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kaverit panna piste tälle keskustelulle? Tuntuu, että jokainen mielipide on luettu jo kolmeen kertaan!

Tälläkin aikaa, kun kinasimme, EFHK:lla on spanskit pyörineet ympyrää, Hornetit vetäneet siksakkia ja Anttukin lähti kotio.

"Mennääs taas kuvaamaan vaihteeks"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kaverit panna piste tälle keskustelulle? Tuntuu, että jokainen mielipide on luettu jo kolmeen kertaan!

Tälläkin aikaa, kun kinasimme, EFHK:lla on spanskit pyörineet ympyrää, Hornetit vetäneet siksakkia ja Anttukin lähti kotio.

"Mennääs taas kuvaamaan vaihteeks"

Kuvattu jo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.. mitä vikaa on kuvissa, joissa esitetään konetta? Aivan, ei mitään. Millä tapaa konetta esittelevät kuvat ei ole valokuvauksellisia?

En sentään väittänyt, että kuva joka esittää lentokonetta olisi huono. Tuollainen yleistys ei ole kovin oivallinen tapa ajatella aihetta.

Vain konetta esittävä kuva, perusnormaalissa valossa ilman kiinnostavasti kuvattua ympäristöä kun ei vaadi yhtikäs mitään, eikä myöskään synnytä tuntemuksia. Vähän niinkuin passikuva harvemmin on mielenkiintoinen. Kun/jos kuvaan pyrkii saada myös sommittelua ja sopivaa massoittelua, sekä vaikuttamaan siihen, kuinka kuva koetaan puhtaasti kuvana, ollaan jo valokuvauksen puolella, joka eroaa melko radikaalisti passikuvaamisesta.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tämä menee tämmoiseksi kädenväännöksi niin eikö kannattaisi laittaa vaikka oma palsta ns. ammattikuville ja oma fiilistelyille? Oikeasti tälläinen väittely jostain kuvista ei edistä yhtään ilmailukulttuuria tai -kuvaamista. Jos joku eksyy näille sivuille niin vähemmästäkin säikähtää ja päättää etten noille sivuille enää uudestaan tule, ja luulen että se ei ole kenenkään tarkoitus/hyöty? Hörhöily on ok tiettyyn pisteeseen asti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tämä menee tämmoiseksi kädenväännöksi niin eikö kannattaisi laittaa vaikka oma palsta ns. ammattikuville ja oma fiilistelyille?

EI! piste! ;)

Oikeasti tälläinen väittely jostain kuvista ei edistä yhtään ilmailukulttuuria tai -kuvaamista. Jos joku eksyy näille sivuille niin vähemmästäkin säikähtää ja päättää etten noille sivuille enää uudestaan tule, ja luulen että se ei ole kenenkään tarkoitus/hyöty? Hörhöily on ok tiettyyn pisteeseen asti

Höpsistä, ei nyt sentään. Itseasiassa tässä voisi ja ehkä pitäisikin miettiä asiaa niinpäin, että Samin kuvat ovat olleet erittäinkin hyviä. Meinaan keskustelua ne on saaneet aikaiseksi, mitä nykyään ylitsepursuavassa digikuvauksen maailmassa enää harvoin tapahtuu. Ja se on mielestäni hyvä se. Sitä vartenhan koko palsta ylipäätään on olemassa. Ja keskustelu jos mikä edistää kaikenlaista kulttuuria :P:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo keskustelua nää kuvat on todella herättäny, ihme kyllä. Ja hyvä niin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...ja pulina jatkuu...  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En sentään väittänyt, että kuva joka esittää lentokonetta olisi huono. Tuollainen yleistys ei ole kovin oivallinen tapa ajatella aihetta.

Vain konetta esittävä kuva, perusnormaalissa valossa ilman kiinnostavasti kuvattua ympäristöä kun ei vaadi yhtikäs mitään, eikä myöskään synnytä tuntemuksia. Vähän niinkuin passikuva harvemmin on mielenkiintoinen. Kun/jos kuvaan pyrkii saada myös sommittelua ja sopivaa massoittelua, sekä vaikuttamaan siihen, kuinka kuva koetaan puhtaasti kuvana, ollaan jo valokuvauksen puolella, joka eroaa melko radikaalisti passikuvaamisesta.  :thmbup:

Jep, tiesin, että tätä hait takaa. Ja olet varmasti omalla tapaa oikeassa. Mutta niille, jotka niitä passikuvia kuvaa, se voi nimenomaan olla SE juttu koko kuvaamiseen. Halutaan se täydellinen sivukuva. Ja se kuva tuskin on sen ottajan mielestä hirveän tylsä. Ja tätä tulisi myös muiden kunnioittaa... No, ehkä minä olen itse vain siksi onnellisessa asemassa, että tykkään kuvata molempia, sideshotteja ja toisinaan yrittää olla vähän luovempi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista maallikkokuvaajaa (pari räpsyä koneista lomalle lähtiessä.. :-[) vaan ihmetyttää se, kuinka ryppyotsaista meininkiä tällaisestakin asiasta saadaan.

Ilmailun harrastajat ovat rentoa ja helposti lähestyttävää väkeä. Onhan?? Onhan?? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tähän asti on ollu, en sitten tiedä. Kyllä ite ihan mielellään juttelen tuola aitojen takana, jos vaan nään että joku raahautuu paikalle kameran kanssa, mikäs siinä ihmettelyä vaihtamaan. Joku voi kuitenkin tietää jotain, mitä joku toinen ei tiedä. Oli sitten kuvauksesta, koneista, lähtöajoista, tuloajoista sun muusta kyse.  :) Ja muutenkin, mikäs siinä uusiin kuvaajiin tutustuessa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauskaa mielipiteiden vaihtoa tämä kuvasetti saanut aikaan. Samin kuvat ovat tässä vaiheessa keränneet yli 70 kommenttia ja 3500 lukukertaa, aika hyvin tällä foorumilla, joten kuvat ehdottomasti kannatti ottaa ja esitellä täällä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[quote author=Mikko Maliniemi

Höpsistä, ei nyt sentään. Itseasiassa tässä voisi ja ehkä pitäisikin miettiä asiaa niinpäin, että Samin kuvat ovat olleet erittäinkin hyviä. Meinaan keskustelua ne on saaneet aikaiseksi, mitä nykyään ylitsepursuavassa digikuvauksen maailmassa enää harvoin tapahtuu. Ja se on mielestäni hyvä se. Sitä vartenhan koko palsta ylipäätään on olemassa. Ja keskustelu jos mikä edistää kaikenlaista kulttuuria :P:)

Ehkäpä esitin asiani hivenen huonosti, ja olen täysin samaa mieltä että keskustelua täytyykin olla. Olen ehkä itse huono sanomaan mitään kuvien laadusta, kun en ole yhtään kuvaa täällä julkaissut (paitsi yhden kesäkuvan), mutta puhunkin tavallisen kuluttajan näkökulmasta. Jokaisella on oma näkemyksensä hyvästä kuvasta ja itse en ole nähnyt yhtään oikeasti huonoa kuvaa täällä. Välillä vaan se antaumus millä jotkut puolustavat omaa näkemystään ainoana oikeana muistuttaa melkein uskonnollista hurmosta... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..Ja keskustelu jos mikä edistää kaikenlaista kulttuuria :P:)

Aivan samaa mieltä!

Kuten siinäkin, että ihmiset saavat olla asioista eri mieltä, pakkoko kaikkien on pitää samoista asioista? Ja silti voi pitää isosta osasta samoja asioita, vaikka asian näkisikin eri tavoin.

Aika sovussahan asiaa on nyt keskusteltu, kenenkään henkilöön ei ole kohdennettu arvioita, joka olisi sitä asiatonta kirjoittelua. ::)

yksi tärkeä huomio!

Että voi kuvia arvioida, tulkita tai kokea ei todellakaan edellytä omien kuvien esittämistä, yhdenkään kriitikon ei tarvitse todistaa osaamistaan tuottamisen saralla osatakseen nähdä muiden tuotoksissa sisältöä/oivallusta/tekijöitä ylipäätään. Kriitikko/kommentoija todistaa pätevyytensä ihan muin arvoin kun tuottavana taiteilijana/valokuvaajana :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauskaa mielipiteiden vaihtoa tämä kuvasetti saanut aikaan. Samin kuvat ovat tässä vaiheessa keränneet yli 70 kommenttia ja 3500 lukukertaa, aika hyvin tällä foorumilla, joten kuvat ehdottomasti kannatti ottaa ja esitellä täällä :thmbup:

Niin tai mun mielestä kaikki tämä keskustelu lähti siitä kommentistani, jonka osoitin Olli Vainiolle. Ei ehkä kokonaan tästä syystä, mutta auttoi jossain määrin kuplan puhkeamisessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tai mun mielestä kaikki tämä keskustelu lähti siitä kommentistani, jonka osoitin Olli Vainiolle. Ei ehkä kokonaan tästä syystä, mutta auttoi jossain määrin kuplan puhkeamisessa.

Jos asiaa ajatellaan näin niin eiköhän Olli ollut se joka koko keskustelun aloitti omalla kommentillaan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos asiaa ajatellaan näin niin eiköhän Olli ollut se joka koko keskustelun aloitti omalla kommentillaan ;)

Enhän väittänytkään, että olisi kokonaan alkanut mun kommentista. Mutta varmasti auttoi asiaa.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla