Martti Kujansuu

Friedrichshafen FF 49C C59/18 tuho Koivistolla 8.8.1919

5 viestiä aiheessa

Julkaisen tässä puhtaasti tutkimus- ja mielenkiinnollisista syistä raportin joka tehtiin yhdestä monista v. 1919 Ilmavoimille sattuneista onnettomuuksista. Raportti ja kuva löytyvät Sota-arkistosta Ilmavoimien esikunta, tekninen osasto 1918-1941 F15 -kohdan alta. Lisäksi minulta löytyy kopiot kaikista vuoden 1919 aikana tapahtuneista lento-onnettomuuksista, saa pistää viestiä jos kiinnostaa.

 

                                 Suomen Ilmavoimien Komentajalle,

                                                         Helsinki.

 

Tutkimus Lentokoneen C 59/18 syöksymisestä

Koiviston Kirkonkylään 8.8.19. klo 4,40 i.p

 

8.8.19. klo 4,40 j.p.p. syöksyi lentokone C 59/18 maahan Koiviston kirkonkylässä. Ohjaajana oli res. vänrikki Hongell ja mukana kersantti Rantasalmi ja alikersantti Åkerblom. Lähemmät tiedot selviävät allaolevasta kuulustelupöytäkirjasta.

 

Lentokoneen C 59/18 ensi-monttööri alikersantti Randen: Kone oli juuri saatettu lentokuntoon pitkällisen remontin jälkeen. Vänrikki Hongell teki monttööri Randen'in kanssa 3,25 - 3,55 j.p.p. koelennon ja toimi kone tällöin molempien mielestä vallan moitteettomasti: ainoastaan oikea siipi hiukan riippui, mutta oli vänrikki Hongell sitä mieltä, että tämän vian joutaisi myöhemmin korjata, koska se tuskin ohjaamista häiritsi. Koneeseen ei myöskään vielä oltu kiinnitetty anemotakometria entisen rikkoutuneen sijalle, mutta monttööri Randen’in tästä huomauttaessa, vastasi vänrikki Hongell, että tämä saattoi myöhemmin asettaa paikoilleen. Tultuaan takaisin tahtoi vänrik. Hongell vielä koettaa konetta uudelleen ja otti hän silloin mukaansa yllämainitut aliupseerit heidän omasta pyynnöstään. Nousu tapahtui klo 4,25 j.p.p. Kone pysytteli Koiviston salmen yläpuolella, nousi 450 m. korkeuteen ja kääntyi sitten maalle päin lentäen kirkonkylän yli. Äkkiä teki kone jyrkän kurvan, kallistui yhä enemmän päälleen ja syöksyi lopulta pää edellä pyörien maahan. Monttööri Randen ollen lentohallin luona ei voinut edessä olevien talojen takia suerata koneen syöksymistä aivan maahan asti. Omasta puolestaan oli hän sitä mieltä, että kone oli kurvassa, tahi alotetussa spriaalissa kallistunut liikaa ja menettänyt ohjaamiskykynsä.

 

Monttöörit Holmsten ja Virtanen. jotka myös olivat hallin luona, lausuivat yhtäpitävää edellisen selostuksen kanssa.

 

Lentäjä Hietanen. Oli tupa N:o 2 rappusilla keskellä kylää, kun onnettomuus tapahtui. Ei ollut havainnut tapahtuman alkua. Kuuli suhinan ja näki mitenkä lentokone kierien syöksyi vieressä olevan talon (majatalon) kattoa kohden aivan matalalla ”melkein savupiippuihin hipaistessa” nousi kone vaakasuoraan asentoon ja lensi kattojen yli. Hetken perästä kuului kova rasahdus ja lentäjä Hietanen juoksi onnettomuuspaikalle. Hänen huomionsa mukaan moottorin surinaa tapahtuman aikana ei kuulunut.

               

Lentäjä Näivä. Kulki Vatnuoriin vievää maantietä tullen juuri tupa N:o 4:stä. Näki koneen ensin tekevän kierroksen oikeaan ja sitten syöksyvän kierien alas. Ei voinut seurata koneen syöksyä maahan asti edessä olevan metsän takia.

 

Lentäjät Penttinen ja Nevalainen. Näkivät koneen ensin kääntyvän oikeaan ja sitten syöksyvän kierien alas. Aivan matalalla painui kone häntä alaspäin. Enempää eivät voineet koneen liikkeitä seurata.

 

Lentäjät Valjakka, Paasonen, Maunu ja Rokka. Näkivät koneen ensin tekevän käännöksen oikeaan ennen kuin se alkoi syöksyä. Kone oli pudonnut Suntion ruispellon partaalle keskellä Kirkonkylää. Se oli juuri sattunut peltoa reunustavaan aitaan, joka oli murtunut. Moottori ja potkuri olivat kaivautuneet suunnilleen 30 cm pehmeään peltomaahan. Ponttoonit ja kantotasot olivat särkyneet ja runko ohjaajan ja tähystäjän istuimien välillä olivat poikki. Heti onnettomuuden tapahduttua riensi sekä siviiliväkeä, että lähellä olevia sotilaita paikalle. Kaikki aseman vapaana olevat miehet samaten onnettomuuspaikalle. Kersantti Rantasalmi, joka oli tajuissaan saatiin heti koneesta ulos ja talutettiin lähellä olevaan tupaan N:o 2:een, jossa hän sidottiin. Samaten saatiin alikersantti Åkerblom heti koneesta ulos ja kannettiin samaan paikkaan sidottavaksi. Vänrikki Hongell oli litistynyt benziinitankin ja ohjaamoratin väliin, joten runkoa osaksi täytyi rikkoa, ennen kuin hänet saatiin ulosvedetyksi. Tämä kesti suunnilleen ¼ tuntia. Jo sillä välin oli osaston lääkäri saapunut paikalle. Yhtä aikaa saapui myös englantilaisten ambulanssiosasto paareineen ja lääkäreineen maalentoasemalta, jotenka oma lääkärimme antaessa ensiapua kahdelle vahingoittuneelle aliupseerillemme, englantilaiset hoitivat vänrikki Hongell’ia. Jälkimmäinen kannettiin sitten englantilaisten paarilla tupa N:o 2:een. Myöskin saapui englantilaisista laivoista lääkäreitä osoittaen suurta avuliaisuutta

    Noin tunnin kuluttua vietiin vahingoittuneet saattomiehineen hankkimallamme torpeedoveneellä Viipuriin, jossa kersantti Rantasalmi vietiin Neisytniemeen Sotilas-sairaalaan, mutta vänrikki Hongell ja alikersantti Åkerblom tilan puutteen takia lääninsairaalaan. Heidän vahingoittumisensa ilmenee lähemmin myötäseuraavassa osaston lääkärin selostuksesta.

 

Kuvan selostukset. 1. Majatalo. 2. Onnettomuuspaikka. 3. Uusi lentohallipaikka 4. Kanslia. Kone poistettiin 11.8.1919.

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

III Ilmailuosasto

      Koivisto

 

N:o T/208/19.

 

Suomen Ilmailuvoimien Komentajan Kanslian B-osasto.

                                                                                   Helsinki.

 

Selostus lentokoneen C 59/18 vaurioista syöksymisessä 8/8 1919 Koiviston kirkonkylään.

 

Kone oli vinossa suunnassa syöksynyt maahan. Oikea puoli nähtävästi ensin tavannut maata.

Ponttoonit makasivat maata pitkin ja olivat katkenneet etummaisten tasojen ja ponttoonien välisten V-streebien kohdalta. Ponttoonien takaosat olivat säilyneet ehjinä.

Kantotasot. Oikean siipiparin alimmainen taso kokonaan murtuntu aitaa vasten. Päällimmäinen taso keikahtanut yli. Pääkannattaja murtunut ja useita pienempiä vammoja. Vasen alataso mennyt poikki ponttoonistreebien kohdalta. Ylätason pääkannattaja poikki. Sekä ylä- että alatasossa pienempiä vammoja.

Runko poikki benziinitankin takaa. Häntä seisoi suunnilleen 45 asteen kulmassa ylös vinoon oikeaan kääntyneenä. Ohjaajan istuimen ympäristö kokonaan murskautunut. Benziinitankissa, jossa oli suunnileen 60 l. benziiniä, oli ainoastaan pienempiä lommoja. Rungon kangas repeytynyt monelta kohdin. Vasen horsisontaalistabilisaattori irtautunut. Toinen horis. stabilisaattori samoin kuin vertikaalistabilisaattori ja peräsimet ehjät.

Moottori oli painunut suunnilleen 30 cm etupäälleen maahan. Potkuri kahtena osana. Toinen maan sisässä, toinen pinnalla. Kolmen esnimmäisen sylinterin vasemmapuoleiset venttiilivivut ja niiden kannattajat vääntyneet. Yksi stösselstangi vääntynyt. Toinen kaasuttaja puhki, toisesta kansi vääntynyt. Drosselschieberien kytkintanko vääntynyt. Takimmainen Schwimmergehäuse puhki. Magneetti N:o I:den vasarakammion eboniittikansi haljennut. Kampikammion yläosan etupää saanut halkeamia. Kaasuttajan imuputket saaneet lommoja. Jäähdyttäjään johtavat vesiputket kokonaan särkyneet. Jäähdyttäjä saanut pari lommoa. Öljysäiliö kutistunut. Öljyputket vääntyneet.

 

Tutkiessamme konetta huomasimme, että kaikki ohjauslaitteet olivat ehjiä. Moottori oli silminnäkijäin kertomusten mukaan vallan pysähtynyt (potkuri ei pyörinyt lopulla), vaikka sytytyssäätäjä oli asetettu paikkaan 2. Kaikesta päättäen on siis ohjaaja joko sulkenut benziinijohdon syöksyessään tahi ei johtoon tankkien asennon takia pudotessaan ole benziiniä päästänyt juoksemaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Loistokuva. Loistotyötä. Kiitos.

 

Janarmon kaikkien tuntemassa kirjassa mainittiin, että englantilaisten maakoneet tukeutuivat ilmeisesti juuri noille kuvassa näkyville pelloille, ts. käyttivät sitä maalentoasemanaan, kuten tekstissäkin on mainittu.

 

Maisemat ovat muuttuneet sitten kuvan ottamisen. Kirkko on sentään pystyssä:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&om=1&ie=UTF8&z=16&ll=60.365814,28.610888&spn=0.008382,0.022702&t=k

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

III Ilmailuosasto                                                                                      Koivisto 9.8.19

      Koivisto

 

N:o L/55/19.

 

Liite III Ilmailuosaston Päällikön Raporttiin

 

Eilen 8.8.19. klo 4,40 i.p. syöksyi vänrikki Hongell, mukanaan kersantti Rantasalmi ja alikersantti Åkerblom, alas Koiviston kirkonkylään. Loukkaantuneista saatettiin määräyksestäni alikersantti Åkerblom ja kersantti Rantasalmi edellinen kantamalla, jälkimmäinen taluttamalla, kohta putoamisen jälkeen lähellä olevaan kasarmiin, samoin vähän ajan kuluttua paareilla vänrikki Hongell, jonka vapauttaminen rikkoutuneesta lentokoneesta tuotti viivytystä. Kasarmissa sidottiin loukkaantuneet viipymättä ja oli heidän tilansa silloin seuraava:

                        Alikersantti Åkerblom: tajuessaan, mutta sekava, muisti huono;  nenäluu murtunut; vasemmassa silmäkulmassaan pieni haava, vasen yläluomi turvonnut peittäen silmän; näkö kumassakin silmässä säilynyt; nenästä verenvuotoa; oksensi ajoittain hyytynyttä verta; valtimo jokseenkin hyvä, kasvoissa ja vasemmassa kädessä naarmuutumia.

                        Kersantti Rantasalmi: kalpea; tajunta selvä; kipuja hengittäessä; oikeassa kyljessä vahva oontusioni ja naarmuutumia; oikeassa silmäkulmassa haavoittumia; näkö oikeasta silmästä hävinnyt; silmässä ei mitään vammaa huomattavissa; verenvuotoa nenässä; oksensi muutaman kerran hyytynyttä verta; valtimo verrattain hyvä. Sai kipujen takia morfiinia.

                        Vänrikki Hongell: kalpea; tajunta selvä; valtimo pehmeä; kovia vatsakipuja; vatsan pinnassa naarmuutumia; vatsa painaessa aristava, ei jännitystä vatsapeitteessä; vasen polvilumpio murtunut. Sai kipujen takia opiumia.

                         Koska vänrikki Hongell’in tila näytti arveluttavalta ja toisetkin olivat sairaalahoidon tarpeessa, määräsin kaikki loukkaantuneet heti lähetettäväksi Viipuriin. Kuljetukseen saatiin käytettäväksi suomalainen torpeedovene, ja seurasi mukana miinaetsintä p.l. lääkäri Enkvist.

                         Sitomisessa avustamaan saapui myöskin englantilaisten sotalaivojen lääkäreitä ja sanitäärejä paareineen.

 

                                                                Oliw.

 

                                               III Ilmailuosaston Lääkäri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Martti! Hienoa työtä. Nostan hattua :thmbup:

Täytyy heittää sulle yv:tä josain vaiheessa asiaan liittyen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään