Guest niko korpela

Problemos Falcon RWY 22R...(Ja vähän muutakin...!)

25 viestiä aiheessa

Aamutuimaan sairaslomalaisena hiekkakasalle 1015 ilmoitettua Antonovia ihmettelemään, niin 22R Line-Up:sta sai paikkansa Avron jälkeen tämä eilen saapunut Gestair Falcon 20-5, tornilta lähtöluvan, kiihdytys...., ja liinat kiinni puolessavälissä rataa...!.

 

Uusi yritys, eli rullaus 22R:lle kierroksia kunnolla moottoreihin... ja problemos... ei ota kierroksia..., ei käy kunnolla....! WTF Espanjaksi varmaankin eli taisi moottori/t sanoa Manjana..., pikainen keskustelu tornin kanssa ja lupa taxi to back in business...!

 

[ attachment removed / expired ]

 

No, tässähän se Raf-Avia An-26B YL-RAC rullailee...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lähtee savutellen, yllättävän vähän kuitenkin...?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten uusi yllätys perään, jostain ilmestyi HN-448, lähti jälkipoltolla ja kieltämättä H....tin karuilla soundeilla Antonovin perään...?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sen jälkeen businekselle katsomaan Espanjalaisen tilannetta, siellähän tuo busineksella odotteli...? Kenties Manuel tai Francoise nimistä, viiksekästä remonttireiskaa... ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuranaan F-GLYC Citation V Om. Lyreco Sa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä NetJets Aviation Gulstream IV SP N462QS Ex N496GA

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja toinen kotimainen "taistelukone" PC-6

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sellaisia taas tältä päivää, laatu on osin huonoa, taskukameralaatua... >:(  heittäkää toki -/+ kommenttia kehiin, kiitos.

 

Ja nyt kun noista fiilistelykuvista on käty "keskustelua" tässä oma fiilistely, korvat soiden napattu kuva kun Hornet tosiaan sananmukaisesti poistuu paikalta..., ja ne soundit...!

 

Eli onko tuo nyt sitten fiililstelyä, voipi myös heittää kommnetia kiitos.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ps. Jälleen "hauska" viesti järjestysnumero... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamupäivästä, kympin jälkeen, Hornetti nousi 22R:ltä ja palasi myös 22R:lle n. vartin myöhemmin.

 

Muuta ei ole tiedossa, eli ilmeisesti siellä lepäävät.

 

Kuva lisätty: (vastavalo  :thmbdn:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs aikaan noi hornet kuvat on otettu? Meinaan että tänään noin klo. 11 Santahaminan yli lensi äänestä päätellen joku hävittäjä (olin sisällä syömässä joten en nähnyt mikä).. Tiedä sitten mitä oli tekemässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs aikaan noi hornet kuvat on otettu? Meinaan että tänään noin klo. 11 Santahaminan yli lensi äänestä päätellen joku hävittäjä (olin sisällä syömässä joten en nähnyt mikä).. Tiedä sitten mitä oli tekemässä.

 

Taisi olla siinä 1020-1030 välillä muistaakseni, kameran tiedot kertoo 1029.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiai kun ois itekki nähny ton hooännän..  :o Ihan tänne asti tullu niin prkkll kun ei päässyt kuvaamaan.. onkohan tulossa vielä uudestaan..?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiai kun ois itekki nähny ton hooännän..  :o Ihan tänne asti tullu niin prkkll kun ei päässyt kuvaamaan.. onkohan tulossa vielä uudestaan..?  :laugh:

 

Niinpä niin, taisi olla taas tämäkin sarjassamme, "olin vain sattumalta paikalla, kun se vain ilmestyi...!"  ;), no miehekäs soundi tuossa kyllä oli, ei muuta kuin päivystämään, milloin herhiläinen taas ilmestyisi...? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, taisi olla taas tämäkin sarjassamme, "olin vain sattumalta paikalla, kun se vain ilmestyi...!"  ;), no miehekäs soundi tuossa kyllä oli, ei muuta kuin päivystämään, milloin herhiläinen taas ilmestyisi...? 8)

Jep :P Onhan noita tampereella nähty ilmailunäytöksessä mutta kun ei ollu muuta kameraa kuin kännykamera  :-\ Todella hienot äänet tosiaan kun veti täysillä siitä päältä yli..  8) Noh, toivottavasti sattuu sattumalta paikalle kun ollaan sattumalta kentällä kameran kanssa..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep :P Onhan noita tampereella nähty ilmailunäytöksessä mutta kun ei ollu muuta kameraa kuin kännykamera  :-\ Todella hienot äänet tosiaan kun veti täysillä siitä päältä yli..  8) Noh, toivottavasti sattuu sattumalta paikalle kun ollaan sattumalta kentällä kameran kanssa..  ;D

 

Millä valmistajalla oli kännykkäkamera Tampereen ilmailunäytöksen aikaan edes märissä päivä unissa  :o:laugh: :laugh: Tai sit multa on mennyt joku näytös ohi  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs aikaan noi hornet kuvat on otettu? Meinaan että tänään noin klo. 11 Santahaminan yli lensi äänestä päätellen joku hävittäjä (olin sisällä syömässä joten en nähnyt mikä).. Tiedä sitten mitä oli tekemässä.

 

Juu kyllä sieltä Huurnetti tulla suhautti. Perkseleen matalalla kaiken lisäksi. Ensiksi kuului suhina ja sitten suhautti veksin ylitse  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos muuten nuo Horot™ hyvinkin vakio-asiakkaita siellä HK:lla?

 

Itselleni taisi olla kolmas kerta kun Herhiläisen HK:lla näen pyörimässä, mutta kertokaahan muutkin, oletteko niitä useasti tuolla nähneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo vähän erilaista meininkiä, ja tuo viiminen Hornetti foto oli loistava päätös. Ite missasin kaikki Hornetit, vaikka olin vapaalla koko päivän.  :-\ No ei se mitään. Enivei, tutuista kuvakulmista erilaisia koneita.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelinpä myös kun tuo Falconi tuli ekalta yritykseltä takaisin kiitotien päähän niin radalle pyyhälsi ohi Finskin A320:n Ilmailulaitoksen Toyota, ajoi saman reitin sen kummempia tekemättä ja palasi perässä parkkiin. Bussi odotti kiltisti puhalluslamput käynnissä kun Toyo mateli reitin.

 

Mikähän lie tarkistus tuokin? Putosko spanskista muttereita?  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku stekkaushan toi on, yleensä kun 124:nen tai 747 on noussu, niin menee tollanen steukkaus auto päästä päähän kertaalleen. Ehkä tolla vältetään se, mitä Concordille tapahtu Ranskassa.  :-\ :'(

Joku asiasta tietävä voi kertoa enemmän tästä steukkauksesta? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai että sitä otetaan sairaslomaa konekuvailu varten?  ;D

 

No ei..vitsi vitsinä

 

 

Eikös se ole juuri sitä varten...?, no tosiasiassa eipä tuo paranemaan päin ollut?, poskiontelotulehdus oikein hyvää tykännyt tuosta kolmesta vartista jonka tuolla patsastelin...!, Mutta mitäs toi stekkaus on ja tuo steukkaus-auto, no eipä viilata pilkkua, tarkoittanee tsekkausta, vaikka eipä kai sekään ole oikea suomenkielen sana...?. tosiaan kertokaahan tietävät mitä tuo tsekkaus on, tosiaan varmistetaan ilmeisesti kiitotien puhtaus? vai mitataanko kitkaa yms.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole sen kummempi asiantuntija, mutta eipä näytä kiitotie sellaiselta, että olisi mitään erityistä syytä ainakaan kitkan mittaamiseen. Kuivalta ja riittävän lämpimältä näyttää ja aurinko paistaa.

 

Ja auto plus peräkärry on sellaista mallia, että sinne voisi tosiaan kerätä mahdolliset pudonneet mutterit (tai siis suihkumoottorista ehkä irronneet sisuskalut?) ja jarrutuksessa ehkä irronneet kuminpalaset yms roju talteen.

 

Oletettavasti siis vakiokäytäntö moottorihäiriön takia keskeytetyn lentoonlähdön jälkeen. Varsinkin, jos epäillään moottorin sakanneen tai jotakin vastaavaa. Ja ajetaan riittävän hitaasti, jotta havaitaan pienemmätkin mahdolliset roskat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän lie tarkistus tuokin? Putosko spanskista muttereita?  ;D

Aina kun kiitotiellä tapahtuu jotain "tavallisuudesta" poikkeavaa, tai olosuhteissa tapahtuu riittävä muutos, tehdään kiitotietarkastus. Keskeytetty lentoonlähtö on poikkeavaa toimintaa. Tarkastuksen voi tehdä kuka tahansa lähistöllä muissa töissä oleva pätevyyden omaava henkilö, kuten tässäkin tapauksessa lentoaseman tiemerkintöjä maalava maalari näyttää tekevän. Lennonjohtaja voi kysyä jaksolla aleelle jo olevaa tekemään tarkastuksen, koska silloin tarkastus usein saadaan heti, eikä liikenteen tarvitse odottaa päivystäjän paikalle tuloa.  :thmbup:

 

Toimenpiteellä varmistetaan, että kiitotielle ei jää mitään, joka voisi vaarantaa lentoliikenteen.. (juuri ne mutterit, tai mikä tahans FOD) 99,99% mitään ei löydy/irtoa. Tarkastuksen jälkeen kiitotie avataan normaalisti liikenteelle. Kaikki tämä on varmuuden maksimointia ja korkean turvallisuustason ylläpitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni taisi olla kolmas kerta kun Herhiläisen HK:lla näen pyörimässä, mutta kertokaahan muutkin, oletteko niitä useasti tuolla nähneet?

 

Melko usein niitä pitkän päälle näkyy. Sota- ynnä isompien kertausharjoitusten aikaan etenkin. Lentelevät sitten usein kahdella parilla. Ainut kerta, kun Vantaalla asuessani heräsin lentomeluun, oli joku yötreeni, joka ajatti mokoman jyristimen suoraan talon yli pauttiarallaa kello kaksi aamuyöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun kiitotiellä tapahtuu jotain "tavallisuudesta" poikkeavaa, tai olosuhteissa tapahtuu riittävä muutos, tehdään kiitotietarkastus. Keskeytetty lentoonlähtö on poikkeavaa toimintaa. Tarkastuksen voi tehdä kuka tahansa lähistöllä muissa töissä oleva pätevyyden omaava henkilö, kuten tässäkin tapauksessa lentoaseman tiemerkintöjä maalava maalari näyttää tekevän. Lennonjohtaja voi kysyä jaksolla aleelle jo olevaa tekemään tarkastuksen, koska silloin tarkastus usein saadaan heti, eikä liikenteen tarvitse odottaa päivystäjän paikalle tuloa.  :thmbup:

 

Toimenpiteellä varmistetaan, että kiitotielle ei jää mitään, joka voisi vaarantaa lentoliikenteen.. (juuri ne mutterit, tai mikä tahans FOD) 99,99% mitään ei löydy/irtoa. Tarkastuksen jälkeen kiitotie avataan normaalisti liikenteelle. Kaikki tämä on varmuuden maksimointia ja korkean turvallisuustason ylläpitoa.

 

OK, nyt tiedän ma tämänkin! Kiitos!

 

Oli se vaan hassun näköistä kun Toyo köröttelee kiitorataa peräkärryn kanssa ja bussi odottaa pöntöt punasena lähtölupaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja bussi odottaa pöntöt punasena lähtölupaa.

Lentäjät tietää siellä ohjaamossa myös mistä on kysymys ja jaksavat varmasti odottaa :)

 

124 ja 747:n jälkeen tehdään tarkastus, vaikka niiden liikkuminen ei ole normaalista poikkeavaa, mutta nuo sotkee turbiinivirroilla sen verran ympäristöä, että alueelle voi hyvin lentää pikkukiveä/roskaa yms. Tarkastus on silloinkin paikallaan, mutta ei nekään kiitoteitä yleensä sotke, rullaustiet kyllä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...odottaa pöntöt punasena lähtölupaa.

 

 

Täsmennys: pöntöillä tarkoitin moottoreita, en lentäjäparkojen päänuppia. Bussissa oli nimittäin yllättävän korkeat kierrokset koko odotuksen. En ole asiantuntija, mutta mielestäni ne olivat korkeammat kuin useimmilla paikallaan seisovilla busseilla. Moottorinlämmitystä?  :P

 

Siitä siis termi "pöntöt punaisena"

 

Mutta, siis kiitoksia tiedosta. Tuo tarkistus on varmaankin hyvä tehdä. Ettei käy kuin Air Francen Konkalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja eikös sitä kiitotietä tarkasteta päivän mittaan noin muutenkin vaikkei mitään normaalista poikkeavaa esiinnykään? Ainakin Malmilla tätä on tullut seurattua pariin kertaan.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla