Kari Syrjänen

Kadonneet muistot

22 viestiä aiheessa

Tuolla eräässä toisessa säikeessä haluttiin ostaa puista lentokonepotkuria seinälle ripustettavaksi.

Joskus nöösipoikana tuli pyöräiltyä naapurin poikain kanssa Utissa ja lähiseuduilla, ja kerrä äkkäsimme vanhan harmaantuneen torpan metsän laidassa. Talosta oli ikkunat rikki ja ovikin repsotti selällään. Tämmöinen kohde imee nuoria poikia mustan aukon tavoin sisuksiinsa ja mekin kohta huomasimme olevamme talossa sisällä löytöretkellä.

Ja siellä se oli, kammarin seinällä iso petsattu ja lakattu lentokoneen potkuri ja keskellä potkuria valkoisella pohjalla sininen hakaristi.

Poikain mittakaavassa potkuri näytti jättimäiseltä, mutta lienee ollut ehkä parimetrinen.

Korkeajännitys-lehdistä tuttu hakaristi natsimielikuvineen pelotti ja pinkaisimme karkuun minkä pyörillä pääsimme.

Sittemmin talo luhistui paikalleen ja kun lautakasa kasvoi jo korkeaa pusikkoa, paikallinen maanviljelijä myi tontin jollekin ja nyt siinä kohoaa uusi tiilitalo.

Jälkeenpäin harmittaa ettemme raahanneet potkuria parempaan talteen.

 

Toisen kerran osuimme kesäseikkailuillamme Iittiin järven rannalle ja kas kummaa, järven rannan ladossa oli vanha (kaksitasoinen) lentokone, siivet kauniisti irroitettuna ja seinälle nostettuna. Koneessa oli rivimoottori ja sukset alla, ilmeisesti järven jäältä joku sillä joskus oli lentoja tehnyt.

Järven ja ladon välissä kasvoi reidenpaksuista puuta, joten viime lennosta oli jo pitkä aika. Koneessa oli koukeroisella tekstillä myös jokin nimi, en vain saa päähäni mikä. Sama kone saattaa olla nyt Tikkakoskella museossa, ainakin hyvin paljon samanoloinen siellä on.

Kummasti kutkutti pienten poikain mielikuvitusta löytää lentokone keskeltä pusikkoa....

 

Nämä molemmat ovat tapahtuneet 60-luvulla

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin aikakoneella takasin päin.

Hitto se ei onnistu.

 

Istuin minäkin Hakkilassa Mersujen, Junnujen ja ties minkä koneiden ohjaamossa pitäen jatko-jatko-ilmasotaa. Siellä oli jos jonkin merkkistä runkoa, moottoria, potkuria, siipiä ja kokonaisia koneita.

Saankos kirota :-[:thmbdn:

Koneiden jäämät menivät sulattamoon. Niitä ei kuulemma voinut ostaa.

Isäni ja kummisetäni olivat äveriäitä Hesalaisia romukauppiaita, ei osto onnistunut heiltäkään.

 

Näin silloin  :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koneiden jäämät menivät sulattamoon. Niitä ei kuulemma voinut ostaa.

Isäni ja kummisetäni olivat äveriäitä Hesalaisia romukauppiaita, ei osto onnistunut heiltäkään.

 

Näin silloin  :o

 

 

 

Taidat potea vieläkin traumoja tuosta traagisesta näystä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidat potea vieläkin traumoja tuosta traagisesta näystä ;)

 

Kyllä, jonkinlaisia. Aikaa myöten vain pahenee  :'(

Oli aika erikoista tutkia sitä sotakonemäärää siellä romukaupassa.

Lentokoneen osia oli, että heikotti. Konemerkkejä oli monia erilaisia,kuten Ilmavoimien historiakin todistaa merkkikirjavuudellaan. Mersuja, Blennuja, Junnuja ja ties mitä.

Tutkin koneiden numeroita ja yritin yhdistellä niitä kuuluisien Mestareiden koneiksi.

 

Eipä silti, kaikki ne olivat Mestareiden koneita, sillä niillä kaikilla oli lennetty sotalentoja.

 

Niistä  jäämistöistä ja niiden osista huokui sodan haju. Koneissa oli luodinreikiä ja vaurioiden jälkiä.

Kaikki tunnistusmaalaukset olivat tallella.

 

Ei kait valtio saanu niistä mitään korvaamatonta rahallista hyötyä. Ne piti vain jostain kumman syystä tuhota ja äkkiä. :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs erikoinen tapahtuma sattui Ilmari Juutilaisen pojan hautajaisissa. Illu oli kurssikaverinani Kauhavalla ja asui yläpuolellani ( yläpetillä), jatkokoulutuksen aikana.

Hänen isänsä, Lentomestari Ritari Illu Juutilainen, oli luonnollisesti siellä saattamassa poikaansa viimeiseen lepoon.

Isä-Illu katsoi mua monesti ja sanoikin: " sie oot kuin Ape". Ape oli ollut joku hänen lentokaverinsa, jota nyt muistutin olemuksellani.

Olin tavannut Isä-Illun useasti, koska hänen poikansa oli kurssikaverini ja hyvä ystäväni.

 

Ihmettelen tuota tokaisua,"Ape". oiskohan kenelläkään hajua kuka hän on/oli ja valokuvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs erikoinen tapahtuma sattui Ilmari Juutilaisen pojan hautajaisissa. Illu oli kurssikaverinani Kauhavalla ja asui yläpuolellani ( yläpetillä), jatkokoulutuksen aikana.

Hänen isänsä, Lentomestari Ritari Illu Juutilainen, oli luonnollisesti siellä saattamassa poikaansa viimeiseen lepoon.

Isä-Illu katsoi mua monesti ja sanoikin: " sie oot kuin Ape". Ape oli ollut joku hänen lentokaverinsa, jota nyt muistutin olemuksellani.

Olin tavannut Isä-Illun useasti, koska hänen poikansa oli kurssikaverini ja hyvä ystäväni.

 

Ihmettelen tuota tokaisua,"Ape". oiskohan kenelläkään hajua kuka hän on/oli ja valokuvaa.

 

Tarkoittasikohan Illu majuri "Ape" Carlssonia? Tuossa alla on hänestä nyt jotakin ensi hätiin. Koitetaan etsiä kuva jostain.

 

"Ape" Carlssonin oikea nimi oli Eino A. Carlsson, ja hän toimi Lentolaivue 26:n komentajana (kapteenina) joulukuusta 1941 lähtien vuoteen 1944 asti.

 

"Helmikuussa 1944 sai laivue uuden nimen, Hävittäjälentolaivue 26 (HLeLv26) ja myös uuden komentajan, Maj Lauri Larjon, 16.02.1944. Maj Ape Carlsson siirtyi uusiin tehtäviin."

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ArvoNeva.html

 

"22.11.41 vaihdettiin 3.lentue Sakkolassa 2.lentueeseen. Lentotoiminta väheni loppuvuonna, johon myös sää oli syynä. Joulukuun 1. päivänä ev.luutn Harju Jeanty luovutti laivueen komentajan tehtävät maj Eino A.Carlssonille, aikoinaan laivueen ensimmäinen adjutantti, joka sitten olikin Lassen esimies, aina siihen asti kun Lasse siirtyi LLv.34:ään."

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LasseAaltonen.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs erikoinen tapahtuma sattui Ilmari Juutilaisen pojan hautajaisissa. Illu oli kurssikaverinani Kauhavalla ja asui yläpuolellani ( yläpetillä), jatkokoulutuksen aikana.

Hänen isänsä, Lentomestari Ritari Illu Juutilainen, oli luonnollisesti siellä saattamassa poikaansa viimeiseen lepoon.

Isä-Illu katsoi mua monesti ja sanoikin: " sie oot kuin Ape". Ape oli ollut joku hänen lentokaverinsa, jota nyt muistutin olemuksellani.

Olin tavannut Isä-Illun useasti, koska hänen poikansa oli kurssikaverini ja hyvä ystäväni.

Minulla oli kunnia olla Illun oppilaana A2-kurssilla Utissa vuonna 1978, hieno mies.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järven ja ladon välissä kasvoi reidenpaksuista puuta, joten viime lennosta oli jo pitkä aika. Koneessa oli koukeroisella tekstillä myös jokin nimi, en vain saa päähäni mikä.

 

Jurre?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tietoa "Ape" Carlssonista. Hän lensi Talvisodassa samassa laivueessa kuin Illu Juutilainen, eli Lentolaivue 24:ssä Fokker D.21-koneita. "Ape" oli 1.lentueen päällikkönä, ja lensi FR-91 koneella. Illu oli kolmannessa lentueessa samaan aikaan, ja lensi FR-103:sta. Kyllä vahvasti viittaa siihen, että kysymyksessä olisi juuri Eino A. Carlsson.

 

Tässä nuo lentueet Talvisodan alussa:

 

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/2005_theme_15.html

 

Jukka

 

edit. Kapteeni Carlssonista löyty juttua myös täältä foorumilta:

 

Carlsson

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta muuten herra J.Kuusistoa muutoin kuin tältä foorumilta, enkä myöskään kapteeni Eino A. "Ape" Carlssonia, niin ilmeinen yhdennäköisyyshän tuossa väkisinkin tulee. Ainakin nahkahuuva on ollut molemmilla joskus päässä!  ;D

 

Kuvassa 1/LLv 24:n lentueenpäällikkö kapt. "Ape" Carlsson loppuvuonna 1939. (Kuva: Suomen Ilmavoimien Historia 3, Fokker D.XXI, osasuurennos ryhmäkuvasta)

 

[ attachment removed / expired ]

 

edit: Tässäpä Ape vielä lentovarusteissaan. Samassa kuvassa hänen oikealla puolellaan seisoi Joppe Karhunen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

edit: vähän lisäyksiä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa siitä, kun Vihurit poistettiin. Isä olisi ostanut VH:n mökin pihaan meille pojille, mutta äiti sanoi ei. Myöhemmin, kun muutettiin Rissalaan, Löysimme vanhasta navetasta SZ-8. Oli Ilmailuyhdistyksen omaisuutta. Kollilauma sai luvan viedä raadon pois. Näytimme isälle konetta; hän totesi olleensa nuorena kersanttina ko. koneen mekanikkona. Menimme velipojan ja Ukon kanssa äitimuorin luokse selittämään, että nut saataisiin Stigu ilmaiseksi. Vastaus oli, että meille ei lantokonetta tule! Myöhemmin rakensin mökille MiG-Baaria. Yritin saada itäisiltä mailta heittoistuimia jakkaroiksi. Panin konsultin asialle. Viikon kuluttua tuli tieto: Ei löydy pelkkiä heittoituimia, vaan pitää ostaa koko MG. Hinta n. 500€. Valinnan varaa  oli MiG-15- 25. Esitin asian sille naiselle, joka asuu meillä, vaikka ei ole edes sukua. Vastaus oli ettei meille tule minkään valtakunnan konetta. Ikävä ja umpimielinen ihminen. Mikä olisi mukavampaa, kun lauantai iltana saunaa lämmittäessä pistää Tumanskia tulille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Esitin asian sille naiselle, joka asuu meillä, vaikka ei ole edes sukua

Tästä irtosi kyllä aamun parhaimmat naurut!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä naiset tunnetaan muuten nimellä lentojarru...

 

:laugh:;D toiset hyvät naurut... mikä niis lentokoneis on "lentojarrujen" mielestä niin ahdistavaa, niinku meirän äitee sanoo :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:laugh:;D toiset hyvät naurut... mikä niis lentokoneis on "lentojarrujen" mielestä niin ahdistavaa, niinku meirän äitee sanoo :P

 

Ylhäältä näkee paljon enemmän naisia, kuin maasta.

Eikä sana enään kanna sinne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on monia, jotka ovat nähneet mut luonnossa.

Mitä mieltä ovat Apen kuvista suhteessa mun naamariin.

On mun kuvia ollut vuosikaudet Ilmailu-lehden takakannessa, siinä CPC-mainoksessa.

Olen se open pallilla istuva. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On mun kuvia ollut vuosikaudet Ilmailu-lehden takakannessa, siinä CPC-mainoksessa.

Olen se open pallilla istuva. ;)

 

Ilmankos sillä opella on niin tuskainen ilme.... :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmankos sillä opella on niin tuskainen ilme.... :P

 

 

 

Peter, pärkkele.

Mähän nauran niissä kuvissa. ;D

 

Sanos sä mielipideesi noista yhdennäköisyyksistä.

Mulla on miljoona vanhaa kuvaa, mutta tää mun Windoosa2000 ei hyväksy mua järjestelmänhoitajaksi. En voi ladata uusia ohjelmia.

En saa scanneria kytkettyä. >:(

 

Olis tuohon "wanhat malmin kuvat" osioon aito wanha kuva = harakka räntäsateessa, mukulakivetyksellä, hallin oven edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos sä mielipideesi noista yhdennäköisyyksistä.

Mulla on miljoona vanhaa kuvaa, mutta tää mun Windoosa2000 ei hyväksy mua järjestelmänhoitajaksi. En voi ladata uusia ohjelmia.

En saa scanneria kytkettyä. >:(

 

Olis tuohon "wanhat malmin kuvat" osioon aito wanha kuva = harakka räntäsateessa, mukulakivetyksellä, hallin oven edessä.

 

Hi***o, nyt joku bittinero äkkiä ryömien johtoja pitkin Jaakkoon lua ja auttamahan! Hyviä kuvia tiaros!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä ovat Apen kuvista suhteessa mun naamariin.

 

Kovin on sumea kuva Apesta, mutta kyllä siinä jonkinlaista yhdennäköisyyttä on havaitsevinaan :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään