Jukka Nisula

Marskin hautajaiset ja kahdeksan Messerschmittiä?

119 viestiä aiheessa

KAHDEKSAN MESSERSCHMITTIÄ?

 

Kuten kysymysketjussa tuli selväksi, niin kersantti Aalto lensi Keski-Suomen Ilmailumuseossa olevalla Mersu MT-507:llä saattolennon Marskin hautajaisissa Helsingissä 4.2.1951. Koska Hannu Valtosen uudessa kirjassa "Tavallisesta kuriositeetiksi" tuon kyseisen lennon vuosiluvuksi oli kirjoitettu 1952, niin aloin penkoa asiaa. Museolta saadun vastauksen, kiitos museonjohtaja Kai Mecklinille, perusteella tuli selväksi, että kyseessä on painovirhe vuosiluvun kohdalla, joka otettiin esille myös Valtosen väitöstilaisuudessa. Kirja oli jo ehtinyt painoon, eikä asiaa ehditty korjata huolellisesta valmistelusta huolimatta. No, näitä sattuu, eikä se mitenkään vähennä tuon erittäin hyvän ja mielenkiintoisen kirjan arvoa. Päinvastoin, kannattaa lukea nämä museossa olevien kahden Mersun tarinat, ja määrittelyt niiden museoarvoista. Ja sivutaanhan siinä sitä kolmattakin, eli MT-452:ta, ja Messerchmittien kehitystä yleensä.

 

Asian tiimoilta sain kersantti Aallon pojalta Jarmolta viestin, jossa hän vahvistaa isänsä lentopäiväkirjasta tuon lennon. Se on kirjoitettu nimellä "Mannerheimin hautajaislento". Lento oli kestänyt 1 tuntia 15 minuuttia. Jarmon mukaan hänen äidillään oli käsitys, että kersantti Aalto lensi lensi ilmassa ollutta varakonetta (MT-507), mutta mikä mahtaa olla totuus? Mitä tällä varakoneella sitten tarkoitetaan?

 

Jarmo löysi YLE:n arkistosta pätkän Mannerheimin hautajaisista, jossa 9min 29 s kohdalla näytetään yli lentäviä koneita.

2 x 4 pulja, ensimmäiset ainakin näyttivät Mersuilta, todennäköisesti kaikki kahdeksan on Mersuja.

 

Löytyyköhän sota-arkistosta tai muualta tietoja mitkä koneet lensivät (olivat komennettu hommaan). Kersantti Aalto oli lentänyt Malmille edellisenä päivänä ja hautajaisten jälkeisenä päivänä takaisin. Tätä tietoa kaipaisi Jarmo Aalto ja allekirjoittanutkin...

 

Tässä lentää Mersut 4.2.1951:

arkisto http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=18579&locale=sv#

 

Jukka

 

edit: korjasin tuon kirjan nimen oikeaksi... tuli "painovirhe" itsellekin ensin!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit: korjasin tuon kirjan nimen oikeaksi... tuli "painovirhe" itsellekin ensin!

 

Tässä tavailin yövuorossa kirjaa ja näyttää olevan tyypillistä Valtosta, tiedot kohdallaan. Siksi olinkin hieman hämmästynyt, kun jo ensimmäisellä tekstisivulla löytyy virhe, 4. riviltä - siinä on mainittu konetyyppi, joka on kirjoitettu väärin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jukka

Tuolla varakoneella tarkoitetaan konetta joka on ilmassa lähistöllä mikäli joku muodostelman koneista joutuisi poistumaan syystä tai toisesta,varakone voisi näinollen täydentää muodostelman.

Tämäkin on vain kuultua ja käytössä ilmeisesti harvoin,silloinhan koneet olivat vanhoja ja vikojakin ilmeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jukka

Tuolla varakoneella tarkoitetaan konetta joka on ilmassa lähistöllä mikäli joku muodostelman koneista joutuisi poistumaan syystä tai toisesta,varakone voisi näinollen täydentää muodostelman.

Tämäkin on vain kuultua ja käytössä ilmeisesti harvoin,silloinhan koneet olivat vanhoja ja vikojakin ilmeni.

 

Näinhän se varmaan on, Mersut olivat aika lailla loppuunajettuja -50-luvun alussa. Kun kirjoitin "mitä tällä varakoneella tarkoitetaan", tarkoitin lähinnä varakoneen käyttöä juuri tuolla kyseisellä saattolennolla, mikä on hieman epäselvää. Oliko MT-507 tuossa filmillä näkyvässä puljassa vai kaarteliko se jossain sivummalla? Jarmon mukaan hänen äidillään oli käsitys, että kersantti Aalto lensi lensi ilmassa ollutta varakonetta (MT-507). Lento oli kuitenkin kestänyt 1 h 15 min. Jarmo on saamassa lisävalaistusta asiaan Porin suunnan veteraaneilta, joten odotellaan tietoja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta kevyesti sivuten; Utin juhannusjuhlilla vuonna 1950 kahdeksan Mersua esitti muodostelmalentoa. Koneita starttasi kuitenkin kymmenen, eli kaksi varakonetta oli paikkaamassa mahdollisten (siihen aikaan jo todennäköisten) vikojen varalta. Seuranneessa neljän Mersun "nopeuskilpailussa" ja taitolentoesityksessä varakoneilla oli jo käyttöä, ainakin MT-402 ja MT-438 (varalla ollut kone) joutuivat keskeyttämään teknisten vikojen takia. Varakoneet starttasivat 20 minuuttia muiden jälkeen ja odottelivat ylempänä jos tarvetta tuuraukseen olisi (lähde: SIL 2/2005).

 

Marskin hautajaisissa kyseessä lienee ollut vain pelkkä ylilento? Ilmeisesti koko pulja on joutunut odottelemaan oikeaa hetkeä ylilentoon, se selittäisi tuon MT-507:n kohtuullisen pitkän lentoajan (Mersun lentoaika ilman lisäpolttoainesäiliötä oli matkalentoteholla vain puolitoista tuntia, lisäsäiliöllä noin kaksi tuntia).

Kuitenkin näin tärkeän tehtävän ollessa kyseessä varakoneita on varmasti ollut ainakin kaksi.

 

Mielenkiinnolla odotellaan lisätietoa, kiitokset vain kaimalle että pistit (taas kerran) "pyörät pyörimään" :).

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitteko muuten siinä 8 minuutin kohdalla ilmavoimien kaverin kuulokkeet päässä,ilmeisesti jonkinmoinen tilannejohtaja jolla yhteys ylilentoa suorittavaan porukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Kolppasen Jukan viestiin lisäystä vielä sen verran, että ilmavoimien Mersuilla tosiaan oli varaosapula sodan jälkeen. Koneita kannibalisoitiin ja niitä oli vaikea pitää lentokuntoisina. Osia siirrettiin koneista toisiin. Esimerkkinä olkoon Utin mersu MT-452, jossa on osia kymmenestä eri MT-koneesta...Isoimmat osat ovat mm. toinen siipi, korkeusvakaaja  ja -peräsin, potkuri, spinneri, moottori, vasen nestejäähdytin, öljynjäähdytin, molemmat pääpyörät renkaineen, vasemman laskutelineen joustintuki, ohjaamon kuomu antenneineen, kannuspyörä ym. Mittareita on vaihdettu, tykin hylsylaatikon pelti... Nämä osat vaihdettiin MT-452:ssa vuosien 1947-49 välillä. Koneen lentojakson aikana käytettiin viittä eri moottoria ja kahdeksaa potkuria. Nämä tiedot löytyvät Valtosen "Tavallisesta kuriositeetiksi"-kirjasta.

 

Kyllä varakoneita siis tarvittiin...ja osia toisista Mersuista, että edes joku vielä pysyi ilmassa...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtosen kirja on museomiehellä mielenkiintoista luettavaa. Mikä vanhoissa koneissa oikeasti on alkuperäistä? Ja miten alkuperäinen määritellään? Niin kuin Valtonen kirjassaan kertoo saatettiin esim. puurakenteinen kone rakentaa monta kertaaa kokonaan uudelleen käytön aikana.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Jukka kuullut mitään siitä varakone jutusta,eli oliko ilmassa vai kentällä,itse kyselin paikalla olleelta jonka mielestä Helsingin eteläpuolella olisi kaarrellut kone tai kaksi(aika tekee tehtävänsä)mutta sikäli uskottavaa että ihmiset siihen aikaan olivat vielä herkkiä ilmasta kuuluvalle äänelle.Kertoi että koneet olisivat hetkeä myöhemmin lentäneet keskustan yli pohjoiseen.

Katseli kanssani tuon pätkän joten ehkä jutut sekaantuivat,ikä 81v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Jukka kuullut mitään siitä varakone jutusta,eli oliko ilmassa vai kentällä,itse kyselin paikalla olleelta jonka mielestä Helsingin eteläpuolella olisi kaarrellut kone tai kaksi(aika tekee tehtävänsä)mutta sikäli uskottavaa että ihmiset siihen aikaan olivat vielä herkkiä ilmasta kuuluvalle äänelle.Kertoi että koneet olisivat hetkeä myöhemmin lentäneet keskustan yli pohjoiseen.

Katseli kanssani tuon pätkän joten ehkä jutut sekaantuivat,ikä 81v.

 

En ole saanut lisätietoa vielä. Toivottavasti sieltä Porin suunnalta alkaa kuulua jotain "surinaa"... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään ehdin pikaisesti haastattelemaan "Osku" Länsivaaraa Porin Illmasilllan kokouksessa.

 

Johtokonetta on hänen mukaansa lentänyt Aulis Bremer.

Hän on lentänyt yhtä mersua ja  Aulion Anselmi yhtä.

Muita ei tullut pikaisesti kyseltäessä mieleen.

Hän ei myöskään muistanut oliko varakoneita ilmassa.

Yleinen tapa on kuulemma ollut esim valtiovieraiden koneita saatettaessa ollut että varakoneet ovat lentäneet huomattavasti korkeammalla yläpuolella.

Tällöin on sieltä voinut tulla varakone heti häiriön saaneen koneen tilalle.

Tässä taupauksessa hänen mielestään ainakaan tätä menetelmää ei ole voitu käyttää koska varakoneet olisivat näkyneet yleisölle.

 

Sen hän muisti että edellisenä päivänä HF:lle siirryttäessä olisi ollut huono ja matala keli.

 

Selvittelen asiaa vielä ainakin parilta henkilöltä jos vaikka saataisiin selville nimet ja koneet.

Sekä se mikä oli MT-507 paikka tai tehtävä ko lennolla.

 

t jarmo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Selvittelen asiaa vielä ainakin parilta henkilöltä jos vaikka saataisiin selville nimet ja koneet.

Sekä se mikä oli MT-507 paikka tai tehtävä ko lennolla.

 

t jarmo

 

Hienoa lisätietoa asiasta, kiitos Jarmo. Odotellaan lisää... :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon hiukka lisätietoa, vanha herra Falin, ilmailumuseolta varmaan monelle tuttu, kertoi tuossa pari viikkoa sitten että hautajaisia edeltävänä päivänä Malmille tuli 7 Mersua Utista ja 4 Luonetjärveltä.Noinkin monta

koska oli epävarmaa mitkä koneet lähtisivät käyntiin.

Ei itse lentänyt ylilennossa eikä muistanut tarkemmin asiasta.

Kertoi että Ilmavoimilla oli ainakin käytössä ns.pääkirja josta pitäisi selvitä kuka lensi ja millä koneella.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäköhän Malmin lennonjohdon päiväkirjat tuolta ajalta ovat? Niistä varmaan selviäisi montako MT:tä kentälle tuli, ja monta oli ilmassa hautajaispäivänä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäköhän Malmin lennonjohdon päiväkirjat tuolta ajalta ovat? Niistä varmaan selviäisi montako MT:tä kentälle tuli, ja monta oli ilmassa hautajaispäivänä.

Juha

 

Kyselin niitä Ilmailulaitoksen arkistosta vuonna 2001. Vastaus oli: "lennonjohdon päiväkirjoja säilytetään (muistaakseni 10) ? vuotta, sen jälkeen ne hävitetään". Toivottavasti olen väärässä tässäkin asiassa, ja joku onnistuu kaivamaan ne jostakin esiin.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marskin hautajaiset.

 

Jostain syystä en saanut ko. linkiä auki. Olen nähnyt ko. videon tv.ssä. Siinä näkyy Isä-Ville Salminen ohimennen saattoväen joukossa. Samalta päivältä olen nähnyt valokuvan Ilmavoimien Ritateista muistotilaisuudessa. En ole varma oliko Poika-Ville ylilennolla mukana. Olisi voinut ollakin. Oli silloin Utissa HLLv-31.ssa. Pitäisi tarkistaa lentopäiväkirjasta. Lensi ainakin siinä v.-50 juhannuslentonäytöksen Mt-nopeuskilpailussa. Muistaakseni sinivalko-shakkiruutu maalauksessa olevalla koneella.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisakone B, MT-508

 

MT-kuvien joukosta. Juhannus-50, Utti. Ruudukon väritys  sinivalkoinen.

Kuva VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin näkevinäni.

 

Näit aivan oikein. Marskin hautajaisissa oli läsnä edustava joukko Mannerheimristin Ritareita. Eri asiayhteyksissä kuvatuissa filmeissä ja valokuvissa voit tunnistaa monia tuttuja persoonia. Ilmavoimien Ritareista ainakin Juutilaisen, Windin, Tuomisen, Karhusen, Karun, Katajaisen, Salmisen, Oksalan, Äijön mm.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä näistä ylilentokoneista lensi isoisäni, lentopäiväkirjat ovat olemassa edelleen tosin lainassa tällä hetkellä, mutta olen pyytänyt palauttamaan pikimmiten, jotta voin mahdolliset tarkemmat yksityiskohdat sieltä vieltä varmistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä näistä ylilentokoneista lensi isoisäni, lentopäiväkirjat ovat olemassa edelleen tosin lainassa tällä hetkellä, mutta olen pyytänyt palauttamaan pikimmiten, jotta voin mahdolliset tarkemmat yksityiskohdat sieltä vieltä varmistaa.

 

Hei ja tervetuloa foorumille!

 

Kiitoksia tiedosta, kuka isoisäsi muuten oli? Tässä alkaa pikkuhiljaa löytyä Marskin hautajaisten Mersu-lentäjät. Vielä on kyllä etsittävää, ja olisiko mahdollista, että isoisäsi päiväkirjoissa olisi mahdollisesti mainintaa muista lentäjistä? Jään odottamaan mielenkiinnolla.

 

edit: Kersantti Aalto, Rami "Anselmi" Aulio, Aulis Bremer johtokoneessa, Osmo "Osku" Länsivaara ja lentomestari Veikko Koskivirta olivat ainakin saattolentueessa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aulion Rami lensi MT-487 koneella Länsivaaran Oskun vieressä oikeaa siipikonetta. Lento alkoi kentältä OFHF kello 13:30 ja päättyi samaan paikkaan kello 14:45.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään