Jukka Nisula

Marskin hautajaiset ja kahdeksan Messerschmittiä?

121 viestiä aiheessa

Aulion Rami lensi MT-487 koneella Länsivaaran Oskun vieressä oikeaa siipikonetta. Lento alkoi kentältä OFHF kello 13:30 ja päättyi samaan paikkaan kello 14:45.

 

Kiitos Mara, Aulion "Anselmi" on siis varmistettu Ramiksi eli kyseessä Raimo Aulio, eikös vaan. Muutama vielä uupuu listasta. Löytyisikö ja varmistuisiko vielä lentäjien sotilasarvot helmikuussa 1951 ja jos MT-koneiden tunnukset löytyvät, niin mukava lisä sekin olisi.

 

Ylilennossa 4.2.-51 oli siis kaksi 4 koneen parvea tai kiilaa eli 8 konetta. Muut Mersut olivat varakoneina. Malmille (OFHF) tuli 7 Mersua Utista ja 4 Luonetjärveltä.

 

- majuri Aulis Bremer (johtokone) (Bremer ei mukana) kapt Tuormaa

- kersantti Aalto (MT-507?)

- Osmo Länsivaara

- ylikersantti? Raimo Aulio MT-487 klo 13.30-14.45

- lentomestari Veikko Koskivirta MT-491 klo 13.30-15.10 korkeus 600m

- ?

- ?

- ?

 

varakoneen tai koneiden lentäjät ?:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-457 oli matkassa myös, sillä Rami lensi sen Poriin helmikuun 5. päivä. Ja länsivaaran Osku oli tuossa vaiheessa lentomestari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikki Parosen kirjassa "Onni Paronen, lentomestari Utista" sivulla 155 mainitaan lentäjiksi seuraavat henkilöt: kapteeni Aate Lassila, kapteeni Martti Kalima, luutnantti Jaakko Kausalainen ja lentomestari Onni Paronen. Parosen koneena MT-436. Kirjassa nimetään siis neljä lentäjää, olisiko mahdollisesti lueteltu vain Parosen parven pilotit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei ja tervetuloa foorumille!

 

Kiitoksia tiedosta, kuka isoisäsi muuten oli? Tässä alkaa pikkuhiljaa löytyä Marskin hautajaisten Mersu-lentäjät. Vielä on kyllä etsittävää, ja olisiko mahdollista, että isoisäsi päiväkirjoissa olisi mahdollisesti mainintaa muista lentäjistä? Jään odottamaan mielenkiinnolla.

 

 

 

Hei ja kiitos,

 

Isoisäni oli tuo kapteeni Aate Lassila, joka tuossa eräässä myöhemmässä vastauksessa tähän ketjuun jo mainitaankin. Käsitykseni on kuitenkin ollut, että hän olisi johtokonetta lentänyt, mutta tästä en ole lainkaan varma, voi olla, että perheen kesken legendana vain kerrottu :) Kysyin myös äidiltäni, mutta en täysin sokeasti luota hänen muistiinsa, koska hän oli vain 6-vuotias Marskin hautajaisten aikaan.

 

Isoisäni tai siis 'pappani' toimi HleLv31 komentajana vuosina 50-54, jonka jälkeen evp.

 

Kunhan saan ne lentopäiväkirjat käsiini, tarkistelen tietoja ja raportoin lisää.

 

Mielenkiintoista löytää tämä forum, olen kovasti yrittänyt onkia lisätietoja pappani lentäjän urasta, ja ehkäpä tätä kautta jotain selviääkin :)

 

terveisin,

Niina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Maralle, Mikolle ja Niinalle! Loistavaa. Tämä lentäjäkaarti alkaa pikku hiljaa löytyä. Kun aloitin tämän ketjun jo vuosia sitten, niin alunperinhän oli kysymys, oliko Keski-Suomen Ilmailumuseon MT-507 kone ollut mukana saattolennossa. Pian selvisi Jarmo Aallon kautta, että oli, kersantti Aallon lentämänä ja todennäköisesti varakoneena ilmassa.

 

Sittemmin tämä asia jäi ainakin minulta taka-alalle, ja ketju "unohtui" joksikin aikaa. En alkanut mistään arkistosta edes penkoa koko saattolentoa, se olisi varmaan kyllä selvinnyt ajan kanssa. Kunnes Minna Hormalainen-Moision kysellessä tietoja foorumilla isoisästään Veikko Koskivirrasta selvisi, että hänkin oli k.o. lennolla mukana. Ja kiinnostus tähän saattolentoon palasi. Sitten lähti pyörät taas pyörimään kivasti, ja tässä ollaan. Eli alkaa olla kaikki kasassa, muutama lentäjä vielä puuttuu. Varmasti vielä selviää parvienkin järjestys, mutta odotellaan, sain itsekin hyvän vinkin muutama päivä sitten. Koitetaan selvittää nyt asia loppuun saakka, ainakin lentäjät, mutta olisi mukava tietysti samalla löytää oikeat koneyksilötkin. Laitan tuonne perään listan tuolloin jäljellä olleista koneista.

 

Laitan tähänastisten tietojen perusteella saattolennon lentäjät ja koneet. Bremer sotilasarvoltaan korkeimpana eli majurina voisi olla todennäköinen johtokoneen lentäjä, mutta eiköhän sekin varmistu vielä.

 

(edit: Bremer ei sittenkään mukana)

 

1. Majuri Aulis Bremer (johtokone) kapt Tuormaa

2. Lentomestari Osmo Länsivaara

3. Lentomestari Veikko Koskivirta MT-491

4. Ylikersantti Raimo Aulio MT-487

 

5. Kapteeni Aate Lassila MT-415

6. Kapteeni Martti Kalima

7. Luutnantti Jaakko Kausalainen

8. Lentomestari Onni Paronen MT-436

 

varakoneet:

 

9. Kersantti Aalto MT-507 lento 1 h 15 min. LentoR1/Hävittäjälentolaivue 13

10. MT-457?

11. ?

 

Ja tässäpä koneet, jotka ainakin olivat jäljellä helmikuussa 1951. Listasta puuttuu joitakin yksilöitä, joiden viimeistä lentoa ei ole tiedossa.

 

PoistopäivämääräKoneen viimeinen lento Suomessa koneen lopussa.

 

MT-479 11.5.1951

MT-427 22.5.1951

MT-463 27.7.1951

MT-512 7.8.1951

MT-460 27.9.1951

MT-453 19.10.1951

MT-509 30.11.1951

MT-430 10.12.1951

MT-405

 

 

1952:

MT-504 15.5.1952

MT-487 28.5.1952 SAATTOLENNOLLA

MT-415 6.1952? SAATTOLENNOLLA

MT-445 6.1952?

MT-491 14.6.1952 SAATTOLENNOLLA

MT-511 23.8.1952

MT-435 22.9.1952

MT-445

 

1953:

MT-489 30.1.1953

MT-484 23.2.1953

MT-449 15.3.1953

MT-403 19.3.1953

MT-402 28.4.1953

MT-490 5.5.1953

MT-457 9.6.1953 SAATTOLENNOLLA (VARAKONE?)

MT-436 19.6.1953 SAATTOLENNOLLA

MT-438 31.7.1953

MT-456 17.10.1953?

MT-506 26.11.1953

MT-503 15.5.1952.

 

1954:

 

MT-507 13.3.1954 SAATTOLENNOLLA (ILMASSA VARAKONEENA ?)

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, Aate Lassilan lentopäiväkirjat palasivatkin haltuuni pikemmin kuin osasin odottaa.

 

Kapteeni Lassilan hautajaisten ylilennolla lentämä Mersu on MT-415.

 

Tietoa muista ko. lennolle osallistuneista piloteista ei kapt Lassilan päiväkirjassa ei valitettavasti ole.

 

Tämän avulla lista täydentyy :)

 

Niina

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, Aate Lassilan lentopäiväkirjat palasivatkin haltuuni pikemmin kuin osasin odottaa.

 

Kapteeni Lassilan hautajaisten ylilennolla lentämä Mersu on MT-415.

 

Tietoa muista ko. lennolle osallistuneista piloteista ei kapt Lassilan päiväkirjassa ei valitettavasti ole.

 

Tämän avulla lista täydentyy :)

 

Niina

 

 

Kiitokset taas tästä, lisätään MT-415 listaan. Se oli Mannerheim-ristin ritarin majuri Eino Luukkasen vanha sotaratsu muuten. Molemmat selvisivät sodasta. Täytyy vaan selvittää, miksi MT-415 puuttuu 2/1951 jäljellä olevien koneiden listasta. Olenko jättänyt vahingossa pois, vai onko jossakin virhe, mutta eiköhän tuo selviä. (listan lähde: Hannu Valtonen: Messerchmitt BF 109 ja Saksan sotatalous. (1999) EDIT: Asia selvisi! PÄIVÄMÄÄRÄ KERTOO VIIMEISEN LENNON, EI POISTOPÄIVÄMÄÄRÄÄ!

 

Tässä kun näitä koneyksilöitä mietin, niin väkisinkin tulee myös mieleen, mitä tuntemuksia näillä hienon kunniatehtävän saaneilla miehillä onkaan mielessä liikkunut. Mannerheim-ristin ritarit maassa saattamassa, joukossa Ilmavoimien, mutta myös tietysti kaikkein aselajien ritareita. Ilmassa olevissa koneissa lentäjiä, joista osa oli sodan käyneitä pilotteja, ainakin Lassila, Bremer, Kalima, Paronen, Koskivirta, Länsivaara. Mukana muutama nuorempi mies aivan kuin jatkamassa perinteitä. Ylilento kuten koko tilaisuus on varmasti ollut vaikuttava kokemus. Sodasta ei ollut pitkä aika.

 

edit: tässä hieno malli Mersusta rauhanajan maalauksessaan tuolta ajalta -50- luvun alusta, MT-445, Hävittäjälentolaivue 13, Pori. Myös kersantti Aallon MT-507:n mainitaan tulleen samasta laivueesta Porista Malmille. Siksi täytyy vielä selvittää, oliko osa Malmille tulleista koneista tullut kuitenkin myös Porista, eikä vain Utista ja Luonetjärveltä, kuten Falin muisteli Arnen vastauksessa.

 

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_8100/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset taas tästä, lisätään MT-415 listaan. Se oli Mannerheim-ristin ritarin majuri Eino Luukkasen vanha sotaratsu muuten. Täytyy vaan selvittää, miksi MT-415 puuttuu 2/1951 jäljellä olevien koneiden listasta. Olenko jättänyt vahingossa pois, vai onko jossakin virhe, mutta eiköhän tuo selviä. (listan lähde: Hannu Valtonen: Messerchmitt BF 109 ja Saksan sotatalous. (1999)

 

Tässä kun näitä koneyksilöitä mietin, niin väkisinkin tulee myös mieleen, mitä tuntemuksia näillä hienon kunniatehtävän saaneilla miehillä onkaan mielessä liikkunut. Mannerheim-ristin ritarit maassa saattamassa, joukossa Ilmavoimien, mutta myös tietysti kaikkein aselajien ritareita. Ilmassa olevissa koneissa lentäjiä, joista osa oli sodan käyneitä pilotteja, ainakin Lassila, Bremer, Kalima, Paronen, Koskivirta, Länsivaara. Mukana muutama nuorempi mies aivan kuin jatkamassa perinteitä. Ylilento kuten koko tilaisuus on varmasti ollut vaikuttava kokemus. Sodasta ei ollut pitkä aika.

 

 

Tervepä taas!

 

Tällaisen tiedon löysin googlen kautta MT-415 vaiheista: "MT-415 was delivered to the 3/HLeLv 34 on the 9th of April 1944. piloted by the Major and ace E. Luukkanen who made a triple at the command of this very plane. MT-415 was transfered to HLeLV 33 on the 4 th December 1944, then to HLeLv 31 on the 18th of July 1950, and was finnaly scrapped on 14 January, 1954! The plane totalled 591 hours 45 minutes flying time, and 20 victories."

 

Eli MT-415 olisi ollut vielä usean vuoden tuon ylilentokunniatehtävän jälkeenkin olemassa.

 

 

Tuohon mietelmääsi kunniatehtävän saaneiden miesten mahdollisista tuntemuksista haluaisin mainita tällaisen tarinan heidän kotijoukkojensa tunteista ko. kunniatehtävän aikana, mummini muiden uttilaisten pilottien rouvien kanssa olivat kuulemma radion ääreen kokoontuneet hautajaisia kuuntelemaan ja kun koneiden tuottamat ylilennon äänet jylisivät radion välityksellä olohuoneeseen, olivat rouvien silmät kostuneet ylpeyden sekaisin kyynelein ja vaikka suurta suomalaista oltiin hautaamassa, rouvien päällimmäinen ajatus oli ollut "meidän miehet!" :) Tuo sama ylpeys on ainakin meidän perheessä, kuten varmaan monessa muussakin perheessä, siirtynyt sukupolvelta toiselle ja on ollut suuri kunnia saada lapsena tavata joitakin näitä hienoja lentäjiä isovanhempien luona. Haikeus on lähinnä siitä, että niin vähän muistaa kaikista niistä tarinahetkistä ja jossain vaiheessa asiat väistämättä menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Valitettavasti.

 

Papaltani säilyneissä arkistoissa on myös suuri määrä valokuvia ja muuta ainakin kohtalaisen arvokasta tietoa sodan ja miksei rauhankin vuosista. On onni, että pappani on ollut järjestelmällinen mies, jolta ei taatusti ole jäänyt yhtäkään dokumenttia tai valokuvaa arkistoimatta, alkaen jo hänen 'armeijavuosiltaan' :)

 

Niina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-456 oli ilmassa ainakin toukokuun 9. päivä 1953 ja MT-445 lokakuun 2. 1952. Puuttuvat tuosta jäljelläolevien listasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-456 oli ilmassa ainakin toukokuun 9. päivä 1953 ja MT-445 lokakuun 2. 1952. Puuttuvat tuosta jäljelläolevien listasta.

 

Hyvä, lisätään ne. Täytyy käydä läpi nuo Mersu-yksilöt uudelleen vielä Stenman-Keskinen Mersukirjasta. Voitko muuten varmistaa, oliko osa Mersuista, esim. juuri Aallon, Aulion ja Länsivaaran lentämät koneet tulleet kuitenkin Porista Hävittälentolaivue 13:sta? Falin kun muistelee Arnen vastauksessa, että 7 konetta oli lentänyt Malmille Utista ja 4 Luonetjärveltä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porista olivat tulleet Malmille, Rami lensi 3. helmikuuta MT-487 koneen OFPO-OFHF lähtö 13:15, tulo 14:00, ja 5. helmikuuta MT-457 OFHF-OFPO lähtö 11:15, tulo 12:00.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porista olivat tulleet Malmille, Rami lensi 3. helmikuuta MT-487 koneen OFPO-OFHF lähtö 13:15, tulo 14:00, ja 5. helmikuuta MT-457 OFHF-OFPO lähtö 11:15, tulo 12:00.

 

 

 

Kiitos, selvensi kovasti asiaa. Pori ja Hävittäjälentolaivue 13 siis mukana myös kuvioissa vahvasti. Myös Mannerheim-ristin ritari ja Lentorykmentti 1:een kuuluneen Hävittälentolaivue 13:n (Pori) tuleva komentaja (sama vuosi 1951, evl ) Joppe Karhunen oli mukana hautajaisissa. Täytyy olla niin, että Falin muistaa hieman väärin. Tai sitten koneita on ollut Malmilla enemmän kuin nuo mainitut 11.

 

Selvitellään lisää... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Tietääkö kukaan tuosta Falinin mainitsemasta pääkirjasta, eli mistä kaikki lennot löytyisivät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, että pääkirja löytyy tai muuten vaan tietoa lisää. Katsotaan mitä tuleman pitää. ;)

 

Lentorykmentti 4:n historiikissa muuten mainitaan, että Luonetjärvellä olevien Mersujen määrä vaihteli vuosina 1949-51 15-20 koneen välillä. Kuitenkin lentokunnossa oli kerrallaan vain yleensä korkeintaan 5 konetta, varsin yleistä oli että vain 1-2. Tilanne oli sama muissakin lentorykmenteissä, eli ei mikään poikkeus. Mersut oli ajettu lähes loppuun. Sen vuoksi on ymmärrettävää, että koneita tuli Malmille useasta yksiköstä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan tuosta Falinin mainitsemasta pääkirjasta, eli mistä kaikki lennot löytyisivät?

 

Lentolaivueiden lentopäiväkirjat ovat Kansallisarkistossa:

HävLLv 11 (01.08.49 - 23.03.55) = T 21752/Ada 2.

HävLLv 13 (30.07.45 - 30.11.52) = T 21753/Ada 2.

HävLLv 31 (22.09.49 - 27.03.53) = T 22733/Ab 2.

HävLLv 33 (24.04.50 - 17.03.54) = T 22734/Ab 2.

PLeLv 41 (01.08.48 - 11.06.51) = T 23064/Aca 2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkistus noihin MT-koneiden lentojen päivämääriin. Tämä  selvensi hieman ristiriitaisuuksia, joita yllä todettiin listassani. Tarkistin juuri Hannu Valtosen kirjasta MESSERSCHMITT BF 109 JA SAKSAN SOTATALOUS, että päivämäärä, joka on koneen tunnuksen perässä, kertoo kyseisen MT-KONEEN VIIMEISEN LENNON ILMAVOIMISSA. Sen olen merkinnyt listaan. Joten koneyksilön varsinainen poistopäivämäärä, joka on ilmoitettu (esim. Suomen Ilmavoimien Historia 6 (Keskinen-Stenman-Niska) Messerchmitt bf 109G) koneyksilöhistorioissa, saattaa siksi olla aivan toinen ja useimmiten myöhäisempi. Korjasin tuonne listaan tekstiä hieman tämän vuoksi.

 

Joidenkin MT-yksilöiden kuten esim. MT-415 kohdalla, ei Valtosen Mersu-kirjassa ole viimeisen lennon päivämäärää, joten luetteloni on siksi puutteellinen. (edit: Kiitos Kössi Partoselle, sain häneltä muutaman päivämäärän, jotka lisäsin listaan. Esim. MT-415:n viimeinen lento on ollut tod.näk. kesäkuussa -52)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parosen kirjassa mainitaan neljä Messerschmittiä lennetyn Utista Malmille hautajaisia edeltävänä päivänä.

 

Olisiko se tuo Lassilan parvi sitten.

 

Tämä menee mielenkiintoiseksi. Konehistoriat kertovat k.o. MT-yksilöiden sijoituspaikat v. 1951 seuraavasti:

 

"Mersu-rykmentit" ja laivueet v. 1951:

 

HävLLv 11,  Lentorykmentti 1 Pori

HävLLv 13,  Lentorykmentti 1 Pori

HävLLv 31,  Lentorykmentti 3 Utti

HävLLv 33,  Lentorykmentti 3 Utti

PLeLv 41,  Lentorykmentti 4, Luonetjärvi

 

Mahdolliset kokoonpanot. Parvien lentojärjestys voi hyvin olla myös toisinpäin, eli uttilaiset ovat voineet lentää myös kärjessä. Olihan kapt A. Lassila HLeLv 31:n komentaja tuolloin. Selvitellään...

 

Vastaavasti majuri Aulis Bremer toimi Hävittäjälentolaivue 11:n komentajana Porissa v. -51.

1. Majuri Aulis Bremer HLeLv 11, Pori (johtokone) kapt Tuormaa

2. Lentomestari Osmo Länsivaara (HLeLv 11 tai 13, Pori)

3. Lentomestari Veikko Koskivirta MT-491 (PLeLv 41, Luonetjärvi)

4. Ylikersantti Raimo Aulio MT-487 (HLeLv 11, Pori)

 

5. Kapteeni Aate Lassila MT-415 (HLeLv 31, Utti)

6. Kapteeni Martti Kalima (HLeLv 33, Utti)

7. Luutnantti Jaakko Kausalainen MT-512 (HLeLv 31, Utti)

8. Lentomestari Onni Paronen MT-436 (HLeLv 33, Utti)

 

varakoneet:

 

9. Kersantti Reino (?) Aalto MT-507 (ilmassa varakoneena?) lento 1 h 15 min. (HLeLv 13, Pori)

10. MT-457 (HLeLv 11, Pori) ?

11. ?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se tuo Lassilan parvi sitten.

 

 

Mahdolliset kokoonpanot. Parvien lentojärjestys voi hyvin olla myös toisinpäin, eli uttilaiset ovat voineet lentää myös kärjessä. Olihan kapt A. Lassila HLeLv 31:n komentaja tuolloin. Selvitellään...

 

 

 

Kapt Lassilan lentopäiväkirjassa on hautajaisia edeltävä maininta päiväyksellä 30. tammikuuta ja sitten tuon 4.2.1951 päivän merkintä seuraavasti:

"lähtö 13:05 tulo 13:35, lentoaika 30 min, suurin korkeus m. 100, laskujen määrä 1, L-kone N:o MT-415, ohjaaja Kapt Lassila, lennon tarkoitus Marsalkan hautajaiset.

lähtö 13:30 tulo 14:50 (allekirjoittaneen huom: 5 minuutin overlap ajoituksissa!), lentoaika 1h 20 min, suurin korkeus m. 500, laskujen määrä 1, jne....

lähtö 15:40 tulo 16:10, lentoaika 30 min, suurin korkeus m. 300, laskujen määrä 1, jne..."

 

En osaa spekuloida sen tarkemmin yllä olevien lentoaikojen/korkeuksien mukaan onko koneet lennetty Utista ja takaisin Uttiin tuona päivänä?

 

Kuten aiemmin myös olen todennut, on käsitys perheessämme ollut, että Kapt Lassila on johtanut tuota ylilentoa, mutta kukapa sen tarkasti tietäisi? Onko kenelläkään tietoa millä perustein ko. lentäjät on tähän kunniatehtävään valittu ja olisiko tästä kenties mustaa valkoisella jossakin arkistoissa ja keneltä tai miltä taholta tätä saattaisi olla mahdollista selvittää? Olen valitettavan asiaan perehtymätön, mutta ylenpalttisen kiinnostunut :)

 

Niina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja tässäpä koneet, jotka ainakin olivat jäljellä helmikuussa 1951. Listasta puuttuu joitakin yksilöitä, joiden viimeistä lentoa ei ole tiedossa.

 

PoistopäivämääräKoneen viimeinen lento Suomessa koneen lopussa.

 

 

 

Jukka

 

Lisäisin tuohon yllä olevaan listaan MT-405, Aate Lassilan lentopäiväkirjan mukaan hän on lentänyt ko. koneella elokuussa -51.

 

 

Niina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Niina näistä yksityiskohdista ja hyvistä tiedoista. Eiköhän tämä asia vielä selviä. Nyt on jo lentäjät melko pitkälti kasassa. Koneyksilöitä ja varakoneiden lentäjiä vielä haetaan ja tosiaan kaikki tähän lentoon liittyvä materiaali on haussa. Myös Ilmailumuseoyhdistyksen kannalta katsottuna tämä merkittävä tapaus ja Ilmavoimien osuus olisi hyvä saada talteen ja arkistoida, jotta tämä koko saattolento ei unohdu.

 

Tästä tuli todella mielenkiintoinen ketju.

 

edit: lisäsin MT-405:n listalle.

 

Kansallisarkistosta tietoa todennäköisesti löytyy, Kujansuun Martin viestissä on hyvät vinkit lentolaivueiden päiväkirjoihin. Kaikki lentäjien muistelmateokset ja muistelmat tietysti auttavat, kuten Onni Parosen kohdalla. Lentäjien albumeissa saattaisi olla jopa valokuvia. Tuli mieleen myös esim. Helsingin Sanomien arkisto. Ilmailumuseoiden kokoelmista voisi myös jotakin löytyä.

 

Vieläkö löytyy tähän ketjuun apuja... ;)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua Marskin hautajaissaattolennosta.  Minullakin on asiasta kerrottavaa.  Vähän taustastani: Olen Antti Kausalainen, 68-vuotias, olen asunut Utin varuskunnassa vuosina 1946-56 ja Kauhavalla 1956-57.  Isäni, kapteeni Jaakko Kausalainen lähti siviliin vuoden -57 lopulla.  Olen siis lapsuuteni parhaat vuodet viettänyt lentokentän laidalla.  Olin äitini kanssa hautajaisyleisön joukossa Hietaniemessä ja muistan ylilennon.

 

Isäni lentopäiväkirjasta ilmenee, että Malmilta on startattu 4.2.1951 klo13.30 ja laskeuduttu klo 14.50. Isäni kone oli MT-512.  Puljan vetäjä oli kapt Aate Lassila.  Karjalan Lennoston historia (Veli Pernaa 1997), sivu 347, sekä Onni Parosen muistelmat (Onni Paronen, lentomestari Utista, 2009), sivut 154-155, antavat mielestäni yhdenmukaisen ja yksiselitteisen kuvan ryhmän kokoonpanosta:  Lennoston komentaja evl Lauri Bremer valitsi neljä lentäjää: kapteenit Aate Lassila ja Martti Kalima, luutnantti Jaakko Kausalainen, sekä lentomestari Onni Paronen. Parosen muistelmissa ei puhuta muista. Valitut olivat sotalentäjiä, hävittäjälentäjiä ja -ässiä, paitsi isäni, joka oli sodassa pommituslentäjä (PLeLv42). Isäni kertomasta olen saanut sen käsityksen, että ylilentoja tehtiin hautajaissaaton aikana Suurkirkosta Hietaniemeen useampiakin kuin se yksi, joka lennettiin haudan yli.  Tiettävästi samaan aikaan kierteli Suomenlahden yllä toinen osasto Mersuja siltä varalta, että vanhoille koneille sattuisi jotain.  Nämä pilotit osallistuivat siten omalta osaltaan tähän kunniatehtävään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen.

 

Kaliman Mara (kuvan keskellä,piippu suussa). 31.n komentaja. 50-luvun vaihteessa ajelin monesti kesäaikaan Lahdesta polkupyörällä Uttiin lentokoneita katselemaan.

Kaliman Maran luvalla sain mennä kentän laitaan seurailemaan tapahtumia kentällä. Päivät kuluivat "lentonäytöksiä" katsellessa. Illaksi Kuusaankoskelle tädin luokse

syömään &  nukkumaan.  Siitä on jo aikaa. Hienoja muistoja. Kuva VFS

 

Jussi salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset taas näistä täydentävistä tiedoista, etenkin Antti Kausalaiselle ja tervetuloa foorumilaiseksi. Mainiota, että taas tuli lisää arvokasta detaljitietoa tästä lennosta. Jussille kiitokset kuvasta myös. Lisätäänpä sitten Jaakko Kausalaisen lentämä MT-512 myös listaan.

 

Pentti Manniselta, arvostetulta ilmailuhistorioitsijalta, sain myös hyvää tietoa. Kiitokset tässä menee samalla myös hänelle. Ensinnäkin Ilmavoimien virallisissa papereissa tämä lento ja käsky tunnetaan nimellä "kunnianosoituslento Marskille". Hän muistaa nähneensä HLeLv 31 tai 33 kirjeenvaihdossa - komentotoimiston papereissa - hautajaislennon järjestelyistä. Käskyt tulivat PvPE:ltä ja IlmavE:ltä.

 

Hyvin todennäköistä on että käskyssä oli, että jokaisesta lennostosta olisi ollut tietty määrä koneita, arveli Manninen ja tähän tulokseen itsekin olen päätynyt. Siksi mukana oli lentäjiä ja koneita ainakin kolmesta lennostosta. Joku protokolla sen takana on varmasti ollut, se selittäisi asian. HLeLv 31:stä Utista on arkistojen tiedon mukaan ollut mukana kaksi MT-konetta. Laivueen tammi-helmikuun -51 lentoaika käytettiin tähän lentoon, sen vaatimiin koe- ja purjehdus (=matka)lentoihin. Vähissä ovat varat olleet. Kunnossa laivueella oli tuolloin vain viisi Mersua.

 

Kysyessäni kersantti Aallosta Pentti Manninen jatkaa. "Kersantti Aaltoja piisasi Ilmavoimissa. Mutta Porissa MT-508 meni syyskuussa 1950 mahalleen kiertokangen katkeamisen jälkeisessä pakkolaskussa. Ohjaaja HLeLv 13 kers Reino Uolevi Aalto s.16.7.1927. Olisiko hän?" Eli MT-507:n lentäjä.

 

Sain myös Pentti Manniselta vinkin, että Malmin lentopäiväkirja saattaa olla Ilmailumuseon kokoelmissa Vantaalla, se pitäisi kyllä tarkistaa. MT-507:n konekirja on taasen Keski-Suomen Ilmailumuseossa.

 

Jukka

 

 

Tässä päivitettyä tietoa:

 

"Mersu-rykmentit" ja laivueet v. 1951:

 

HävLLv 11,  Lentorykmentti 1 Pori

HävLLv 13,  Lentorykmentti 1 Pori

HävLLv 31,  Lentorykmentti 3 Utti

HävLLv 33,  Lentorykmentti 3 Utti

PLeLv 41,  Lentorykmentti 4, Luonetjärvi

 

Mahdolliset kokoonpanot. Parvien lentojärjestys voi hyvin olla myös toisinpäin.

 

Majuri Aulis Bremer oli HLeLv 11:n komentaja Porissa ja

kapteeni Atte Lassila oli HLeLv 31:n komentaja Utissa tuolloin.

 

1. Kapteeni Aate Lassila MT-415 (HLeLv 31, Utti), parven johtaja

2. Kapteeni Martti Kalima MT-??? (HLeLv 33, Utti)

3. Luutnantti Jaakko Kausalainen MT-512 (HLeLv 31, Utti)

4. Lentomestari Onni Paronen MT-436 (HLeLv 33, Utti)

 

5. Majuri Aulis Bremer MT-??? (HLeLv 11, Pori), parven johtaja kapteeni Tauno Tuormaa

6. Lentomestari Osmo Länsivaara MT-??? (HLeLv 11 tai 13, Pori)

7. Lentomestari Veikko Koskivirta MT-491 (PLeLv 41, Luonetjärvi)

8. Ylikersantti Raimo Aulio MT-487 (HLeLv 11, Pori)

 

varakoneet:

 

9. Kersantti Reino (?) Aalto MT-507 (ilmassa varakoneena?) (HLeLv 13, Pori)

10. MT-457 (HLeLv 11, Pori) ?

11. ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys taas! Ensiksikin:  Kuva, jossa sanotaan, että henkilö piippu suussa on Martti Kalima.  Henkilö ei ole Martti Kalima.  Hän asui samassa talossa, kuin me, rak. 20 Utissa.  Eräässä vaiheessa hän oli meillä "päivähoidossa", kun muu perhe oli lomalla Vaasan seudulla, josta hänen vaimonsa oli kotoisin.  Muistan hänet niin hyvin, että kuva ei kyllä näytä Kaliman Masalta.  Mutta varsinaiseen asiaan mennäkseni, eli Marskin hautajaisiin. Satakunnan Lennoston historia ei tunne koko tapausta, Hämeen Lennoston historiaa en ole löytänyt.  Koneita on varmaan haalittu eri tahoilta.  Isäni Jaakko Kausalaisen kanssa tuli istuttua iltaa lukemattomattomat kerrat ennen hänen kuolemaansa -85.  Muistan hänen tästä ko. lennosta maininneen, että puljan vetäjä Aate Lassila oli mestarillinen ajoittaja, joka pystyi sovittamaan yhteen hautajaissaaton etenemisnopeuden ja Mersun lentonopeuden sekunnin tarkkuudella niin, että ylilennot tapahtuivat juuri oikealla hetkellä ja oikeassa paikassa.  Ylilennot piti sovittaa kulkueen aikana niin, että kohdalla oli puisto tai muuten aukea paikka, jotta hevoset eivät pelästyisi kerrostaloista kaikuvaa koneiden ääntä.  TV:ssa oli talven aikana Jörn Donnerin ohjelmasarja Marskista.  Näytettiin myös hautajaisia.  Oli 8 koneen ylilento, joka sai hälytyskellot soimaan:  1) Koneet olivat tosi korkealla tällaiseen ylilentoon, 2) Olen niin paljon Mersuja harrastanut ja nähnyt ne myös livenä ilmassa, että silhuetti ei täsmännyt.  Tuli mieleen Vihuri, josta tuohon aikaan oli olemassa vain prototyyppi.  Olisiko ko. muodostelma leikattu ohjelmaan paremman puutteessa?  Talvella 2001, kun oli kulunut 50 vuotta Marskin hautajaisista, tuli ohjelmaa TV:sta.  Näkyi myös vilaus Mersuista, joita oli 4, ei missään tapauksessa kahdeksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään