Juha Paulavuo

Hieman harvinaisempi kone

10 viestiä aiheessa

Törmäsin tuossa mielenkintoiseen koneeseen - Hurel-Dubois HD-34. Erikoiseksi koneen tekee, että se suunniteltiin alusta alkaen kartoitusta/ilmakuvauksia varten. Koneita tehtiin vain kahdeksan ja kaikki olivat L'Institut Géographique Nationalin käytössä. Koneet palvelivat aina vuoteen 1985, jolloin ne korvattiin Falcon 20- ja Super KingAir 200T-kalustolla.

Hieman teknisiä tietoja:

moottorit : 2xWright Cyclone (1525 hv)

lentoaika: 12 tuntia

Kuva koneesta

Onkohan muita koneita, jotka ovat vartavasten suunniteltu ilmakuvauksiin? Sotilaskoneita tietysti on, mutta entä siviilipuolella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan minulla avaa tuota sivua :-\ "Sivua ei löydy."

Ylimääräinen ysi osoitteen lopussa, korjattu.

(mielenkiintoisen näköinen kolho ...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä kuvasin F-BHOO.n 21.7.1989 Fairfordissa ihan lentävänä. IGN oli lueteltu operaattoriksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siviilipuolelta ei tule ainakaan heti mieleen mitään erityisesti valokuvaukseen suunniteltua muuta konetyyppiä, mutta miehittämättömiä kameroilla varustettuja ilma-aluksia (UAV) on kyllä siviilipuolellekin suunniteltu ja käytössä. Asia taisi tulla esille jo joskus aikaisemminkin.

Siis jopa sellaisia lentäviä härveleitä, joilla maanviljelijä voi tarkistaa kamerasysteemin avulla peltojen kuntoa, jne.

http://www.cropcam.com/

Ja esim. Alaskassa UAV-koneita, joissa on lämpökamera, on jo käytetty metsäpalojen sammuttamisen apuna.

Tällaiset sovellutukset varmaankin tulevat yleistymään, kunhan niille saadaan luvat ja säännöt valmiiksi.

USA:ssa viranomaiset, kuten poliisi ja Homeland Security tietääkseni käyttävät jo jotain tämäntapaisia systeemejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä kuvasin F-BHOO.n 21.7.1989 Fairfordissa ihan lentävänä. IGN oli lueteltu operaattoriksi.

F-BHOO on lentokuntoinen ja kuuluu yhdistykselle nimeltä Association des Mécaniciens-Pilotes d'Aéronefs Anciens. Koneen siipien kärkiväli on 45 metriä !, http://myaviation.net/?pid=00285469

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... tuontapaista, siviili-kartoituskuvaukseen tehtyä konetyyppiä ei heti tule mieleen muita, mutta Koolhoven FK.49 (1935) mainitaan "special photography and cartography" koneeksi.

Enemmän military-käyttöönhän on sitten useita... Antonov An-30, Lockheed U-2, Lockheed SR-71 esimerkiksi.

Sitten on varmaan koko joukko virallisia tyyppimuunnoksia. Nopealla haulla löytyi mm. Antonov An-2PF ja Avia Av-14FG, Il-14-koneen valokuvausversio.  

Hieman erikoisempi kone, joka kai voidaan joukkoon kelpuuttaa, on Leza-Lockwood AirCam.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
F-BHOO on lentokuntoinen ja kuuluu yhdistykselle nimeltä Association des Mécaniciens-Pilotes d'Aéronefs Anciens. Koneen siipien kärkiväli on 45 metriä !, http://myaviation.net/?pid=00285469

No, Mun tieto perustuu paikanpäältä sillon saatuun listaan osallistuneista koneista. Tiedä sitten oliko paikallisilla väärää tietoa, vai lensikö kone IGN.llä vielä aktiivi palveluksen jälkeen miten pitkään. Nykyään koneen tosiaan omistaa kyseinen yhdistys.

Edit. On näköjään rekisteröity heille 15.9.1986. Joten Britit antoi väärää tietoa mulle. Tulihan tämäkin virhe muistiinpanoissa selvitettyä vahingossa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin, eli kyllä oli ihan käytössä IGN:llä ja vuosia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että mulla oli tuosta koneesta koottava pienoismalli vajaat 20 vuotta sitten. Kone tippui katosta roikkumasta muutaman kerran eikä siitä enää ehjää konetta saanut, joten uuden vuoden papatit tekivät tuosta koneesta historiaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään