Juha Klemettinen

Sadonkorjuuta Arlandassa 22.-23.9.-06

16 viestiä aiheessa

Syksyn kunniaksi päätin lähteä korjaamaan talteen peruskauraa Arlandasta.

Meno lennoksi varasin perjantai aamun Blue1:n kello kahdeksan lähtevän MD-90 koneella lennettävän vuoron. Kylmä totuus selvisi kun yritin turhaan tehdä lähtöselvitystä automaatilla, lento oli peruttu  :(. Askeleet kohti SAS:n lipputiskiä missä ensimmäinen tarjous oli 12.30 lento  :o. Onneksi järki voitti, ja upcoming MD-90 experience vaihtui Arvolaattorilla lentelyyn.

Sen verran jäi traumaa, että jatkossa harkitsen tarkkaan ennen kuin varaan Blu1:ltä MD-90 koneella lennettävän lennon...

 

Kun vielä Arvokin tuli myöhässä edelliseltä reitiltä, myöhästyi tämä 8.35 lähteväksi tarkoitettu lento.

[ attachment removed / expired ]

Lopulta olin perilla vain 55 minuuttia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä, pahemminkin olisi voinut olla. Askeleet kohti kahvilaa, ja kamera tulille... Matka noudatti samaa kaavaa kuin viime vuonna. Aluksi ravintolaan, sieltä puolen päivän jälkeen ottamaan hotellihuone Ibis hotelli Arlandasta. Parin tunnin tauko, ja kun iltapäivällä rata 19L otettiin käyttöön laskeutuville, muutaman minuutin kävely hotellin ovelta kuvauspaikoille. Tämä päivä menikin sitten terminaalissa.

 

 

Tätähän moni ajattelee Arlandan olevan. Pelkkiä SAS-merkkisiä lentokoneita

[ attachment removed / expired ]

Mutta Arlanda on paljon muutakin...

Siellä on esimerkiksi potkureita

 

Tuttuja potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

...tuntemattomia potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

...Virallisia Potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

...hiljaisia potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

...rumia potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

ja vieläkin rumempia potkureita...

[ attachment removed / expired ]

 

sekä koneita joissa voisi olla potkurit

[ attachment removed / expired ]

Arlanda on myös Mädäri fanin toivepaikka.

On Fly-Mädäreitä...

[ attachment removed / expired ]

 

...SAS-Mädäreitä...

[ attachment removed / expired ]

 

...Viking-Mädäreitä...

[ attachment removed / expired ]

 

...Leisure-Mädäreitä...

[ attachment removed / expired ]

 

...albino-Mädäreitä

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Dubrovnik-Mädäreitä

[ attachment removed / expired ]

 

:o

[ attachment removed / expired ]

Löytyy Heavyja...

China

[ attachment removed / expired ]

 

SAS Star-väreissä

[ attachment removed / expired ]

 

MyTravel

[ attachment removed / expired ]

 

Malesia

[ attachment removed / expired ]

 

US Airways

[ attachment removed / expired ]

 

Korean rahtari

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tuttua SAS:a Volvo-titlellä

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä Novair

[ attachment removed / expired ]

 

On siellä tähtiäkin

Lot-Tähti...

[ attachment removed / expired ]

 

...Spanair-tähti

[ attachment removed / expired ]

 

sekä keisarin uudet vaatteet.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällaiset oli sadonkorjuut tällä kertaa. Toivottavasti jaksatte vielä katsella näitä Arlanda-ketjua, näyttää joku muukin käyneen viime aikoina siellä... :P

Juha.

 

 

edit. yksi potkuri lisätty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä jaksaa ;D Lyhyen ajan sisään täällä ollut kaksi loistavaa Arlanda-ketjua. Tämä on niistä toinen. Plussana vielä hauskat kuvatekstit ja mukana erittäin kummallisia, mutta komeita koneita :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi perskeles!  :o erittäin jotenkin mieletä lämmittävä ja sellanen hyvän fiiliksen tuova setti. Ilman näitä kuvatekstejä tämä ei ois ollu läheskään niin mielenkiintonen. Tätä oikein alko lukemaan, että "mitä seuraavaksi tulee... :P"

Ja muutenkin, hyvä setti, laatu kohillaan ja eri kuvakulmia kivasti ja muutenkin ei muuta kun  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi perskeles!  :o ei muuta kun ...

 

Arlandaan spottailemaan, alkaa ainakin tekemään mieli, tehnyt kyllä jo pitemmän aikaa, mitenkäs nuo Tukholman muut kentät, Bromma ja Skavsta, kenelläkään niistä kokemuksia, tarvitsisiko autoa/kontaktia paikallisiin spottereihin?, G-Kraft palstaa kyllä tutkinut, mutta kun on toi ruotsinkielentaito hiukka heikohko niin...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry to speak English on the Finnish forum Juha, but it was me and another guy, Sven Hagström, you stood next to at 19L on the afternoon on the 22:d. Great pics. Much better than mine ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromma on ihan jees. Auto olis hyvä, muttei ole välttämätön. Arlandassakin autolla pääsee paremmille paikoille kätevämmin kuin kävellen. Kontaktit taas ok, jos niitä tuntee tarttevansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mainiot nuo Juhan tekstit, osakkeet nousivat kertaheitolla  :thmbup:. Täytyy tehdä itsekkin joku kerta tommonen Arlandan reissu. Eikös siellä ole museokin ja Caravelle, muuten ei nämä ilmojen Concordiat ja Connexit jaksa enää hirveästi inspiroida  :P.

 

Kattox kukaan hienot Frank "Bob" Capa dokumentit? The Photographer  & The Man 8). Aina peeaa, mehu maistui, naiset pyörivät ympärillä, nortti huulessa etc.

 

1. Jos et saa hyviä kuvia, et ole tarpeeksi lähellä

 

2. Kuvien tekijänoikeudet kuvaajille

 

That's it!

 

The Best of the Best tämä Pustan poika  ;).

 

Ja sitten taas Hyberlobyyn rankaisemaan...tai rangaistavaksi  :'(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja vieläkin rumempia potkureita...

 

*reps*  ;D

 

Tosi heinoa settiä :thmbup:.

 

Taas nähdään kuinka paljon ollaa sveduista jäljessä. Koreanit, Air Chinat ja muut malesialaiset saisivat lentää Helsinkiin kanssa, muutenkin kuin ASEM-kokoukseen :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mainiot nuo Juhan tekstit, Eikös siellä ole museokin ja Caravelle, muuten ei nämä ilmojen Concordiat ja Connexit jaksa enää hirveästi inspiroida  :P.

 

Nöyrä kiitos, kyllä tuolta korvien välistä toisinaan irtoaa jotain... niin kuin työkaverit tai muuten firman henkilöstölehteä lukevat tietävätkin  :P

 

Onhan Arlandassa Caravelle, montakin! Nokaton SE-DAA, museota varten säilytetty (rekkari?), Caravelle klubin kone ja paloharjoittelualueelle makaa Caravelle 10R:n raato. Paloharjottelupaikan kone on paikoillaan, bongasin sen koneen ikkunasta (mistä tietää saapuvansa oikealle lentoknetälle...), mutta SE-DAA oli näkymättömissä, toisin kuin viime syksynä jolloin se seisoi 19L:n vieressä.

Museo on ollut suljettuna jo vuosia. Sen tilnanne on jotenkin sekava. Ymmärtääkseni museo on sellaisenaan edelleen olemassa, mutta suljettu jonkun turvallisuusjutun takia tms.?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Taas nähdään kuinka paljon ollaa sveduista jäljessä. Koreanit, Air Chinat ja muut malesialaiset saisivat lentää Helsinkiin kanssa, muutenkin kuin ASEM-kokoukseen :-\.

Siihen tarvitaan muutakin kun Suomen 5,2 miljoonainen kansa joista 70% matkustaa vain Kanarian saarille tuulipuku päällä kerran vuodessa. ;)

 

Ja Malaysian muuten lopettaa tammikuussa Arlandassa näyttäytymisen, ainakin pax-versiolla.

 

Niin ja mitä Air China Helsinkiin itse lentämään kun se voi myydä jo nyt itse Guangzhousta, Pekingistä, Shanghaista suoralle lennolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nöyrä kiitos, kyllä tuolta korvien välistä toisinaan irtoaa jotain... niin kuin työkaverit tai muuten firman henkilöstölehteä lukevat tietävätkin  :P

 

Onhan Arlandassa Caravelle, montakin! Nokaton SE-DAA, museota varten säilytetty (rekkari?), Caravelle klubin kone ja paloharjoittelualueelle makaa Caravelle 10R:n raato. Paloharjottelupaikan kone on paikoillaan, bongasin sen koneen ikkunasta (mistä tietää saapuvansa oikealle lentoknetälle...), mutta SE-DAA oli näkymättömissä, toisin kuin viime syksynä jolloin se seisoi 19L:n vieressä.

Museo on ollut suljettuna jo vuosia. Sen tilnanne on jotenkin sekava. Ymmärtääkseni museo on sellaisenaan edelleen olemassa, mutta suljettu jonkun turvallisuusjutun takia tms.?

Juha.

 

 

Katos vaan!

 

Noi Caravellet pitäisi kyllä käydä kuvaamassa. Vaatis ehkä pari yötä hotellimajoituksessa ja vuokra-auton liikkumiseen...hyvillä keleillä  ???.

 

Laitetaan mietintämyssyn alle, jahka kunniakas itärauta ( MiG-sellainen ) on ikuistettu ja sotapelien jälkeen taas nämä siviilifirmat kiinnostavat.

 

T: jo kaksi kertaa Pacificilla Zerolla nöyrytetty  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Caravelleista varmaan helpointen saisi kuvattua SE-DAA:n jos se vain on parkkeerattu näkyvälle paikalle. Paloharjoittelualue jää vaikeasti ratojen risteykseen, sitä tuskin pääsee kuvaamaan mistään. Itse olen sen 10R:n nähnyt ja kuvannut kun olin mukana hakemassa..krhömm...Caravellen nokkaa sen viereltä. Caravelle klubin konetta saattaisi päästä katsomaan jos ottaisi yhteyksiä klubiin?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MyTravel

[ attachment removed / expired ]

Tuli vaan MyTravelistä mieleen tämmönen kysymys: Miksi lentävät Suomesta Kanarialle A321-koneilla ja Norjasta taas menevät A330-koneilla? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan MyTravelistä mieleen tämmönen kysymys: Miksi lentävät Suomesta Kanarialle A321-koneilla ja Norjasta taas menevät A330-koneilla? :-\

Voisiko olla matkustajien määrästä kyse? Luullakseni MyTravelin lennoille Helsingistä pääsee vain tjäreborgin kautta, joten ei ole tarvis isompaa konetta tuoda tänne. Jos käytettäisiin isompaa konetta, joutuisi mahdollisesti lentämään harvemmin tuonne kanarialle.

 

Muok: Korjaus: Siis Tjäreborg se olikin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla matkustajien määrästä kyse? Luullakseni MyTravelin lennoille Helsingistä pääsee vain aurinkomatkojen kautta, joten ei ole tarvis isompaa konetta tuoda tänne. Jos käytettäisiin isompaa konetta, joutuisi mahdollisesti lentämään harvemmin tuonne kanarialle.

 

Kyllä se on Tjäreborg mikä käyttää MyTravelia. ;) Aurinkoiset lentää ainoastaan Finnairilla, paitsi jos se ei johonkin kohteeseen lennä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla