Ilkka Mäkelä

Malmin kentän "profiili" Aviation Safety Networkissä

7 viestiä aiheessa

Usein on selattu ASN:n onnettomuustietokantaa, mutta vasta tänään huomasin, että sieltä löytyy myös kuvaus sellaisista (tärkeimmistä) kentistä, jolta joku onnettomuuteen joutunut kone on lähtenyt tai sitten ollut matkalla ko. kentälle.

 

Malmin kenttäkin siis näkyy olevan mukana. Ja sivulla on myös EFHF Google Map, joka on zoomattavissa tappiin saakka  :) ja näyttäisi olevan melko hyvin ajan tasalla, ainakin mm. kynnykset ovat suurinpiirtein siinä missä nykyisinkin...Kuka tunnistaa koneyksilöt?  :P

 

http://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=HEM

 

Kysymys: pitävätkö ne kolme onnettomuustietoa, jotka Malmin kohdalla löytyy, paikkansa? OH-SBB kaiketi, mutta entäs DC-2 v. 1951 ja IL-14 v. 1957?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DO-3:n (DC 2) kohdalla ainakin pvm. pitää paikkansa. Kone törmäsi aurausvalliin lentoonlähtöyrityksessä. Liekö sitten myös moottorihäiriöllä oli osansa asiassa. Ohjaaja ylik.Kokkonen. Kukaan ei loukkaantunut, kone meni poistoon ja oli "leikkimökkinä" jossakin saaristossa (?). Runko pelastettiin sittemmin museolle.

Pikku Lassista on tarinaa ILMAILU-lehdessä 10/1983.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin kenttäkin siis näkyy olevan mukana. Ja sivulla on myös EFHF Google Map, joka on zoomattavissa tappiin saakka  :) ja näyttäisi olevan melko hyvin ajan tasalla, ainakin mm. kynnykset ovat suurinpiirtein siinä missä nykyisinkin...Kuka tunnistaa koneyksilöt?  :P

 

http://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=HEM

 

Kysymys: pitävätkö ne kolme onnettomuustietoa, jotka Malmin kohdalla löytyy, paikkansa? OH-SBB kaiketi, mutta entäs DC-2 v. 1951 ja IL-14 v. 1957?

 

MLY:n nettisivujen kansilehdeltä on jonkin aikaa jo löytynyt linkki Kentän sijainti selviää satelliittikuvakartalta.

 

Kuva näyttää olevan sama, mutta sitä ihmettelen, ettei tuota kautta pääse "tappiin asti", vaikka päästäänkin samaan mittakaavaan kuin Aviation Safety Networkin kautta.  :-\

 

Samoin ihmetyttää tuo Iljushin-onnettomuus joka on tapahtunut v. 1957 ja luokiteltu "International Scheduled Passenger" ja kuvattu "The Aeroflot Ilyushin 14 overshot the runway on landing, ran over an embankment and came to rest on a road."

Jos tuo todella on tapahtunut Malmilla, niin mille tielle kone on pysähtynyt? Tattarinharjuntielle vai Copterlinen hallille johtavalle tielle?

 

Aika lyhyt on Malmin onnettomuuslista tuolla Aviation Safety Networkissa (ja niistäkin yksi tapahtunut lähellä Maarianhaminaa, joskin kone kähti Malmilta)

 

Onko kellään tietoa, mistään kattavammasta luettelosta, mitä kaputteja Malmilla on tapahtunut, ja paljonko niissä on sattunut henkilövahinkoja? Ja onko koskaan sattunut vahinkoa, jossa maassaolijatkin ovat kärsineet? (Sellaistakin mahdollisuutta kun jatkuvasti väläytellään Malmi-kriittisissä puheenvuoroissa.)

 

Edit: Malmin kentällä suoritetaan sen verran paljon nousuja ja laskuja vuosittain, että niistä saisi ehkä tilastoakin aikaiseksi: Kuinka monta prosenttia nousuista tai laskuista epäonnistuu.

Sitä lukua olisi sitten kiva/hyvä vertailla aikajanalla, ovatko koneet muuttuneet paremmiksi ja lentäjät taitavammiksi vai päinvastoin?

Tai muiden lentokenttien vastaaviin lukuihin.

 

Saataisiin (objektiivista?) faktaa siihenkin keskusteluun, että missä ovat maailman haasteellisimmat lentokentät.  ;)

 

Edit2: Tuo Iljushin-onnettomuus Helsingissä on yksi vanhimpia Aeroflotin (julkisissa) tilastoissa

kts. http://www.baaa-acro.com/Compagnies%20A/Aeroflot.htm

Mutta vuonna 1957 kansainväinen matkustajaliikenne Helsinkiin tapahtui (yleensä?) Seutulan kautta. Oli tapahtunut jo vuodesta 1953.

 

Edit3: Mainitaan myös täällä http://us.geocities.com/jhranter/oh.htm ja http://us.geocities.com/jhranter/1957.htm#571203-0

eli vuoden 1957 merkittävistä lento-onnettomuuksista #79

----------------------

# 79) 03.12.57 () Ilyushin 14

 

SSSR-L1657 (?) Aeroflot

 

occupants: 5 crew + 16 passengers = 21.

 

fatalities: 0 crew + 0 passengers = 0.

 

location: Helsinki (Finland)

 

nature: Scheduled Passenger phase: Landing

 

Source: ST94

---------------------------

Mikä muuten on tuo tietolähde ST94?

En löytänyt, mutta etsiessä löytyi muuten hyvä selostus ASN:stä

http://aviation-safety.net/pubs/asn/Access-ASI-paper.pdf

 

Edit4: Nyt löytyi http://aviation-safety.net/database/abbrev.php ja sieltä

ST94 or ST96 Soviet Transports book

http://www.scramble.nl/soviettransports.htm'>http://www.scramble.nl/soviettransports.htm

(ei aukea, vaikka http://www.scramble.nl/ aukeaa)

 

Edit5: Mahtaisiko olla tämä juttu http://links.jstor.org/sici?sici=0016-7428(195807)48%3A3%3C309%3ASAT%3E2.0.CO%3B2-8

(Ei aukea sekään minulle kuin tuon kansilehden osalta)

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo 1957 onnettomuus tapahtui lento AFL-107:n eli Aeroflotin IL-14 -koneelle 2.121957 noin klo 13, niin kyseinen juttu löytyy Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 2/1995 Jukka Raunion artikkelissa. Kyseessä oli siis pitkäksi mennyt lasku. Kone oli tunnukseltaan CCCP-L1657. Kuva, jossa on kone, on varustettu tekstillä: "SSSR-L1657 Seutulaan menevän tien penkalla, takarungon estäessä liikenteen maantiellä. Kiitotien päähän oli matkaa 60 metriä."

 

IL-14 löytyi sumuisessa säässä Seutulaan päin menevän tien penkalta, 60 metriä yli kiitotien pään. Koneen nokka oli ruhjoutunut ja tankista valui polttoainetta. Toinen ohjaajista oli lentänyt syntyneestä aukosta lumeen. Ilman vöitä olleet matkustajat selvisivät pienillä ruhjeilla. Hylyn vieressä seisoi hölmistynyt kuorma-autoilija, joka oli ajanut aivan päälle tulevan koneen nokan editse! Koneen rysäys oli kuulunut kentän lounaispuolelta.

 

Artikkelissa puhutaan Helsingin kentästä, alueen lennonjohtajana oli NiiloTörhönen kyseisen lennon aikana. Viktor Törhönen oli siirtynyt torniin. Kello 12.53 Aeron Convair OH-LRA oli tullut laskuun (kapteeni Ehanti) ILS-laitten avulla normaalisti juuri ennen kaputtia. IL-14:ssa ei ollut ILS-laitteita, ainoastaan ADF:t, radiokorkeusmittari ja Marker-vastaanotin.

 

Artikkelin kokonaisuudessaan voi tosiaan lukea tuosta em.lehdestä, jossa on tarkasti selostettu tuo lento Leningradista Helsinkiin kellonaikoineen ja detaljeineen. En ala tässä niitä kirjoittamaan. Tutkijalautakuntaan nimettiin Kalle Temmes, Tuomas Karhumäki, Olli Puhakka ja Aimo Juhola. Lautakunta totesi, että kone oli tullut maahan reilusti yli radan puolivälin ja ajautunut sitten kiitotien sivuun ja päästä yli. Syynä ohjaaja Klimachinin huonossa säässä tekemä virheellinen lähestyminen ja lasku. Venäläisten lepyttymiseksi piti myös muotoilla mukaan kiitotien "liukkaus ja lähestymislaitteiden puutteet"... Venäläiset tarkkailijat korostivat, että konetta ei olisi saanut päästää Helsinkiin. Tornissa oli myös "heilunut" Aeroflotin edustaja Winogradov, jolla oli myös osuutensa asiaan, ja joka oli sanonut, ettei kapteenia voi estää käymässä katsomassa säätilannetta, vaikka ei kuulusteluissa enää muistanutkaan tätä. Tuolloin oli myös sopimuksen mukaan oltava venäjänkielinen lennonjohtaja  tornissa, ja Viktor Törhönen osasi venäjää käytyään pikakurssin Talvisodan aikana, kun hänet ammuttiin Riponilla alas. Törhönen pystyi täten myös kommunikoimaan ohjaajan kanssa. Törhönen oli kertonut ohjaajalle, että Helsingin sääminimit ovat Aeroflotin minimiä huonommat ja suositteli paluuta Leningradiin.  Sitten ei koneeseen saatu uudelleen radioyhteyttä, vaan kone lähestyi kenttää ja yritti laskeutumista. Kone tuli huonossa säässä laskuun radalle 22, tehtyään ensin yhden lähestymisen ja ylösvedon, jonka jälkeen Aeron Convair OH-LRA tuli normaalisti laskuun ILS:llä, ja tämän jälkeen kone teki tuon epäonnistuneen laskunsa.

 

Tuosta artikkelissa ei suoraan sanota oliko kyseessä Seutula vai Malmi. Ehkäpä tuossa jutussa olevat tiedot kertovat jollekulle vinkkiä, eli :

 

- aluelennonjohtaja Niilo Törhönen, tornissa Viktor Törhönen

- Aeron Convair OH-LRA laski kentälle ILS: kello 12.53 2.12.1957

- tornissa "heilui" Aeroflotin edustaja Winogradov

- kone pysähtyi "Seutulaan menevän maantien penkkaan, 60 metriä kiitotien päästä"

- käytössä rata 22

 

Arvelenpa itse, että kyseessä oli Seutula, tuo päärata 22 ainakin oli jo 1957 käytössä.

 

Pistetäänpä miehistö vielä:

päällikkö Vasilij Ivanovits Klimachin (5032 lentotuntia), perämies Pavel Chrabin, mekaanikko Tarabrin, radiosähköttäjä Fomin ja lentoemäntä Tarabrina.

 

Matkustajia 16 aikuista ja 1 lapsi, rahtia 444 kg, postia 35 kg ja polttoainetta kolmen ja puolen tunnin lentoa varten. Mukana koneen matkustajina olivat mm.  englantilainen alamainen Arthur Balfour ja suomalainen taiteilija "Santtu".

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva näyttää olevan sama, mutta sitä ihmettelen, ettei tuota kautta pääse "tappiin asti", vaikka päästäänkin samaan mittakaavaan kuin Aviation Safety Networkin kautta.  :-\

 

Tuo toinen taitaa vain olla jotenkin tehty valmiiksi niin, että näyttää vain siihen mahdollisimman suuren tarkkuuteen asti. Pikaisesti laskettuna tuossa aviation safetyn kartassa on 18 "viivaa" siinä zoomin sliderissä, kun taas tuossa sinun laittaman linkin on 20. Kun pistää siihen 18 viivan kohdalle eli kolmanneksi ylimpään tuossa sinun linkin takaa löytyvässä niin saavutetaan sama tarkkuus kuten mainitsitkin.

 

Menipä sekavaksi mutta toivottavasti joku edes ymmärsi mitä tarkoitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta artikkelissa ei suoraan sanota oliko kyseessä Seutula vai Malmi. Ehkäpä tuossa jutussa olevat tiedot kertovat jollekulle vinkkiä

 

Kiitos Jukka tiedoista.  :)

 

Tuossa oli kyllä niin monta "vinkkiä", ettei asiasta voi kellään olla mitään epäselvyyttä:  ;D

 

- kone päätyi Seutulan kylään vievälle maantielle

- myös Finnairin Convair laskeutui kyseiselle kentälle (normaalilta reittilennolta?)

- kentällä oli ILS-laitteet.

- onnettomuus tapahtui vuonna 1957, jolloin Helsingin kansainvälinen lentoasema sijaitsi jo Seutulassa.

- lasku tehtiin radalle 22.

 

Eli kyseessä ei ole Malmilla tapahtunut onnettomuus!

 

Pitäisiköhän vielä nykyäänkin keksiä syyllisiä lentokentältä, jos venäläiselle koneelle tapahtuu Suomessa joku onnettomuus?  Miten oli se Kittilän tapaus, kun kone laskeutui niin pystyasennossa, että perä raapaisi maata?

(Oliko se viime vuonna...)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka tiedoista.  :)

 

Tuossa oli kyllä niin monta "vinkkiä", ettei asiasta voi kellään olla mitään epäselvyyttä:  ;D

 

- kone päätyi Seutulan kylään vievälle maantielle

- myös Finnairin Convair laskeutui kyseiselle kentälle (normaalilta reittilennolta?)

- kentällä oli ILS-laitteet.

- onnettomuus tapahtui vuonna 1957, jolloin Helsingin kansainvälinen lentoasema sijaitsi jo Seutulassa.

- lasku tehtiin radalle 22.

 

Eli kyseessä ei ole Malmilla tapahtunut onnettomuus!

 

 

Niin, laitoin tuohon vähän "kysymysketjun" tyyliin vinkkejä, ja kyllähän nuo aika selvästi kertovat kentän... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään