Guest Superfinnair

Todella erikoista liikennettä Oulussa!

21 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Kenttäreissu takana. Takana on siis otsikostakin päätellen mielettömän erikoinen reissu liikenteeltään, nimittäin Finnair kävi päivän aikana monella eri Airbussilla ;D.

 

Ei vaineskaan. Päivän tarkoitus oli mennä kuvaamaan EU:n maatalousministereiden bisnesjettejä, joita saapui huimat yksi kappale. Poliiseja ja autoja oli tosin senkin edestä. Lisäksi päivän pilasi pääosin todella huono sää, joka muuttui tietysti hetikun mielenkiintoisemmat koneet olivat lähteneet - Yleinen aina häviää totuus on siis olemassa.

 

Ilman pidempiä puheita muutama kuvatus, lisää pyynnöstä :)

 

Ja päivä aloitetaan erikoistakin erikoisemmalla Finskin bussilla! OH-LVG laskussa 30:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten se päivän erikoinen, "251"

[ attachment removed / expired ]

 

Tsekkiläistä

[ attachment removed / expired ]

 

Ja mitä olisi oululainen ketju ilman pejpeä, ei mitään ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Ja loppuun Emppu-fiil... sori siis Embraer. OH-LEL

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Irlantilaisten "Harppu-251" lentää kohta varmaan reittiliikennettä Suomeen, moneskohan kerta n. kuukauden sisällä kun käy Suomessa, no eipä siinä, tervetuloa, nätti kone...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän tarkoitus oli mennä kuvaamaan EU:n maatalousministereiden bisnesjettejä, joita saapui huimat yksi kappale.

Nooh, jotta ei kuulostais niin kurjalta niin sanotaan että nyt illan aikana on tullu kaks bisnesjettiä lisää.  :laugh: Toinen oli Jet Alliancen kone, ja toinen tuli kutsulla I-2209.. mikälie sitten olikaan..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, jotta ei kuulostais niin kurjalta niin sanotaan että nyt illan aikana on tullu kaks bisnesjettiä lisää.  :laugh: Toinen oli Jet Alliancen kone, ja toinen tuli kutsulla I-2209.. mikälie sitten olikaan..

 

 

 

JAG aika peruskauraa HK:lla...?, No raaka arvaus tuo  I-2209, voisi olla Italian Ilmavoimien Airbus 319, eli sehän se josta Harri jo mainitsi, vähän isompi Bizjetti...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, jotta ei kuulostais niin kurjalta niin sanotaan että nyt illan aikana on tullu kaks bisnesjettiä lisää.  :laugh: Toinen oli Jet Alliancen kone, ja toinen tuli kutsulla I-2209.. mikälie sitten olikaan..

Jäit kentälle kuvaamaan? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja loppuun Emppu-fiil... sori siis Embraer. OH-LEL

[ attachment removed / expired ]

 

Fiilistely on hieno, mutta kai sulla alkuperäisessä on tuossa nokan edessä tilaa? Meinaan vasemmalta olet rajannut aivan liian tiukasti oikeaan puoleen nähden :(

 

Valo on kiva ja sävyt hyvät, mutta kuvan visuaalinen paino on taklattu liiskaksi vasempaan laitaan, ja se hyppii vähän tuossa silmille, jos kommenttia saa antaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiilistely on hieno, mutta kai sulla alkuperäisessä on tuossa nokan edessä tilaa? Meinaan vasemmalta olet rajannut aivan liian tiukasti oikeaan puoleen nähden :(

 

Valo on kiva ja sävyt hyvät, mutta kuvan visuaalinen paino on taklattu liiskaksi vasempaan laitaan, ja se hyppii vähän tuossa silmille, jos kommenttia saa antaa.

 

//T

 

 

Minusta taas oikea puoli on liian tiukasti rajattu: pitkäsäären nokka on telottu pahemman kerran. Sinne lisää tilaa, niin kokonaisuus ei tuntuisi niin vasemmalle kaatuvalta. Sinänsä hyvä, että taustaa jätetty. Ja Oulun kolea ilmasto on hyvin ikuistettu kuvaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta taas oikea puoli on liian tiukasti rajattu: pitkäsäären nokka on telottu pahemman kerran. Sinne lisää tilaa, niin kokonaisuus ei tuntuisi niin vasemmalle kaatuvalta. Sinänsä hyvä, että taustaa jätetty. Ja Oulun kolea ilmasto on hyvin ikuistettu kuvaan...

 

Samaa mieltä. Tässä kun ei haeta vauhdin tuntua, vaan kuva on selvästi tarkoitettu "kokonaisuudeksi", niin en kaipaa vasemmalle tilaa yhtään. Mutta sensijaan oikealle juuri tuon 757:n nokan verran kun saisi. Kuvan "kolmiulotteisuus" on kiva...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Tässä kun ei haeta vauhdin tuntua, vaan kuva on selvästi tarkoitettu "kokonaisuudeksi", niin en kaipaa vasemmalle tilaa yhtään. Mutta sensijaan oikealle juuri tuon 757:n nokan verran kun saisi. Kuvan "kolmiulotteisuus" on kiva...

 

Samaa että erimieltä :). Asettelussa olisi pitänyt jättää enemmän tilaa koneen nokan eteen, mutta taas jättää myös bojonki kokonaan kuvaan.  Ja ehkä aavistuksen kääntää horisonttia vinoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän "vinkeistä", näyttääkö nyt paremmalta? ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän "vinkeistä", näyttääkö nyt paremmalta? ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Perfect!..Paitsi se tila empun eteen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän "vinkeistä", näyttääkö nyt paremmalta? ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Johan nyt toki. Ainoa vain, että Boeing näyttäisi olevan lievässä ylämäessä. Onkohan horisontti vinossa? Vai onko tämä se paljon puhuttu Oulun horisontti? Tyrnävän oma poika,  Kirstinän Väinö, runoili aikanaan noista seuduista esikoiskokoelmassaan Lakeus (1961): "Jos tuulimaahan, meren pohjaan saavut, / puita on vähän, viimaa paljon / rannasta rantaan. / Saat nähdä kauas / näkemättä mitään."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, viisseiskan voi pätkäistä jos sitä ei ajattele kuuluvan kuvaan, mutta jos halutaan myös se osaksi, toki sitten keula kokonaan.

 

Mutta katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota kuvaa, esim. siristäkää silmiänne että näette sen sumeana. Kuvan visuaalinen paino on aika rajusti vasemmassa reunassa, samoin rullaustie kaartaa sinne. Toki jokainen rajaa kuin tykkää, mutta kyllä mä ainakin laittaisin sinne vasempaan reunaan myös tilaa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, viisseiskan voi pätkäistä jos sitä ei ajattele kuuluvan kuvaan, mutta jos halutaan myös se osaksi, toki sitten keula kokonaan. Mutta toisaalta, vaikka se seiskaviisseiska on maailman kaunein lentokone, onko se tuossa nyt jotenkin olennainen asia ja siten tärkeä osa kuvaa? Jos olisi tarkoitus kuvata kentän toimintaa, varmaan joku laajempi panoraama koneista toimisi vielä paremmin, esim jopa niin että seiskaviisseiska ei jäisi empun siiven taakse edes piiloon? Nyt se on vähän tuollainen että kotona katsoo että "oho, seiskaviisseiskakin tuli kuvaan.."..

 

Mutta katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota kuvaa, esim. siristäkää silmiänne että näette sen sumeana. Kuvan visuaalinen paino on aika rajusti vasemmassa reunassa, samoin rullaustie kaartaa sinne. Toki jokainen rajaa kuin tykkää, mutta kyllä mä ainakin laittaisin sinne vasempaan reunaan myös tilaa.

 

Toisaalta jos viisseiskaa ei olisi ajatellut osana kuvaa, olisi kuvaajan ollut hyvä mennä muutama metri enemmän vasemmalle ja saada siten koko tausta puhtaaksi "rojusta".

 

Mä olen itse yrittänyt opetella tuota taustan pohdintaa jo kuvaustilanteessa, se on hirmuisen hyvä juttu jos sen tajuaa ottaa huomioon jo ennen laukaisimen painamista, helpottaa sitä kuvan jälkikäsittelyä paljon.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota kuvaa, esim. siristäkää silmiänne että näette sen sumeana. Kuvan visuaalinen paino on aika rajusti vasemmassa reunassa, samoin rullaustie kaartaa sinne. Toki jokainen rajaa kuin tykkää, mutta kyllä mä ainakin laittaisin sinne vasempaan reunaan myös tilaa.

 

Hyvistä ihmisistä en tiedä, mutta mun mielestä tuo on ihan kiva poikkeus massaan tuommosena (siis tuo uudelleen rajattu). Ei kait nyt jokaisen tuolta paikalta kuvatun kuvan tartte olla just samanlainen. Tarkoitan, että niitä kone_keskelle_ruutua rajattuja on nähty tuolta paikalta ennenkin... Ja kuvaajahan on tässä ilmeisen onnistunut, kun kuva herättää voimakkaita aistimuksia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvistä ihmisistä en tiedä, mutta mun mielestä tuo on ihan kiva poikkeus massaan tuommosena (siis tuo uudelleen rajattu). Ei kait nyt jokaisen tuolta paikalta kuvatun kuvan tartte olla just samanlainen. Tarkoitan, että niitä kone_keskelle_ruutua rajattuja on nähty tuolta paikalta ennenkin... Ja kuvaajahan on tässä ilmeisen onnistunut, kun kuva herättää voimakkaita aistimuksia ;)

 

No kuka tässä muka keskisommittelua on ajanut takaa? :) Omasta mielestäni tuo taustalla oleva terminaali ja viisseiska on sinänsä turhia, rajaisin itse enemmän tuon niin että rullaustien oikea reuna ja wingletti olisi aika tiukasti kuvan reunaa vasten, ja vasemmalla olisi oikein reilusti tilaa, koska sinnehän tuossa ollaan menossa. Mutta sen toteuttamiseksi olisi kuva otettava uudestaan ja asetuttava hiukan eri kohtaan jotta tuon linjauksen pystyy tekemään.

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni tuo taustalla oleva terminaali ja viisseiska on sinänsä turhia

 

No kuvaaja ei tässä tapauksessa selvästikkään ole samaa mieltä. Enkä kyllä minäkään. Minä tykkään tuosta tuollaisena "tilannekuvana" just tuollaisenaan. Kuten sanoin, tuossa tulee tiettyä kolmiulotteista fiilistä nyt. Jos siitä rajattaisiin taustalta pois terminaali ja 757, siitä tulisi tavallinen lentokonekuva tuhansien muiden joukossa, rajaisi sen koneen siihen sitten miten hyvänsä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tykkään tuosta tuollaisena "tilannekuvana" just tuollaisenaan. – – Jos siitä rajattaisiin taustalta pois terminaali ja 757, siitä tulisi tavallinen lentokonekuva tuhansien muiden joukossa, rajaisi sen koneen siihen sitten miten hyvänsä...

 

 

Olen Mikon kanssa samaa mieltä. Nyt se, että Emppu pyrkii tiukasti vasemmalle ja Bojo oikealle, tuo kuvaan selvää dynaamisuutta, liikkeen tuntua. Levottomat pilvet ja märkä asfaltti vain lisäävät jännitettä. Kuvasta tuli luultavasti parempi kuin kuvaaja sitä ottaessaan aavistikaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla