Juha Ritaranta

Kauhean paljon kuvia (enimmäkseen) bisneskoneista

11 viestiä aiheessa

Joku hiljainen vähemmistö täälläkin kai pitää bisneskoneita, ja yleisilmailukoneita yleensä edes hiukkasen mielenkiintoisina. Tässä sille porukalle pläjäys tänä vuonna otettuja kuvia eri puolilta maailmaa koneista, jotka ovat kameran eteen sattuneet. Yhden per tyyppi/versio olen laittanut, ja silti kuvia on 40+, eli tyyppien kirjo on aikalailla suurempi kuin Boeing/Airbus/ATR-osastolla - enemmän tai vähemmän tyylikkäistä värityksistä nyt puhumattakaan...

 

Beechcraft B100 on harvinaisempi King Airin versio, moottoreina P&W PT-6:n tilalla Garrett TPE-331:t. P&W ei muistaakseni pystynyt toimittamaan PT-kutosia, olisiko ollut työselkkausten takia, ja Beechcraft rakensi uuden konemallin Garretin ympärille. N9933S kuvattu Teterborossa

[ attachment removed / expired ]

 

Air Turks & Caicosin Beechcraft B200 Super King Air VQ-TRS Providencialesissa

[ attachment removed / expired ]

 

Netjets Transportes Aereosin varaosien ja mekaanikkojen kuljettamiseen käyttämä Beechcraft 1900D CS-DOC Zurichissä

[ attachment removed / expired ]

 

Bombardier BD-100 Challenger 300 D-BETA Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Bombardier BD-700 Global Express OE-IGS Wienissä

[ attachment removed / expired ]

 

Bombardierin CRJ:hin pohjautuva Challenger SE (Special Edition) VP-BCI Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Challenger 601-3R VP-BFS Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Severstalin Challenger 604 OY-SGM Sotshissa

[ attachment removed / expired ]

 

Royal Jetin Boeing BBJ A6-DAS Bostonissa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna T303 Crusader D-ICDE Chamberyssa

[ attachment removed / expired ]

 

Interisland Airwaysin Cessna 401A VQ-TRG Providencialesissa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 414RAM, wingleteillä ja kai muutenkin paranneltu Cessna 414A Chancellor N6820E South Jersey Regional Airportilla

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 500 Citation I OY-FFB Genevessä

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 525A CitationJet 2 F-HEKO Le Bourgetissa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 550 Citation II YU-BSG Wienissä

[ attachment removed / expired ]

 

InterJetin Cessna 560 Citation V SX-DCI Triestessä

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 560XL Citation Excel SE-RBX Dubrovnikissa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 650 Citation III OE-GCO Riiassa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 680 Sovereign OE-GUP Dubrovnikissa

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna 750 Citation X P4-AND Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Ei tarkalleen bisneskone, mutta menköön sekaan, kun on hiukan erikoisempi, Air Turks & Caicosin Embraer EMB-120 Brasilia VQ-TBC Providencialesissa

[ attachment removed / expired ]

 

Embraer 135BJ Legacy OK-KKG Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault Falcon 10 F-GTOD Le Bourgetissa

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault Falcon 20C-5 UR-CCB Le Bourgetissa

[ attachment removed / expired ]

 

Jotenkin tutun näköinen Dassault Falcon 20F UR-NOA kuvattuna Vnukovossa, huomaa Lillbacka JetAirin logo kyljessä...

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 50 F-OHFO Wienissä

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 200 EC-JBH Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 900 N5731 Dubrovnikissa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 900B N59CF Ryanairin Frankfurtissa eli Hahnissa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 900C LX-GJL (olisko Global Jet Luxembourg?) Le Bourgetissa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 900EX N97NX Teterborossa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 2000 OE-HKY Schipholissa

[ attachment removed / expired ]

 

Falcon 2000EX D-BILL Tomskissa

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman Gulfstream I TC-SMA Genevessä

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream III N3DP Bostonissa

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream IV N104AD Firenzessä

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream V N1HC Dubrovnikissa

[ attachment removed / expired ]

 

IAI-1126 Galaxy (jota nykyään Gulfstream 200:na markkinoidaan) EC-JQE Naritassa

[ attachment removed / expired ]

 

Learjet 45 D-CEWR Schipholissa

[ attachment removed / expired ]

 

Edellistä vähemmän silmille hyppäävissä väreissä oleva Learjet 55 ES-PVT Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Niki Laudan kulkupeli Learjet 60 OE-GNI Wienissä

[ attachment removed / expired ]

 

Perusbisneslentokone vuosikymmenten takaa, Piper PA-30 Twin Comanche N8123Y Hahnissa

[ attachment removed / expired ]

 

Raytheon 390 Premier I G-PREI Wienissä

[ attachment removed / expired ]

 

Raytheon Hawker 400XP (eli alkujaan Mitsubishi Diamond) N 462XP Genevessä

[ attachment removed / expired ]

 

BAe 125-800A P4-AMF Riiassa

[ attachment removed / expired ]

 

Raytheon Hawker 800XP YL-NST Vnukovossa

[ attachment removed / expired ]

 

Lockheed JetStar II 7T-VHP, Jasser Araftain vanha kulkupeli eläkepäivillä Genevessä

[ attachment removed / expired ]

 

Loppukevennykseksi IAI-1125 Astra SPX N722AZ Le Bourgetissa, just ton värisen mäkin oon aina halunnut...

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos ja anteeksi, että näitä tuli noin paljon. Toivottavasti joku kumminkin tykkäsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmä lepää tuossa Twin Comanchessa :)

 

Ja oli muuten mulle ihan uusi kone tuo ykkös-Gulffi...

 

Kiitos taas näistä :)

 

EDIT: Millonkas tuo Lillbackan vekotin on myyty pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kauhean paljoista kuvista! Ainakin minä pidin ja samalla ihmettelin kauhean paljon miten oot reissannu ympäri maapalloa ja käyny kauhean paljoilla lentokentilläkin ja jaksanu kuvata siis varmaankin ihan enemmän kuin kauhean paljon!! Kaikki kunnia ahkeruudesta!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinainen ensyklopedia mielenkiintoisesta lajityypistä. Ja mukana kiinnostavaa faktaa ent. ja nyk. omistajista. Kiitos! Näitä katselisi mielellään jatkossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Millonkas tuo Lillbackan vekotin on myyty pois?

 

Tämän vuoden alkupuolella muistaakseni. Tarkemmin kun muistelee niin taisi olla jo viimevuoden lopulla.

 

Mielenkiintoiset kuvat Juha. Laita vaan lisää tätä sinun peruskauraa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko joukkomme vähemmistö, mutta melkoisen hiljainen kuitenkin.  Kiitos kuvista.

 

Beechcraft B100 on harvinaisempi King Airin versio, moottoreina P&W PT-6:n tilalla Garrett TPE-331:t. P&W ei muistaakseni pystynyt toimittamaan PT-kutosia, olisiko ollut työselkkausten takia, ja Beechcraft rakensi uuden konemallin Garretin ympärille.

 

Olivat huolissaan siitä, että heillä oli vain yksi moottoritoimittaja ja käynnistivät melko lyhyt ikäisen "engine diversity" -ohjelman, pitääkseen moottoritoimittajat varpaillaan kilpailun suhteen. Ohjelman tuotoksena vuonna 1978 esiteltiin King Air B100, joita valmistettiin seuraavan viiden vuoden aikana 137 kappaletta. B-malli osoittautui käytössä parikymmentä solmua nopeammaksi kuin A-malli ja kulutti vähemmän polttoainetta (B päihittää jopa 200-mallin 200, 500 ja 1000 mailin matkoilla, tosin syöden n. 5 % enemmän polttoainetta pienemmästä lentokorkeudesta johtuen).  Garrettien huoltokulut ovat myös pienemmät kuin PT-kutosten.

 

Nämä tiedot tarjosi kuin sattumalta Business & Commercial Aviationin tämän kuun numero  :)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, hienoja vehkeitä, hyvä ja kattava sarja. :thmbup: Aloin itsekin kiinnostua oikeastaan tänä kesänä noista, kun oli tilaisuus nähdä niitä livenä ja kuvailla. Falconit on kyllä jostain syystä elegantteja ja porukan kingejä vaikka ei välttämättä niin kauniita (paitsi 20). Kuvasin paria astraa ja en osannut päättää onko se ruma vai ei, mutta kiinnostavan näköinen ilmestys. Sitten luin jostakin sen historiaa ja juuria commanderiin ja se tosiaan on sille selvästi sukua vaikka se ei kyllä heti tulisi mieleen. Yllättävän iso kone kaikkiaan. Nuo uudet korkeat learit on jotenkin rumia, tuo 45 sen sijaan on vielä kauniin linjakas. Hawkereissa on myös jotain ajattoman tyylikästä linjakkuutta, joka on onnistuttu säilyttämään myös uusissa versioissa. 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, hienoja vehkeitä, hyvä ja kattava sarja. :thmbup: Aloin itsekin kiinnostua oikeastaan tänä kesänä noista, kun oli tilaisuus nähdä niitä livenä ja kuvailla. Falconit on kyllä jostain syystä elegantteja ja porukan kingejä vaikka ei välttämättä niin kauniita (paitsi 20). Kuvasin paria astraa ja en osannut päättää onko se ruma vai ei, mutta kiinnostavan näköinen ilmestys. Sitten luin jostakin sen historiaa ja juuria commanderiin ja se tosiaan on sille selvästi sukua vaikka se ei kyllä heti tulisi mieleen. Yllättävän iso kone kaikkiaan. Nuo uudet korkeat learit on jotenkin rumia, tuo 45 sen sijaan on vielä kauniin linjakas. Hawkereissa on myös jotain ajattoman tyylikästä linjakkuutta, joka on onnistuttu säilyttämään myös uusissa versioissa. 8)

 

Kai

 

Mielestäni Falconit ovat myös kauneimpia bisneskoneita, Learit ovat mielestäni "kirveellä veistettyjä", Gulfstreamit vähän liian ökyjä, ja Hawker:eissa on jotenkin sellaista Brittiläistä aristokratiaa. Vielä kun joskus onnistuisi tuollaisen nelimoottori Lockheed Jetstar:in livenä HK:lla bongaamaan niin..., no ainakin 2004 kuvattu viimeksi siellä Anet:tiä tutkittuna, mutta milloinkohan tuollainen ilmestyisi...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla