Pekka Lehtinen

FF-2 poistumassa

22 viestiä aiheessa

Kuten varmasti kaikki tietävät Ilmavoimien vanhin Fokker F.27 FF-2 on poistumassa piakkoin. Tämänä päivän (14.3) Keskisuomalaisessa oli yllättäen uutinen kyseisen koneen poistumisesta otsikolla "Fokker FF-2:n viimeinen lento jo maaliskuussa".

Jutussa kerrotaan kuinka kone aiotaan poistaa maaliskuussa. Samassa yhteydessä tuodaan esiin koneen historiaa kertomalla muun muassa, että Karair hankki koneen Etelä-Koreasta ja vuokrasi sen Ilmavoimille vuonna 1980. Itselleen Ilmavoimat hankki koneen 1982. Juttu kertoo koneesta myös, että siinä on mm. pienempitehoiset moottorit kuin kahdessa muussa Fokkerissa, ja että sen laskuvarjohyppyjärjestelmä on Suomessa suunniteltu ja Karairin valmistama.

Jutun mukaan kone päätyy Porin tekniikkaopiston lentokoneasentajalinjalle opetusvälineeksi.

Ne onnelliset, jotka ovat koneella ehtineet matkustaa, voivat olla tyytyväisiä. Meidän muiden mahdollisuudet alkaa olla nyt vähissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samassa yhteydessä tuodaan esiin koneen historiaa kertomalla muun muassa, että Karair hankki koneen Etelä-Koreasta ja vuokrasi sen Ilmavoimille vuonna 1980. Itselleen Ilmavoimat hankki koneen 1982.

Siivet lehdessä kerrottiin, että Kone on valmistunut v. 1966, ja Icelandair lensi sillä vuoteen 1979 asti. Ja KarAir hankki koneen Icelandairilta. ::) En tiedä sitten...

Lainaus Siivet-lehdestä:

"Ilmavoimien kaavailujen mukaan kahdelle hankittavalle kevyelle kuljetuskoneelle on kaksi kone-ehdokasta, Alenia/Lockheed Martin C-27J ja EADS CASA C-295."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäpä en tiedä, mistä Kar-Air koneen hankki, mutta Islannin rekisterissä se joka tapauksessa oli ennen Suomeen saapumistaan. Aiemmat tunnukset olivat PH-FIU, TF-FIK sekä TF-FLK. Kone tuli Kar-Airille vuonna -80. Sitten se vuokrattiin ja edelleen myytiin FF-2:ksi Ilmavoimille.

Tulipahan tuotakin ruuvattua aikanaan!

-Antti-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se FF-2:n viimeinen lentopäivä on muuten tämän viikon torstai 25.3. Kone tulee kello kymmeneksi Helsinki-Vantaalle (liikelentokeskus) ja ottaa kyytiin toimittajia ja mediaväkeä puolen tunnin lentelylle meren yllä (eli siis klo 10.00 - 10.30). Klo 11.00 kone lähtee sitten viimeisen kerran Helsinki-Vantaalta ja menee käymään Porissa.

Jos itse asuisin pääkaupunkiseudulla, niin kävisin torstai aamupäivänä EFHK:lla ottamassa vielä viimeiset kuvat FF-2:sta *vink vink*.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Klo 11.00 kone lähtee sitten viimeisen kerran Helsinki-Vantaalta ja menee käymään Porissa.

Jos itse asuisin pääkaupunkiseudulla, niin kävisin torstai aamupäivänä EFHK:lla ottamassa vielä viimeiset kuvat FF-2:sta *vink vink*.

Niin, ja kuten sanoit, kannattaa käydä myös Porissa kameran kanssa heilumassa. Nimittäin mun käsittääkseni se jää tuonne Poriin, elikkä sen koneen viimeinen lasku on mahdollista ikuistaa siellä Porissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ja kuten sanoit, kannattaa käydä myös Porissa kameran kanssa heilumassa. Nimittäin mun käsittääkseni se jää tuonne Poriin, elikkä sen koneen viimeinen lasku on mahdollista ikuistaa siellä Porissa...

Toivottavasti olisi vielä paikalla iltapäivällä kun olen koulussa -> 14 >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti olisi vielä paikalla iltapäivällä kun olen koulussa -> 14 >:(

Ai ai, asiat tärkeysjärjestykseen, ainahan voi pari tuntia olla koulusta pois ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin on. Eiköhän täällä Porin päässäkin olla kamerat valmiina! Toivottavasti on kirkas keli niin saadaan hienot kuvat :) Epäselvää vain on että mihinkä ne meinaa se FF:n tunkea. Tekniikkaopiston rullaustie tuntuu olevan reunustettu pienillä koivuilla joten pääkitotieltä sitä ei ainakaan vielä saada sinne "rullaustietä"(huoltotie) pitkin...ainakaan ilman metsuria. Kiitotien 35 pääty taas on "rullaustien" kohdalta pahasti epäkunnossa ja täynnä erinäistä roipetta joten sitäkään kautta se ei ainakaan vielä pääse tulemaan. Nooh...eiköhän sekin selviä aikanaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se FF-2:n viimeinen lentopäivä on muuten tämän viikon torstai 25.3. Kone tulee kello kymmeneksi Helsinki-Vantaalle (liikelentokeskus) ja ottaa kyytiin toimittajia ja mediaväkeä puolen tunnin lentelylle meren yllä (eli siis klo 10.00 - 10.30). Klo 11.00 kone lähtee sitten viimeisen kerran Helsinki-Vantaalta ja menee käymään Porissa.

Hrrm...

Ottaisivatkohan paikallis (=kaupunginosa) lehtien edustajia kyytiin.

Satun olemaan tekemisissä yhden sellaisen kanssa. ;):o

Ovatko muuten PH ja TF tosiaan Islannin rekistereitä? Mikähän logiikka tuossa mahtaa olla takana??

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimittäin mun käsittääkseni se jää tuonne Poriin, elikkä sen koneen viimeinen lasku on mahdollista ikuistaa siellä Porissa...

Itse asiassa se lentää vielä Porista illalla takaisin "kotiin" Tikkakoskelle eli jäähyväispäivän viimeinen lasku tapahtuu vasta siellä. Kone siirretään lopullisesti Poriin vasta ensi viikolla. Ehkä siitä pitää vielä ennen lopullista siirtoa Poriin ruuvata irti kaikki "sotasalaisuudet"... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa se lentää vielä Porista illalla takaisin "kotiin" Tikkakoskelle eli jäähyväispäivän viimeinen lasku tapahtuu vasta siellä. Kone siirretään lopullisesti Poriin vasta ensi viikolla. Ehkä siitä pitää vielä ennen lopullista siirtoa Poriin ruuvata irti kaikki "sotasalaisuudet"... :)

Aivan juu. Enpäs tuota ajatellutkaan tuolleen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fuckerilla (FF-2) oli kuuleman mukaan tanaan kuskattu ahkerasti kapiaisia Lappiin (Kittilaan-Ivaloon) hiukan juhlistamaan ko. kone yksilon lahtoa. Senhan nyt taas tietaa millalailla nama

herrat ovat sita juhlistaneet... ;):D

-FOBA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miäpäs näin kun se laskeutui, ensin oudosti kurvaili nelostien päällä, ilmeisesti läppärin vetäs ennen lopullista laskua?? No sitten se tuli kohta laskuun, juuri kun käännyin Ryslerillä Tikkakoskelle nelostieltä... ja kamera tietenkin kotona. GRRR! :)

Olin siis Ryslerin kanssa melkein sen alla kun se laskeutui, oonks miä nyt kuuluisa??? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oonks miä nyt kuuluisa??? ;D

Vasta sitten oot kuuluisa, jos meet 31.3. Poriin katsomaan sitä todella viimeistä laskua... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasta sitten oot kuuluisa, jos meet 31.3. Poriin katsomaan sitä todella viimeistä laskua... :)

Heh, joo, vaan jos lähtevät iltasella täältä, niin oon ehottomasti vaanimassa puskassa kameroineni... :) Sais sen viimisen nousun ainakin sit nähä, olisin kai ainakin sit vähäsen kuuluisa, luulisin? :D;)

Varmaan päivällä jo lähtevät, mokomatkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ollaan sit Jarin kannssa kuvaamassa FF-2:n viimeistä laskua.........

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ollaan sit Jarin kannssa kuvaamassa FF-2:n viimeistä laskua.........

Niin, onko tietoa sen tuloajasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään