Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Yle Teksti-TV Sivu 104/1 KOTIMAA YLE24 TIISTAI Vaasan lentokentällä uhkaava lasku Vaasan lentokentällä tapahtui puolen yön jälkeen uhkaava vaaratilanne, kun Finnairin matkustajalentokone lähestyi liian kovalla nopeudella lentokenttää. Syyksi paljastui on tekninen vika ohjausjärjestelmässä, jonka takia siipien etureunat eivät toimineet laskeutumisen yhteydessä. Kentällä varauduttiin varotoimin. Kone pääsi kuitenkin laskeutumaan ilman vaurioita. Kyseessä oli Helsingistä Vaasaan mat- kannut kone, jossa oli 67 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä. Finnair on ilmoittanut, ettei konetta käytetä aamun lennoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Syyksi paljastui on tekninen vika ohjausjärjestelmässä, jonka takia siipien etureunat eivät toimineet laskeutumisen yhteydessä. Jotain tuollaista arvelinkin kun kuulin uutisista http://www.yle.fi/yle24/videosali/index_audio.php?a=1&q=1 että kone joutui jarruttamaan siipien takaosassa olevilla laipoilla ja sen takia laskeutumaan normaalia kovemmalla nopeudella Kummallista ettei osata tai uskalleta kertoa ongelman todellista syytä, eli että konetta jarrutetaan normaalisti muillakin metodeilla, mutta ne eivät nyt toimineet. Paljonkohan laskeutumisnopeus oli nyt yli normaalin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Taitaa olla Embraer E 170 kyseessä, ainakin tuo lento AY 329 on merkitty konetyypille: http://www.finnair.com/filecontent/com/aytimetables/finland.pdf Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Ainakin toinen kerta jo kun Finnairin E170 on tullu slatit sisällä laskuun...ja koneet on ollu vajaan vuoden käytössä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 siipien etureunat eivät toimineet On hyvin hallussa tuo tekninen termistö. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 On hyvin hallussa tuo tekninen termistö. Niin siitähän saisikin taas "tavalliset tallaajat", jotka eivät ilmailusta niinkään tiedä, paljon irti, jos puhuttaisiin jostain slatseista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 No hyvä että laipat sentään toimi, muuten olisi nopeudet olleet jo hieman eri luokkaa... ....ja finskin mekaanikot olisivat innoissaan lähteneet transun kontti täynnä renkaita ja jarruja vaasalandiaan.... Nyt ei ilmeisesti jarru- ja rengastalkoisiin tarvinnut ryhtyä?? Meniköhän slattien ohjauspurkki takatilaan vai mekaaninen jumi päällänsä?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2006 Ainakin toinen kerta jo kun Finnairin E170 on tullu slatit sisällä laskuun...ja koneet on ollu vajaan vuoden käytössä... plus ne lukuisat kerrat jolloin tehdään ylimääräistä kierrosta taivaalla kun eivät ole ensimmäisellä kerralla ottaneet toimiakseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Niin siitähän saisikin taas "tavalliset tallaajat", jotka eivät ilmailusta niinkään tiedä, paljon irti, jos puhuttaisiin jostain slatseista. Ainakin Vasabladetin uutisessa puhutaan nimenomaan slateista. Lisäksi selvisi, että kone korjattiin Vaasassa ja lennettiin tyhjänä Helsinkiin. http://www.vasabladet.fi/lokalt.asp?docID=18000 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Niin siitähän saisikin taas "tavalliset tallaajat", jotka eivät ilmailusta niinkään tiedä, paljon irti, jos puhuttaisiin jostain slatseista. Olisihan sitä voinut hieman selittää, esim. "Siipien etureunassa olevat ns. slatit, jotka hidastavat koneen nopeutta laskussa." Tavalliselle tallaajalle voi myös ajatella, että miten se etureuna voi olla toimimatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Olisihan sitä voinut hieman selittää, esim. "Siipien etureunassa olevat ns. slatit, jotka hidastavat koneen nopeutta laskussa." Tavalliselle tallaajalle voi myös ajatella, että miten se etureuna voi olla toimimatta. Vai olisiko parempi puhua slatseista, jotka lisäävät siiven nostovoimaa ja sallivat siten lentokoneelle pienemmän nopeuden sen laskeutuessa.? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Koneeseen vika: Eläkeläisryhmän Venetsian-matkalle jännittävä loppu http://www.pohjalainen.fi Jutun näkee vain rekisteröityneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Vai olisiko parempi puhua slatseista, jotka lisäävät siiven nostovoimaa ja sallivat siten lentokoneelle pienemmän nopeuden sen laskeutuessa.? Näinhän se on, anteeksi tietämättömyyteni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Joskin kyseessä ovat yksittäiset solakset (solas = slat), joista muodostuu solakko (=slats). Suomessa asioista olisi ihan hyvä käyttää mediassa suomenkielistä muotoa eikä varsinkaan käyttää tuplamonikkoa (slatsit)... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Vai olisiko parempi puhua slatseista, jotka lisäävät siiven nostovoimaa ja sallivat siten lentokoneelle pienemmän nopeuden sen laskeutuessa.? Käsittääkseni slatsit eivät itsessään lisää siiven nostovoimaa, vaan mahdollistavat suuremman kohtauskulman ilman sakkausta...suurempi kohtauskulma taas avittaa nostossa. -Kähmy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Joskin kyseessä ovat yksittäiset solakset (solas = slat), joista muodostuu solakko (=slats). Suomessa asioista olisi ihan hyvä käyttää mediassa suomenkielistä muotoa eikä varsinkaan käyttää tuplamonikkoa (slatsit)... Kiitos kun suomensit tuon... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Joskin kyseessä ovat yksittäiset solakset (solas = slat), joista muodostuu solakko (=slats). Suomessa asioista olisi ihan hyvä käyttää mediassa suomenkielistä muotoa eikä varsinkaan käyttää tuplamonikkoa (slatsit)... Joissain yhteyksissä puhutaan monikossa solakoista (solakot), tarkoittaen ilmeisesti solakko x kaksi siipeä? Menikö oikein? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Joissain yhteyksissä puhutaan monikossa solakoista (solakot), tarkoittaen ilmeisesti solakko x kaksi siipeä? Menikö oikein? Kyllä. Kummassakin siivessä on oma solakkonsa. Ne aukeavat, jos aukeavat, kimpassa ja sulkeutuvat myös yhdessä. Rallyessa aukes kuulemma joskus jossain vain toinen ja silloin on suuri vaara, että toinen siipi sakkaa. Siitä on seurauksena syöksykierre. Kuulemma kone oli jo maassa, kun tämä ilmeni. Pistän tähän vielä jatkoksi yhden kokemani epäsymmetrisen laippajutun. Tarkkarilla tarkastettava ihmetteli laskussa suuren jalan tarvetta. Totesimme maassa, että vain toinen laippa oli tullut 40 astetta ulos. Kone oli vanha 150:nen jossa on käsilaipat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Näin tietämättömänä kysyn, että eikös tuo "Assymmetrical Flaps" tilanne ole hengenvaarallinen? Niin siis tässä Emppu -tapauksessa ei siis näin ole käynyt, sivukysymyksenä vaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Näin tietämättömänä kysyn, että eikös tuo "Assymmetrical Flaps" tilanne ole hengenvaarallinen? No tietysti, mikäli vain toisen puolen laipat ovat alhaalla ja nopeutta lasketaan reilusti alle sileän koneen nopeuksien lähestymisessä. Siinä on ruma sakkaustilanne lähellä. Mutta kyllä koneen kampeamisesta viimeistään tuollaisen tilanteen huomaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Nyt kun puhutaan LAIPOISTA , niin totean asian kokeneena, ettei meistä kumpainenkaan kokenut pilotti , tuossa, havainnut mitään epäsymmetristä laippa-asetusta. Jalan tarve vain ihmetytti. Aika hyvin on nuo pelit koelennetty ja hyväksytty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 27, 2006 Eikös joskus ollut onnettomuus jossa 747:ssa ei nuo "solakot" (tai slatsit, mitkälie) tulleetkaan alas? Mutta hyvä vaan kun mitään pahempaa ei sattunut! // A Siitä en osaa sanoa mitään, mutta ainakin seuraavassa kuvassa näkyy hyvin, kun tuollainen slat-pala ei ollutkaan vetäytynyt kunnolla. http://www.airliners.net/open.file/1005672/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Käsittääkseni slatsit eivät itsessään lisää siiven nostovoimaa, vaan mahdollistavat suuremman kohtauskulman ilman sakkausta...suurempi kohtauskulma taas avittaa nostossa. Ilman aerodynaamista peruskoulutusta uskallan väittää (tai ainakin epäillä), että siiven pinta-alaa suurentava solas tai "slat" suurentaa myös siiven nostovoimaa, vaikkei kohtauskulmaa kasvatettaisi. Nostovoimahan on = siiven ylä- ja alapinnan välinen paine-ero * siiven pinta-ala. Mielestäni on myös saivartelua sanoa, että nostovoiman kasvu johtuu kohtauskulman kasvusta eikä siipiprofiilin muodonmuutoksesta. Tottakai laskeutumistilanteessa käytetään niin suurta kohtauskulmaa kuin suinkin mahdollista ilman että siivet sakkaavat. (tietty turvallisuuspelivara silti säilyttäen) Toisin sanoen siivellä, joka sallii suuremman kohtauskulman, on suurempi nostovoima (ja paremmat hidaslento-ominaisuudet) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Eikös joskus ollut onnettomuus jossa 747:ssa ei nuo "solakot" (tai slatsit, mitkälie) tulleetkaan alas? Olihan tosiaan (20.11.74) se usein mainittu 747-onnettomuus (Lufthansa, Nairobi) jossa 747:n siipien etureunan solakot eivät olleet tulleet ulos, ja se aiheutti pahan onnettomuuden (kone ei noussut kunnolla ilmaan vaan sakkasi ja 59 henkilöä kuoli), mutta silloin kyseessä oli lentoonlähtö eikä lasku. Siis solakoita tarvitaan tilanteesta ja konetyypistä riippuen myös lentoonlähdön yhteydessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2006 Kyllä. Kummassakin siivessä on oma solakkonsa. Ne aukeavat, jos aukeavat, kimpassa ja sulkeutuvat myös yhdessä. Useimmissa.. Lysanderissa oli molemmissa siivissä kahdet solakot, automaattisesti toimivat ja sisemmät kytketty vielä laippoihin, kyllä englantilaiset osaa.. Toisaalla tuli esiin että mersussa siipien solakot toimivat itsenäisesti, molempien säätäminen suurinpiirtein yhtälailla toimiviksi oli arvatenkin työlästä. Mää en oo rallia kokeillu, mut olen nähny. Oma solakkokokemus rajoittuu Antonoviin. Siinä oli neljä solakkoa kans. Ja toimivat hyvin. Wilgaa ei lasketa kun siinä on kiinteä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla