Guest Jufernaut

Vaasassa vaaratilanne

29 viestiä aiheessa

Ilman aerodynaamista peruskoulutusta uskallan väittää (tai ainakin epäillä), että siiven pinta-alaa suurentava solas tai "slat" suurentaa myös siiven nostovoimaa, vaikkei kohtauskulmaa kasvatettaisi. Nostovoimahan on = siiven ylä- ja alapinnan välinen paine-ero * siiven pinta-ala.

 

Mielestäni on myös saivartelua sanoa, että nostovoiman kasvu johtuu kohtauskulman kasvusta eikä siipiprofiilin muodonmuutoksesta. Tottakai laskeutumistilanteessa käytetään niin suurta kohtauskulmaa kuin suinkin mahdollista ilman että siivet sakkaavat. (tietty turvallisuuspelivara silti säilyttäen)  Toisin sanoen siivellä, joka sallii suuremman kohtauskulman, on suurempi nostovoima (ja paremmat hidaslento-ominaisuudet)

 

Kuten Erkkikin tuossa sanoi jo ihan asiaa ja oikein.

Laskusiivekkeet kasvattavat nostovoimakertoimen arvoa samalla kohtauskulmalla.

Etureunasolakot kasvattavat nostovoimaketoimen arvoa ja suurentavat sakkauskohtauskulman arvoa, siis sallivat suuremman kohtauskulman.

 

Tuosta Rallyen solakoista. Ne tulevat automaattisesti ulos, kun patopiste siirtyy solakon reunan kohdalle. Alipaine ikäänkuin imee siiven etureunasolakon ulos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mielestäni on myös saivartelua sanoa, että nostovoiman kasvu johtuu kohtauskulman kasvusta eikä siipiprofiilin muodonmuutoksesta. Tottakai laskeutumistilanteessa käytetään niin suurta kohtauskulmaa kuin suinkin mahdollista ilman että siivet sakkaavat. (tietty turvallisuuspelivara silti säilyttäen)  Toisin sanoen siivellä, joka sallii suuremman kohtauskulman, on suurempi nostovoima (ja paremmat hidaslento-ominaisuudet)

 

Saivartelua?  :-\ Eihän tässä mitään ole saivarreltu. Esitin vain oman mielipiteeni, jonka mukaan solakoiden pääasiallinen tarkoitus on suuremman kohtauskulman mahdollistaminen (tämä ei tullut sinun vastineessasi ilmi). Kuten itsekin sanoit viimeisessä lauseessa, tuo asia pitänee paikkansa?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saivartelua?  :-\ Eihän tässä mitään ole saivarreltu. Esitin vain oman mielipiteeni, jonka mukaan solakoiden pääasiallinen tarkoitus on suuremman kohtauskulman mahdollistaminen (tämä ei tullut sinun vastineessasi ilmi). Kuten itsekin sanoit viimeisessä lauseessa, tuo asia pitänee paikkansa?

 

Mitä on saivartelu? Tietysti voisimme aloittaa siitäkin "keskustelun" ja jatkaa sitä vaikka kuinka pitkälle.

Minun kielitajuni mukaan saivartelu on väittelyä sanoista silloin kun sanojat ovat yhtä mieltä asiasta, josta saivartelevat.

 

Ja ymmärtääkseni me molemmat olemme samaa mieltä siitä, että solakoiden tarkoitus on muuttaa siiven muotoa ja kokoa, jotta lentokone voisi lentää pienemmällä nopeudella. Ja pienestä nopeudesta on tietysti hyötyä laskussa ja nousussa lyhyelle kiitotielle / lyhyeltä kiitotieltä. Ja taitaa olla muutenkin eduksi laskutelineisiin, pyöriin ja renkaisiin kohdistuvien kulutuksen ja rasitusten vähentämiseksi.

 

Siiven nostovoimalla on mielestäni (arkikielessä) kaksi eri merkitystä:

1. Siiven muodosta ja koosta riippuva ominaisuus, joka siivellä on aina. (vaikka lentokone seisoisi paikallaan hallissa)

2. Mitattavissa oleva voima, joka riippuu paitsi siiven muodosta ja koosta, myös ilman tiheydestä, ilmavirtauksen nopeudesta ja kohtauskulmasta.

 

Myönnän että, kun väitin solakoiden tarkoituksena olevan nostovoiman lisääminen, tarkoitin 1-merkitystä.

Mutta mielestäni sinäkin olet "väärässä", kun sanot, että solakoiden päätarkoitus on mahdollistaa suurempi kohtauskulma. Eihän sillä ole lopputuloksen kannalta väliä, missä asennossa kone lentää suhteessa menosuuntaansa. Todellinen tarkoitus on mahdollistaa lentäminen pienemmällä nopeudella.    ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään