Jouni Laukkanen

Kuvaa heittoistuinkolmiosta?

36 viestiä aiheessa

Terveeks!

 

Ei kellään sattuis olemaan olemaan hyvää ja skarppia kuvaa ilmavoimien heittoistuinkolmiosta. Siis sellaisesta punaisesta Hi-Viz-merkistä, jossa keskellä lukee heittoistuin ja reunoilla mahdollisesti "vaara".

 

Tätä tarvittais malliksi pienkoneeseen liimattavaan tarraan, jolla varoitetaan räjähdyspanoksella varustetusta laitteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä paperikuvasta skannattu versio ei täytä skarpin kuvan vaatimuksia eikä ole viimeistä mallia, mutta päästäksemme alkuun niin MG-121:ssä oli tällainen karu kuvio vuonna 1991.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tämäkään kuva ei taida terävyyden osalta täyttää kriteereitä... Tarkennus pielessä, eikä terävöintikään juuri auttanut. :-\

Laitan nyt kuitenkin...

 

terv. risto

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tarraksi tästäkään pelastusmiehiä opastavasta merkistä, mutta kysytäänpä että mistä Suomessa käytössä olevasta koneesta kuva on?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin. Sotilaallisessa ympäristössä kotimainen umpisiviili- ja experimentaalilentsikka OH-VTP on kyseessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä ihmeen tähen siinä pittää lukea, jotta "vaara"??! Heittoistuinhan lienee ennemminkin "turva"...  ;D

 

Ettei sieltä räjähdyspanos poksauta tavaraa pelastusmiehen munille, kun se menee repimään pilottia ulos romusta. Siis, jos sitä ei ole käytetty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä ihmeen tähen siinä pittää lukea, jotta "vaara"??! Heittoistuinhan lienee ennemminkin "turva"...  ;D

 

Samasta syysta kuin yhteiskunnan terveydenhoitopalvelut ovat tarkoitetut ensisijaisesti sairaille...    :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tällainen näkökulma, jonka voi mennä vahvistamaan vaikka osoitteesta http://www.ejectionsite.com/estories.htm :

 

Heittoistuimet (tai muut järjestelmät, joissa on rakettipanoksia tms vaarallista) vaativat myös tarkastuksia ja huoltoa, mitä ennen on syytä varmistaa, että heittoistuinsysteemi ei ole jäänyt  esim. vahingossa aktivoiduksi. Inhimillinen erehdys on aina mahdollinen.

 

Ja huoltotouhua tehdään myös muualla koneiden ohjaamoissa istuinten ollessa paikallaan, tai siten, että istuinten asentoa joudutaan muuttamaan.

 

Löytyy muutamia tapauksia, joissa mekaanikko on saanut heittoistuimen laukeamaan vahingossa, ja koska mekaanikko esim. istuessaan penkillä ei tietenkään ole kunnolla kiinnivyötettynä kuten pilotti lentäessään, niin on käynyt hassusti.

 

Sitäpaitsi vielä uloslentäneessä, käytetyssä penkissäkin voi olla jäljellä räjähtämättömiä paukkuja.

 

Ei siis mikään ihme, että ulkopuolella on merkki, joka varoittaa vaarasta, joka voi kohdata myös jotakuta ulkopuolista pällistelijää, joka menee penkin lähelle tai siihen istumaan tietämättä, mistä vivusta EI kannata vetää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä voin Jouni piirrellä tuollaisen kun kerrot mitä tekstejä siihen olis hyvä laittaa ja missä formaatissa tarran tulostaja sen haluaa..? Tulee tuon graafisen puolen kanssa tehtyä juttuja muutenkin niin ei tossa nokka kauaa tuhisis..

 

Pistä privaa jos tarvetta on moiseen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä voin Jouni piirrellä tuollaisen kun kerrot mitä tekstejä siihen olis hyvä laittaa ja missä formaatissa tarran tulostaja sen haluaa..? Tulee tuon graafisen puolen kanssa tehtyä juttuja muutenkin niin ei tossa nokka kauaa tuhisis..

 

 

Kiitos Tuomas tarjouksesta. Tässä ovat kuitenkin Mikko M ja Tom Arppe ehtineet tehdä asiasta omat versionsa. Ja aivan kuten Mikko jo mainitsi, kyse on tästä pelatuslaitosten henkilöstön suojaamisesta kysymys. Käydessäni noin kuukausi sitten Onnettomuustutkintakeskuksessa, muistutti Esko Lähteenmäki olevan tarvetta pelastuslaitoksille jaettavasta yksinkertaisesta varo-ohjeesta näitä pelastusraketteja varten.

 

Tämän myötä tuli idea, että olisi hyvä merkitä se paikka, josta se paukku tulee ulos. Siihen kuului se, että tarrapohjan voisi tulostaa Ilmailuliiton sivuilta ja sen käyttämiseen annetaan suositus. Määräyspohjalle emme vielä haluaisi asiaa viedä. Ja kun mielestäni asia oli hyvä ja kerran voin vaikuttaa asiaan, pistetiin se rullaamaan eteenpäin.

 

Kiitoksia vaan kaikille kuvia lähettäneille, kyllä tästä ainekset ovat jo kasassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja huoltotouhua tehdään myös muualla koneiden ohjaamoissa istuinten ollessa paikallaan, tai siten, että istuinten asentoa joudutaan muuttamaan.

 

Ei siis mikään ihme, että ulkopuolella on merkki, joka varoittaa vaarasta, joka voi kohdata myös jotakuta ulkopuolista pällistelijää, joka menee penkin lähelle tai siihen istumaan tietämättä, mistä vivusta EI kannata vetää...

 

Ainakin Hawkin huolto-ohjeissa pyydetään ystävällismielisesti varmistamaan, että heittoistuinten varmistussokat ovat paikoillaan, ennen kuin mekaanikko tekee yhtikäs mithän.  ;)

 

Kenellä "ulkopuolisella pällistelijällä" on mahdollisuus mennä valvomatta istuskelemaan tällaisen menopelin ohjaamoon??  :o  Noo, valvonta voi joskus pettää, mutta siinä ei sitten enää auta tarra jos toinenkaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei sieltä räjähdyspanos poksauta tavaraa pelastusmiehen munille, kun se menee repimään pilottia ulos romusta. Siis, jos sitä ei ole käytetty...

 

Noo, ei kai sitä ole käytetty, jos kaveri istuu vielä penkissä.  ;D No oli pakko...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, ei kai sitä ole käytetty, jos kaveri istuu vielä penkissä.  ;D No oli pakko...  ;D

 

Niin no, tässä hyvä esimerkki siitä kun heittoistuinta on "käytetty" ja kaveri istuu edelleen penkissä - ja koneessa...  :)

 

http://www.gallagher.com/ejection_seat/

 

 

Vaikka eihän se istuin tuossa tapauksessa ihan tarkoitetulla tavalla toiminut. Mutta hyvä esimerkki siitä, että nuokin on vain teknisiä laitteita, joihin voi tulla vikoja siinä mihinkä tahansa muuhunkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka eihän se istuin tuossa tapauksessa ihan tarkoitetulla tavalla toiminut. Mutta hyvä esimerkki siitä, että nuokin on vain teknisiä laitteita, joihin voi tulla vikoja siinä mihinkä tahansa muuhunkin...

 

Saattaa olla, että tänään joku voi olla onnellinen siitä että on toiminut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että tänään joku voi olla onnellinen siitä että on toiminut.

 

Juu sitä mekin tuossa pohdittiin että mikähän...

 

Noh, selviää aikanaan mitä Kruunussa kävi.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, ei kai sitä ole käytetty, jos kaveri istuu vielä penkissä.  ;D No oli pakko...  ;D

 

Joo, vähän huono sanavalinta. Tarkoitin sitä, että voihan tilanne olla se, että kahvasta on vedetty, mutta panos ei ole syystä tai toisesta räjähtänyt. Mutta saattaa sitten räjähtää milloin vain jälkeenpäin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenellä "ulkopuolisella pällistelijällä" on mahdollisuus mennä valvomatta istuskelemaan tällaisen menopelin ohjaamoon??  :o  Noo, valvonta voi joskus pettää, mutta siinä ei sitten enää auta tarra jos toinenkaan.  ;)

 

Nythän ei ole kyse Hawkista tai muista militaarivehkeistä. Niissähän tällaiset tarrat jo löytyy... Mutta nykyään kun pienkoneisiin on mahdollista saada kaikenmaailman pelastusvarjoja jne. Ja jos tällaista ei ole merkitty, niin tietämätön pelastusmies voi saada kipeää nivusiin, kun menee väärään kohtaan seisomaan tai väärästä vivusta nykimään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rönsyilee vähän, mutta jo nykyaikaisissa autoissakin on tosiaan pelastushenkilöstön mahdollisuus saada silmilleen esim. sivuturvatyynyjen ja turvavyökiristimien paukkuja jos ei tiedä missä ja miten tekee, joten ihan perusteltuja ovat tarrat koneissa(miksei kohta autoissakin  ::))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään