Jouni Laukkanen

Kuvaa heittoistuinkolmiosta?

36 viestiä aiheessa

joten ihan perusteltuja ovat tarrat koneissa(miksei kohta autoissakin  ::))

 

Noitahan on jo näkynyt. Ainakin ennen osa autonvalmistajista lähettivät prosyyrit pelastuslaitoksille kyseisen vekottimen toiminnasta ja tyynyjen de-aktivoinnista mm. mersussa tais olla de-aktivointi yhdistetty hätävilkkunappiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs muuten HNissä on canopy jettison hanikka ground-crew:ille vai onko ollenkaan? Olen ymmärtänyt, että ainakin joissakin koneissa pelastusta varten ohjaamon ulkopuolella on hanikka, josta voidaan laukaista kuomun räjäytyspultit, mutta martin-baker pysyy paikallaan jotta tajuton ohjaaja saadaan pelastushenkilöstön toimesta pian ulos?

 

Pitääkö pilotin olla muistanut laittaa penkki armed -tilaan, jotta ulkopuolelta kuomun irroitus toimii? Ja kytkeekö tuo kuomun irroitus penkin piirin "automaagisesti pois"? Tarkoitan, että kun kenttäväki vetää hanikasta, ja kuomu lähtee niin sen jälkeen penkki ei enää lähe kun pilottia irroitetaan valjaista ettei tule vahinkoja vai onko sille joku oma hanikka?

 

Oliko muuten kotimaan horneteissa SJU-17 NACES vaiko SJU-5/6A, ja onko se niinkutsutusti '0-0 penkki' (zero alt-zero speed)? Ainakin valjaat ovat meillä irtoavaa mallia, mitä muuta modausta noissa on?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko muuten kotimaan horneteissa SJU-17 NACES vaiko SJU-5/6A, ja onko se niinkutsutusti '0-0 penkki' (zero alt-zero speed)? Ainakin valjaat ovat meillä irtoavaa mallia, mitä muuta modausta noissa on?

 

Enpä ole HN-mekaanikko, mutta lauantaina juuri tutkin 1-paikkaisen jakkaraa ja sen tyyppikilpeä, jossa luki Mk14. Sen lisäksi poimin tiedon, että HW-kaluston penkit on modifioitu vöiltään samanlaisiksi kuin HN:ssä eli alkuperäinen pyöreä keskuslukko on niistä poistunut. HW:n tyyppi oli muistini mukaan Mk10B.

 

Molemmat ovat 0-0-istuimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, ilmeisesti siis laivaston naces -vakiopenkki. Löysinkin sattumalta hieman piirrustuksia, eli ilmeisesti HNn osalta ulkopuolella siiven alussa wing leadin (se mistä siipi "lähtee") alapuolella molemmilla puolilla luukut, joissa kahva ja vetolankaa josta sa laukaistua SMDCn (shielded mild detonation cord, eli ilmeisestikin tiivisteessä kulkeva r-tulilanka joka rikkoo kuomun irti raameista).  HWn osalta oletettavaa että vastaava mekanismi löytyy jostakin kohtaa kuomunpaarteesta  :) 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, ilmeisesti siis laivaston naces -vakiopenkki. Löysinkin sattumalta hieman piirrustuksia, eli ilmeisesti HNn osalta ulkopuolella siiven alussa wing leadin (se mistä siipi "lähtee") alapuolella molemmilla puolilla luukut, joissa kahva ja vetolankaa josta sa laukaistua SMDCn (shielded mild detonation cord, eli ilmeisestikin tiivisteessä kulkeva r-tulilanka joka rikkoo kuomun irti raameista).  HWn osalta oletettavaa että vastaava mekanismi löytyy jostakin kohtaa kuomunpaarteesta  :) 

Eipä taida HN kuomua saada räjäytettyä ulkopuolelta. Veivaten/sähköllä auki kylläkin.

HW:ssa on kummallakin puolella räjäytyskahvat http://www.airliners.net/open.file/0727850/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, ilmeisesti siis laivaston naces -vakiopenkki. Löysinkin sattumalta hieman piirrustuksia, eli ilmeisesti HNn osalta ulkopuolella siiven alussa wing leadin (se mistä siipi "lähtee") alapuolella molemmilla puolilla luukut, joissa kahva ja vetolankaa josta sa laukaistua SMDCn (shielded mild detonation cord, eli ilmeisestikin tiivisteessä kulkeva r-tulilanka joka rikkoo kuomun irti raameista).  HWn osalta oletettavaa että vastaava mekanismi löytyy jostakin kohtaa kuomunpaarteesta  :) 

 

 

Tässä näkyy tuota HW:n kuomussa olevaa räjäytyslankaa:

 

http://www.midnighthawks.fi/images/galleria/mh_04_20040407_14a.jpg

 

http://www.midnighthawks.fi/images/galleria/mh_04_20040407_1a.jpg

 

http://www.midnighthawks.fi/images/galleria/mh_20040702_one_a.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, HN:ssä joutuu veivaamaan/ sähköllä auki..

 

Mikäli nyt ymmärsin oikein, HN:n kuomu pamautetaan ylös rakettimoottoreilla. Varajärjestelmänä on penkin yläosassa olevat kaksi kynttä, jotka rikkovat kuomun. Imeissäni kuuntelin, kun olen koulutuksen saanut Raakkeniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt ymmärsin oikein, HN:n kuomu pamautetaan ylös rakettimoottoreilla. Varajärjestelmänä on penkin yläosassa olevat kaksi kynttä, jotka rikkovat kuomun. Imeissäni kuuntelin, kun olen koulutuksen saanut Raakkeniin.

 

Näin lukee myös tässä linkissä: kyseessä jenkkien Goshawk.

 

"Cockpit.  Preflight instructions on seat.  Seat has canopy breakers on top of headbox.  Chute is in the headbox. "

 

http://s96920072.onlinehome.us/AWA1/101-200/walk166_T-45/walk166.htm

 

Muistan vain lukeneeni noista Hawkin kuomun "räjäytyslangoista" jostain ilmailuaiheisesta lehdestä joskus kauan sitten...

 

edit: Siis nuo "kynnet" istuimessa ovat varajärjestelmä, joka rikkoo kuomun, kuten Jouni kertoi. Ja nuo langat toimivat ensisijaisena kuomun räjäyttäjänä? Näinkö?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lukee myös tässä linkissä: kyseessä jenkkien Goshawk.

 

"Cockpit.  Preflight instructions on seat.  Seat has canopy breakers on top of headbox.  Chute is in the headbox. "

 

http://s96920072.onlinehome.us/AWA1/101-200/walk166_T-45/walk166.htm

 

Muistan vain lukeneeni noista Hawkin kuomun "räjäytyslangoista" jostain ilmailuaiheisesta lehdestä joskus kauan sitten...

 

edit: Siis nuo "kynnet" istuimessa ovat varajärjestelmä, joka rikkoo kuomun, kuten Jouni kertoi. Ja nuo langat toimivat ensisijaisena kuomun räjäyttäjänä? Näinkö?

 

Jukka

 

 

 

Nainhan se on kasittaakseni. Lisaa (esimerkiksi):

http://www.vectorsite.net/avhawk.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt ymmärsin oikein, HN:n kuomu pamautetaan ylös rakettimoottoreilla. Varajärjestelmänä on penkin yläosassa olevat kaksi kynttä, jotka rikkovat kuomun.

Jep, näin kun sisältä halutaan ulos... ulkoa sisään tarvitaan veiviä/sähköä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään