Kauko Lehtinen

Rautaisannos Antonoveja

21 viestiä aiheessa

Olin hiljattain työreissulla Kiovassa. Ohjelmaan kuului vierailu Antonovin suunnittelutoimistossa (Antonov Design Bureau) sekä Antonovin tieteellis-teknisellä laitoksella (Antonov Aviation Scientific-Technical Complex). Suunnittelutoimisto sijaitsee Kiovan kaupungin alueella sen länsiosassa. Toimiston alueella on museo, jossa kuvasin kuvalinkissä näkyvät pienoismallit. Siellä oli pihalla kaksi AN 2 konetta ja kentän laidalla muutama An 26. Lisäksi platalla oli useita ei-enää-aivan-lentokuntoisia koneita: An 12, AN 71, An 74 ja An 124. Sisällä suunnittelutoimiston halleissa ei saanut kuvata. Siellä mm koeponnistettiin koneiden siipiä, runkoja ja laskutelineitä. Koestettavat koneet olivat vanhoja joukossa mm 30 vuotias An 12. Alueella oli myös prototyyppihalli, jossa ei myöskään saanut kuvata. Sisällä oli An 74T ja An 140. Alla on Google Earthista kaapattu kuva suunnittelutoimiston alueesta. Jos katsotte aluetta GE:n avulla se näkyy paremmin kuin tässä, kooltaan rajoitetussa kuvassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Antonovin esittelykenttä ja tieteellis-tekninen laitos (Antonov Aviation Scientific-Technical Complex) sijaitsi n 25 km luoteeseen suunnittelutoimistosta. Tässä sen ilmakuva GE:stä kaapattuna.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siellä oli näytillä An 22, An 70, An 74T, An 140, An 124 ja An 225. Viimeksimainitun ruumassa meille tarjoiltiin piknikateria. Alueella oli lisäksi vähän syrjemmällä muita koneita mm An 22, An 26, An 72, Il 76 ja An 124.

 

Kuvia alueelta voitte katsella tästä: http://www.kolumbus.fi/kaukolehtinen/Antonov/FrameSet.htm

 

 

Pari houkuttelukuvaa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nyt minä melkein jo tiedän millaista on olla taivaassa...

 

Kake

 

Edit: ai niin ne houkuttelukuvat

Edit 2: kirjoitusvirheitä

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voivoi, kun itsekin pääsisi joskus tuollaiselle työreissulle, jossa ekskursioita tuohon tapaan...., no ammatinvalintakysymys varmaankin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voivoi, kun itsekin pääsisi joskus tuollaiselle työreissulle, jossa ekskursioita tuohon tapaan...., no ammatinvalintakysymys varmaankin... ;)

 

Niin no joo, mutta ainahan kokemukset voi jakaa kavereille. Täytyy myöntää, että oli aika paljon onneakin matkassa, että tuo juttu järjestyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä olet lähelle taivasta päässyt, tosin ei AN 70 :sen "kukkasia" uskoisi toimiviksi propelleiksi, joilla nousisi ilmaan. Varmasti oli ikimuistoinen piknic 225 ruumassa. Hyvät kuvat. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos,hienot masiinat,voitko,tai joku muu kertoa tuon 70 sen potkurien idean,muistuttavat kovasti venäläisten sukellusveneiden potkureita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurit ovat kuin vappuhuiskat  ;). Muistuttavat tosiaan Veli Venäläisen sukellusveneiden vastaavia. Onneksi rungot eivät ole vedenalaisten mukaan ihan pisaran muotoisia.... Komiat ovat myös noi pienoismallit. Kiitos kuvista  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä Kake pisti sellaisen setin, että oksat pois. Taitaisi moni tälläkin forumilla pyörivä kuvaaja antaa vaikka vasemman kiveksen tai isäukon Bemarin (;D), että tuollaiselle turneelle pääsisi :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli upea sarja! Tosta 225:sta kysyisin Kakelta: Eikö niin että on vaan yksi kone valmistettu ja toinen oli jäänyt kesken. Näitkö, oliko se nyt tekeillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä Kake pisti sellaisen setin, että oksat pois. Taitaisi moni tälläkin forumilla pyörivä kuvaaja antaa vaikka vasemman kiveksen tai isäukon Bemarin (;D), että tuollaiselle turneelle pääsisi :P

 

Voit olla hyvinkin oikeassa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AN-225han rakennetiin alunperin ex-Neuvostoliiton avaruussukkula-projektia varten. Jossain oli juttua, että toisen pitäisi valmistua tämän vuoden aikana. En nyt löydä sitä juttua....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä Kake pisti sellaisen setin, että oksat pois. Taitaisi moni tälläkin forumilla pyörivä kuvaaja antaa vaikka vasemman kiveksen tai isäukon Bemarin (;D), että tuollaiselle turneelle pääsisi :P

 

Ja äitinkin.... siis auton  :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mrijan" kokoiset kiitokset kuvasarjasta, se oli tosiaan melkein kuin taivaan esikartanoon olisi päässyt. :P

KIITOS!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oli upea sarja! Tosta 225:sta kysyisin Kakelta: Eikö niin että on vaan yksi kone valmistettu ja toinen oli jäänyt kesken. Näitkö, oliko se nyt tekeillä?

 

Valitettavasti en tuon käynnin perusteella voi vahvistaa sen toisen 225:n tilannetta. Yksi tosiaan tehtiin kuljettamaan NL:n avaruussukkulaa. Yritänpä kaivaa tietoa. Jostain muistan kuulleeni, että pykälää pienempää konetta eli An 124:ää rakennettaisiin pari lisää. Pengonpa tätäkin asiaa ja kirjoittelen, kun jotain löytyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoiset kuvat. Kiitos niistä!

Missä voisikaan olla parempi paikka piknikille kuin An-225 ruumassa 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hieno setti. Eikö tuolla pienoismallien seassa ole myös C-5 Galaxy ja vielä USAF teksteillä? Vai onko se vaan kovasti Galaxyä muistuttava suunnitelma/ variaatio AN-124:stä? Onhan toki hyvä benchmarkata muiden valmistajien tekeleitä kun omaa suunnittelee.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erikoinen on myös tuo An-2:ten pienoismallien kuvassa oleva tuplapyrstöinen An-2. Lieköhän lentänyt koskaan?

 

Kone on An-2F, valokuvaustiedusteluun ja tykistön tulenjohtoon tarkoitettu versio. Tyyppi on myös ainoa aseistettu An-2. Se lensi ensilentonsa huhtikuussa 1949 ja konetta kokeiltiin aina vuoden 1950 helmikuuhun asti mutta kokeilutulokset eivät olleet niin rohkaisevia, että kone olisi viety sarjatuotantoasteelle. Eli vastaus Teron arveluun on, että kyllä on lentänyt muttei pitkään.

 

Hieman lisätietoja löytyy tästä: http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/an-2f.html

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuolla pienoismallien seassa ole myös C-5 Galaxy ja vielä USAF teksteillä? Vai onko se vaan kovasti Galaxyä muistuttava suunnitelma/ variaatio AN-124:stä? Onhan toki hyvä benchmarkata muiden valmistajien tekeleitä kun omaa suunnittelee.

T:Jukka

 

On se ihan oikean C-5:n malli. Ehkä on jäänyt lahjana joltain aiemmilta vieralita. Tietääkseni Oleg Konstantinovich ei ole aikonut suunnitella tuollaisen konseptin mukaista konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla