Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2008 jaahas, ajattelin ensin pitää mölyt mahassani, mutta here we go Patria tuumasi, että tervetuloa kurssille, mutta... minulla on Britanniasta medical 1 ja käskivät varmuuden vuoksi painua AMC:iin, koska paperin "muuntamisesta" ei ollut tietoa. no, siellä sitten ilmenikin mielenkiintoinen juttu: lääkäri sanoi ettei ole ikunaan nähnyt moista ja että he eivät kyllä olisi minulle mitään medical ykköstä antaneet, mutta JAA medikaalin kun pitäisi käydä joka JAA-maassa, niin nyt pukkaakin ongelmaa, onko meikä kelpoinen vai ei lähettivät paperit Ilmailuhallintoon päätettäväksi, tässä sitä sitten odotellaan kai täytyy sitten mennä takas Britanniaan jos ei muu auta Ilmailuhallinto on tehnyt asioista vaikeita, vaikka JAA-maissa pitäisi kaikissa käydä JAA-kirjat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 jaahas, ajattelin ensin pitää mölyt mahassani, mutta here we go Patria tuumasi, että tervetuloa kurssille, mutta... minulla on Britanniasta medical 1 ja käskivät varmuuden vuoksi painua AMC:iin, koska paperin "muuntamisesta" ei ollut tietoa. no, siellä sitten ilmenikin mielenkiintoinen juttu: lääkäri sanoi ettei ole ikunaan nähnyt moista ja että he eivät kyllä olisi minulle mitään medical ykköstä antaneet, mutta JAA medikaalin kun pitäisi käydä joka JAA-maassa, niin nyt pukkaakin ongelmaa, onko meikä kelpoinen vai ei lähettivät paperit Ilmailuhallintoon päätettäväksi, tässä sitä sitten odotellaan kai täytyy sitten mennä takas Britanniaan jos ei muu auta Muistaakseni ENSIMMÄINEN medikaali täytyy tehdä lupakirjan myöntäjävaltiossa. Tämä on ihan JAR-vaatimus, eikä IH:n kiusantekoa. Sama käytäntö on omien kokemuksien mukaan myös UK:ssa ja Espanjassa. Jatkotarkastukset hoituvat sitten tarvittaessa muissakin JAA-maissa. Etkö voisi käydä medikaalin uusiksi Suomessa? Päivän homma. Jos se on mennyt läpi UK:ssa, niin miksei sitten täälläkin. Tuleehan siitä 500e lisäkustannus, mutta pikkuraha se on kurssin kokonaissummasta. EDIT: alla lainaus JAR-FCL:stä, vaikeaselkoinen kohta, mutta tuota käsitykseni mukaan tuota tulkitaan juuri siten, että jos Suomi myöntää lupakirjan, tulee ensimmäinen (initial) tarkastus olla tehty Suomessa "JAR-FCL 3.065 [Lupakirjan myöntäjäval- tio (a) Hakijan on osoitettava kaikkien lupa- kirjan myöntämistä koskevien vaatimusten täyttyminen sen valtion viranomaiselle, jonka valvonnassa hänelle on suoritettu ensimmäi- nen lääkärintarkastus ja lääketieteellisen kel- poisuuden arviointi, ja jonka valvonnassa hän on saanut koulutuksen ja suorittanut kokeet lupakirjaa varten. Lupakirjan myöntämisen jälkeen tästä valtiosta käytetään nimitystä ”lupakirjan myöntäjävaltio” [katso JAR-FCL 3.010©]." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Kallista lystiä tuo lääkärissä ravaaminen, tuntuisi jotenkin fiksummalta että tuo lääk.tarkastus olisi ennen kokeita, ettei käy niin ikävästi että kun on läpäissyt testit koko homma pomppaa tuon medicalin saantiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Eihän, vaan halvempaa on juuri näin Kun testit maksoivat yht. 330e ja lääkäri n. 600e, niin tuleehan se halvemmaksi reputtaa testit ja kärsiä 330e kuin reputtaa medicaali 600e... Niinnojoo, mutta V-käyrää se nostattaisi silti tehokkaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 no niin, tänään tuli postia Ilmailuhallinnolta: "ette täytä minkäänlaisen kelpoisuustodistuksen hakijalle asetettuja terveysvaatimuksia". että just, vaikka tosiaan ykkös-medikaali kuitenkin on plakkarissa! taidanpa lähteä tästä varaamaan niitä Lontoon lippuja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 no niin, tänään tuli postia Ilmailuhallinnolta: "ette täytä minkäänlaisen kelpoisuustodistuksen hakijalle asetettuja terveysvaatimuksia". että just, vaikka tosiaan ykkös-medikaali kuitenkin on plakkarissa! taidanpa lähteä tästä varaamaan niitä Lontoon lippuja... Tämä on ihan turhan usein kuultu tarina. Suomessa todellakin varsinkin medikaalien suhteen noita JAR-määräyksiä tulkitaan paljon tiukemmin ja on paljon kansallisia lisäkysillä tehtyjä tiukennuksia. Ei oikein ole järkeä että toisessa EASA/JAR-maassa on 1-tason medikaalikelpoinen ja Suomessa ei saa minkäänlaisia medikaaleja. Lisäksi viuelä Suomen systeemi on se että ilmailuhallinto tekee noita k.o päätöksiä täysin välittämättä esimerkiksi k.o hakijan vaivaa tuntevan erikoislääkärien lausunnoista jne. Jotenkin alkaa tuntua että jonkun pitäisi viedä tämä juttu Euroopan Neuvostoon / EU-tuomioistuimeen mm. vapaan työvoiman liikkumisen ja epätasa-arvon perusteella. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Noniin nyt on kokeet käyty ja enää lääkärintarkastuksesta kiinni tuo homma. Elis huomenna selviää meikäläisen kohtalo! Ne patrialle lähtijät jotka meinaa soluun muuttaa ja tarvii kämppistä niin PM:ää meikäläiselle! ..siis jos vaan Medical tulee.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 no niin, tänään tuli postia Ilmailuhallinnolta: "ette täytä minkäänlaisen kelpoisuustodistuksen hakijalle asetettuja terveysvaatimuksia". että just, vaikka tosiaan ykkös-medikaali kuitenkin on plakkarissa! taidanpa lähteä tästä varaamaan niitä Lontoon lippuja... Mitä ihme pelleilyä ne siellä oikein harrastaa? Tämä ns. ILMAILUlaitos on suomalaisen ilmailun Jarru isolla J:llä Saanen kysyä tuliko sieltä mitään perusteluja tällaiselle järjettömälle päätökselle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 On lottovoitto syntyä Suomeen? Aika oudoltahan tuo kyllä kuulostaa Satu tuo sinun tilanteesi.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2008 Mitä ihme pelleilyä ne siellä oikein harrastaa? Tämä ns. ILMAILUlaitos on suomalaisen ilmailun Jarru isolla J:llä Saanen kysyä tuliko sieltä mitään perusteluja tällaiselle järjettömälle päätökselle? ilmailuHALLINTO Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2008 Noniin elikkä kouluunhan sitä päästiin, paikka ollut kylläkin kohta viikon tiedossa Nyt vaan pitää löytää asunto helsingistä. Muita ATP-27n aloittavia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2008 ilmailuHALLINTO Ville Heh, kiitos korjauksesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Noniin elikkä kouluunhan sitä päästiin, paikka ollut kylläkin kohta viikon tiedossa Nyt vaan pitää löytää asunto helsingistä. Muita ATP-27n aloittavia? Kannattiko hermoilla tuossa aiemmin? Onnea! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Kannatti, yllättävän helposti tuonne tuntui pääsevän. Seuraavaksi saa alkaa stressaamaan rahasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Kannatti, yllättävän helposti tuonne tuntui pääsevän. Seuraavaksi saa alkaa stressaamaan rahasta. Onneksi olkoon opiskelupaikasta Rahahan on vain järjestelykysymys Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Muita ATP-27n aloittavia? Jep jep! Koulutussopimuspaperit ja SP-lupakirjahakemus allekirjoitettu ja postitettu... eli ATP-27:lla tavataan sitten ainakin Villen ja Henrin kanssa. Onko muita kurssilaisia lurkkimassa tällä keskustelupalstalla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Mitenkäs paljon teitä oli silloin ensimmäisessä vaiheessa? Itsellä taisi aikoinaan olla viisi + minä, eli melko vähän. Tänään kun katselin testausluokkaan niin siellähän oli tupa täynnä. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Mitenkäs paljon teitä oli silloin ensimmäisessä vaiheessa? Itsellä taisi aikoinaan olla viisi + minä, eli melko vähän. Tänään kun katselin testausluokkaan niin siellähän oli tupa täynnä. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn Itse kävin ensimmäisessä ryhmätestivaiheessa 16.5, jolloin meitä oli siellä paikalla 10. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Mitenkäs paljon teitä oli silloin ensimmäisessä vaiheessa? Itsellä taisi aikoinaan olla viisi + minä, eli melko vähän. Tänään kun katselin testausluokkaan niin siellähän oli tupa täynnä. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn Joku meikäläinen + 12 taisi olla tuossa erässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Tuntuu että tämän vuoden puolella on hakijoita ollut ihan hillittömästi, tiedä sitten Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2008 Kateellisena täällä luen teidän juttuja koulun aloittamisesta! :'( olen tässä tutkaillut Oxford Aviation Academya, Cabairia ja Staplefordia Brittilässä, kyllä minä tästä vielä! 8) Onnea kaikille kouluun päässeille ja happy landings! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Moro! Ihan tämän takia oli pakko tänne rekisteröityä. Mitenkäs tuota te, jotka olette tuonne Patria:lle pilot trainingii menny, niin tuota rahoitusta, että mitenkäs pankissa ovat suhtautuneet tuollaseen rahotukseen? Itsellä tosiaan ollu tuo ammattilentäminen niin pienestä asti mielessä ja ei ole oikein onni käynyt vielä tähän vaiheessa (sekä pv:lle että finnairille tullu haettua huonolla menestyksellä), niin mietin että tuonne voisi todellakin mahdollisesti jopa päästä. Sitä vain mietin, että kun tulen tällaisesta normi perheestä eikä itsellä vielä ole ihan mahottomia tuloja kertynyt kun kohtuu nuorella iällä ollaan, niin mitenkäs on tuo rahoitus onnistunut muilla? Eli ilmeisesti jostakin olette jonkun hommannut takaamaan summan vai onko käytössä jonkinsortin erikoisjärjestelyt tämmöisen kanssa? En kyllä ihan aatellut tähän saumaan vielä lähteä kouluttautumaan, koska juuri nyt ei tuo taloustilanne näytä aivan ihanteeliselta sen suhteen, että kannattaisi moista "sijoitusriskiä" ottaa, ja eihän tässä kai vielä mikään hirveä kiire ole kun ikääkin vasta reilut parikymmentä on. e: Sori muuten kun piti näin vanha topic nostella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Tervehdys! Itse aloitin opiskelun Patrialla elokuussa 2005 ja maaliskuussa 2007 olin valmis. Tuolloin kyselin Nordealta lainaa ko. opiskelua varten (ammattinani oli sairaanhoitaja), en saanut vaikka oli isipappa takaamassa lainaa perheyrityksen vesibussilla ja asunnolla ja ties millä. Patria teki ainakin tuolloin yhteistyötä OKOpankin kanssa joka meni jotakuinkin niin että Patria takasi osan lainasta ja osa jäi itselle sitten taattavaksi. No, sinne kun lampsin niin sain samantien lainan ko. summalle ja sitä nyt sitten tässä lyhentelen aina hamaan tulevaisuuteen asti. Tietysti riskinä on tuossa aina ettei saa töitä heti valmistuttua ja näin ollen voi olla aika tiukilla tuon lainan takaisinmaksun kanssa. 2007 keväällä valmistuneelta kurssiltamme (13 jannua) noin puolet taisi päästä FinnCommille, pari kolme jäi etsiskelemään työpaikkaa, loppusälä pääsi sitten kuka Air Finlandille, kuka AirFixille/JetFlitelle ja itse pääsin Finskille. Eli ainakin tuolloin tilanne oli hyvä ja pilotteja työllistyi hyvin. En tiedä sitten tänä päivänä kun on nuo kaiken maailman talouskriisit niin voi olla aika nihkeää mutta toisaalta, koulutus kestää sen puolitoista vuotta joten siinä ajassa voi tapahtua mitä vain, maailmantalous elpyä ja koittaa hyvät ajat tai sitten lentoliikenne kuopataan kokonaan ja kansa matkustaa hevoskärryillä Phuketiin lomailemaan.... PS Koulutuksen jälkeen muuten sain soiton Nordealta että mitäs tälle sinun lainalupauksellesi oikein tehdään. Eli olivat sittenkin myöntäneet minulle sen lainan vaikka sanoivatkin koulutuksen alkaessa etten sitä saa. Mielenkiintoinen pankki... Moro! Ihan tämän takia oli pakko tänne rekisteröityä. Mitenkäs tuota te, jotka olette tuonne Patria:lle pilot trainingii menny, niin tuota rahoitusta, että mitenkäs pankissa ovat suhtautuneet tuollaseen rahotukseen? Itsellä tosiaan ollu tuo ammattilentäminen niin pienestä asti mielessä ja ei ole oikein onni käynyt vielä tähän vaiheessa (sekä pv:lle että finnairille tullu haettua huonolla menestyksellä), niin mietin että tuonne voisi todellakin mahdollisesti jopa päästä. Sitä vain mietin, että kun tulen tällaisesta normi perheestä eikä itsellä vielä ole ihan mahottomia tuloja kertynyt kun kohtuu nuorella iällä ollaan, niin mitenkäs on tuo rahoitus onnistunut muilla? Eli ilmeisesti jostakin olette jonkun hommannut takaamaan summan vai onko käytössä jonkinsortin erikoisjärjestelyt tämmöisen kanssa? En kyllä ihan aatellut tähän saumaan vielä lähteä kouluttautumaan, koska juuri nyt ei tuo taloustilanne näytä aivan ihanteeliselta sen suhteen, että kannattaisi moista "sijoitusriskiä" ottaa, ja eihän tässä kai vielä mikään hirveä kiire ole kun ikääkin vasta reilut parikymmentä on. e: Sori muuten kun piti näin vanha topic nostella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Tuo on kiintoisaa puntaroitavaa: jotkut kouluttautuvat puolessatoista vuodessa tosikovalla rahalla ja toiset - kuten minä - sinänsä "edullisesti" 7+ vuotta korkeakoulua lainoittaen elämäänsä tuon ajan. Molemmissa tapauksissa voivat tulevaisuuden yllätykset aiheuttaa melkoisia liikahduksia elämän perustalle. Kokemuksesta neuvon, että kannattaa opetella tekemään muitakin hommia laman varalta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Laman aikana kannattaa kouluttaa itseään, kalliistikkin jos pärsse kestää. Olen urani aikana nähnyt monta lamakautta, joiden aikana kouluttautuneet ovat heti valmiina hommiin ja saaneet myös,, kun lama hellittää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla