Jaakko Kuusisto

Cessnan pakkolasku

40 viestiä aiheessa

Kuka tehnyt pakkolaskun pellolle, matkalla Malmilta Turkuun.

HS:n mukaan koneessa oli kaksi henkilöä ja kone säilyi pellolla päällisinpuolin ehjänä.

 

http://lotta.yle.fi/rswebtku.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentB22A2

 

sekä Turun Sanomissa:

>Kotimaa

Pienkone teki pakkolaskun Suomusjärvellä

Moottorivika pakotti Helsingistä Turkuun matkalla olleen pienkoneen laskeutumaan Suomusjärvelle keskiviikkona kolmen aikaan iltapäivällä. Koneessa olleet mies ja nainen selvisivät vammoitta eikä yksimoottoriseen koneeseen tullut vaurioita. Nelipaikkaisen koneen moottoriin tuli matkalla käyntihäiriöitä, ja kone sammui ilmassa. Lentäjä etsi sopivaa pakkolaskupaikkaa kunnes havaitsi peltoaukean Suomusjärvellä Karjalohjan rajan läheisyydestä. Hän onnistui pysäyttämään koneen pellolle metsän reunaan. Pakkolasku ei aiheuttanut vaaraa sivullisille.

 

Julkaistu 27.9.2006 23:00:00 <

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjä etsi sopivaa pakkolaskupaikkaa kunnes havaitsi peltoaukean Suomusjärvellä Karjalohjan rajan läheisyydestä. Hän onnistui pysäyttämään koneen pellolle metsän reunaan. Pakkolasku ei aiheuttanut vaaraa sivullisille.

 

Julkaistu 27.9.2006 23:00:00 <

 

:thmbup: hienoa että kaikki meni tositilanteessa niinkuin harjoitellaan  ja onnitelut suorituksesta pilotille. Varmasti ollut erittäin kiireinen 2-4 minuuttinen lennon päättyeeksi.

 

t: Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ylempänä mainittu kone oli kyseessä.  Pakkolaskupaikka sijaitsi haasteellisessa maastossa

järvirykelmän keskellä, jossa pellot olivat pieniä. 5 min ennen ja 5 min jälkeen tilaa olisi ollut enemmän.

Pilotti sai kuitenkin lentsikan hyvin mahtumaan peltotilkulle. Tilaakin jäi vielä käyttämättä pari metriä.

 

Kone on ehjä ja huolellisen tarkistushuollon jälkeen lentokelponen. Bensaakin jäi vielä kolmeksi tunniksi.

 

Episodin sivujuonteena aiheeseen, josta viime päivinä on puhuttu; Hätäkeskukset.

 

Paikallinen yksityishenkilö oli nähnyt koneen pakkolaskun, mutta ei lopullista pysähtymispaikkaa ja oli

tehnyt hälytyksen Hätäkeskukselle. Paikalle lähti tämän johdosta Mediheli, palopäällikkö,

ambulanssi, ja paloauto.  Ainoa, joka löysi perille suoraan, oli Medi-Heli GPS:n kanssa. Palokunta meni

2 km vikaan järven toiselle puolelle hätäkeskuspäivystäjän virheellisen ohjeen mukaan.

Toki tulivat sitten aikansa ihmeteltyään oikeallekin paikalle.  Lentäjä soitti itsekin 112, ja

ilmoitti, että ei hätää saati pelastuskaluston tarvetta. Jatkoivat kuitenkin paikalle ensimmäisen

hälytyksen perusteella (15 min viiveellä virheen vuoksi). Lentäjä oli ilmoittanut 112:een myös tarkat

GPS-koordinaatit, mutta ne eivät auttaneet muita kuin Medi-Heliä.? Poliisi toki löysi myös hyvin paikalle.

 

Summa summarum; Toivottavasti hätäkeskuksia ei enempää enää vähennetä. Ilmoituksen vastaanottajalla

ei todennäköisesti ole minkäänlaista paikallistuntemusta isolta päivystysalueeltaan. Todellisen hädän

ollessa kyseessä tuska on kova, jos apu menee naapurikuntaan - vaikka joku sattuisi puhelimeen vastaamaankin.

OFF-Topic, mutta asiaan hieman liittyen.

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Episodin sivujuonteena aiheeseen, josta viime päivinä on puhuttu; Hätäkeskukset.

 

Paikallinen yksityishenkilö oli nähnyt koneen pakkolaskun, mutta ei lopullista pysähtymispaikkaa ja oli

tehnyt hälytyksen Hätäkeskukselle. Paikalle lähti tämän johdosta Mediheli, palopäällikkö,

ambulanssi, ja paloauto.  Ainoa, joka löysi perille suoraan, oli Medi-Heli GPS:n kanssa. Palokunta meni

2 km vikaan järven toiselle puolelle hätäkeskuspäivystäjän virheellisen ohjeen mukaan.

Toki tulivat sitten aikansa ihmeteltyään oikeallekin paikalle.  Lentäjä soitti itsekin 112, ja

ilmoitti, että ei hätää saati pelastuskaluston tarvetta. Jatkoivat kuitenkin paikalle ensimmäisen

hälytyksen perusteella (15 min viiveellä virheen vuoksi). Lentäjä oli ilmoittanut 112:een myös tarkat

GPS-koordinaatit, mutta ne eivät auttaneet muita kuin Medi-Heliä.? Poliisi toki löysi myös hyvin paikalle.

 

Aivan oikein toimittu, kun hätäkeskus ajatti yksiköt kohteeseen peruutuksesta huolimatta. Se on halpaa lystiä ajattaa yhtä paloautoa ja kokemus on osoittanut, että kansalaisilla on paha tapa peruutella yksiköitä suurten laskujen pelossa. Tuo hätäkeskuksen ajo-ohje on sitten taas sitä huonoa "tuuria", vaikka tämä ei tuuripeliä saisi ollakaan. Nähtävästi tuolla ei vielä ole sammutusyksikössä GPSää mukana, mutta onneksi se on useammassa palokunnassa (myös VPKssa) yleistymässä. Sitten vielä kun saadaan koordinaattiprotokollat selviksi, niin mikäs ois ollessa :)

 

Pääasia kuitenkin, että vahinkoja ei tullut. Toivottavasti häke ottaa opikseen virheistä.

 

Summa summarum; Toivottavasti hätäkeskuksia ei enempää enää vähennetä. Ilmoituksen vastaanottajalla

ei todennäköisesti ole minkäänlaista paikallistuntemusta isolta päivystysalueeltaan. Todellisen hädän

ollessa kyseessä tuska on kova, jos apu menee naapurikuntaan - vaikka joku sattuisi puhelimeen vastaamaankin.

OFF-Topic, mutta asiaan hieman liittyen.

 

T:Harri

 

Paikallistuntemus on melko olematon, joskin se on nykypäivänä valitettavasti monen kohdalla yhtä onneton, vaikka puhuttaisiin henkilön kotipaikkakunnasta :( Tuskin lisää keskuksia saadaan, mutta en usko niiden ainakaan hetkeen vähentyvänkään. Täytyy vaan toivoa, että tekniikka ja koulutus saataisiin niin varmoiksi, että osataan toimia oikean kunnan alueella.

 

Menee totaalisen OT:ksi (ja minä taas tekemässä sitä  :-[ ), mutta adminit siirtänevät omaksi ketjukseen, JOS keskustelu yltyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... 5 min ennen ja 5 min jälkeen tilaa olisi ollut enemmän....

 

Hyvä kun meni hyvin, ja näin jälkeen päin ajatellen tuohan oli vain ilmailu-uraa rikastuttava kokemus!

 

Ihan uteliaisuuttani kyselen... moottori sammui sitten heti kerrasta, ei vetänyt yhtään? Ei mitään toivoa vaikka Kiikalaan? (jonka ympärillä kyllä on enimmäkseen metsää.) Venttiilikoneisto tai öljyn puute? Mikä oli lentokorkeus? Arvatenkin noin 1000 ft, siitähän on aikaa "ruhtinaalliset" 150 sekuntia ja liukumatkaa maks 5 kilometriä, vaikka vetäisee nopeudetkin matkaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kansalaisilla on paha tapa peruutella yksiköitä suurten laskujen pelossa.

Mutta miksi mennä kaikkien paikalle, jos pilotti itse soittaa ja kertoo että kaikki on OK. Tietysti varuiksi jos vaikka kuitenkin bensaa vuotaa tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi mennä kaikkien paikalle, jos pilotti itse soittaa ja kertoo että kaikki on OK. Tietysti varuiksi jos vaikka kuitenkin bensaa vuotaa tms.

 

Juurikin siksi. Tiedän myös tositapauksen eräästä palvelulaitoksesta, josta henkilöstö soitti automaattisen paloilmoituksen jälkeen "Ei tartte tulla, meillä palo vaan pullat uunissa". Kohteessa selvisi, että rakennuksen toisessa päässä oli huone ilmiliekeissä...

 

Eli nykyisin on pääsääntöinen ohje, että paikalla käydään vähintään yhden yksikön voimin tarkastamassa, että kaikki on ihan oikeasti OK! Sopivan rysäyksen jälkeen voi myös pilotti olla sen verran pois tolaltaan, että ei ole harkintakyky täysin kunnossa. (tämä siis yleisenä huomautuksena - ei liity mitenkään tähän pakkolaskuun)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos ehkä mahdollista että viranomaisilla on tietyntyyppinen tarkastus velvollisuus vaikka peruutus tulis  :P

 

esim. palohälytys tilanteessa jossa esim. oma laitospalokunta selvittää että kyseessä oli väärä hälytys,

menee ammattimiehet "kuittaamaan" tapahtuneen.

Ei ne hirveen helpolla lähde takas paloasemalle saunomaan jos joku soittaa ja sanoo ettei olekkaan

mitään hätää  ???

 

Mitäs jos joku piruillessaan soittaa peruutuksen vaikka onkin päällä oikea hätätilanne ?

 

Eiköhän kaikkien kannalta ole kuitenkin hyvä että ammattimiehet käy katsomassa ja kuittaamassa tilanteen  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolaskun tehneestä koneesta ei löytynyt moottorivikaa.

 

Suomusjärveläisen Reijo Rantalaihon pellolla seisoo nelipaikkainen lentokone odottamassa nousukiitoa.

Pienkoneen on tarkoitus nousta ilmaan sallitun kylästä heti, kun sää sallii.

Reijo Rantalaihon poika Anssi on työstänyt traktorin perälevyllä 250 metriä pitkän ja 5-6 metriä leveän kiitotien.

Pellon pinnasta on aurattu pois kymmenisen senttiä pehmeää maata.

Kiitotien päästä on varmuuden vuoksi raivattu vielä muutama pusikko.

 

Lentokerhon omistama nelipaikkainen Cessna FR172K laskeutui kapealle peltolohkelle keskiviikko iltapäivällä.

Kone pysähtyi vain muutaman metrin päähän metsän reunasta.

 

-SSS

 

Hienoa toimintaa, ei voi muuta sanoa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suomusjärveläisen Reijo Rantalaihon pellolla seisoo nelipaikkainen lentokone odottamassa nousukiitoa.

 

Ai se meinataan lentää sieltä pois?

 

Näin valokuvauksen kannalta tuli heti mieleen, että tuoltahan saisi ihan hyviä kuvia, kannattanee jonkun mennä räpsimään jos lähellä asuu. Harvinaisia ovat (onneksi) nuo tilanteet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei siinä kerran ollut vikaa, niin mitä siinä oli tapahtunut ? Löpö loppui ?

 

Tero

 

 

Kolmannessa vastauksessa todettiin, että bensaa oli vielä kolmeksi tunniksi jäljellä, eli mikäli tämä pitää paikkansa, jokin muu tekijä aiheutti moottorin sammumisen.

 

Klassinen kaasarin jäätyminen (jos sopivan kostea ilma, jne. tekijät kohdallaan) kävi mielessä, mutta oletettavasti pilotti oli kokenut ja olisi moisen hoksannut.

 

EDIT: Olikos kukaan vielä ehtinyt piipahtamaan paikalla napsimassa kuvia?

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Klassinen kaasarin jäätyminen (jos sopivan kostea ilma, jne. tekijät kohdallaan) kävi mielessä, mutta oletettavasti pilotti oli kokenut ja olisi moisen hoksannut.

 

CIR:issä ei liene kaasaria. Vinkki: "R172 Hawk XP - One 145kW (195hp) Continental IO-360-KB fuel injected flat six driving a two blade constant speed propeller."

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CIR:issä ei liene kaasaria. Vinkki: "R172 Hawk XP - One 145kW (195hp) Continental IO-360-KB fuel injected flat six driving a two blade constant speed propeller."

 

//Tuomas

 

 

Totta...asianhan olisi tosiaan voinut hoksata aiemminkin.. ;)  :-[

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletetaanpa, että polttoainetankeista löytyi litrakaupalla vettä. Vesi kyllä pysäyttää ruiskumoottorinkin.

 

Ja se selittäisi sen, että moottorista ei löytynyt vikaa. Kun vedet on tyhjennetty sumpuista, kone käy taas.

 

Kuinka olisi?

 

Periaatteessa olisi myös mahdollista, että pilotti tai matkustaja on vahingossa laihentanut seoksen. Kuitenkin epätodennäköistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko se saatiin lennettyä pois? Kelit eivät ole olleet tapahtuman jälkeen varsinaisesti VMC...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos jollain kokemusta ruisku-Continentalien operoinnista? Meinaan Lycoming/Thielert -pilottina en ole moisia käyttänyt mutta tuolla toisaalla pohdittiin että proseduureissa saattaa jonkun verran olla eroa. Spekulointi "perinteisillä" lycoming-tapauksilla on aika turhaa jos esim. tuo moottori käyttäytyy kovin eri tavalla.

 

Toki molemman merkkiset motit pysähtyvät jos menovesi loppuu tai menovedessä on vettä liikaa, mutta jotenkin vaan kuulostaisi hassulta että moottori olisi käynyt noin pitkään jos vesi bensassa olisi ollut ongelmana.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku Cessna-mekaanikko voisi tietää näistä asioista paremmin....

 

Vesiongelmat Cessnojen polttoainetankeissa ovat saaneet kuitenkin ihan omat nettisivutkin, joissa ei puhuta mistään muusta kuin vesiongelmista ja luetellaan useita satoja tapauksia, joissa moottorin pysähtymisen syy on jäänyt selvittämättä.

 

http://www.sumpthis.com/

 

Cessnoissahan on ollut useita erilaisia polttoainetankkiratkaisuja. Kaikille niille taitaa olla ominaista se, että tankkien pohjalla, mihin vesi siis kerääntyy, on joitakin kynnyksen tai harjanteen tapaisia esim. tankkien "puolessavälissä". Tällöin on hyvinkin mahdollista, että vaikka vesibensat otetaan niistä kahdesta tarkistuspisteestä siivissä, niin kaikki vesi ei poistu, vaan tankkien kärkiin jää jäljelle vettä, joka sitten ehkä koneen kallistellessa myöhemmin lennon aikana pääsee valumaan siihen kohtaan mistä polttoaineletkun syöttö lähtee ja joutuu siten moottoriin, vaikka pilotti luuli poistaneensa kaiken mahdollisen veden.

 

Yksi kuva nimenomaan vuonna 1979 Cessna R172K-malliin asennetusta uudesta tankkijärjestelmästä selventää asiaa. Siiven sisäiset erilliset tankit korvattiin rakenteella, jossa koko siiven sisusta on polttoainesäiliönä, ja kuvassa näkyy selvästi tankin pohjan rakenne, missä on useita harjanteita, joiden taakse vesi saattaa jäädä "piiloon".

 

http://www.sumpthis.com/01210020R.jpg

 

Tuolta sivustolta selviää myös, että jenkeissä annettiin jo varhaisessa vaiheessa sellaiset vesibensan poisto-ohjeet, että sumppujen tarkistamisen lisäksi piti koneen pyrstö painaa maahan asti, sekä myös siivenkärjistä heiluttelemalla yrittää saada kaikki mahdollinen vesi valumaan kohti niitä kahta poistopistettä. Kuinkahan moni suomalainen pilotti on saanut tällaiset ohjeet? En minä ainakaan. Vesibensanäytteet kyllä otettiin, mutta ei kukaan neuvonut konetta heiluttelemaan....

 

Mielenkiintoinen tieto tuolta sivustolta on myös se, että kun Cessna v. 1996 aloitti uudelleen 1-moottorikoneiden valmistamisen, niin uusiin malleihin tuli 13 (!) vesibensan poistopistettä, siis 5 per siipi ja 3 runkoon.

 

No, mitä ruiskumoottoreihin tulee, niin suuttimien tukkeutumisen estämiseksi niissä ymmärtääkseni on ehkä jopa 2 polttoainefiltteriä (ennen ja jälkeen polttoainepumpun). Ne estävät käsittääkseni myös veden läpipääsyn tiettyyn rajaan asti, minkä jälkeen filtterit joko menevät tukkoon tai sitten alkavat päästää vettä lävitse. Moottori saattaa sammua molemmissa tapauksissa.

 

Joten, en sulkisi vesiongelmaa pois ihan heti, ennenkuin tulee tarkempaa tietoa siitä, mikä pysäytti CIR:n moottorin. Jos sitä tietoa nyt ylipäänsä julkisuuteen tulee. Kovin montaa mahdollista vianaiheuttajaa ei ole, jos syy selvisi nopeasti pellolla suoritetussa huoltotarkastuksessa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuskasin aikoinani hyppääjiä C-206:lla OH-CWW Porissa ja siellä saimme silloin kun kone Norjasta tuli, tuojalta ohjeet että konetta pitää nostaa molemmista siivenkärjistä ja sitten painaa pyrstö alas jotta vesi siirtyisi sumppuun. Koneessa on kumipussitankit ja olihan siellä niitä poimuja mutta itselleni ei koskaan tullut ongelmia veden kanssa. Kerran tuli sitten hyppylennolla yksi muu ongelma jota haettiin tosi kauan kun se meni ikäänkuin piiloon kun kone oli maassa. Ja sitten tuli kumitankkiin reikä. Senkin syy löytyi Norjalaisen korjaamon tekemästä aikamoisesta virheestä. Siipeä oli korjattu niittaamalla ja yhden niitin kärki oli jäänyt niin ylös että se kalvoi tankkiin reiän. Tuli uuden pussin hankinta eikä saanut halavalla. Muuten ei ole ollut Cessnojen kanssa ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos jollain kokemusta ruisku-Continentalien operoinnista? Meinaan Lycoming/Thielert -pilottina en ole moisia käyttänyt mutta tuolla toisaalla pohdittiin että proseduureissa saattaa jonkun verran olla eroa. Spekulointi "perinteisillä" lycoming-tapauksilla on aika turhaa jos esim. tuo moottori käyttäytyy kovin eri tavalla.

 

Toki molemman merkkiset motit pysähtyvät jos menovesi loppuu tai menovedessä on vettä liikaa, mutta jotenkin vaan kuulostaisi hassulta että moottori olisi käynyt noin pitkään jos vesi bensassa olisi ollut ongelmana.

 

//T

 

En mina ainakaan mitaan sen suurempia eroja nain akkiseltaan keksi... Paitsi etta nokalla on saatohuiska ja keltainen namiska puuttuu. Seka puhtia on ihan eri tavalla. Koneen kiertaminen tehdaan ihan samoja periaatteita noudattaen molemmissa. Tosta XP:sta loytyy nelja vesipistetta kolmen sijaan (nain siis ainakin niissa joilla olen porrannyt).

 

Tuosta koneen heiluttelusta ennen vesibensojen ottamista en ole ennen kuullut, mutta on ihan jarkeenkaypa juttu.

 

Sori etta aakkoset on hukassa!

 

/T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuosta tapauksesta kuulunut mitään, josko kone olisi haalattu tai lennetty sieltä pellolta kotio? Vai miten tuo asia etenee ..............?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuosta tapauksesta kuulunut mitään, josko kone olisi haalattu tai lennetty sieltä pellolta kotio? Vai miten tuo asia etenee ..............?

 

Taitaa kestää. Mullakin on ollut Mopo kohta kaks viikkoa Turussa, säätä pitämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään