Jaakko Kuusisto

Cessnan pakkolasku

40 viestiä aiheessa

Hyvin se Jaskan punavalkoinen mopo on platalla mahtunut olemaan. Meinaatko koululentona hakea

sen, vai josko joku Turkulainen saisi edullisen siirtolennon Malmille? Keleistä ei toki tiedä, heikot on ennusteet.

 

Ja se toinen Cessna seisoo vielä pellolla. Sade sen kun pehmentää maan pintaa entisestään ja antaa

sitä kautta haastetta omistajille lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin se Jaskan punavalkoinen mopo on platalla mahtunut olemaan. Meinaatko koululentona hakea

sen, vai josko joku Turkulainen saisi edullisen siirtolennon Malmille? Keleistä ei toki tiedä, heikot on ennusteet.

 

 

Oppilaan pitäis tulla junalla Turkuun ja se ajaa pois. Saisi suoritusmatkakolmion täyteen.

Jos ei onnistu, niin käännyn puoleesi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisipa tuosta Cessnasta ja nousualustasta kuva! Ja jokohan köhimisen syystä olisi jotain tietoa?

Cessnan poislentämisessä alkaa olla katastrofin ainekset koossa, elleivät sitten pistä peliä poikki pakkasiin asti. Vrt. jossain ylempänä: "...pellon omistajan poika on työstänyt traktorin perälevyllä 250m x 5-6m kiitotien. Laskeutumisvaiheessa kone pysähtyi vain muutaman metrin päähän metsän reunasta."

Meinaan kun noita sataseitenkakkosia ei ole muutenkaan liikaa. Jos "kiitotien" pituus pitää vähänkään paikkaansa ( sateet ainakin pitävät), on "lentoonlähtö pehmeältä alustalta-turvakertoimet" jo kuitattu komiasti ulos. Tietysti suorituspaine koneen siirtämiseksi ihmisten ilmoille on jonkinmoinen, vaikka se ei saisi olla ratkaisujen perustana.

 

Eräässäkin tapauksessa -80-luvulla yksityislentäjä lähti Utista kirkkaana talvisunnuntaiaamuna Piper 28.lla aikomuksena lentää Lappeenrantaan. Tuolloin säitä ei voinut opiskella televisiosta eikä netistä, eikä varsinkaan meteorologeja suotta häiritty puhelimessa. Myöskään EFUT-EFLP-sektoriin ei tehty niiden toiminta-aikojen ulkopuolella TAFeja eli alue-sääennusteita. Kuten kokeneet tietävät, levittäytyy kirkkaaseen  talviaamuun usein hyvin nopeasti noin kello yhdeksän - kymmenen aikoihin matalaa 100-400 jalan pilveä tai jopa sumua, joka kyllä usein häipyy parin - kolmen tunnin jälkeen. Noin puolivälissä matkaa havaitsi pilotti edessään matalaa pilveä ja kääntyi takaisin. Kuinka ollakkaan paluureittikin oli mennyt tukkoon. Ohjaajai laskeutui VT6:n sopivalle suoran pätkälle ja rullasi koneen levähdyspaikalle. Pilvet eivät tällä kertaa haihtuneetkaan hetkessä, vaan tästä alkoi melkein kaksi viikkoa kestänyt kostea tymä. Aluksi omistajaporukka vartioi konetta yötä päivää levikkeellä, mutta alkoi pian hermostua hommaan sekä rekkojen suolakylpyyn ja siirsivät koneen muutaman kilometrin päässä olevan huoltoaseman pihaan. Tällöin selvittiin yövartioinnilla. Aikanaan sää selkeni ja kone lähti lentoon taas kuutostieltä poliisien pysäyttäessä liikenteen nousun ajaksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

 

Alla olevassa kuvassa on lappeenrantalaisen Ahokaisen Lentokoulun"Nilkku-Kalle" heinäpellolla ja eletään heinäkuuta -83. Tuolloin jostakin Lappeenrantaan matkalla ollut C150 joutui myös tilanteeseen, jossa ei sään vuoksi päässyt eteen eikä taakse. Pro-pilotti tyrkkäsi Cessnan noin 300- 350 metrin saralle. Muistaakseni se nousi siitä ilmaan jo seuraavana päivänä. Onnittelut vielä Ristolle oikeasta päätöksenteosta ja terveisiä! Juuri tätä kuvaa sinulla ei ollutkaan.

 

Näissä säiden kanssa "ku..een joutumisissa" on aina mielenkiintoista juuri päätöksentekoprosessi. Milloin käännyn takaisin? Joko tästä? Katsotaanko vielä vähän matkaa? Nykyisillä mastotiheyksillä ei huonossa näkyvyydessä juurikaan kannata pinnoissa tuhertaa.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa kestää. Mullakin on ollut Mopo kohta kaks viikkoa Turussa, säätä pitämässä.

 

Ihmettelinkin jo miksi alfakebek siellä seisoi yksinään sunnuntaina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässäkin tapauksessa -80-luvulla yksityislentäjä lähti Utista kirkkaana talvisunnuntaiaamuna Piper 28.lla aikomuksena lentää Lappeenrantaan. Tuolloin säitä ei voinut opiskella televisiosta eikä netistä, eikä varsinkaan meteorologeja suotta häiritty puhelimessa. Myöskään EFUT-EFLP-sektoriin ei tehty niiden toiminta-aikojen ulkopuolella TAFeja eli alue-sääennusteita. Kuten kokeneet tietävät, levittäytyy kirkkaaseen  talviaamuun usein hyvin nopeasti noin kello yhdeksän - kymmenen aikoihin matalaa 100-400 jalan pilveä tai jopa sumua, joka kyllä usein häipyy parin - kolmen tunnin jälkeen. Noin puolivälissä matkaa havaitsi pilotti edessään matalaa pilveä ja kääntyi takaisin. Kuinka ollakkaan paluureittikin oli mennyt tukkoon. Ohjaajai laskeutui VT6:n sopivalle suoran pätkälle ja rullasi koneen levähdyspaikalle. Pilvet eivät tällä kertaa haihtuneetkaan hetkessä, vaan tästä alkoi melkein kaksi viikkoa kestänyt kostea tymä. Aluksi omistajaporukka vartioi konetta yötä päivää levikkeellä, mutta alkoi pian hermostua hommaan sekä rekkojen suolakylpyyn ja siirsivät koneen muutaman kilometrin päässä olevan huoltoaseman pihaan. Tällöin selvittiin yövartioinnilla. Aikanaan sää selkeni ja kone lähti lentoon taas kuutostieltä poliisien pysäyttäessä liikenteen nousun ajaksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

 

Tulipa tuosta mieleeni kysymys, miten toimitaan jos joudutaan tekemään yllämainittu lasku epätavalliseen paikkaan?

 

- Kutsutaanko paikalle virkavalta?

- Tehdäänkö Ilmailulaitokselle  (Finavia) raportti tapahtuneesta?

- Tuleeko muita seuraamuksia kuin omat "punaiset posket"?

 

t.Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisipa tuosta Cessnasta ja nousualustasta kuva!

 

Salkkarissa oli kuva...

Eiköhän sellainen kuitenkin päädy tänne, kunhan löydän sen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteeni (minulla ei ole viranomaisen puhevaltaa) Markon kysymyksiin.

 

Noissa lentokoneen voimalaitteista johtuvissa pakkolaskuissa aikaa on yleensä vähänlaisesti, joten on syytä tehdä ilmoitus sillä taajuudella mikä on valittuna heti oireiden ilmaannuttua ja uudestaan kun on selvillä pakkolaskupaikka.  Jos toisessa päässä on lennonvarmistuselin alkaa kyllä tapahtua ja lentäjä voi keskittyä täysin pakkolaskun parhaaseen mahdolliseen suorittamiseen. Lennonjohto suorittaa hälytykset, jolloin liikkeelle lähtevät lähimmät pelastus- kuin poliisivoimatkin, ehkä myös muita ilma-aluksia. Jos ollaan korpitaajuuksilla tai muuten yleisillä taajuuksilla mutta omasta mielestä kuulumattomissa, on lähetettävä sokeasti MAYDAY MAYDAY MAYDAY-ilmoitus yleisellä hätätaajuudella 121.5 mHz. Sitä kuuntelevat kaikki mahdolliset lennonvarmistusyksiköt sekä ilmassa olevat liikennekoneet. Puolustusvoimillamme on luonnollisestikin oma valtakuntamme kattava sensorijärjestelmänsä, joten voidaan todeta että kyllä kuuluu 121.500 mHz:llä. Lähetyksen kuulevat ovat velvollisia avustamaan.

Sään tai jäätymisen vuoksi pakkolaskua sorvaavalla on yleensä hieman enempi aikaa ja tuolloin tulee kysymykseen myös jonkun tienpätkän

sulkeminen. Siinäkin tapauksessa ilmoitus valitusta paikasta lennonjohtoon ja pian ovat poliisit ja pelastusyksiköt matkalla.

 

Jos taas on tehnyt kenellekään ilmoittamatta vaikka onnistuneenkin pakkolaskun epätavalliseen paikkaan ( nyt ei tosiaankaan puhuta sellaisesta paikasta jonne meno on suunniteltu etukäteen, jonka soveltuvuus on etukäteen tarkistettu, koneen käsikirja sisäistetty suhteessa aiottuun toimintaan + turvakertoimet päälle sekä on maanomistajan lupa käyttää ko.  maa-aluetta tilapäisesti lentotoimintaan), on laskun jälkeen välittömästi otettava yhteys Ilmailuhallintoon suoraan tai jonkin Finavian lennonvarmistuselimen kautta. Sieltä tulevat toiminta-ohjeet. Pian on myös sinivalkoinen Mondeo näköpiirissä ja puhallustestillä aloitetaan.

 

Tilanteeseen liittyvien akuuttien ilmoitusten lisäksi on kaikista lentotoiminnassa sattuneista onnettomuuksista, vakavista vaaratilanteista ja poikkeamista ilma-aluksen miehistöt tai muussa lentoturvallisuteen vaikuttavassa tehtävässä olevat velvollisia tekemään ilmoituksen Ilmailuhallintoon (=viranomainen) myös määrämuotoisella kaavakkeella. Se löytyy vaikka Googlella GEN M1-4.

 

Mikäli kyseessä ei ole törkeä huolimattomuus eikä ko. henkilöllä ole saldona useita huolimattomuus- tai taitamattomuusjuttuja, on useimmiten kovin rangaistus omien tunnetilojen kanssa pärjääminen. Fyysisiin oireisiin kuuluvat toisinaan myös nuo yläkerran normaalia helakammat punoitukset. Ilmailuhallinto voi vaatia ohjaajaa osallistumaan lisäkoulutukseen mikäli ketjussa on useita huolimattomuuksia tai muita epätarkkuuksia.

 

On äärimmäisen tärkeää, että tuo ilmoituksen tekeminen mielletään oikein eli että se on yksi ilmailun turvallisuuden kivijaloista: OPIMME TOISTEN TEKEMISTÄ VIRHEISTÄ ILMAN ETTÄ  MEIDÄN TARVITSEE TEHDÄ NIITÄ KAIKKIA ITSE !!!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteeni (minulla ei ole viranomaisen puhevaltaa) Markon kysymyksiin.

 

On äärimmäisen tärkeää, että tuo ilmoituksen tekeminen mielletään oikein eli että se on yksi ilmailun turvallisuuden kivijaloista: OPIMME TOISTEN TEKEMISTÄ VIRHEISTÄ ILMAN ETTÄ  MEIDÄN TARVITSEE TEHDÄ NIITÄ KAIKKIA ITSE !!!!!

Aika tyhjentävästi sanottu, kuin myös koko juttu jota en nyt tähän kokonaan viitsinyt lainata. Senhän jokainen voi lukea ylempää, ihan asiallista Kiitos.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisen salkkarissa oli juttua jatkuvasti piinaavista sateista, myöskin liittyen pakkolaskuun.

 

Sateet estävät lentokoneen nousemisen

Suomusjärvelle pakkolaskun tehnyttä lentokonetta ei ehkä saadakkaan nousemaan pellolle

lanatulta kiitotieltä.

Syynä ovat sateet, jotka ovat pehmentäneet pellon pintaa.

-Aika todennäköistä, että kone joudutaan purkamaan ja siirtämään Kiikalan kentälle,

Turun lentokerhon puheenjohtaja Raimo Nikkanen sanoo.

Nelipaikkainen Cessna teki onnistuneen pakkolaskun pellolle Sallitun kylässä runsas viikko sitten.

Koneesta ei löytynyt vikaa ja pellolle lannattiin 250 metriä pitkä kiitotie nousua varten.

Lentoon lähtöön tarvittaisiin pientä vastatuulta ja kovaa peltoa.

-Lentoonlähtömatka pitenee ratkaisevasti, jos rata on pehmeä, Nikkanen huomauttaa.

Nikkanen on huolestuneena seurannut säätiedotuksia, jotka kertovat tulevista matalapaineista.

Pakkasia lentokerho ei enään haluaisi odotella.

 

-SSS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Mobilisti-lehdessä (nro 5/2006) on ihan kiva parin sivun juttu Rallyen OH-SDJ pakkolaskusta Rantasalmella vuonna 1974. Kone lensi matalalla (kuvauskeikalla) ja pata kylmeni sähkövikaan. Ohjaaja itse kertoo pakkolaskusta ja on siinä pari kuvaakin melkein alle jääneestä lehmästä niityllä ja Rallyesta kärsällään pelto-ojassa. OH-SDJ:n tekee uuden "roll-outin" Malmin hallista vähän tuonnempana ja tällä kertaa Klaus Bremerin kannuspyöräexperimental-koneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Mobilisti-lehdessä (nro 5/2006) on ihan kiva parin sivun juttu Rallyen OH-SDJ pakkolaskusta Rantasalmella vuonna 1974. Kone lensi matalalla (kuvauskeikalla) ja pata kylmeni sähkövikaan. Ohjaaja itse kertoo pakkolaskusta ja on siinä pari kuvaakin melkein alle jääneestä lehmästä niityllä ja Rallyesta kärsällään pelto-ojassa. OH-SDJ:n tekee uuden "roll-outin" Malmin hallista vähän tuonnempana ja tällä kertaa Klaus Bremerin kannuspyöräexperimental-koneena.

 

On tuolla SDJ:llä tullut tuupattua Turun valtatielle pakkolaskukin.

 

 

edit: Leon ja Jaskan ilmaa raskaammat tarinat-osiossa

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58142.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletkos Jaska käynyt viimepäivinä hallissa katsomassa SDJ:n uutta väritystä? Se oli tapahtunut viikonlopun aikana Einarin toimiston takana piilossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen CIR purettiin ja siirrettiin Turun kentälle.

Odotettavissa kieltämättä olikin, ehkä parempi näin.

 

Lisää päivän Salkkarissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään