Joonas Häkkinen

Hawk tippunut Kruunupyyssä

65 viestiä aiheessa

Eipä ole tosiaan tullut vastaan, mutta yksi poikkeus on sentään päässyt aika lähelle. Ja jatkuvasti yhä kertyvät siviilitunnit päälle.

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=540

Joo tuskimpa hävittäjällä kuiten lentäny ihan nuin paljoa tunteja. Lentäny varmaan yhteyslaivueessa 6000tuntia.. kyllä se 1000tuntiakin alkaa olemaan kiitettävä saavutus hävittäjän puikoissa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuskimpa hävittäjällä kuiten lentäny ihan nuin paljoa tunteja. Lentäny varmaan yhteyslaivueessa 6000tuntia.. kyllä se 1000tuntiakin alkaa olemaan kiitettävä saavutus hävittäjän puikoissa..

Taitaa olla kaikki Ilmavoimien entiset ja nykyiset suihkukoneet läpikäytynä...ja niin perusteellisesti, että nyt niistä voi kirjoitella kirjoja meidän muiden iloksi :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuei, tuskin on noin paljoa yhteyslentoja lentänyt. Kun koelentokeskuksessa on hommana ollut mm. jokaisen huollon jälkeisten koelentojen lentäminen. On siinä saanut yhden jos toisenkin kerran käydä häätäjää kokeilemassa.

Lainaus tuolta yllä mainitulta sivulta: "toiseksi eniten MiG-lentotunteja Suomessa, 1285"

plus sitten muut häätäjät ja harjoituskoneet päälle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pudonnut Hawk törmäsi haapanaparveen

Kruunupyyssä syyskuun lopulla maahan syöksynyt Hawk-suihkuharjoituskone törmäsi mitä todennäköisemmin haapanaparveen. Helsingin Eläinmuseo antoi torstaina raporttinsa koneen moottorista löytyneestä lintulajista.

Tutkimusten mukaan suihkukoneen moottorista löytyneet luut ja höyhenet olivat peräisin vesilintu haapanasta. Haapana (Anas penelope) on keskikokoinen sorsalintu, joka painaa noin 600-850 grammaa ja on noin 43-51 senttiä pitkä.

Tutkintalautakunnan mukaan parvessa on saattanut olla kymmeniäkin lintuja, mutta arviota siitä, miten monta niistä on päätynyt moottoriin, on vaikea antaa.

Lentäjällä ei ole ollut myöskään mitään mahdollisuutta nähdä parvea suihkukoneen kaltaisissa nopeuksissa ja yöoloissa. Kone harjoitteli onnettomuushetkellä mittarilähestymisiä Kruunupyyn kentälle.

Hietasen mukaan koneen moottoriin ei korkean lämpötilan takia jäänyt linnuista juuri mitään, vaan ne jauhautuivat melkoiseksi mössöksi. Muutamat jäljelle jääneet höyhenet ja luut toimitettiin Eläinmuseon arvioitavaksi.

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=604688

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Kruunupyyn Hawk-onnettomuuden aiheuttajaksi varmistui lintujen imeytyminen moottoriin

Vapaa julkaistavaksi 13.12.2006 12:44

Kruunupyyn Hawk-onnettomuuden aiheuttajaksi varmistui lintujen imeytyminen moottoriin

Tutkintalautakunta on päättänyt lento-onnettomuustutkinnan 28.9.2006 Kruunupyyssä tapahtuneen lento-onnettomuuden osalta. Onnettomuudessa HW-335 koneen moottori sammui yöolosuhteissa suoritetun mittarilähestymisen jälkeisessä ylösvedossa.

Kone törmäsi lintuparveen noin 100 metrin korkeudessa. Moottoriin imeytyi useita lintuja, jotka aiheuttivat moottorin sammumisen. Koneen ohjaaja yritti kaksi kertaa käynnistää moottoria, mutta koneen matala lentokorkeus ja –nopeus eivät mahdollistaneet moottorin uudelleenkäynnistymistä. Ohjaaja teki heittoistuinhypyn 31 sekuntia lintutörmäyksen jälkeen noin 90 metrin korkeudelta. Kone törmäsi maahan viisi sekuntia hypystä. Ohjaaja selvisi heittoistuinhypystä pintanaarmuin. Ohjaaja toimi vaativassa tilanteessa esimerkillisesti.

Linnut tunnistettiin tutkinnassa haapanoiksi. Haapana on keskikokoinen sorsalintu, joka painaa 600–800 grammaa ja jonka pituus on 43–51 cm. Haapanat lentävät erikokoisissa ja melko tiheissä parvissa. Haapanat muuttavat sekä yöllä että päivällä.

Kone tuhoutui lähes täysin maahantörmäyksen jälkeisessä tulipalossa. Koneen arvo oli onnettomuushetkellä 2 740 000 euroa.

Tutkintalautakunta esittää, että lintujen muuttoennustetta kehitetään, ilmavoimien ohjeistusta tarkastetaan lintujen muuton osalta, ilmavoimien lentoharjoitusten riskianalyysia kehitetään, viranomaistahot tarkastavat koulutustaan ja ohjeistustaan sekä Hawk-simulaattorikoulutukseen lisätään onnettomuutta vastaava harjoite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tutkintalautakunta esittää, että lintujen muuttoennustetta kehitetään, ilmavoimien ohjeistusta tarkastetaan lintujen muuton osalta, ilmavoimien lentoharjoitusten riskianalyysia kehitetään, viranomaistahot tarkastavat koulutustaan ja ohjeistustaan sekä Hawk-simulaattorikoulutukseen lisätään onnettomuutta vastaava harjoite.

Lintuparveen lentäminen siten että moottori nyrjähtää, vaatii äärettömän huonoa tuuria. Vähän sama kuin autolla törmäisi Mannerheimintiellä muurahaiskarhuun.

Liekö ensimmäinen Ilmavoimille sattunut linnuista aiheutunut konetuho?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikahaku netistä kertoo että....

sotilaskoneille on maailmassa sattunut 1950-2002 noin 380 koneen tuhoamiseen johtanutta lintutörmäystä. Linkki

Olen itse uskonut että lintutörmäys on hitaiden pienkoneiden kohdalla tosi harvinainen, koska linnut ehtivät väistää. Mutta kuinka ollakaan löytyi vuodelta 1912 tapaus missä lokki lensi Wright Flyer-konen ohjainvaijereihin ja sai ne jumiin niin että kone tuhoutui.  Linkki 

Lisää tilastotietoja löytyy birdstrike.org.:sta. Linkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itse uskonut että lintutörmäys on hitaiden pienkoneiden kohdalla tosi harvinainen, koska linnut ehtivät väistää. Mutta kuinka ollakaan löytyi vuodelta 1912 tapaus missä lokki lensi Wright Flyer-konen ohjainvaijereihin ja sai ne jumiin niin että kone tuhoutui.

Juu, näinhän sitä itsekin ajattelin kun ei ollut kohdalle sattunut, mutta menneenä kesänä vielä tuntemattomaksi jäänyt höyhen-ilmailija meinasi aivan toden teolla tulla tekemään tuttavuutta C172:n kabiiniin Jämin finaalissa.

Ja oon saanut taittaa matkaa myöskin joutsen kolmikon kanssa samalla korkeudella -samaan suuntaan onneksi,

Yleensä noita lintuja vaan ei taida huomata hitailla räpsyillä ollenkaan ennenkuin kopsahtaa vaikka muuten saattaa läheltä mennäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla olis muutama vinkki, noiden törmäysten estoon.

- pidä laskuvalonheitin päällä

- älä väistä pääskysiä tms. ne osaavat väistää

- isommat linnut väistetään yläpuolelta

Nää on vain mun kokemuksia :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla olis muutama vinkki, noiden törmäysten estoon.

- pidä laskuvalonheitin päällä

- älä väistä pääskysiä tms. ne osaavat väistää

- isommat linnut väistetään yläpuolelta

Nää on vain mun kokemuksia :santa:

Lokit ovat myös semmoisia jotka itse osaavat väistää. Tein lähempää tuttavuutta EFKK:lla lokkilauman kanssa kaartaessani Icaruksella loppuosalle. En (onneksi)ehtinyt tehdä mitään, olisin kumminkin vetänyt sauvan napaan ja siinä nopeudessa olisi paikalle soitettu korkeintaan Marjamäki(=hautausurakoitsija)

Väitän että yksi pujahti siivenkannakkeen ja ohjaamon välistä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään