Teijo Niemelä

GOL-yhtiön matkustajakone kateissa?

77 viestiä aiheessa

Niukasti tippuu lisätietoja onnettomuudesta, tosin Brasiliassa on yö. Kolarikumppani oli Legacy, jossa 16 matkustajaa. Kolaroivat 470 mailia etelään Manauksesta. Brasilian ilmavopimat ovat aloittaneet etsinnät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Embraer tiedotti onnettomuudesta näin:

 

IMPORTANT INFORMATION

 

São José dos Campos, September 29, 2006 – Embraer was informed today of a mid-air

collision involving a Legacy 600 aircraft which it manufactured, serial number 965, owned

and operated by one of its clients.

 

According to unconfirmed reports, the collision occurred in the Serra do Cachimbo region,

in the State of Pará, Northern Brasil. Immediately after that, the Legacy 600 landed at the

Cachimbo Air Force Base, with no injuries on board.

 

Embraer has offered to cooperate with aeronautical authorities in any way possible in the

investigations of the cause of this regrettable accident. To that end, a team of Company

technicians is preparing to leave for the region.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GOL-yhtiön omilla nettisivuilla on julkaistu luettelo, jossa on lennolla olleiden nimet.

 

Ehdin lukea listan läpi, ja vain muutama nimi näytti olevan jollain muulla kielellä kuin portugaliksi. Yksi englanninkielinen, yksi saksalainen jne.

 

Tosin tämä matkustaja- ja miehistöluettelon julkaiseminen ei vielä merkitse mitään muuta kuin tietoa siitä, keitä koneessa oli mukana lennolla.

 

Miehistöä oli listassa 2 pilottia, 2 lentoemäntää ja 2 miespuolista stuerttia.

 

Nettiyhteys katkesi, ennenkuin ehdin lukea aikaisemmat yhtiön tiedotteet. Sivuille lienee kova ruuhka.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsi toiseen koneeseen

 

Viranomaisten mukaan matkustajakone törmäsi ilmassa pienempään suihkukoneeseen. Pienempi kone menetti törmäyksessä palan siivestään, mutta sen ohjaaja onnistui laskeutumaan pellolle Serra do Cachimbon alueelle.

 

Törmäyksen jälkeen yhteys matkustajakoneeseen katkesi ja kone katosi tutkasta.

 

-Iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri lähteet antavat hyvin ristiriitaista tietoa. Jotkin lähteet kertovat, että Embraer ja 737NG onnettomuus eivät liitykään toisiinsa. Embraer oli mahdollisesti toimituslennolla amerikkalaiselle asiakkaalle ja konetta lensi amerikkalainen miehistö.

 

Kertokaapas joku, miten Amazonin päällä on hommat hoidettu? Tutka? VHF/HF -radiot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN:n ja O´globon viimeisimpien versioiden mukaan samana iltapäivänä tapahtui alueella itse asiassa 2 eri Embraer Legacy-incidenttiä, eikä ole varmaa, törmäsikö kumpikaan niistä GOL:in koneeseen.

 

A.netin palstan mukaan Amazonin tutkajärjestelmiä on parannettu mm. salakuljetuslentojen havaitsemiseksi. Tiedä sitten.

 

Joka tapauksessa lähes kaikki lähteet ovat todenneet, että GOL:in kone katosi tutkasta n. klo 17:50 paikallista aikaa.

 

Ja sehän nyt on ilman muuta selvää, että jos GOL:in 737 ei ole saapunut määränpäähänsä eikä millekään muullekaan kentälle näin monen tunnin odotuksen jälkeen, niin ilmassahan se ei voi enää olla, vaan laskeutunut/pudonnut.

 

Kaikki selvinnee aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekaisin pikaisesti isoympyräkartan reitiltä Manaus (MAO) - Cachimbo (SBCC) - Brasilia (BSB).

 

Cachimbo on siis se kenttä, mille vaurioitunut Legacy laskeutui. Cachimbon kenttä sijaitsee suoraan GOL:in koneen reitillä noin tunnin lentomatkan päässä lähtöpisteestä Manauksesta, joten se sopisi itse asiassa aikataulullisestikin juuri siihen ajankohtaan, jolloin GOL:in 737 katosi tutkasta. Tämä viittaisi siihen, että yhteentörmäys tapahtui.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi vielä kartta Cachimbon kentän ympäristöstä. Sademetsäaluetta ja jokia riittää, joten GOL:in koneen löytäminen ei liene helppoa. Mikäli koneen ELT:t eli hätälähettimet toimivat ja lähettävät signaalia (121.5 MHz jne), paikallistaminen varmaankin  helpottuu huomattavasti. Brasilian viranomaisten alustava arvio mahdollisesta putoamispaikasta, eli siitä paikasta missä kone katosi tutkasta, on n. 200 Km Cachimbosta etelään, eli keskellä Mato Grosson sademetsäaluetta. Siellähän tiivis puusto voi ylettyä maanpinnasta yli 50 metrin korkeuteen, joten jos kone olisi pudonnut keskelle sademetsää, sen näkeminen ilmasta voisi olla totaalisen mahdotonta. No, odotellaan lisää uutisia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuommonen kone alas tullessaan kyntää sen verran metsää ihan varmasti että paikka on erotettavissa jos se tosiaan on tullut kovalla ryminällä sieltä alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä mitä ihmettelen, että jos kone on tullut ns. ryminällä alas, luulisi, että on syttynyt jopa useita tulipaloja. Luulisi tulipalon näkyvän säkkipimeässä sademetsässä aika kauas ilmasta katsottuna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

O´Globon viimeisin uutinen on otsikoitu näin:

 

"Aviao da Gol é localizado". Siis parhaan ymmärrykseni mukaan kone on paikallistettu.

 

Käänsin Babelfishillä pari tärkeältä näyttävää lausetta. Sisältö suurin piirtein näin:

 

Löydetty vaikeakulkuiselta alueelta 200 Km Peixoto de Azevedosta eteläisestä Mato Grossosta. (Näkyy kartalla jonka postasin).

 

Etsinnät maanpinnalla ovat alkamassa. Ei vielä tietoa (mahd.) kuolleista tai loukkaantuneista.

 

EDIT: BBC vahvisti juuri koneen löytyneen Brasilian ilmavoimien tiedotteen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Globon uutisen http://oglobo.globo.com/pais/mat/2006/09/30/285908665.asp mukaan kone on syöksynyt nokka edellä maahan ja on hyvin epätodennäköistä, että eloonjääneitä löytyy. Kone on keskellä tiheää metsää ja sinne on hyvin vaikea päästä. Vähän alempana kerrotaan Legacyn pilotin sanoneen törmänneensä toiseen lentokoneeseen. Pilotti ei nähnyt konetta, vain varjon, tunsi yhteentörmäyksen ja huomasi palan irronneen siivestä. Kukaan Legacyn kyydissä olleista ei ole vakavasti loukkaantunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tosiaan yhteentörmäys on tapahtunut (johon ei siis vielä täyttä varmuutta ole saatu?), niin silloin tämäkin on sellainen onnettomuus jota ei olisi pitänyt tapahtua. Vaikka alueella ei olisikaan tutkapeittoa tai muuta niin molemmat lentolaitteet ovat niin uusia, että TCAS niistä löytyy ja oikein käytettynä (= laite päällä ja pilotti noudattaa väistöohjeita) ei yhteentörmäystä pääsisi tapahtumaan - teoriassa ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä onnettomuudesta tulee mieleen elokuva nimeltään "takeoff", jossa kävi tosin toisin päin, eli pienkone putosi, mutta matkustajakone pystyi ongelmista huolimatta lopulta laskeutumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuommonen kone alas tullessaan kyntää sen verran metsää ihan varmasti että paikka on erotettavissa jos se tosiaan on tullut kovalla ryminällä sieltä alas.

 

No jos se tulee vain tarpeeksi jyrkällä kulmalla johonkin sademetsään, niin veikkaan, että sitä ei sieltä ihan helpolla löydetä. Jälkiä se ei ainakaan sellaisessa tapauksessa juurikaan jättäisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimpien uutisten perusteella luulisin, että onnettomuuspaikka on löytynyt ELT-hätälähetinsignaalien perusteella, mutta varma ei voi olla.

 

CNN/AP kertovat nyt, että onnettomuuspaikalle lasketaan pelastusmiehistöä helikoptereista köysiä pitkin raivaamaan korkean puuston kattoa, jotta koneen hylyn luokse olisi ylipäänsä mahdollista päästä. Olot ovat vaikeat mm. suuren kosteuden ja valtavan hyttysmäärän takia.

 

Hätälaskun tehneen Legacyn pilotti ei osaa kertoa törmäyksestä muuta, kuin että hän näki vain ylhäältä lähestyvän varjon, tunsi tömähdyksen ja joutui tekemään laskun lähimmälle kentälle.

 

Brasilian puolustusministerin mukaan (onnettomuusalue oli kuulemma sotilaslennonjohdon tutkavalvonnassa) GOL:in koneen ja Legacyn välinen korkeusero oli tutkassa 300 m eli siis n. 1000 jalkaa, minkä olisi siis pitänyt olla riittävä porrastus.

 

Siviiliviranomaiset eivät vielä halua ottaa tarkempaa kantaa siihen, tapahtuiko yhteentörmäys vai ei.

 

Huhut puhuvat muutamasta eloonjääneestä, mutta se on vahvistamaton huhu. Huomenna ollaan varmaan viisaampia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tosiaan yhteentörmäys on tapahtunut (johon ei siis vielä täyttä varmuutta ole saatu?), niin silloin tämäkin on sellainen onnettomuus jota ei olisi pitänyt tapahtua. Vaikka alueella ei olisikaan tutkapeittoa tai muuta niin molemmat lentolaitteet ovat niin uusia, että TCAS niistä löytyy ja oikein käytettynä (= laite päällä ja pilotti noudattaa väistöohjeita) ei yhteentörmäystä pääsisi tapahtumaan - teoriassa ainakin.

 

Se on eri asia toimiko ko. bojon TCAS järjestelmä, vaikka onkin uusi kone, voi silti olla U/S. Luulisi olevan ns. MEL-item.

 

Molempien koneiden järjestelmien ollessa kunnossa tälläistä ei tosiaan olisi pitänyt sattua. Valitettavaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehistö oli kokenutta: kapteenilla kokonaistunnit 14 900, joista B737NGllä 3 900. Oli myös "route instructor" (mitä tuo muuten on suomeksi). Perämiehen tunnit olivat 3 850.

prnewswire

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Brasilian lentoturmassa tuskin eloonjääneitä

Brasilian perjantaisen matkustajakoneturman jäljiltä ei ole löydetty eloonjääneitä, maan presidentti Luiz Inacio da Silva kertoi

-Iltalehti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään