Teijo Niemelä

GOL-yhtiön matkustajakone kateissa?

77 viestiä aiheessa

Miten tuollaisen 737:n kokoisen koneen ohjattavuuden kävisi, jos esim. toinen siiveke vaurioituisi? Eli oletetaan, että wingletti olisi raapaissut 737:n siiven kärkeä ja irroittanut/jumittanut toisen siivekkeen? Turhaa spekulointia tietysti, mutta rupesi vain mietityttämään.

 

-Esa

Bagdadissa alasammuttu Airbus oli aika pahan näköinen vaan laskeutui silti. http://coppermine.luchtzak.be/thumbnails.php?album=36

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuollaisen 737:n kokoisen koneen ohjattavuuden kävisi, jos esim. toinen siiveke vaurioituisi? Eli oletetaan, että wingletti olisi raapaissut 737:n siiven kärkeä ja irroittanut/jumittanut toisen siivekkeen? Turhaa spekulointia tietysti, mutta rupesi vain mietityttämään.

 

-Esa

Miksi kaikki puhuu putesta, kun kyseessähän on bojonkin 787-800:)

Kyllä. Lukekaa vaikka hesaria.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Amerikkalaiskoneen+pilotit+ehkä+syytteeseen/1135222079726

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimpien tietojen mukaan Brasilian ilmavoimat ovat löytäneet siivenpalasia useita kilometrejä erossa itse hylystä. Vasen siipi on siis revennyt koneesta irti. Legacyn winglet on toiminut ikäänkuin veitsenä. Tämä aiheutti GOL:in koneellle lähes vapaapudotuksen 36000 jalasta. Uskotaan myös, että suurin osa matkustajista oli tajuttomia maahantörmäyksessä, johtuen siitä, että kone menetti paineistuksen.

 

Ilmavoimat testasi lennonjohtolaitteita ja radioita alueella useita kertoja, eikä havainnut niissä minkäänlaista vikaa.

 

(Lähteet, A.net foorumit, uai.com.br)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi kun tekstissäkin lukee 737-800 ! ! Mikä hemmetin 787-800

 

Siellä on alunperin ollut vissiin, yllätys yllätys, konetyyppi väärin kirjoitettu, mutta myöhemmin korjattu...

 

Mistähän muuten johtuu, että niin usein noissa jutuissa on ensin esim. konetyyppi kirjoitettu väärin, mutta sitten kun se täällä otetaan puheeksi, niin ei mene kuin muutamia minuutteja, kun asia on korjattu? :P  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi kun tekstissäkin lukee 737-800 ! ! Mikä hemmetin 787-800

 

 

 

Tuleehan nuita elokuviakin levitykseen ennenaikaisesti piraatteina, miksei sitten lentsikoitakin... Oiskohan tuossakin kyse 787:n piraattiversiosta?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeusjuttuja taas, niinpä niin...

 

Täsmennetään tuota uutista vielä vähän, ettei tulisi väärää käsitystä:

 

Legacyn valmistajaa eli siis Embraeria ei ole tuon uutisen mukaan haastettu oikeuteen, vaan:

 

1) ExcelAire Services, Inc., koneen ostanut ja siis operaattoriksi katsottava firma, kotoisin Long Islandilta, joka on noin 100 työntekijän kokoinen bisneslentoyritys. Ilmeisesti toivotaan, että lähinnä ExcelAire:n vakuutusyhtiöllä olisi rahaa kassassa?

 

2) Honeywell International Inc., siis Embraer Legacy 600:n avioniikkavalmistajana, jonka valmistamien transponderien ja TCAS:n väitetään olleen epäkunnossa (tai muuten pois päältä).

Toivottavasti ovat muuten ottaneet selvää siitä, olivatko mainitut laitteet koneessa Honeywellin valmistamia...Embraerin omilla sivuilla nimittäin mainitaan Legacy 600:n vakiovarusteeksi TCAS 2000, jonka valmistuksen Honeywell on jo vuosi-pari sitten myynyt L-3 Communications-firmalle.

 

Ehkä itse Embraeria ei ole (vielä) haastettu oikeuteen koska se sattuu olemaan oman maan Brasilian oma firma??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n NTSB on julkaissut (Brasilian viranomaisten pyynnöstä ja luvalla) lehdistötiedotteen siitä, mitä tutkimuksissa on toistaiseksi selvinnyt ja miten tutkimukset jatkuvat.

 

Tässä pääkohdat selostuksesta:

 

- Molemmat koneet oli selvitetty (kahden eri lennonjohtokeskuksen toimesta) samalle lentopinnalle 370. Legacy oli yhteydessä omaan lennonjohtoyksikköönsä 5 minuuttia ennen reittipistettä (Brasilia VOR), jossa alkuperäisen lentosuunnitelman mukaan lentokorkeus olisi vaihtunut pinnaksi 360, ja ilmoitti lentävänsä pinnalla 370, minkä lennonjohto kuittasi. Legacy oli senkin jälkeen yhteydessä lennonjohtoon saman lennonjohtokeskuksen (Brasilia Center) toisella sille määrätyllä radiojaksolla ilmoittaen lentopinnan 370. Pilotit eivät erikseen pyytäneet lentopinnan vaihtoa eikä lennonjohto myöskään missään vaiheessa määrännyt pintaa vaihdettavaksi, joten Legacy jatkoi matkaa lentoväylällä pinnalla 370.

 

- Gol-yhtiön 737:n ja lennonjohdon välillä ei ollut mitään havaittuja yhteysvaikeuksia tai tutkadatakatkoja.

 

- Flight Data Recorderista purettujen tietojen mukaan Legacy lensi tasaista vaakalentoa tasaisella matkanopeudella pinnalla 370 lentoväylää pitkin, eikä siis tehnyt mitään erikoisia "temppuja", kuten jossain vaiheessa on väitetty.

 

- 9 minuuttia ennen törmäystä Legacyn pilotit yrittivät 12 kertaa saada yhteyttä lennonjohtoon radiolla huonolla menestyksellä. Legacy kuuli yhden viestin, jossa sitä kehoitettiin vaihtamaan radiojaksoa, mutta Legacy ei saanut jaksonumeroista selvää ja pyysi toistamaan sanoman. Viesti ei kuitenkaan mennyt perille lennonjohtoon/lennonjohto ei enää vastannut.

 

- Vaikka Legacyn transponderisignaali jossain vaiheessa menetettiin ja kone siis katosi lennonjohdon sekundääritutkanäytöltä, primääritutkanäyttö koneen asemasta oli kuitenkin näkyvissä parin minuutin taukoa lukuunottamatta, joskin loppuvaiheessa pätkittäin.

 

- Kummankaan koneen TCAS-törmäysvaroitusjärjestelmä ei reagoinut missään vaiheessa eikä kumpikaan kone tehnyt väistöliikettä. Törmäysalueella vallitsivat VFR-olosuhteet, mutta kumpikaan koneista ei saanut visuaalihavaintoa lähestyvästä toisesta koneesta ennen törmäystä.

 

- Legacyn wingletti, jossa oli sisällä metallinen "spar" (siipikaari tms?) ilmeisesti leikkasi 737:n vasemman siiven etureunaa ja alapintaa niin pahasti, että 737 menetti ohjattavuutensa, ja koska 737:n Flight Data Recorder lakkasi toimimasta n. 7900 jalan korkeudessa, 737:n järjestelmät ilmeisesti kärsivät varsin suurta vahinkoa jo ennen maahanputoamista.

 

Jatkotutkimusten odotetaan vievän lisää aikaa 10 kuukautta tai enemmänkin. Tutkimuksia jatketaan mm. Legacyn järjestelmiä ja komponentteja tutkimalla, Brasilian lennonjohdon, sen laitteiden ja menetelmien tarkastelun lisäksi.

 

http://www.ntsb.gov/Pressrel/2006/061122a.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtojärjestelmän automatisointi ehkä syynä 737:n ja Legacy:n yhteentörmäykseen.

 

linkki

 

Lainaus:

But on the date of the accident the Legacy’s flight plan called for an altitude change from FL370 to FL360 after passing the Brasilia VOR beacon. During the transition across the VOR there was no radio communication between the aircraft and the Cindacta-1 centre, and the Legacy maintained its altitude of FL370 as it joined an airway to head for Manaus.

 

Even though the aircraft was still at FL370, says IFATCA, the Cindacta-1 system nevertheless automatically updated the Legacy’s cleared flight level to FL360 – as given by the flight plan – despite there having been no formal clearance issued by air traffic control.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran uutta on tapahtunut, että brasilialainen tuomioistuin on päättänyt, että Legacyn kahden amerikkalaisen pilotin takavarikoidut passit palautetaan heille ja he saavat poistua Brasiliasta, missä he ovat olleet puolittain "kotiarestissa" onnettomuuspäivästä asti.

 

Ilmeisesti pilotit ovat joutuneet lupaamaan, että he palaavat myöhemmin Brasiliaan, mikäli heitä vastaan jossain vaiheessa nostetaan syyte laiminlyönneistä, kuolemantuottamuksesta tai muusta vastaavasta.

 

(Aero-News Network/airliners.net)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marraskuun Aviation Intl News -lehdessä oli muuten Legacyssa matkustajana olleen toimittajan artikkeli lennosta.

 

Harmittavasti vain lehden nettiversio antaa 404-virhettä tuosta artikkelista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran uutta on tapahtunut, että brasilialainen tuomioistuin on päättänyt, että Legacyn kahden amerikkalaisen pilotin takavarikoidut passit palautetaan heille ja he saavat poistua Brasiliasta, missä he ovat olleet puolittain "kotiarestissa" onnettomuuspäivästä asti.

 

 

Brasilian poliisi syyttää kahta amerikkalaislentäjää lentokoneiden törmäyksestä.  Syytteet voivat johtaa jopa 12 vuoden vankeustuomioihin.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimukset ovat edenneet, ja koska on todettu, että Legacyn transponder ei jostain syystä toiminut törmäysajankohtana, eikä  myöskään törmäysvaroitusjärjestelmä TCAS kummassakaan koneessa reagoinut yhteentörmäysriskiin,

 

niin NTSB on julkaissut turvallisuussuosituksen (Safety Recommendation) transponderin ja TCAS:n käytössä edellytettävästä huolellisuudesta, jottei tällainen onnettomuus toistuisi vain siitä syystä, että yksi transponderi lopettaa hetken ajaksi toimintansa.

 

Sen lisäksi NTSB esittää, että laitevalmistajien pitäisi varustaa etenkin TCAS:t paremmin havaittavilla vikahälytyksillä, toisinsanoen vilkkuvilla punaisilla teksteillä (tms) pienen valkoisen tekstipätkän sijaan, ja/tai lisäksi vielä äänivaroitusjärjestelmällä, jotta pilotit varmasti huomaisivat, ettei systeemi pelaa eikä varoita riskeistä.

 

Jos asia pitäisi summata yhteen lauseeseen, niin: törmäysvaroitinjärjestelmän toimivuus edellyttää sekä toimivaa transponderia että toimivaa TCAS-laitetta. 

 

http://www.ntsb.gov/recs/letters/2007/A07_35_37.pdf

 

Siellä on myös lisädetaljeja tutkinnan edistymisestä, vaikka tutkinta onkin edelleen kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Kummankaan koneen TCAS-törmäysvaroitusjärjestelmä ei reagoinut missään vaiheessa eikä kumpikaan kone tehnyt väistöliikettä. Törmäysalueella vallitsivat VFR-olosuhteet, mutta kumpikaan koneista ei saanut visuaalihavaintoa lähestyvästä toisesta koneesta ennen törmäystä.

 

 

AW&ST:ssä oli juttua tästä tapauksesta jo kauan sitten, en enää löytänyt ao. lehtetä, mutta oli jo viime vuoden puolella. Sen jutun mukaan toisessa koneista (en muista kummassa) TCAS ei ollut päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni Legacyn koneessa oli Honeywellin TCAS II, joka on kimpassa transponderin kanssa. Voisi olettaa, että jos transponder ei toimi (kone ei näkynyt tutkassa), niin myöskään TCAS ei toiminut, eli molemmat olivat standbylla tai rikki.

 

Jos Legacyn TCAS olisi toiminut, niin se olisi saanut varoituksen 737:n transponderista, joka näkyi tutkassa ja siis toimi.

 

Tässä vielä helpommin sulatettava uutinen asiasta:

 

http://www.amtonline.com/article/article.jsp?siteSection=1&id=3991

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialainen tuomari haluaisi amerikkalaiset pilotit HUOMISEKSI Brasiliaan vastaamaan syytteisiin, mutta pilotit eivät taida vaivautua lähtemään Brasiliaan saakka.

 

CNN:n jutun mukaan syyte voisi johtaa enintään 2 vuoden vankilatuomioon, mikä on huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin on kerrottu.

 

USA:n ja Brasilian välillä näyttäisi olevan myös sopimus, jonka mukaan pilotit voisivat antaa todistuksensa USA:sta käsin esim. videolinkin avulla, mutta tästä asiasta on kinaa osapuolten kesken.

 

Neljää brasilialaista lennonjohtajaa vastaan on myöskin syytteet voimassa.

 

http://edition.cnn.com/2007/WORLD/americas/08/24/brazil.crash.ap/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaisen uhrin leski on nostamassa oikeusjuttua Legacyssä matkustajana ollutta reportteri Joe Sharkeytä vastaan tarkoituksena vaatia korvauksia "moraalisista kärsimyksistä", jotka kuulemma johtuvat siitä, että Sharkey on jutuissaan käyttänyt kaikista brasilialaisista "halventavaa kielenkäyttöä"...

 

http://www.marketwatch.com/news/story/association-relatives-friends-gols-flight/story.aspx?guid={3DA42C94-8B2B-46D8-8519-4AA882591138}&dist=hppr

 

Onnettomuuden tutkinta Brasiliassa, samoinkuin oikeudenkäynti Legacyn pilotteja vastaan, ovat edelleen kesken. Sharkeyn blogi:

 

http://joesharkeyat.blogspot.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanity Fair-lehti on julkaissut onnettomuudesta kertovan pitkän artikkelin, jossa on lisäksi linkit, joista voi ladata kuunneltaviksi sekä Legacyn että GOL:n 737:n ohjaamonauhoitteet mp3-muodossa. Legacyn nauhoitteen laatu on hyvä. Törmäys tapahtuu noin tunti 23 minuuttia nauhoitteen alusta, eikä ohjaamoon kuulu törmäyksestä käytännössä mitään, paitsi sen, että autopilotti kertoo kytkeytyneensä irti. Legacyn pilotit yrittävät saada radioyhteyttä Brasilian lennonjohtoon minuuttikaupalla, turhaan  :-\

 

http://www.vanityfair.com/magazine/2009/01/air_crash200901

 

http://www.vanityfair.com/mp3/ontheweb/0812-aircrash-excel.mp3  (71 MB)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaisen uhrin leski on nostamassa oikeusjuttua Legacyssä matkustajana ollutta reportteri Joe Sharkeytä vastaan tarkoituksena vaatia korvauksia "moraalisista kärsimyksistä", jotka kuulemma johtuvat siitä, että Sharkey on jutuissaan käyttänyt kaikista brasilialaisista "halventavaa kielenkäyttöä"...

 

http://www.marketwatch.com/news/story/association-relatives-friends-gols-flight/story.aspx?guid={3DA42C94-8B2B-46D8-8519-4AA882591138}&dist=hppr

 

Onnettomuuden tutkinta Brasiliassa, samoinkuin oikeudenkäynti Legacyn pilotteja vastaan, ovat edelleen kesken. Sharkeyn blogi:

 

http://joesharkeyat.blogspot.com/

 

 

Vuosi on kulunut ja juttulinkit vanhentuneet, mutta nyt Legacyssä matkustanut journalisti Joe Sharkey on saanut haasteen jutussa, jossa hänen väitetään loukanneen Brasilian kunniaa  ::) ja näköjään vaaditaan julkisia anteeksipyyntöjä jotka pitäisi julkaista New York Timesissa ja häntä haastatelleilla TV-kanavilla. Onpas Brasilian kunnia herkästi loukkaantuvaa lajia.

 

http://www.alternet.org/rss/breaking_news/92671/freelance_us_journalist_sued_for_defamation_in_brazil/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään