Guest ohjvg

Finnairin tulevien A350 koneiden turistiluokka


17 viestiä aiheessa

Kuten tunnettua, uusi A350 tulee tarjoamaan aikaisempiin Airbusseihin nähden leveämmän rungon ja siten mahdollistamaan koneeseen joko huippumukavan 2-4-2 turistiluokan n. 19.25" (~50cm) leveällä istuimella (mitta käsinojien välistä) tai normaalin turistiluokan n. 17"-17.5" (~43-45cm) leveillä istuimilla varustetun matkustamon, jolloin istuimia on per rivi yksi enemmän.

 

On tietysti selvää, jo nykyisen yhtiön linjan perusteella, että matkustamo ei tule olemaan mukavammalla istuinkonseptilla toteutettu.

 

Koska me (lähes) kaikki lennämme tulevaisuudessa jossain tilanteessa, toiset useammin - toiset harvemmin, Finnairin tulevan reittilaivaston koneilla ja useimmissa tapauksissa turistiluokassa, päätin laittaa äänestyksen pystyyn, milalisella konfiguraatiolal itse kukin haluaa matkansa tehdä.

 

Näin siksi, koska monilla foorumilaisilla on vahvoja näkemyksiä lentomatkustamisesta ja mehän olemme tietysti myös maksavia asiakkaita, joita Finnairin pitäisi huomioida -vaikkakin Finnairilla suomalaiset kaukoreittien koneissa ovat tulevaisuudessa yhä enempi vähemistö esim. aasialaisten matkustajien määrän lisääntyessä.

 

Aiheesta on ollut ajoittain aina pieniä viitteitä eri keskustelujen yhteydessä, mutta nyt se on sitten ihan omansa.

 

A350-900:n turistiluokan 9-istuinta rinnan voi toteuttaa käytännössä ainoastaan kolmella tavalla, eli 2-5-2, 3-3-3 ja 2-4-3 järjestelyillä.

 

2-4-3 on näistä nykyään harvinaisempi. Sitä on jossain määrin käytetty ja joskus suosittukin, mutta käytännössä malli on ollut katoamaan päin. Finnairin MD-11 koneiden turistiluokan etuosa on kyseisellä layoutilla ja KLM:n turistiluokka vastaavassa konetyypissä kokonaisuutena. Osa amerikkalaisista suosivat sitä aikoinaan Tristareissa ja kympeissä - samoin kuin JAL, mutta luopuivat niistä koneiden poistuessa käytöstä. Siinä yhdistyy tavallaan hienosti kahden muun vaihtoehdon paremmat puolet ainakin puolittain, mutta jostain syystä sitä ei ole yksikään lentoyhtiö triplaan sa valinnut -ei edes KLM.

 

Triplaseiska on tyyppiesimerkki 9-rinnan paikoitetusta koneesta. (Toki joitain tikkuihmisille suunnattuja 3-4-3 versioitakin on kuten esim. Emirates) Paria pääosin amerikkalista poikkeusta lukuunottamatta koneet on tyypillisesti paikoitettu 3-3-3. (Delta ja United esim. käyttävät 2-5-2).

 

Kummassakin näistä kahdesta on hyvät ja huonot puolensa. 3-3-3 on hyvä silloin kun kone on selvästi vajaa. Tällöin monet yksin matkustavat saavat tilaisuuden istua yhden penkin verran irti kanssa matkustajista (jos eivät ole sosiaalisia) kun kuormaus on X0X-X0X-X0X, mutta täyden koneen tapauksessa ikkunapaikalla istuvalla on käytävälle mentäessä välissään kaksi matkustajaa. Kolme henkiselle perheelle tai seurueelle kone on mukava, koska heillä on penkkiryhmä täysin itsellään. Kyseisellä mallilla neljällä yhdeksästä matkustajasta on istuin käytävällän vieressä, kolmella yhdeksästä käytävän välissä on yksi matkustaja ja kahdella yhdeksästä kaksi matkustajaa.

 

Vastaavasti 2-5-2 on erittäin mukava pariskunnalle matkustaa, jolloin esim. ikkunapuolen paripenkki antaa "oman rauhan". Vastaavat luvut ovat neljällä yhdeksästä käytävä, neljällä yhdeksästä yksi matkustaja käytävän välissä ja yhdellä kaksi matkustajaa käytävän ja itsensä välissä.

 

Eli ei muuta kuin ottamaan osaa äänestykseen. Lisäksi laittakaa toki tulemaan muutakin kommenttia turistiluokkaan ja sen mukavuuteen ja varusteisiin liittyen.

 

Oman kantani voin ilmoittaa: Se olisi 2-5-2. Uskon sen kokonaisuutena olevan mukavampi ja muuta maailmaa keskimäärin isompikokoiset ihmiset, yhdysvaltalaiset ovat olleet myös enemmän 2-5-2 järjestelyyn mieltyneitä. Lisäksi toivoisin nykyisen 32" istuinjakoa kasvatettavaksi vanhaan mukavempaan 34" (viisi senttiä on joskus paljon). AVOD-tekniikkaa Finnair tuskin vielä pitkiin aikoihin antaa turistiluokkaaan ja vaatimattomampikin IFE voi olla kiven takana, mutta jos edes saisi oman PTV:n. (On uskomatonta, jos jättävät sen vielä vuonna 2013 pois turistiluokasta, kun on yhtiöitä joilla PTV on ollut turistiluokan istuinten selkänojissä jo nyt kymmenisen vuotta.)

 

Vaihtoehdot vielä havainnollistavana kuvana:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä perinteinen 4-4-2 on toimivin systeemi... Ai, eiks tää ollutkaan fudista?  :-[

 

Mulle on aivan yksi lysti, millä järjestyksellä jotkut penkit ovat sivusuunnassa, kunhan niissä riittäisi jalkatilaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3-4-2 tai 2-4-3, miten vaan, havaittu mukavaksi ja toimivaksi MD11:ssa...2-5-2 on ihan hirveä jos joutuu sen viiden penkin rivistön keskipenkille istumaan. 3-3-3 on myöskin ok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on totta, että täydessä koneessa 2-5-2 on hirveä. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että 2-4-3/3-4-2 on mukavampi. 2-5-2 on silloin mukava, kun koneessa ei ole ihan täysi turistiluokka, jolloin keskimmäinen penkki voidaan jättä tyhjäksi ja tavallaan saadaan riviin neljä kahden penkin settiä. Liekö lentoyhtiöt kokeneet epäkeskon 2-4-3 matkustamon hankalaksi jotenkin käyttävien, pentterieden ja WC:eiden sijoittelun kannalta, kun hyvä malli on poistunut suosiosta - Pan Am suosi sitä jopa 747 koneessä, jossa muut käyttävät 3-4-3 järjestelyä.

 

EDIT: Mikko on kyllä oikeassa sen suhteen, että jalkatilasta pitäisi myös tehdä numeroa.  Nykyinen 32" on käytännössä noin 81 senttiä pituussuunnasta mitattuna istuimen mistä tahansa pisteestä seuraavan istuimen samaiseen kohtaan. Se on vähän, kun Suomen teillä on bussejakin, joissa on 90 senttiä. Junakin vaikuttaa reiluimmalle tavallisen matkalaisen näkökulmasta, mutta IC:n istuinjaosta 2. luokassa en osaa sanoa mitään sen relevantimpaa. Ennenkuin lentoyhtiöiden piti alkaa saada kuljetettua enemmän matkustajia samaisessa konetyypissä, suosittiin laajalti 34". Se ei ole kuin viisisenttiä enemmän, mutta sekin on joskus sen verran paljon, että esim. minunkaltainen ihminen ei istu polvet etummaisen selkänojassa kiinni. Tietysti pitkällä lennolla olisi mukavaa, jos tavallinen turisti saisi nauttia 38"-40" olevasta istuinjaosta, joka nykään on yleinen "premium economy" -konsepteissa, mutta se poistaisi koneen turistiluokasta jo selkeästi monta istuinpaikkaa, jonka johdosta lippujen hintoihin tulisi selviä korotuspaineita ja se veisi yhtiön kenties epäedulliseen asemaan, koska moni ihminen on kuitenkin valmis hikoilemaan hintakysymyksen tultua sen kymmenen tuntia ahtaammin halvemmalla lentävän kilpailijan kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee noihin PTV ruutuihin/järjestelmiin niin tietääkseni Finnair on tehnyt päätöksen siitä, että tuleviin kaukolaivastokoneisiin asennetaan järjestelmät. Verrattuna LQA:n systeemiin niin ruutu tulee pikkaisen isontumaan.

 

Taisi olla joko täällä tai vacc:n puolella siitä juttua, että tulee ja töissä olen kuullut siitä jonkun mekaanikon ohimennen mainitsevan kahvilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokonaisuutena minusta paras se 2-4-3, koska sillon olis yksinmatkustaville ja pariskunnille 2 vierekkäistä, sitte ne neljä kaameaa keskipaikkaa (mistä ei edes näe mitään) olis esim. lapsiperheille, tai muille, jotka eivät välitä lentokoneista muuten, kuin kulkuvälineenä, ja joille ei ole merkityksekästä nähdä ulos. Loput kolme sitte kelle tahansa ja vaikkapa sellasille jotka haluaa ikkunan lähelle. Ikkunasta kolmantena istuva (ilman, että käytävä välissä) näkee ulos aina paremmin, kuin keskirivistössä istuva, jolla on käytävä välissä. ;)

3-3-3 on toiseks paras vaihtoehto, koska sillon mahdollisimman monella on tilaisuus saada jokin käsitys ulkomaailmasta. 2-5-2 järjestys on omasta mielestä kaikkein kamalin. Itse arvostan korkealle tuota näkyvyyttä ulos, ja jos sattuu joutumaan siihen viiden keskirivistöön, niin en omalle kohdalleni voi paljon kamalampaa kuvitella... :thmbdn:

Juu ja noista varusteista. Vaikka Finskillä onkin taipumus tehdä karjaluokan olot aika tukaliksi, niin uskoisin, että PTV:t tulee uusiin koneisiin. Ne koneet tulevat kuitenkin olemaan laivastossa taas melko pitkään, joten olisi silkkaa tyhmyyttä säästää niissä. Alkaisi tulevaisuudessa karsimaan jo mukavuudenhaluisia matkustajia. :)

 

Edit: Jahas, Jani pistikin jo faktaa pöytään :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-4-3 on toimivin ja monipuolisin, koska tossa tulee mahdollisesti vähiten sitä että normaalikokoinen perhe joutuu eri riveille istumaan tai joku toiselle puolelle käytävää. Luulisi ainakin että 2hlöä pyritään laittamaan istumaan tonne 2 paikalle, pienempiä palasia/4hlö:n perheitä keskelle ja tonne 3 voi sitten hyvinkin laittaa pienemmän seurueen. Tosin noin kätevästi se ei läheskään aina mene, mutta tolla järjestelyllä se on paremmin mahdollista. Yksittäisten ihmisten nautintoja on vaikea noissa ajaa koska yksittäisiä penkkejä sinne ei kuitenkaan saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3-3-3 :thmbup:

2-5-2 :thmbdn:

Eli toi 333 olisi ihan passeli. Jos 2 matkustajaa istuu yhellä rivillä, niin esim. siihen tyhjälle keskipenkille voi laittaa vaikka tavaraa ja on enemmän sivuttais tilaa, kun toinen ei ole ihan vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, ilmiötä jossa satoja ihmisiä laitetaan kahdeksaksi tunniksi ahtaaseen alumiinituubiin voidaan toki kuvailla monin sanoin, mutta "ihastuttava" ei ehkä omassa sanavarastossani kuulu niihin ;)

 

Joka tapauksessa 2-5-2 olisi oma suosikkini koska istun yleensä aina ikkunapaikalla.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kaikkia esitettyjä vaihtoehtoja on käytännössä päässyt kokeilemaan ihan liiankin kanssa, niin oma mieltymykseni on järjestyksessä 2-5-2, 2-4-3 ja viimeisenä 3-3-3. Ja perusteluja:

- käytäväpaikkaistujana 2-5-2 on mukavin, yliloikkijoita on vähiten. Ja jos käytävää ei saa, niin silloin yliloikittavia on vähiten. Ja keskipaikalta voi aina katella, kummalle puolelle kannattaa loikkia (vapaa toiletti, hereillä olevat matkustajat...)

- 2-5-2 on ylälokeroiden täyttämisen kannalta parempi. Kun sivussa kolme penkkiä, useimmat eivät oikein yllä sivuylälokeroihin, keskellä tilanne on vähän parempi, kun 5 istuinta. Ja yleensä sivulokerot ovat pienempiä kuin keskellä, siis 2,5:n matkustajan kamat mahtuvat paremmin keskelle kuin 3:n sivulle ja ihmiset yrittävät ensin tunkea pakaasinsa istuimensa yläpuolelle, ja vasta kun ei mahdu niin sitten käytävän toiselle puolelle tai jonnein muualle. Mut kun kohta ei saa matkustamoon mitään viedä, liekö tulevaisuudessa merkitystä. Ennen kyllä oli, kun jengi toi matkustamoon enemmän kuin chekkas ruumaan.

- tarjoilun aiheuttama häiriö käytäväpaikalla istujalle on 2-5-2 systeemissä vähempi, kuin 3-3-3 tapauksessa. Sitäpaitsi, 5:n keskipenkillä voi ottaa tarjoilun siltä puolelta, kummalta kärry tulee ekana (joskus tosin nipottavat, että kuuluu toisen käytävän reviiriin). Tai jopa samalla kierroksella molemmilta puolilta, sekin onnistuu - joskus. Tosin tää viimeinen pätee myös kolmen paikan tapauksessa.

 

Silti, 2-4-2 ois poikaa...

 

...

Eli toi 333 olisi ihan passeli. Jos 2 matkustajaa istuu yhellä rivillä, niin esim. siihen tyhjälle keskipenkille voi laittaa vaikka tavaraa ja on enemmän sivuttais tilaa, kun toinen ei ole ihan vieressä.

 

Nykyisillä matkustamisen vimmoilla ja aikaisemmillakin kokemuksilla, paikkojen jääminen tyhjäksi on hyvin, hyvin harvinaista herkkua. Mieluummin conffa, joka toimii, kun putki on täysi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Silti, 2-4-2 ois poikaa...

 

 

Niinpä, mutta se on toiveajattelua... 2-4-2 on kenties parhain, mutta tällöin Airbussin olisi tullut pitäytyä nykyisesä laajarunko konseptissaan. 2-4-2 yksinkertaisesti karsii liikaa paikkoja normaalista economystä a350-b777 koneissa johon lentoyhtiöt nykyisellään eivät ole valmiita kuin joissain pienehköissä premium economy -muodoissa. B787 tietysti on noita kahta konetyyppiä kaposempi ja siinä tuo 2-4-2 onkin jo perusteltu konfiguraatio. Toki jotkin 787 asiakkaat ovat ilmonneet tunkevansa koneisiin 9 istuinta economyyn rinnan, mutta se ei kyllä ole sit enään mukavuutta, koska istuin kapenee jo selvästi. -Tosin onhan noita 767 koneitakin 2-4-2 samoin kuin Airbussin laajarunkoja 3-3-3 ratkaisuilla, mutta istuimet onkin sitten tikku-ukoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-4-3 on paras vaihtoehto monimuotoisuuden kanssa. Pariskunnat saisivat istua omassa rivissä kahden, yhdellä lapsella perheet kolmen rivissä ja sitten muut neljän rivissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään