Guest TLinkku

Värisokeus ja lentäminen - häh?

21 viestiä aiheessa

Moi.

Mieltäni on askarruttanut jo n. 18 vuotta värisokeus lentämisharrastuksessa - tai ammatissa.

Terkkari totesi yläasteella Ishiharan tauluilla, että minulla on lievä värisokeus - W***TTI. No - GPL -kurssin silloseen lääkärintarkastukseen liittyen tein semmosen lampputestin EFJO:ssa. Ensin LJ vilkutteli 10 variaatiota torni värilampuilla siten, että olin rullaustien risteyksessä n. 500 päässä tornista - tuli 10/10. Sitten Lahden Pertti ajoi mut autolla 1000m päähän ja samat 10/10. Näin ILL saii tarvittavan tiedon heikon värinäköni "tilasta".

PPL(A):ta ja sen MED2:sta varten piti käyvä lääkärillä - hän taasen testasi Ishiharalla - hylsy, mutta laitos myönsi MED2:n rajoitettuna päivälentoihin VFR. Työn puolesta AMC:n testeissä taas värinäkö testiin - Ishiharasta hylsy, kuten aina. AMC:n lampputestistä myös hylsy - eli en erottanut punasta, valkosta ja vihreetä toisistaan (oikeestaan vaan vihr ja valk meni sekasin - punanen näkyi aina) n. 10m päästä - lamput pieniä ledejä.

Se mikä nyt ahistaa on niin on se, että miksi kuulen jatkuvasti, että: "kyllä se lentää kipparina vaikka on värisokea" "jenkeissä on osavaltioita, joissa saa ATPL:n vaikka on värisokea - samoin ausseissa ja Uudessa-Seelannissa." "kyllä sillä on yö-kelppari vaikka se on värisokea".

Mikä taho sen päättää voiko värisokea saada jonkun PPL:ää ylempänä olevan kelpparin? JAR -valtioissa peli on selvä (FCL-MED vaatimukset) - ymmärrän homman. Jostakin huhusta olen kuullut, että värisokeuden ei ole todettu "puuttena" aiheuttavan ainoatakaan onnettomuutta - ihminenhän sen onnettomuuden yleensä aiheuttaa  ::) - mutta ymmärrätte pointin.

Värisokeushan ei ole sitä, että näkisin kaiken "musta-valkoisena". Erotan mansikkapensaasta mansikat ja metsästä puolukat jne... Näen liikennevalot ihan oikeina väreinä - eli ylhäällä sininen, keskellä musta ja alhaalla oranssi?

Niin - vilosofvinen kysymys kuuluu - voiko lievästi värisokea lentää yöllä tai ammatikseen (muuta kun UAV:tä , joka sekin on kyllä kivaa!)  :P ?

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näen liikennevalot ihan oikeina väreinä - eli ylhäällä sininen, keskellä musta ja alhaalla oranssi?

Hmmmm..? Tarkoitatko nyt siis ihan tieliikenteen valoja? Joko meillä on eri nimet väreille tai sitten joku muu mättää tuossa..? Tai sitten jotain kirjoittaessa meni päin seiniä..?

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nää on mielenkiintoisia juttuja, itsellä on joskus todettu noissa myöskin lukuisissa värinäkö tetauksissa kerran "rajarapaus". Mitä se sitten tarkoitti? Meni lääkärin esittämästä kuvakirjasta pari väärin, joten oletettiin värinäön olevan "ei virheetön". Uusittiin testi ja taas parit kuvat väärin. Myös värilampputesteissä on joskus ollut pientä epävarmuutta. Tuli merkintä rajatapaus. Ei siis löydetty selvää poikkeamaa, muttei ollut myöskään puhtaasti virheetöntä.

Noh, PPL Med2 kokeissa aikanaan kaikki ok, kuten nyttemmin työterveystarkastuksissa ja optikolla.

Mikä tosiaan on määräävänä tekijänä, eräs nyttemmin edesmennyt kurssikaverini oli täysin värisokea - ja siviiliammatiltaan sähköasentaja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Ishiharan tauluilla, että minulla on lievä värisokeus - W***TTI...

...Ishiharalla - hylsy...

...Ishiharasta hylsy, kuten aina.

LND

Hehe...tylyä ;D

Nimim. kohtalotoveri

... Näen liikennevalot ihan oikeina väreinä - eli ylhäällä sininen, keskellä musta ja alhaalla oranssi?

LND

Mites se nyt noin? Vihreän valon pitäis olla väritön, punaisen ja keltaisen pitäis näyttää samalta.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hehe...tylyä ;D

Nimim. kohtalotoveri

Mites se nyt noin? Vihreän valon pitäis olla väritön, punaisen ja keltaisen pitäis näyttää samalta.  :P

Jotenki tuntuu et 95% kansasta on värisokeita, ku ainaki liikenteessä punanen valo näyttää kaikista vihreeltä...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenki tuntuu et 95% kansasta on värisokeita, ku ainaki liikenteessä punanen valo näyttää kaikista vihreeltä...  :P

Sehän on se "vanha" vihree. ;D

Toinen yleinen harhakäsitys on, että vihreen palaessa mennään , vaikka muiden yli.

Kun ihan oikea vihreä palaa. silloin vasta SAA risteykseen mennä, JOS se on tyhjä.

Eiköhän värisokeakin tajua noista valojen järjestyksestä.

Ylin valo = stop. 

Alin valo = aja ( ja soita kupeksijoille torvea)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmmm..? Tarkoitatko nyt siis ihan tieliikenteen valoja? Joko meillä on eri nimet väreille tai sitten joku muu mättää tuossa..? Tai sitten jotain kirjoittaessa meni päin seiniä..?

//Tuomas

Koitin olla rajusti ironinen - eli ihan normaalisti näen liikennevalot  :) pun,kel,vih - ei onkelmia  :) 

Kohtuullisen yleinen luulo onkin, ettei punvih.sokea näe värejä oikein - väitän, että näkee. Vaikka tyhmiä kysymyksiä ei olekaan niin silti minusta tyhmimmältä kysymykseltä kuulosta se, että: "no näetsä liikennevalojen värit".  8) Kuten sanottu, erotan mm. tornin lähettämät valomerkit - ei ongelmia - virheetön tulos kun testattiin. Tein Tilkassa jonkun toisenkin testin (lamputestin lisäksi). Siinä piti 33 eri väristä nappulaa laittaa sävyjärjestykseen - virheetön tulos.

Ongelmat tulevat esille vasta silloin, kun joku esim. todella tummanpunainen piste on kaukana vaikkapa tummanvihreää metsää vasten - tai erittäin kirkas valkoinen valo ja erittäin kirkas vaaleanvihreä valo ovat vierekkäin.

Pitääkö tässä lähteä haastamaan lääketieteen värisokeustulkintoja ja JAR vaatimuksia vääriksi  ;) valittamallahan suomalainen pärjää aina  :laugh:

LND

EDIT: typoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koitin olla rajusti ironinen - eli ihan normaalisti näen liikennevalot  :) pun,kel,vih - ei onkelmia  :) 

Kohtuullisen yleinen luulo onkin, ettei punvih.sokea näe värejä oikein - väitän, että näkee. Vaikka tyhmiä kysymyksiä ei olekaan niin silti minusta tyhmimmältä kysymykseltä kuulosta se, että: "no näetsä liikennevalojen värit".  8).

Minä väitän taas, että punavihervärisokea ei näe värejä "oikein", vaan ikäänkuin tietyn värisen kalvon läpi. Värisokealla kun ei ole vertailukohtaa - kenelläpä meistä toisaalta olisi - näkee hän kaikki värit kuitenkin mielestään oikein, värithän ovat opittuja.

Käsitykseni mukaan normaalisti värit näkevä voi testata itse asiaa koittamalla esim. erilaisia kameran värifilttereitä ja katselemalla eri värisävyjen erottamista - vaikeata tulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsitykseni mukaan normaalisti värit näkevä voi testata itse asiaa koittamalla esim. erilaisia kameran värifilttereitä ja katselemalla eri värisävyjen erottamista - vaikeata tulee.

Näppärä työkalu erilaisten värisokeuden lajien simulointiin on Vischeck. Sillä voi simuloida värisokeutta sekä yksittäisillä kuvilla että webbisivuilla. Esimerkiksi deuteranopia*-simulaatio Googlen etusivusta näyttää tältä: http://vischeck.homeip.net/uploads/115978796625525/

*yleisin, punavihervärisokeus, 6%:lla miehistä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GIMP:issä on kanssa "värisokeusfiltteri" mitkä saa säädettyä päälle "View -> Display filters -> Color deficiency vision"

Kätevä esim. käyttöliittymiä tai jotain kylttejä ym suunnitellessa.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näppärä työkalu erilaisten värisokeuden lajien simulointiin on Vischeck. Sillä voi simuloida värisokeutta sekä yksittäisillä kuvilla että webbisivuilla. Esimerkiksi deuteranopia*-simulaatio Googlen etusivusta näyttää tältä: http://vischeck.homeip.net/uploads/115978796625525/

Mun mielestä tuo "simuloitu" Googlen etusivu näyttää ihan erilaiselta kuin alkuperäinen. Olen lievästi puna-viher värisokea. Eikö ne pitäisi näyttää samalta molemmat? Vai näkeekö normaalit tuon simulaation niinkuin me alkuperäisen Googlen etusivun ja me taas sitten tuo simulaatio "väärin"? Kuka tietää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo "simuloitu" Googlen etusivu näyttää ihan erilaiselta kuin alkuperäinen. Olen lievästi puna-viher värisokea. Eikö ne pitäisi näyttää samalta molemmat? Vai näkeekö normaalit tuon simulaation niinkuin me alkuperäisen Googlen etusivun ja me taas sitten tuo simulaatio "väärin"? Kuka tietää?

Niin, noin kai se menee kuten sanoit viimeksi, eli ilman värisokeutta se simuloitu sivu näyttää siltä miltä se näyttää värisokeille. Googlen ja simuloidun Googlen värit ovat todellakin erilaiset, ei niitä varmaankaan kenenkään tulisi nähdä samanlaisina.

Tulee muuten yksi juttu mieleen tosielämästä... olin pari vuotta töissä musiikkiliikkeessä joka myi lähinnä pianoja ja flyygeleitä ja kaikkea muuta näihin liittyvää sälää. Omistaja oli sokea pianonvirittäjä. Eräs päivä tuli joku nainen katsomaan penkkiä pianolle, vaan kun oli juuri tullut lähetys niin niitä penkkejä oli 70 kaikenlaisilla eri värivaihtoehdoilla ja kun niitä hetken katsoi ei juuri kukaan enää tiennyt minkä haluaa. Nainen kysyi "pomoltani" että mitä mieltä hän on.... johon vastaus kuului että en tiedä, olen värisokea.  ;D (Nainen ei siis ollut huomannut että mies ei näe mitään) Nainen hirvitteli siinä että mahtaa olla ikävää kun ei näe värejä bla bla bla... sitten vähän myöhemmin tuli puheeksi että omistaja on täysin sokea eikä näe mitään. Sillä silmänräpäyksellä nainen kysyi missä on vessa, meni sinne ja oksensi. Hän jostain syystä reagoi erittäin fyysisesti tähän...

Jeps... tuli vain mieleen...    :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieniä kirkkauseroja tossa Googlen simuloidussa etusivussa, väreissä juuri ollenkaan eroa. Tai jos on, niin en osaa sanoa mitä. Mitä olen kokeillu tuota Vischeck:in Photoshop-filtteriä, niin esim. simuloitujen maisemakuvan ja alkuperäisen välillä en näe mitään eroa, lukuunottamatta hyvin heikkoja vaaleus- ja tummuuseroja.  Toimii siis.

Värisokeutta on monia eri asteita, toisille punainen on hankalampi väri, toisille vihreä, toisille taas molemmat. Variaatioita on paljon. Mulla menee sekaisin vihreä ja ruskea, vihreä ja oranssi (kun vihreä on räikeä ja oranssi dempattu), turkoosi ja violetti/lila, sininen ja violetti/lila, "liitutaulun vihreä" ja harmaa jne.

Ai niin, ishiharan testitauluista en sitten erota yhtään mitään.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin, ishiharan testitauluista en sitten erota yhtään mitään.  :P

Juu, näitä on niin eriasteisia. Mä nään "melkein" oikein, ja pystyn virheellisen tulkinnan jälkeen helposti kertomaan mistä kohtaa oikea numero menee. Se vaan, kun niitä tauluja niin harvoin katsoo ja osan näkee oikein ja osan väärin eikä pysty muistamaan ulkoa, mikä niistä mahtaa olla potentiaalinen virhetulkinta. Viime vuonna saksalainen ilmailulääkäri tutki ruumiillisen kunnon ja pitkästä aikaa pääsin tulkitsemaan Ishiharan tauluja. Lekurin kommentti oli testin jälkeen, että ei tuo värisokeus sulla kummoinen ole. Pyysinkin häntä kirjoittamaan lausuntoon, että ei ole värisokeutta. No, ei kirjoittanut. Toisaalta olen Ilmailulaitoksen värilampputestissä pompannut. Se missä on just nuo valkoinen, vihreä ja punainen. Olisi aikanaan pitänyt ostaa ja opetella nuo taulut ulkoa...

Mun mielestä ausseissa ja jenkeissä ollaan oikealla tiellä, vaikka systeemeissä vähän eroa onkin. En minäkään tiedä yhtään onnettomuutta, jossa puutteellinen värinäkö olisi ollut edes osasyynä. Nyt olisikin mukava kuulla jonkin palstaa seuraavan ilmailulääkärin kanta asiaan, mielellään perusteluineen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä ausseissa ja jenkeissä ollaan oikealla tiellä, vaikka systeemeissä vähän eroa onkin. En minäkään tiedä yhtään onnettomuutta, jossa puutteellinen värinäkö olisi ollut edes osasyynä. Nyt olisikin mukava kuulla jonkin palstaa seuraavan ilmailulääkärin kanta asiaan, mielellään perusteluineen.

Mie olen niin samaa mieltä!  :(

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla kolme vuotta sitten tuli mitta täyteen ja soitin ilmailulääkärille ja kysyin mitä teen värinäköni kanssa.

Minulla piti olla täydellinen puna-vihersokeus ja joku harvinainen päälle! Koskaan öisellä merellä/järvellä ei mennyt väärin kun katsoin vastaantulevien veneiden valoja. Koskaan en liioin poiminut vihreitä tomaatteja kun kävin kypsiä hakemassa. (erästä tuntemaani lääkäriä ei voi päästää tomaatteja poimimaan, hän poimii samaan koriin vihreät ja punaiset täysin tyytyväisenä) Aina menee liikennevalot oikein...

Ainoastaan yhden talon seinänväristä kinastelemme vieläkin vaimoni kanssa, minusta se on marjapuuron punainen, hän VÄITTÄÄ sen olevan ruskehtava ...Eli minulle tekee vaikeuksia erottaa punaisen sävyt kun skaalaan lisätään ripaus vihreätä...

Onneksi soitin sille Vaasalaiselle ilmailulääkärille! Anteeksi etten muista nimeä! Tein kuten hän sanoi eli menin kruunun tornille ja tein sen valotestin. Puhtaasti läpi! (Ylhäällä, kun päällikkö kirjoitti minulle todistusta, lausahdin lennonjohtaja Puumalaiselle; komea toi sininen Learjet, se kun oli valkoinen ;D)

UPL polttelee mukavasti taskussa ja olen onnellinen... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo värisokeus jokapäiväistä elämää niin hirveästi sotke kuin mitä normaalisti näkevät luulisivat. Eräs tuttu on nimittäin värisokea, ja siis tosiaan, aivan kunnolla värisokea, siten kuin värisokeus kansankeskuudessa ymmärretään. Eli hän pitää ruskeata mustana tms. Kävipä tässä pari vuotta niin, että talossa oli remppa, ja hän vaimonsa kanssa päätti maalata seiniä uudestaan eri väreillä. Oli sitten maalarit tilattu ja kerrottu toivotut värit. No kävihän siinä tottakai niin, että maalarit sitten jotain seinää väärällä värillä maalaamaan. Olipa isäntä sitten käyny kahvilla, ja huomannut, että pojat maalaa väärää väriä, vaikka kyseistä väriä hänen ei kuuluisi edes nähdä oikein.

Eli värisokeat kyllä tunnistavat värit, mutta vain näkevät ne erilailla kuin normaalisti näkevät. Tai jotain sinnepäin  :laugh:

Mutta olkaapa nyt prkl iloisia, että pääsette edes lentämään, joillakin kun on sellaisia "vaivoja", jotka eivät ole ikinä haitanneet, eivät haittaa, eivätkä tule ikinä haittaamaankaan yhtään mitään elämässä (en nyt kuitenkaan puhunut itsestäni tuossa ylhäällä), mutta silti estävät jopa laskuvarjohypyn harrastamista (tosin siellä ei vaadita lääkärintodistusta, vaan ainoastaan oman sanan siitä ettei ole mitään sairauksia joltain listalta, mutta silti). Tekee melkein kipiää kun itse ei pääse lentämään ja toiset valittavat, että lentää kyllä saavat, mutteivät pääse ansiolentäjiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en ihan noinkaan menisi sanomaan. Viitaten tuohon mitä Teemu jo ihan alussa mainitsi, näillä valojen näkemisellä on vielä toistaiseksi merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en ihan noinkaan menisi sanomaan. Viitaten tuohon mitä Teemu jo ihan alussa mainitsi, näillä valojen näkemisellä on vielä toistaiseksi merkitystä.

Niin ja itseasiassa näiden uusien elektronisten mittaristojen kanssa värien merkitys lentämisessä vain lisääntyy, ei vähene!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin - johonkinhan se raja on aina vedettävä - joskus se raja taas on niin pirun häilyvä. Ishihara on todettu ilmailussa rajaksi.

Noissa UAV-hommissahan sen värkin lentäminen pohjautuu kahteen monitoriin 15'' ja 21''. Kartat ja mittarit ovat täynnä eri värejä eri tarkoituksilla. Varoitusvalotkin ilmoittavat eri värillä eri asioita - vakavuusasteita. Mut testattiin siinä monitorien ääressä siten, että käytiin kaikki variaatiot läpi - tunnistin joka värin ihan "nimeltä".

Mutta kun se raja on Ishiharassa niin se on... d**n... No onneksi tosiaan saa edes päivällä lentää - ei tässä sen suurempaa hätää. Sitä vaan kun aina kuulee noita: " Juu se on 747 kippari" tai "kyllä sillä on yökelppari vaikka on värisokee" - niin miettii, josko sitä itekkin sais jossain kumottua tuon Ishihara vaatimuksen. Olen kyllä jo pikkuhiljaa luovutus kannalla - ellei joku värisokea MD11 kippari sano, että:" elä luovuta,taistele kurja"  :)

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään