Guest arttula

Uutta näytönohjainta himoamassa...

32 viestiä aiheessa

Terve

On tuossa ehkä tarjoutumassa mahdollisuus päivittää näytönohjaimeni (no, ei tässä Geforce3:ssa mitään vikaakaan vielä ole :P ). En vaan enää oikein ole nuista kaikista kikottimista ihan kärryillä.

Milläköhän pärjäisin seuraavat 4 vuotta ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos 4 vuotta pitää pärjätä niin pitää varmaan ostaa kallein mitä rahalla saa. ;D

Itse olen ollut tyytyväinen Radeon 9800 Pro 128:iin, josta köyhtyi "vain" 238 euroa. On mielestäni hinta/tehosuhde ihan kohdallaan. Ainoastaan tuo tuuletinpropellin kestävyys hieman huolestuttaa, mutta onpahan 2 vuotta takuuaikaa kiikuttaa sitä vaihtoon. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kohta tulee myyntiin Radeon 9700XT ja sitten R420 joten kannattaa odottaa niitä tai sitten jos et jaksa odottaa niin ostat 9800XT.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos raha ratkaisee, osta Radeon 9800Pro...ellei, eikä ole kiirus, odota Atin seuraavaa piiriä...sen huippumallista joutunee maksamaan maltaita mutta lienee lähinnä sitä 4 vuoden käyttöikää.

9800Pro vs. 9800XT, ei mitään merkittävää eroa ainakaan simukäytössä, testattu IRL.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

9800Pro vs. 9800XT, ei mitään merkittävää eroa ainakaan simukäytössä, testattu IRL.

Ei varmaan ainakaan niin paljoa eroa, että tuosta XT:stä kannattaisi maksaa niin paljon enemmän. Kannattaa varmaan nekin säästyneet rahat sijoittaa johonkin muuhun, esim. uuteen prossuun, muistiin, yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo... Ajattelin siinä samalla investoida mtös uuteen prossuun. Tuollainen AMD XP3200+ kiinnostaisi hieman :P

Arttu

Ei varmaan ainakaan niin paljoa eroa, että tuosta XT:stä kannattaisi maksaa niin paljon enemmän. Kannattaa varmaan nekin säästyneet rahat sijoittaa johonkin muuhun, esim. uuteen prossuun, muistiin, yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas näitä ikuisuuskysymyksiä, joku tykkää tuosta joku toisesta. Jos sinulla on autona Volvo, toisen mielestä BMW on parempi, toisesta taas Audi on paras. Ei tämä kysymällä tule selväksi, mutta antaa se kai jotain vinkkiä ? Minulla on Radeon 9800 pro, mutta ei se minusta ole juurikaan parempi kuin esim. 9600 pro, on myös se. Sitten laittaako 128 mb vai 256 mb muistilla on jo toinen juttu ja oikeasti niitten ero on hyvin pieni.

Kyllä tässä on myös nyrkkisääntö että rahalla saa ja hevosella pääsee niinkuin monessa muussakin asiassa 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo... Ajattelin siinä samalla investoida mtös uuteen prossuun. Tuollainen AMD XP3200+ kiinnostaisi hieman :P

Arttu

Sekin maksaa jo muutaman €€€€€

Itselläni on XP2800+ ja olen kellottanut sen XP3200+:ksi ja toimii vakaasti. Apuna lisäksi hieman tehokkaampi prossutuuletin.

Toisaalta noissa AMD:n prossuissa saattaa olla kerroinlukkoja, jolloin kellotus ei välttämättä onnistu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh harvinaista, ei nimittäin yksikään postaus suosittele Inteliä/Nvidiaa. Noh sehän on musiikkia korvilleni :D

EDIT: Ja taitaa halvin R9800XT maksaa tällä hetkellä pikkasen yli 370e ja merkki on Hercules ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kyllä minä olisin tyytyväinen jos Nvidian seuraava piiri vuorostaan näyttäisi närhen munat, kunnon kilpailu pitää hintoja edes hieman kurissa ja eteenpäin menevä tekniikka on simuille tärkeää, mallinnettavaa maailmassa riittää ja se vaatii tehoa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanotaan nyt sitten Tonin pyynnöstä, että Athlon XP ei pärjää 800 MHz väyläläiselle Intelin prossulle ;)

No ei tietenkään pärjää. Ero kun päivällä ja yöllä. Mutta Athlon64 pärjääpi kyllä. ;) INTEL SUCKS ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen ollut tyytyväinen Radeon 9800 Pro 128:iin, josta köyhtyi "vain" 238 euroa. On mielestäni hinta/tehosuhde ihan kohdallaan. Ainoastaan tuo tuuletinpropellin kestävyys hieman huolestuttaa, mutta onpahan 2 vuotta takuuaikaa kiikuttaa sitä vaihtoon. ;)

Itse kyllä vaihtaisin (ja vaihdankin) jokaisen säälittävän originaaliräpistimen johonkin kunnon cooleriin. Pysyy kuomituksessa huomattavasti viileämpänä ja kestää myös kelloja paremmin. Erityisesti club3d-korteissa on luvattoman huonot coolerit vakiona.

Suosittelen kaikille, parin kympin lisäinvestointi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä vaihtaisin (ja vaihdankin) jokaisen säälittävän originaaliräpistimen johonkin kunnon cooleriin. Pysyy kuomituksessa huomattavasti viileämpänä ja kestää myös kelloja paremmin. Erityisesti club3d-korteissa on luvattoman huonot coolerit vakiona.

Suosittelen kaikille, parin kympin lisäinvestointi.

Tuota noin. Ihan vaan mielenkiinnosta. Ruuvaat siis näytönohjaimesta vanhan tuulettimen irti ja vaihdat tilalle paremman ? Siinä vaan menee takuu kertalaakilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin. Ihan vaan mielenkiinnosta. Ruuvaat siis näytönohjaimesta vanhan tuulettimen irti ja vaihdat tilalle paremman ? Siinä vaan menee takuu kertalaakilla.

Onhan se niinkin, mutta silloinhan voisi kaiken modauksen tai kellottelun luokitella "kielletyksi". Mihin se raja sitten vedetään... Itse sain esim vanhalla R9600 Pro:lla uuden coolerin kanssa 10-15% tehonlisäyksen kun kortti kesti kelloja tuplasti enemmän. Sekin näkyi jo frameissa.

...ja saahan sen vanhan coolerin nätisti takaisin jos kortissa ilmenee vikaa. Coolerin vaihto siihen ei ainakaan vikaa aiheuta, jos omaa edes hiukan McGyver-henkeä ja työkalut pysyvät käsissä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se niinkin, mutta silloinhan voisi kaiken modauksen tai kellottelun luokitella "kielletyksi".

No jotenkin noinhan se taitaa juuri mennä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jotenkin noinhan se taitaa juuri mennä.

En tarkoittanut että niinkuin takuun puolesta, vaan yleesäkin. Selvähän se on, että takuu menee, mutta on se niin kivaa... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mitään järkeä ostaa näytönohjainta seuraavaksi neljäksi vuodeksi! Vaikka ostaisit kuinka hienon ja kalliin ohjaimen, niin se on kahden vuoden päästä auttamattomasti vanhentunut. Itse ostaisin hieman edullisemman ohjaimen ja vaihtaisin sen parin vuoden päästä, tuolloin saa koko neljän vuoden ajaksi kohtuu tehokkan ohjaimen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, no hyvin olen tämän GF3:n kanssa 4 vuotta pärjännyt :-\

Arttu

Ei mitään järkeä ostaa näytönohjainta seuraavaksi neljäksi vuodeksi! Vaikka ostaisit kuinka hienon ja kalliin ohjaimen, niin se on kahden vuoden päästä auttamattomasti vanhentunut. Itse ostaisin hieman edullisemman ohjaimen ja vaihtaisin sen parin vuoden päästä, tuolloin saa koko neljän vuoden ajaksi kohtuu tehokkan ohjaimen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki neljä vuotta menee hyvin. Sinä aikana ehtii ilmestyä noin 2 FS:ää. Itse hankin kaksi vuotta sitten koneen. Kohtuu tehokkaan ja vain kohtuullisella näytönohjaimella.

Toimi hyvin FS2002 Pro:ssa ja vielä paremmin FS2004:ssa.

Päivitän kun tulee uusi FS. Oli tarkoitus päivittää aikaisemmin, mutta ymmärsin ettei siinä ole välttämättä järkeä omaa käyttöäni ajatellen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä tulee nvidiaa... Viime vuoden lopulla Roy Chaffin vertasi Radeon 9800XP:tä ja GF FX5600 256 DDR muistilla, ja sanoo saaneensa näille tulokseksi suunnilleen saman suorituskyvyn HUOM: Flight Simulatorissa. Nvidian piiri vaan oli ja on edelleen huikesti halvempi. Uusi piiri on tullut nvidialta, FX5700, Roy Chaffinin uusi suosikki. Itse ostin ASUS FX5700:n 256 DDR-muistilla viime viikolla, tietämättä RCsta. Maksoi täällä Taikkulassa alle puolet siitä mitä Radeon 9800 tai GF FX5900, eli 8900 baht, eli n. 185 euroa.

Saas nähdä, kuin äijän käy!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä tulee nvidiaa... Viime vuoden lopulla Roy Chaffin vertasi Radeon 9800XP:tä ja GF FX5600 256 DDR muistilla, ja sanoo saaneensa näille tulokseksi suunnilleen saman suorituskyvyn HUOM: Flight Simulatorissa. Nvidian piiri vaan oli ja on edelleen huikesti halvempi. Uusi piiri on tullut nvidialta, FX5700, Roy Chaffinin uusi suosikki.

Kävin tämän miekkosen kotisivuilla ja kyllähän tämä kaveri aika nVidia-fanaattiselta juttujensa perusteella vaikuttaa. En tiedä miksi sitten esim. Virtasen Kari ja Tom's Hardware Guide ovat saaneet kovin erilaisia tuloksia, kun ovat eri näytönohjaimia FS:ssä testanneet.

Tosin eipä tämä Chaffin ole jostain syystä kertonut mitään tarkempia yksityiskohtia noista testeistään (muu kokoonpano, FS:n näyttöasetukset, resoluutio, AA&AF, yms.). Ehkä muussa raudassa ei ole sitten riittänyt vääntöä, kun näytönohjaimille ei ole saatu oikeastaan mitään eroja. Turhaahan se onkin ostaa jotain 500 euron näytönohjainta johonkin alle gigahertsin koneeseen, kun muu kokoonpano jää pahasti pullonkaulaksi.

Tämä linkkihän täällä on jo monta kertaa ollutkin:

http://www17.tomshardware.com/graphic/20031023/nvidia-nv38-nv36-40.html

Vähän ihmetyttää, että tämä Roy Chaffin ei saanut kuin pari FPS:ää eroa FX5600:n ja R9800XT:n välille, kun tuossa THG:n testissä erot FX5600 Ultran ja R9800XT:n välillä olivat seuraavat:

1024x768: 9800XT antoi 40.4 FPS enemmän

1280x1024: 9800XT antoi 31.9 FPS enemmän

1600x1200: 9800XT antoi 27.8 FPS enemmän

Ja ei, minulla itselläni ei ole Radeon 9800XT:tä, eli minulla ei ole henkilökohtaisia syitä tuon R9800XT:n puolustamiseen. Enkä väittänyt, että tuo Esan ostama FX5700 olisi jotenkin huono valinta. Varmasti siinäkin on hinta/tehosuhde kohdallaan.

Pointti olikin siinä, että kannattaa etsiä tietoa eri näytönohjaimista useammasta lähteestä, ettei tule yllätyksiä, jos ostaa jonkun tietyn ohjaimen ainoastaan yhden testin perusteella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Radeon 9800XT, 9800Pro ja oli GF FX 5900 Ultra....tuon GF:n myin pois heikoimpana lenkkinä, erot tosin eivät olleet suuria.

Testasin noita kortteja vain FS-käytössä, muilla peleillä ei minulle ole merkitystä. Voin vain vakuuttaa etten ole mitenkään "Ati-fani", GF:nkin ostin siinä toivossa että toisi pikkaisen potkua lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Hmm... Taitaa käydä niin, että päädyn lopulta tuohon Radeon 9800XT:hen. Sen verran mitättömiä nuo erot tuntuvat olevan. Vai ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään