Kirjoitettu Lokakuu 1, 2006 Vettä tuli sunnuntaina ajoittain kaatamalla, mutta mitäs siitä. Kuvattava on, kelillä kuin kelillä.. Kuvien laatu ei päätä huimaa, mutta fiilishän on pääasia, eikös? Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän? B757-200: (Finnair - OH-LB?) [ attachment removed / expired ] BAE Systems Avro 146-RJ100: (Blue 1 - OH-SAM) [ attachment removed / expired ] B737-800: (Tuifly - SE-DZK) [ attachment removed / expired ] Ja lopuksi paha pettymys.. Lussubussi ei jättänyt peräänsä minkäänlaista vanaa A343: (Finnair - OH-LQA) [ attachment removed / expired ] Siinäpä niitä, toivottavasti kelpasivat.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2006 Päivän parhaat HK-kuvat! Tosi kivasti olet saanut pariin kunnon söheröt mukaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2006 Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän? Vaikuttaisi vanojen lähde olevan kuvista päätellen laippojen reunat. Eli a ja b koneiden laippojen aerodynamiikka ainakin tuon kärjen osalta lienee jonkin verran erilainen. Siihen en kommentoi mitään, kumpi parempi . A-alkuisten koneiden laippojen reunat näyttävät kyllä tässä valossa enemmän 'viimeistellymmältä'. Tosin onhan Airbussissa moottoritkin juuri laippojen kärkien etupuolella, joten voipi olla sekin tähän eroon syynä -- Sami Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Asialliseset vanat ja nyt kun noita kattoo tosiaan niin varmaankin toi syy tohon on tuo, että A343:sessa on motti just tossa kohtaa, missä flapsit loppuu. Hienot kuvat tosiaan joops! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Mainio kuvasarja. Osuivatko nuo kaikki edes radalle ??? Sivutuulta oli ainakin riittävästi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Mahtavat kuvat. Ensinnäkin noi lähestymisvalot näkyvät tossa hienosti, rajaus minulle mieleinen, hienot tiivistysvanat ja vielä näyttävät lähestymiset sivutuulen takia (etenkin tuo TUIfly:n 737-800 näytti vaikuttavalta ja koneeseenkin olen mieltynyt). Hieno juttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Jep, kivan näköisiä, viimeisessä valot näkyy parhaiten. Paljonko tollaisiin otoksiin tarvitaan polttoväliä? Sade on hyvä kuvauskeli jos ei sada niin paljon, että näkyvyys menee ja kuviin tulee pahasti juovia. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Siinäpä niitä, toivottavasti kelpasivat.. Kiitos kovasti, kyllä kelpasivat! Hienoja lonkeroita ja kivat rajaukset.. miksiköhän tuosta vikasta koneesta ei noita tiivistysvanoja sitten tullut? Kovempi nopeus, lämpötila muuttunut? t: Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2006 Kiitoksia kehuista Tarkoitin todellakin kaikkia A-alkuisia. Ilmeisesti ne on vaan paremmin suunniteltuja.. *kaivaa asbestipuvun esille* ..mutta kuvaajan kannalta huonompia Alla vielä pari esimerkkiä. Tämä taitaa olla A319: [ attachment removed / expired ] Ja tämä A321: (no onhan tuossa sentään pientä yritystä ) [ attachment removed / expired ] Kai: 400mm + 1.5x croppikenno ja vähän lisää croppia Picasalla [Photoshop sattui olemaan hajonneella kovalevyllä :'( Onneksi kuvista oli sentään toimivat varmuuskopiot..] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Minkäs takia kaikissa noissa kuvissa noi koneet näyttää menevän kiitoradalta aika pahasti sivuun? Olen nähnyt useita tuosta kulmista otettuja kuvia, ja kaikissa näyttää olevan sama ongelma. Eli ei mene ollenkaan kiitorataa myötäillen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Minkäs takia kaikissa noissa kuvissa noi koneet näyttää menevän kiitoradalta aika pahasti sivuun? Olen nähnyt useita tuosta kulmista otettuja kuvia, ja kaikissa näyttää olevan sama ongelma. Eli ei mene ollenkaan kiitorataa myötäillen. Sivutuulilasku. Eli toinen kylki edellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Ehkäpä siksi että pysyvät kiitotien kanssa samassa linjassa kovassa sivutuulessa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Hienot kuvat Teemu! Sulla on "silmää" t. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 5, 2006 Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän? Selitys löytyy varmaankin aeromystiikan puolelta. Olen itse tehnyt aivan saman havainnon, jonka konkretisoit hienoiksi (nautittaviksi) kuviksi. Mutta lieneekö ilmiöllä yhteyttä myös siihen kuulo- ja tuntohavaintoon, että B-alkuisten koneiden jälkipyörteet kuuluvat ja tuntuvat (puskien kahisemisena, roskien lentämisenä) voimakkaampina kuin A-alkuisten? BAe-Avro ja B-Putte kahauttelevat puskia oikein kunnolla. Bussien perästä ei jää kovia pyörteitä, sen sijaan ankara kerosiinin käry. Mutta erinomaisia kuvia kaikki! Sivutuulilaskun tuulikorjauskulma näyttäytyy näissä pitkällä teleellä otetuissa kuvissa suorastaan opettavaisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla