Teemu Heikkonen

Sadetta, sivutuulta ja tiivistysvanoja (EFHK 1.10.)

14 viestiä aiheessa

Vettä tuli sunnuntaina ajoittain kaatamalla, mutta mitäs siitä. Kuvattava on, kelillä kuin kelillä.. :P Kuvien laatu ei päätä huimaa, mutta fiilishän on pääasia, eikös? ;)

 

Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän?

 

B757-200: (Finnair - OH-LB?)

[ attachment removed / expired ]

 

BAE Systems Avro 146-RJ100: (Blue 1 - OH-SAM)

[ attachment removed / expired ]

 

B737-800: (Tuifly - SE-DZK)

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi paha pettymys.. Lussubussi ei jättänyt peräänsä minkäänlaista vanaa  :thmbdn:

 

A343: (Finnair - OH-LQA)

[ attachment removed / expired ]

 

Siinäpä niitä, toivottavasti kelpasivat..  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän?

 

 

Vaikuttaisi vanojen lähde olevan kuvista päätellen laippojen reunat. Eli a ja b koneiden laippojen aerodynamiikka ainakin tuon kärjen osalta lienee jonkin verran erilainen. Siihen en kommentoi mitään, kumpi parempi  ::) . A-alkuisten koneiden laippojen reunat näyttävät kyllä tässä valossa enemmän 'viimeistellymmältä'. Tosin onhan Airbussissa moottoritkin juuri laippojen kärkien etupuolella, joten voipi olla sekin tähän eroon syynä

 

--

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asialliseset vanat ja nyt kun noita kattoo tosiaan niin varmaankin toi syy tohon on tuo, että A343:sessa on motti just tossa kohtaa, missä flapsit loppuu. Hienot kuvat tosiaan joops!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavat kuvat. Ensinnäkin noi lähestymisvalot näkyvät tossa hienosti, rajaus minulle mieleinen, hienot tiivistysvanat ja vielä näyttävät lähestymiset sivutuulen takia (etenkin tuo TUIfly:n 737-800 näytti vaikuttavalta ja koneeseenkin olen mieltynyt). Hieno juttu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kivan näköisiä, :thmbup: viimeisessä valot näkyy parhaiten. Paljonko tollaisiin otoksiin tarvitaan polttoväliä? Sade on hyvä kuvauskeli jos ei sada niin paljon, että näkyvyys menee ja kuviin tulee pahasti juovia.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Siinäpä niitä, toivottavasti kelpasivat..  :-\

 

Kiitos kovasti, kyllä kelpasivat!  :thmbup:

Hienoja lonkeroita ja kivat rajaukset.. miksiköhän tuosta vikasta koneesta ei noita tiivistysvanoja sitten tullut? Kovempi nopeus, lämpötila muuttunut?

 

t: Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kehuista  :-[

 

Tarkoitin todellakin kaikkia A-alkuisia. Ilmeisesti ne on vaan paremmin suunniteltuja..  :P *kaivaa asbestipuvun esille* ..mutta kuvaajan kannalta huonompia ;D

 

Alla vielä pari esimerkkiä.

 

Tämä taitaa olla A319:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tämä A321: (no onhan tuossa sentään pientä yritystä ;))

[ attachment removed / expired ]

 

Kai: 400mm + 1.5x croppikenno ja vähän lisää croppia Picasalla [Photoshop sattui olemaan hajonneella kovalevyllä :'( Onneksi kuvista oli sentään toimivat varmuuskopiot..]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia kaikissa noissa kuvissa noi koneet näyttää menevän kiitoradalta aika pahasti sivuun? Olen nähnyt useita tuosta kulmista otettuja kuvia, ja kaikissa näyttää olevan sama ongelma.

 

Eli ei mene ollenkaan kiitorataa myötäillen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia kaikissa noissa kuvissa noi koneet näyttää menevän kiitoradalta aika pahasti sivuun? Olen nähnyt useita tuosta kulmista otettuja kuvia, ja kaikissa näyttää olevan sama ongelma.

 

Eli ei mene ollenkaan kiitorataa myötäillen.

 

Sivutuulilasku. Eli toinen kylki edellä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Hassu havainto: B-alkuiset koneet vetivät tällä kelillä mukavasti vanaa. A-alkuiset eivät, miksiköhän?

 

 

 

Selitys löytyy varmaankin aeromystiikan puolelta. Olen itse tehnyt aivan saman havainnon, jonka konkretisoit hienoiksi (nautittaviksi) kuviksi. Mutta lieneekö ilmiöllä yhteyttä myös siihen kuulo- ja tuntohavaintoon, että B-alkuisten koneiden jälkipyörteet kuuluvat ja tuntuvat (puskien kahisemisena, roskien lentämisenä) voimakkaampina kuin A-alkuisten? BAe-Avro ja B-Putte kahauttelevat puskia oikein kunnolla. Bussien perästä ei jää kovia pyörteitä, sen sijaan ankara kerosiinin käry.

 

Mutta erinomaisia kuvia kaikki! Sivutuulilaskun tuulikorjauskulma näyttäytyy näissä pitkällä teleellä otetuissa kuvissa suorastaan opettavaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla