Guest tammi37

HC 465

10 viestiä aiheessa

Rakennan Revellin mk 1:72 Hawker Hurricane-konetta HC-465.

 

1. Onko kone sama, joka tunnettiin aiemmin venäläisenä 'Vienan Sutena', joka kaivoi verta nenästään lentelemällä Suomalaisten linjoilla ja kutsuen suomalaishävittäjiä taisteluun, mutta jäi sittemmin suomalaisten sotasaaliiksi.

 

2. Kuuluiko suomalaisvarustukseen lisäpolttoainesäiliöt ja pommit, jotka kyllä kuuluvat rakennussarjaan, mutta vaativat lisäreikien poraamista siipiin? (Eivät näy suomalaisessa maalausohjeessa!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennan Revellin mk 1:72 Hawker Hurricane-konetta HC-465.

 

1. Onko kone sama, joka tunnettiin aiemmin venäläisenä 'Vienan Sutena', joka kaivoi verta nenästään lentelemällä Suomalaisten linjoilla ja kutsuen suomalaishävittäjiä taisteluun, mutta jäi sittemmin suomalaisten sotasaaliiksi.

 

 

S.Kosonen kysyi toisella foorumilla asiasta näin.

 

http://www.network54.com/Forum/46825/ (scrollaa tarpeeksi alas sivua kohtaan Vienan Susi)

 

Vienan Suden ympärillä taitaa pyöriä enemmän legendoja kuin faktoja, mutta tarina kiinnostaa. Faktaa kai on kuitenkin se, että Vienan Susi oli luutnantti (vai majuri?) Nikolai Belitsky, joka lensi Hurricane II:lla BM 959 ja häiriköi Tiiksjärven kenttää, kunnes IT ampui hänet alas. Joidenkin lähteiden mukaan Belitsky teki itsemurhan ja toisten mukaan hän jäi sotavangiksi.

 

Tähän asti hieman off-topic, koska Susi palveli VVS:ssä. Mutta otettiinko melko ehjän näköinen lumeen pakkolaskun tehnyt BM-959 ilmavoimiemme käyttöön? Onko BM-959 siis sama kone kuin HC-465, joka on ainut ilmavoimissa lentänyt Hurricane II? Vai joku niistä kolmesta, jotka eivät enää lentäneet?

 

Laitan tähän vastaukseni, kun pengoin vähän asiaa:

 

Tietolähteeni mukaan HC-465 kunnostettiin Tuoppajärven jäälle pakkolaskusta tehneestä Hurricane Mk IIA-koneesta (RAF Z2585), josta saatiin runko. Ulkosiivet asennettiin HC-456:een.

 

"Vienan suden" kone olisi ollut kyllä tuo ( eli S.Kososen) mainitsema BM959 "60" (RAF tunnus).

 

Hyvä artikkeli tästä Tiiksjärven ilmataistelusta on SIHL-lehdessä 4/1997. (Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti)

 

HC-465 oli rungoltaan tyyppiä IIA, eli siinä oli tehokkaampi moottori, kuin meidän omissa vanhemmissa Mk I-malleissa. Siivet olivat Mk IIB-mallista, ja niissä oli peräti 12 kappaletta heikkotehoista 0,303 Browning konekivääriä, kuusi molemmissa siivissä.

 

Kone luovutettiin Hävittäjälentolaivue 34:lle 27.4.1944. 18.6. se luovutettiin Hävittäjälentolaivue 28:lle ja sieltä edelleen varikolle 5.7.1944. Koneella lennettiin vain 18 tuntia 40 minuuttia Suomen Ilmavoimissa.

 

Löysin kuvan Tuomo Soirin kirjasta "Iskulaivue", jossa näkyy kuva Kymin kentältä huhtikuussa 1944. Siinä on starttaavia Mersuja sekä Hurricane rullaamassa. Kuvatekstissä on maininta, että Hurricanea käytettiin it-maalikoneena. Kyseessä on siis HC-465, koska se oli silloin Hävittäjälentolaivue 34:n käytössä Kymissä (27.4-18.6.1944).

 

Toisessa lähteessä mainitaan, että konetta ei olisi käytetty torjuntatehtävissä venäläisiä pommikoneita vastaan, koska katsottiin, että pienikaliiperiset konekiväärit olivat liian heikkotehoisia venäläiskoneiden panssarointia vastaan, vaikka niitä olisikin 12 kappaletta. Myöskään se ei olisi enää pärjännyt hävittäjänä, korkeintaan tiedustelutehtävissä. Tuntimääristä päätellen koneen käyttö on ollut todella vähäistä, ehkä lähinnä it-maalikoneena.

 

Tuo HC-465:n (Mk IIA) moottori oli todennäköisesti Merlin XX, teholtaan 1280 hp. Vanhemmissa Hurricaneissa (Mk I)oli Merlin III, teho 1030 hp.

 

edit: Pentti Perttulan mukaan BM-959:stä ei valitettavasti saatu kuin varaosia, vaikka kuvissa kone näyttääkin ulkonaisesti aika ehjältä. Voi olla, että it osui niin pahasti moottoriin, ettei siitä saatu enää kalua.

 

Eli BM-959 oli se "Vienan Suden" kone, ei HC-465!

 

Tuohon kysymyksesi 2. kohtaan liittyen HC-465:n pommeihin ja lisäpolttoainesäiliöihin vastaan, että tuskin käytettiin viitaten koneen vähäiseen käyttöön lähinnä it-maalikoneena.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon HC-465:n vähäiseen käyttöön lähinnä it-maalikoneena löysin myös seuraavan maininnan:

 

One war booty Hurricane (HC-465) was used for target towing in 1943.

 

Se on ansiokkailta sivustoilta lainattu, eli http://www.sci.fi/~fta/hu-fin-2.htm

 

Tuo "target towing" tarkoittaa tietysti maalinhinauskoneena olemista. Sen sijaan it-maalikone, joka mainitaan mm.Tuomo Soirin kirjassa,  tarkoittaa koneen itsensä olevan nopeana lentävänä maalina, johon omat it-joukot tähtäsivät tykeillään. En ole varma, oliko kone todellakin varustettu maalinhinauslaitteella, eli vaijerilla ja maalipussilla. Tuohon olisi kiva saada varmuus jostakin muustakin lähteestä.

 

Hawker Hurricane-tyypin  viimeisen lennon Suomessa lensi kesäkuussa 1944 juuri tämä sotasaaliskone HC-465.

 

Myöskin virtualpilots.fi:n sivuilla kerrotaan HC-465:n olleen ex Z2585, eli kone ei ollut "Vienan Suden" käyttämä. (Se oli BM959.)

 

The last Finnish Hurricane flown was HC-465, captured Soviet Hurricane IIA with original ID Z2585. Its last flight was 31.5.1944. http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/helsinginpuolustus2004/

 

Lisää tietoa koneen käytöstä maalikoneena: (kertojana Hemmo Leino)

 

HC-465

// (siis Hurricane Mk II!!! Tälläpä ei ole moni poika lentänyt!)

4.5.1944 klo 4.00-5.10 it-maalilento Kotkaan, ylik Leino, 1/HLeLv 34.

2.6.1944 klo 14.50-15.45 it-maalilento Kotkaan, ylik Leino, 1/HLeLv 34.

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-HemmoLeino.html

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Revellin sarjassa on maalausohjeet myös Hurricanen venäläisversiota varten ja siirtokuva-arkilla BM959:n tunnukset sekä luihun näköinen susi-figuuri sivuperäsimeen.

 

Enpä taida asentaa malliin lisäpolttoainesäiliöitä enkä pommeja.

 

Kiitoksia vastanneille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen "sotavangiksi" jäänyt Hawker Hurricane IIA josta ilmeisesti otettiin vain osia tuohon HC-465:een. Kone teki pakkolaskun Kiestingin eteläpuolella olevalle Tuoppajärvelle helmikuussa 1942.

 

http://www.ouka.fi/ppm/laukka/tekstit/7981.htm

 

 

Tietolähteeni mukaan HC-465 kunnostettiin juuri tuosta Tuoppajärven jäälle pakkolaskusta tehneestä Hurricane Mk IIA-koneesta (RAF Z2585), josta saatiin runko. Ulkosiivet asennettiin HC-456:een.

 

Tietolähde on Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 4/1997.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekemästäni Hemmo Leinon haastattelusta jäi käsitys, että hän lensi nimenomaan maalitauluna. Ei Hurrikaanilla mitään maalipusseja vedetty, siihen oli eri koneet joissa oli ihan kalustokin sitä varten. Ja mies maalipusseja vääntelemään. Ulkomaansivulla on virhe. Eli Hemmo ja muut lentelivät ihan normaalisti koneella, leikkien nopeaa maalia ilmatorjunnalle. Samoja lentojahan lennettiin muillakin koneilla, myös sotasaaliskalustolla.

 

Hurrikaaneja kyllä käytettiin torjuntahävittäjinäkin, mutta tuskin Kymissä. Helsingissä kyllä. Vähäisellä menestyksellä, mutta yritettiin kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekemästäni Hemmo Leinon haastattelusta jäi käsitys, että hän lensi nimenomaan maalitauluna. Ei Hurrikaanilla mitään maalipusseja vedetty, siihen oli eri koneet joissa oli ihan kalustokin sitä varten. Ja mies maalipusseja vääntelemään. Ulkomaansivulla on virhe. Eli Hemmo ja muut lentelivät ihan normaalisti koneella, leikkien nopeaa maalia ilmatorjunnalle. Samoja lentojahan lennettiin muillakin koneilla, myös sotasaaliskalustolla.

 

Hurrikaaneja kyllä käytettiin torjuntahävittäjinäkin, mutta tuskin Kymissä. Helsingissä kyllä. Vähäisellä menestyksellä, mutta yritettiin kuitenkin.

 

Kiitos varmistuksesta, näin itsekin arvelin asian olleen. Mistään muualta kuin tuolta yhdeltä sivustolta en ole myöskään ole löytänyt mainintaa Hurricanen olemisesta maalinhinauskoneena . Ilmeisesti käännösvirhe tai ajatusvirhe tuo "target towing"-maininta. (One war booty Hurricane (HC-465) was used for target towing in 1943.)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei vaan Hurricane harrastaja.

Muistutan myös että,kyseiseen koneeseen on saatavana "tarvike" arkki Suomen Lennokin että In Scale 72 tuottamana.

Mutta yksi mutta tarkista (kuten myös Revellin sarjan) siirtokuvaarkki jota käytät että, paapuurin puolella lukee (venäjäksi) "Kotimaan Puolesta" ja styyrpuurin puolella vastavasti Stalinin Puolesta.

Vanhemmissa ainakin Suomen Lennokin arkissa molemmille puolille on tarjossa ainostaan "Kotimaan Puolesta".

Niin ja tämä kone oli vihreä/harmaa/vaaleanharmaa värityksessä.

 

Sitten vielä hieman tekniikkaa, Mk koneesa oli RR Merlin III 1.030hv, Mk II koneisa oli Merlin XX, 1,280 hv. sekä varustettu kaksi nopeuksisella ahtimella joka paransi moottrin hengitysvaikeuksia korkealla moottorilla, huono juttu oli siinä että, vaikka moottori oli ulkoisesti ja mitoitukseltakin,niin osat eivät olleet vaihtokelposiset!

Keski-Suomen Ilmailumuseossa oleva HC-452 (Mk1) ei ollut ,ainakaan aluksi moottoria koska sellaista ei jäänyt,muistaakseni (Englannista?) saatiin RR Merlin XX joka oli koneen vieressä näytillä.

Vielä RR Merlin (kummallisuuksia) merkintä oli tyyppiin XX asti tämä,mutta seuraava malli olikin 21 ja siitä eteenpäin,ollaanpa tarkkoj,olen jossain yhteydessä nähnyt merkinnän RR Merlin XXI,joka on väärin.

MK I ja MK II rungon ja siipien osta olivat suurelta osin vaihtokelpoiset,MK IV erosi jo aika paljon näistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään