Guest ohjvg

Laivojen pienoismalleja rakentaville

3 viestiä aiheessa

Nyt olis hieno tilaisuus:

Olen muuttamassa Kotkasta Helsinkiin ja olen realisoinut samalla tavarointani käytännöllisyyttä ajatellen. Mulla olisi tarpeettomat yleisjärjestelyt Mariellasta ja Finnjetistä ja olisi sääli heittää ne paperiroskiin kun en niitä enään itse tarvitse.

Mariellan linjapiirustukset on 1:250 ja ne on orginaalifilmistä sille suunnittelutoimistojen ammoniakin hajuiselle paperille printatut. Mariella käsittää viisiosaisen yleisjärjestelyn sivu ja kaikki kerrokset tank bottomista brykan kattoon asti.

Finnjetin piirustukset olen kopioinut laivan arkistosta. Ne ovat kopioitu 1:1 A3:lle siten, että yksi kerros on jaettu pituussunnassa kolmelle paperille, jotta kuva pysyy "katkeamattomana". Mittakaava on muistaakseni sama. Finnjetin piirustuksiin kuuluu samat kaikki kuin Mariellassakin sekä myös tärkeimpien runkokaarien leikkaukset helpottaakseen vedenalaisen osan tekoa.  Kylkiäisenä tulee lisäksi a3 kokoinen kopio kuva, miltä Finnjet olisi näyttänyt 90-luvun alkuun ajoitetussa uudistamisessa, jonka designista vastasi Wendell & Riikonen. Lama kuitenkin siirsi suunnitelmat ö-mappiin. Laiva olisi ollut uskomattoman näköinen ja erittäin virtaviivainen hieman Sally Albattross/Silja Opera linjaan...

Tilaisuus on siinä mielessä ainutlaatuinen, koska tiedän, että telakalta ulkopuolisen on lähes poikkeuksetta yleensä turha kysellä alusten linjapiirustuksia - vastaus on 99% varmuudella automaattisesti ei.

En pyydä näistä mitään, koska ne eivät ole minullekaan maksaneet senttiäkään. Postikulut ainoastaan, mutta niiltäkin säästyy, jos on Helsingin, Kotkan tai Lahden alueelta, jolloin luovutus käy helposti vaikka pikatapaamisella.

Ei muuta kun ilmo kumman aluksen haluaa vai molemmat ja miten matskun toimitus tapahtuu.

EDIT: Menivät Juhalle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin moisia rustailevana tietysti kiinnostaa, mutta taisivat mennä. Minulla olisi myös alkuperäisiä telakka kuvia alkaen 1840-luvulta. On hyvä huomata, etten ole ainoa kylähullu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään