Guest seaandtr

Digikameraa hankimassa, lausuntopyyntö.

39 viestiä aiheessa

Tuo zoomi kuulostaa hyvältä, spottailukäytössä se on aika tärkeä ellei sitten kuvaa jostain rampilta koko ajan isojen koneiden nokkapyörän vierestä :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo zoomi kuulostaa hyvältä, spottailukäytössä se on aika tärkeä ellei sitten kuvaa jostain rampilta koko ajan isojen koneiden nokkapyörän vierestä :)

//Tuomas

Eipä 10x zoom pokkareissa ole mikään harvinaisuus nykyään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä 10x zoom pokkareissa ole mikään harvinaisuus nykyään.

No ei niin, kaikki kehittyy. Mutta on se kunnon zoomi silti tärkeä ominaisuus spottailukäytössä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei niin, kaikki kehittyy. Mutta on se kunnon zoomi silti tärkeä ominaisuus spottailukäytössä.

//Tuomas

Niin, en sitä kiistänytkään. :) Aina 10x zoomi ei ole tarpeen, mutta pienempiä räpistimiä kuvattaessa se on suurikin hyödyke, ja isommistakin koneista saa usein hienoja nose close-uppeja. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin olen hankkimassa digikameraa.

Mitä mieltä olette Olympus C-750 Ultra Zoom digikamerasta?

Minoltan Z1:kin kiinnostaisi, mutta onko se turhan iso aina mukana kuljetettavaksi?

Tarkoitus olisi ottaa kuvia kauempaakin, joten optista zoomia vähintään 8-10x.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miulla on C-740, enkä keksi mitään valittamista. (Vähän sähkösyöppö on, mutta niinhän ne kaikki, kaks akkusarjaa korjaa sen ongelman täysin) Älyttömän hyviä kuvia se ottaa, ihan vain nappia painamalla, ja täydellinen käsisäätö löytyy myös, jos haluaa "kikkailla" ;) C-750 on vieläkin parempi. Ehdottomasti suosittelen.

Tuossa nyt malliksi kuvakin, aamuvalossa, nappi pohjaan ja kamera ottaa kuvan, tietenkin kokomuutos 800x600, ei muuta edittiä:

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin olen hankkimassa digikameraa.

Minoltan Z1:kin kiinnostaisi, mutta onko se turhan iso aina mukana kuljetettavaksi?

Tuosta edellissivulta löytyy:

Pekka, mihin unohtui Olympus C-750UZ? Hinta NY-Camerassa 407€. Siinä on 10x optinen zoom, 4 mpix ja hyvä optiikka muutenkin. Mukana tulee sitten akut & laturi, hihna, linssinsuojus ja muuta hyödyllistä. Tuosta voinee katsoa muistin hintoja.

Ja jos ei megapikseleillä ole niin väliä, tuosta löytyy halvempi (327€) versio, eli C-740UZ, jossa on vain 3 megapikseliä, mutta samat zoomit ym.

Itse ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon C750UZ:hen. Ainoa syy miksi tekee mieli vaihtaa järkkäriin on, että kaipaa sitä painoa ja kunnon otetta siihen kameraan + käsizoomia & tarkennusta. Kuvanlaatuun ja optiikkaan tuossa Olympuksessa olen kuitenkin hyvin tyytyväinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan pikapikaa nopeasti vertasin Z1:stä ja Canonia. Jos vaan voin jotain suositella, niin tuo canon olisi se minkä itse tässä tapauksessa varmasti ottaisin. Canon on vakuuttanut minut digikameroillaan kautta aikojen kuvanlaadullaan, tämäkään kamera ei näytä tekevän poikkeusta. Kylläiset, terävät ja vähäkohinaiset kuvat. Ja tuo kuvanvakaaja tuossa 10x zoomissa on todella erinomainen lisä. Z1:n kuvat ovat niinikään vähäkohinaisia (vielä varmaan vähän vähemmän kuin canonissa), mutta olivat aavistuksen pehmeämpiä. Ei välttämättä kovin vakavaa. Ja kuten aikaisemmin mainittu, Olympuksen kanssa on korkeissa kontrasteissa ollu sitä "sinistä pystyviivaa", englannin kielinen nimitys "chromatic aberration". Nykyisistä en sitten tiedä :)

Ainakin Z1 ja Canon arvostelut löytyvät www.steves-digicams.com osoitteesta, varmaan kaikki muutkin, kannattaa käydä sieltä itse katsomassa ja tehdä päätös. Erinomaista tuolla on se, että joka kameralla on useampi samplekuva otettu samasta kohtaa samaan vuorokaudenaikaan (tosin pilvisyys saattaa vaihdella), jolloin kuvat ovat aika hyvin vetailukelpoisia keskenään.

Itse ostin omaan Minolta Dimage 5:een juuri vähän aikaa sitten 256mt Kingstonin valmistaman Compact Flash muistin, 57 ja rapiat euroa verkkokauppa.com myymälässä. Muisteissakin on eroja, on hitaita ja nopeita. Tämä edullinen kingstoni oli todella paljon nopeampi (kirjoitti RAW tiedoston 3 kertaa nopeammin) kuin edellinen 128mt apacer.

Kannattaa pitää mielessä myös kameran virran tyyppi. Z1:n virtapuolta en katsonut, mutta ainakin Canoniin menee tavalliset sormiparistot. Oletetaan että tilanne on tämä : olet etelän reissulla pienessä kylässä sinisen meren rannalla valkoisella hiekalla ja palmun alla. Haluat ottaa perheestäsi kuvan upean maiseman kera -> virrat päälle -> "piip piip piip" akut loppu. nou hätä -> paikalliselle R-kioskille -> 4kpl sormiparistoja kiitos -> saat perhekuvan ;)

Me täällä foorumilla voimme vain suositella, lopullinen päätös on kuitenkin sinun ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Z1 ole fyysisesti mikään ison kokoinen, samaa kokoluokkaa kuin Olympuksen C-750, tai hiukan pienempikin. Saa nähdä miten se käteen sitten sopii pidemmän päälle, sillä tähän asti ole spottailureissuilla käyttänyt Olympuksen E-20:ntä joka on iso ja painava kamera. Mutta mielestäni siinä oleva 4x zoomi ei riitä. Joskin tuon tilaamani Z1:n kanssa jos alkaa 10x zoomilla kuvaan niin vaaditaan jo tod.näk. kolmijalka jos mielii tarkkoja kuvia saada. Tähän asti olen kuvaillut aina käsivaralta, tietysti nojaillen aitaan tms. mahdolliseen tukeen.

T:Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Itse olen kanssa hankkimassa digikameraa, ja vaihtoehdot ovat seuraavat:

Olympus C-740 Ultra Zoom

Minolta Zimage Z1

Fuji Finepix S5000

Pitkän harkinnan jälkeen pudotin ensimmäiseksi Z1:en, ja päädyin lopulta Olympukseen. Mitä mieltä olette...olenko oikeilla jäljillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Olympus C-740 Ultra Zoom

Minolta Zimage Z1

Fuji Finepix S5000

Pitkän harkinnan jälkeen pudotin ensimmäiseksi Z1:en, ja päädyin lopulta Olympukseen. Mitä mieltä olette...olenko oikeilla jäljillä?

Itse päädyin myös Olympukseen suuremman pixelimäärän ja jämäkämmän rungon vuoksi. Varustelu oli hyvä, miinuksena muita hieman kallimmat xD-muistikortit. Itse ostin Olympus siis C-750 Ultra Zoom:in!

Olympus C-740 Ultra Zoom:ssa ei ole muuta eroa kuin pienempi pixelimäärä verrattuna Olympus C-750 Ultra Zoomiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Olympus C-740 Ultra Zoom

Minolta Zimage Z1

Fuji Finepix S5000

Olet, harkinta on hyvä, loppujen lopuksihan nuo kaikki ovat ihan paras vaihtoehto. Katso vielä seuraavat jutut:

Akut, tarviiko joku erikoismalli, mitä maksaa ja tuleeko laturi mukaan (haluat 2 akkua jotta toisen voi ladata kun toinen on käytössä, ja kuvauskeikalle voi ottaa molemmat mukaan niin ei tyssää kuvaus heti tyhjään akkuun)

Samoin kaikkien valintakytkinten asettelu, onko kamera sellainen että se "sopii käteen"? Miten kauan kestää kun kameran laittaa päälle, että sillä voi ottaa ekan kuvan? Kuinka nopeassa tahdissa kameralla voi kuvata? (Digillä tulet kuvaamaan *paljon* ja varsin konebongarina kannattaa antaa kameran laulaa silloin kun kone sujahtaa ohi..)

Kuinka nopea zoomi on? Onko se tarkka säätää vai joudutko usein sahaamaan edestakaisin että saat sen oikeaan kohtaan? Onko ne napit jotenkin järkevästi sijoiteltu että voit esim. pakkasessa kuvata hanskat kädessä?

Onko se yleensäkin järkevän oloinen käyttää? Itsellesi se tulee, joten hanki sellainen mitä on helppo säätää - valkotasapainon säätö, herkkyys, jne on sellasia mitä tulee vaihdeltua usein. Voiko valkotasapainon säätää paikan päällä kuvaamalla jotain neutraalin harmaata tai valkoista? Tuo on esim. talvella hyvä kun voit vain kalibroida kameran lumihankea vasten ja valkotasapaino tulee juuri vallitsevan valon mukaan.

OH-SAN eilen Lemminkäisellä:

abn.sized.jpeg

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Suuret kiitokset Tuomas neuvoista! En ole vielä ostanut, mutta huomasin myös mallin C-760 hintaan € 385 ja C-740:n saisin 345:llä eurolla. Jaa-a, kumman nyt sitten ottaisi ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään